Rozdział 14 - Sygnały alarmowe - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił mocRozdział 14
Sygnały alarmowe
Sygnały alarmowe
Sygnały alarmowe ogólne i pożarowe
Sygnały alarmowe ogólne i pożarowe
dwa białe światła migające na czole lokomotywy i jednocześnie jeden długi i trzy krótkie dźwięki syreny lub gwizdawki lokomotywy, powtarzane kilkakrotnie,
jeden długi i trzy krótkie dźwięki syreny warsztatowej, gwizdka lub syreny lokomotywy, trąbki, gwizdka lub dzwonka aparatu telefonicznego, powtarzane kilkakrotnie
(rys. 137),
Uwaga: przez pojęcie "gwizdawki lub syreny lokomotywy" należy rozumieć również sygnały dawane przez inne pojazdy, wyposażone w urządzenia do dawania sygnałów akustycznych
jedno górne światło białe i dwa dolne światła czerwone na czole pociągu
(rys. 138),
jeden długi i dwa krótkie dźwięki syreny warsztatowej, gwizdawki lub syreny lokomotywy, gwizdawki kotła parowego, syreny alarmowej, trąbki sygnałowej lub gwizdka, powtarzane kilkakrotnie
(rys. 139),
Sygnały o zagrożeniach
Sygnały o zagrożeniach
modulowany ton syreny lub krótko przerywany ton gwizdawki lokomotywy (10 sek. ton, 1 sek. przerwy) trwający 3 minuty
(rys. 140),
nadawanie przez urządzenia radiofonii przewodowej (głośnik) komunikatu "Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm powietrzny dla stacji (wymienić nazwę stacji)", powtórzone trzykrotnie;
alarm powietrzny zarządza się w celu uprzedzenia pracowników stacyjnych i liniowych o grożącym niebezpieczeństwie uderzeń z powietrza,
ciągły ton syreny lub gwizdawki lokomotywy, trwający nieprzerwanie 3 minuty
(rys. 141),
nadawanie przez urządzenia radiofonii przewodowej (głośnik) komunikatu "Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm powietrzny dla stacji (wymienić nazwę stacji)", powtórzone trzykrotnie;
odwołanie alarmu ogłasza się po ustąpieniu niebezpieczeństwa powodującego ogłoszenie alarmu,
- dzienny
chorągiewka koloru niebiesko-żółtego
(rys. 142),
- nocny
białe światło migające latarki ręcznej
(rys. 143),
modulowany ton syreny lub krótko przerywany ton gwizdka lokomotywy (10 sek. ton, 1 sek. przerwy) trwający 3 minuty
(rys. 140),
sygnałem tym maszynista pociągu potwierdza zrozumienie otrzymanego sygnału alarmu powietrznego oraz powiadamia drużynę pociągową o odebraniu sygnału,
przerywany ton syreny lub gwizdawki lokomotywy - trwający 3 minuty, przy czym każdy ton trwa 10 sek., a każda przerwa - 15 sek.
(rys. 144),
nadawanie przez urządzenia radiofonii przewodowej (głośnik) komunikatu "Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm o skażeniach (wymienić rodzaj skażenia) dla stacji (wymienić nazwę stacji)", powtórzone trzykrotnie;
alarm o skażeniach zarządza się dla pracowników stacji kolejowych w celu ostrzeżenia o grożącym niebezpieczeństwie skażeń,
ciągły ton syreny lub gwizdka lokomotywy trwający nieprzerwanie 3 minuty
(rys. 141),
nadawanie przez urządzenia radiofonii przewodowej (głośnik) komunikatu "Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm o skażeniach (wymienić rodzaj skażenia) dla stacji (wymienić nazwę stacji)", powtórzone trzykrotnie;
odwołanie alarmu o skażeniach dla stacji ma na celu powiadomienie pracowników o ustąpieniu niebezpieczeństwa skażeń;
odwołanie alarmu powietrznego dla stacji (pkt 1) i alarmu o skażeniach (pkt 5) jest jedno dla obydwóch uprzednio ogłoszonych alarmów.