Szczegółowe zasady i warunki udzielania i cofania zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.301

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 lutego 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 29 stycznia 2018 r.
w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną

Na podstawie art. 88 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) zarządza się, co następuje:
1. 
Osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, zwana dalej "założycielem", składa wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej "ministrem".
2. 
Wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły zawiera:
1)
w przypadku założyciela będącego osobą prawną - nazwę założyciela, adres jego siedziby oraz wskazanie organu uprawnionego do prowadzenia w imieniu założyciela spraw szkoły;
2)
w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko założyciela, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres miejsca zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania;
3)
określenie typu i nazwy szkoły;
4)
określenie daty planowanego rozpoczęcia działalności przez szkołę oraz przewidywanej liczby uczniów;
5)
wskazanie zawodu lub zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, a w przypadku zawodu, dla którego w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego określono specjalności lub specjalizacje - także specjalności lub specjalizacji, w zakresie których szkoła będzie kształcić;
6)
wskazanie adresu siedziby szkoły oraz informację o jej warunkach lokalowych oraz wyposażeniu w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji zadań statutowych;
7)
dane, o których mowa w art. 88 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej "ustawą".
3. 
Do wniosku o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły dołącza się:
1)
w przypadku założyciela będącego osobą prawną - kopię statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania osoby prawnej oraz - jeżeli osoba prawna podlega obowiązkowi wpisu do rejestru lub ewidencji - aktualny odpis z właściwego rejestru lub ewidencji;
2)
w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną - wyciąg z dowodu osobistego zawierający imię, nazwisko i numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - wyciąg z paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierający imię i nazwisko oraz serię i numer tego paszportu lub dokumentu - poświadczony notarialnie lub poświadczony przez przyjmującego wniosek pracownika urzędu obsługującego ministra;
3)
projekt aktu założycielskiego i projekt statutu szkoły;
4)
wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w szkole, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach;
5)
opinie właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym mieścić się będzie szkoła, i najbliższym jego otoczeniu;
6)
zobowiązanie do zapewnienia warunków działania szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, oraz zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół, w tym art. 14 ust. 1 ustawy;
7)
opinię kuratora oświaty, o której mowa w art. 88 ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy - w przypadku szkoły realizującej kształcenie ogólne.
Zezwolenie na założenie szkoły jest udzielane, jeżeli:
1)
statut lub inny dokument stanowiący podstawę funkcjonowania osoby prawnej będącej założycielem przewiduje prowadzenie przez nią działalności oświatowej;
2)
projekt aktu założycielskiego i projekt statutu szkoły są zgodne z przepisami ustawy oraz aktów prawnych wydanych na jej podstawie;
3)
wskazany zawód lub zawody, w jakich szkoła będzie kształcić, są zgodne z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego oraz wskazane specjalności lub specjalizacje, w zakresie których szkoła będzie kształcić, są zgodne ze specjalnościami lub specjalizacjami określonymi dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego;
4)
nauczyciele posiadają kwalifikacje wymagane do zatrudnienia w szkole;
5)
warunki lokalowe oraz wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt zapewniają realizację zadań statutowych szkoły oraz bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
6)
utworzenie szkoły będzie stanowiło korzystne uzupełnienie sieci szkół artystycznych w regionie lub w kraju.
1. 
Zezwolenie na założenie szkoły określa:
1)
założyciela:
a)
nazwę, adres jego siedziby i numer wpisu do właściwego rejestru lub ewidencji - w przypadku założyciela będącego osobą prawną,
b)
imię i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz adres miejsca zamieszkania - w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną;
2)
typ szkoły, jej nazwę, adres jej siedziby i termin rozpoczęcia działalności przez szkołę;
3)
zawód lub zawody, w jakich szkoła będzie kształcić, a w przypadku zawodu, dla którego w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego określono specjalności lub specjalizacje - także specjalności lub specjalizacje, w zakresie których szkoła będzie kształcić.
2. 
Zezwolenie na założenie szkoły wydaje się na czas nieokreślony.
Udzielenie zezwolenia na założenie szkoły oraz odmowa jego udzielenia następują w drodze decyzji administracyjnej.
1. 
Minister cofa zezwolenie na założenie szkoły w przypadku:
1)
wykreślenia osoby prawnej będącej założycielem z właściwego rejestru lub ewidencji;
2)
wykreślenia postanowień przewidujących prowadzenie działalności oświatowej ze statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania osoby prawnej będącej założycielem;
3)
prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego prowadzenia działalności oświatowej osobie prawnej lub osobie fizycznej, będącej założycielem.
2. 
Centrum Edukacji Artystycznej niezwłocznie zawiadamia ministra o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1.
1. 
Minister może cofnąć zezwolenie na założenie szkoły w przypadku:
1)
nierozpoczęcia działalności przez szkołę w terminie określonym w zezwoleniu;
2)
przerwania działalności szkoły na okres dłuższy niż dwa miesiące, niewynikający z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego;
3)
określonym w art. 56 ust. 5 ustawy;
4)
prowadzenia kształcenia w zawodzie nieokreślonym w zezwoleniu;
5)
gdy warunki lokalowe szkoły oraz wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt nie zapewniają realizacji zadań statutowych szkoły, w szczególności organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie, oraz bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
2. 
Centrum Edukacji Artystycznej niezwłocznie zawiadamia ministra o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, dołączając opinię w sprawie cofnięcia zezwolenia.
Cofnięcie zezwolenia na założenie szkoły następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Wnioski o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są rozpatrywane na podstawie niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).