Szczegółowe zasady nadawania członkom służby zagranicznej stopni dyplomatycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1649

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 maja 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 29 lipca 2022 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadawania członkom służby zagranicznej stopni dyplomatycznych

Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1076 i 1283) zarządza się, co następuje:
1.  2
 Najniższy stopień dyplomatyczny - III sekretarz nadaje się w terminie miesiąca od dnia złożenia przez członka służby zagranicznej egzaminu dyplomatyczno-konsularnego z wynikiem pozytywnym lub od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej, zwanej dalej "ustawą o służbie zagranicznej".
2.  3
 Nadanie członkowi służby zagranicznej pierwszego stopnia dyplomatycznego wyższego niż III sekretarz jest możliwe w przypadku, gdy przemawia za tym jego dotychczasowe doświadczenie zawodowe, w tym w służbie cywilnej lub w placówce zagranicznej, posiadane wykształcenie, umiejętności, uprawnienia i kwalifikacje zawodowe.
3. 
Do nadania stopnia dyplomatycznego pracownikowi zagranicznemu na czas powołania w celu wykonywania obowiązków członka personelu dyplomatyczno-konsularnego w placówce zagranicznej przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 
Do nadania pierwszego stopnia dyplomatycznego osobie, której uprzednio nadano stopień dyplomatyczny na czas powołania w celu wykonywania obowiązków członka personelu dyplomatyczno-konsularnego w placówce zagranicznej, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio. Nadanie stopnia dyplomatycznego na czas powołania w celu wykonywania obowiązków członka personelu dyplomatyczno-konsularnego w placówce zagranicznej nie stanowi podstawy do nadania tego samego lub wyższego pierwszego stopnia dyplomatycznego po powrocie z placówki zagranicznej.
1. 
Kolejny, wyższy stopień dyplomatyczny można nadać członkowi służby zagranicznej na wniosek skierowany do Szefa Służby Zagranicznej.
2. 
Nadanie kolejnego, wyższego stopnia dyplomatycznego polega na przyznaniu bezpośrednio wyższego stopnia dyplomatycznego.
1. 
Nadanie kolejnego, wyższego stopnia dyplomatycznego może nastąpić w stosunku do członka służby zagranicznej, który:
1)
otrzymał pozytywną ocenę okresową;
2)
starannie, rzetelnie i terminowo wykonywał powierzone zadania i czynności służbowe;
3)
wykazywał nienaganną postawę etyczną oraz wobec którego nie została wymierzona kara dyscyplinarna, o której mowa w art. 49 ust. 2 ustawy o służbie zagranicznej, kara dyscyplinarna, o której mowa w art. 114 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655), lub kara upomnienia na piśmie, o której mowa w art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
2. 
Nadanie stopnia dyplomatycznego:
1) 4
 II sekretarza następuje po upływie co najmniej roku od dnia nadania stopnia dyplomatycznego III sekretarza;
2)
I sekretarza, radcy albo I radcy następuje po upływie co najmniej 2 lat od dnia nadania stopnia dyplomatycznego odpowiednio II sekretarza, I sekretarza albo radcy;
3)
radcy-ministra następuje po upływie co najmniej 3 lat od dnia nadania stopnia dyplomatycznego I radcy;
4)
ministra pełnomocnego następuje po upływie co najmniej 4 lat od dnia nadania stopnia dyplomatycznego radcy-ministra.
3. 
Do okresów, o których mowa w ust. 2, zalicza się wyłącznie okresy wykonywania przez członka służby zagranicznej obowiązków służbowych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych lub w placówce zagranicznej, a także oddelegowania, o których mowa w art. 17 i art. 24 ustawy o służbie zagranicznej.
4. 
Szef Służby Zagranicznej może nadać kolejny, wyższy stopień dyplomatyczny po upływie połowy okresu określonego w ust. 2, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora generalnego służby zagranicznej, mając na względzie dotychczasowe doświadczenie zawodowe, w tym w służbie cywilnej lub służbie zagranicznej lub w placówce zagranicznej, posiadane wykształcenie, umiejętności, uprawnienia i kwalifikacje zawodowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).
2 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 maja 2023 r. (Dz.U.2023.976) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 2023 r.
3 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 maja 2023 r. (Dz.U.2023.976) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 2023 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 maja 2023 r. (Dz.U.2023.976) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 2023 r.