Dział 1 - PROWADZENIE RUCHU NA LINIACH KOLEJOWYCH NORMALNOTOROWYCH I SZEROKOTOROWYCH - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił mocDZIAŁ I
PROWADZENIE RUCHU NA LINIACH KOLEJOWYCH NORMALNOTOROWYCH I SZEROKOTOROWYCH
PROWADZENIE RUCHU NA LINIACH KOLEJOWYCH NORMALNOTOROWYCH I SZEROKOTOROWYCH
Przepisy ogólne. Określenia
Przepisy ogólne. Określenia
Podział sieci kolejowej
Podział sieci kolejowej
Punkty eksploatacyjne
Punkty eksploatacyjne
Posterunki techniczne
Posterunki techniczne
Kolejowe pojazdy szynowe
Kolejowe pojazdy szynowe
Określenie i podział pociągów
Określenie i podział pociągów
Rozkład jazdy pociągów
Rozkład jazdy pociągów
Wykonywanie manewrów
Wykonywanie manewrów
Manewry na torach głównych, przez przejazdy i przejścia
Manewry na torach głównych, przez przejazdy i przejścia
Prędkość jazdy pociągów
Prędkość jazdy pociągów
Przygotowanie pociągów do jazdy
Przygotowanie pociągów do jazdy
Warunki i zasady zestawiania pociągów
Warunki i zasady zestawiania pociągów
Długość i masa pociągu
Długość i masa pociągu
Hamowanie pociągów
Hamowanie pociągów
- pociąg należy zatrzymać, z tym że w przypadkach określonych w lit. a) i b), o ile jest to możliwe, pociąg powinien dojechać do najbliższej stacji lub do miejsca, w którym profil toru (podłużny i poprzeczny) jest korzystniejszy do zatrzymania, postoju i ruszenia pociągu, lecz jazda pociągu jest dopuszczona tylko do czasu, kiedy ciśnienie powietrza w zbiorniku głównym nie będzie niższe niż 0,55 MPa (5,5 bara),
- jeżeli można obsadzić hamulce ręczne wagonów, to po upewnieniu się o prawidłowym działaniu czynnych hamulców ręcznych i po wyluzowaniu hamulców zespolonych należy dojechać na hamulcach ręcznych do najbliższej stacji z prędkością odpowiadającą rzeczywistej masie hamującej pociągu,
- jeżeli nie ma potrzebnej liczby hamulców ręcznych lub pracowników do obsady hamulców ręcznych, kierownik pociągu (maszynista) powinien zgłosić o tym dyżurnemu ruchu i zażądać przyjazdu lokomotywy pomocniczej; gdyby szybki przyjazd lokomotywy pomocniczej był niemożliwy, to jeżeli uszkodzenie hamulca zespolonego nastąpiło w lokomotywie parowej, a pochylenia na szlaku nie przekraczają 4‰, pociąg można ściągnąć do sąsiedniej stacji częściami, których masa nie powinna przekraczać 400 ton razem z lokomotywą parową, z prędkością 20 km/h przy obsługiwanym hamulcu ręcznym tendra i ewentualnym użyciu przeciwpary. Jazda pociągu na hamulcach ręcznych do pierwszej stacji z punktem rewizji taboru może odbywać się za zgodą dyspozytora ruchu, jeżeli rzeczywista masa hamująca nie będzie mniejsza od wymaganej.
Nastawienie hamulca | Oznaczenie | |
na PKP | na innych kolejach | |
1 | 2 | 3 |
Towarowy | G (T1) | G, M. |
Osobowy | P (O1) | P, V |
Pośpieszny | R (P1) | R |
Pośpieszny z włączonym do działania magnetycznym hamulcem szynowym | R + Mg | R + Mg |
Próżny | Próż. | Leer |
Ładowny | Ład. | Bel. |
1) Oznaczenia uprzednio stosowane w PKP.
Rzeczywista masa hamująca
Rzeczywista masa hamująca
Tablica 1
Rodzaj pojazdu | Rodzaj hamulca | |
zespolony | ręczny*) | |
1 | 2 | 3 |
I. Wagony pasażerskie normalnotorowe: | ||
a) wszystkie osie hamowane | masa własna wagonu | |
b) 3-osiowe - z niehamowaną osią środkową | 2/3 masy własnej wagonu | |
II. Wagony towarowe normalnotorowe: | ||
A. "Próżne" z dwustronnym hamowaniem: | ||
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | masa własna wagonu | |
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" w położeniu "PRÓŻ" | masa własna wagonu | |
B. "Ładowne" z dwustronnym hamowaniem kół**): | ||
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | masa własna wagonu | |
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" | 8 ton na oś hamowaną | masa brutto wagonu |
III. Nieczynne pojazdy trakcyjne: | ||
- lokomotywa spalinowa lub elektryczna | 3/4 masy własnej pojazdu |
*) Największa przyjmowana wartość masy hamującej wagonów osobowych i towarowych hamowanych hamulcem ręcznym nie może przekraczać 26 ton.
**) Za wagon "ładowny" należy w tym przypadku uważać wagon, którego dźwignia urządzenia przestawczego hamulca "próżny-ładowny" jest nastawiona w położenie "ładowny".
Tablica 2
Wagony pasażerskie kolei 1 520 mm
Wagony pasażerskie kolei 1 520 mm
Masa hamująca (t) | |||
Masa własna | hamulec zespolony | hamulec ręczny | |
wagonu G (t) | wszystkie wstawki z tworzywa sztucznego lub żeliwa | wstawki z tworzywa sztucznego i z żeliwa | |
1 | 2 | 3 | 4 |
G ł 53 | 52 | 47 | 26 |
48 Ł G < 53 | 47 | 43 | 26 |
42 Ł G < 48 | 42 | 39 | 26 |
Wagony towarowe kolei 1 520 mm
Wagony towarowe kolei 1 520 mm
Rodzaj wagonu i jego wyposażenie | Nastawienie hamulca | Masa hamująca wagonu w (t) | |
hamulec zespolony | hamulec ręczny | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
4-osiowy z wyjątkiem chłodni ze: | |||
wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 18 | 14 |
średni | 27 | 14 | |
ładowny | 36 | 14 | |
wstawkami hamulcowymi z tworzywa sztucznego | próżny | 18 | 14 |
średni | 36 | 14 | |
ładowny | - | - | |
6-osiowy ze: | |||
wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 27 | - |
średni | 38 | - | |
ładowny | 54 | - | |
wstawkami hamulcowymi z tworzywa sztucznego | próżny | 27 | - |
średni | 54 | - | |
ładowny | - | - | |
4-osiowy wagon chłodnia na wózkach z: | |||
dwustronnym hamowaniem kół | - | 49 | 14 |
jednostronnym hamowaniem kół | - | 33 | 14 |
Wymagana masa hamująca
Wymagana masa hamująca
Mo x PW
Mhw = —————————
100
Wynik zaokrągla się wzwyż do całej tony.
Dla pociągu kursującego na hamulcach ręcznych należy przyjmować procent wymaganej masy hamującej, jaki przewidziany jest dla sposobu hamowania II.
A - dla drogi hamowania 1000 m,
B - dla drogi hamowania 700 m,
C - dla drogi hamowania 400 m lub 500 m,
D - dla drogi hamowania 1300 m.
Mhr x 100
Mo = ——————————
PW
Mhr x 100
PR = ————————————
Mo
a następnie w odpowiedniej tablicy hamowania pociągów A, B, C lub D, w wierszu dotyczącym danego pochylenia miarodajnego i sposobu hamowania, poszukać w odpowiedniej rubryce liczby równej, a jeśli takiej nie ma - najbliższej mniejszej od posiadanego procentu rzeczywistej masy hamującej. Liczba znajdująca się w tej rubryce wskazuje w nagłówku prędkość pociągu odpowiadającą istniejącym warunkom.
TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW
TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1000 m
I Hamulce zespolone szybko działające
II Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne pochylenie w ‰ | Sposób hamowania | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||||||
20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | 65 | 70 | 75 | ||
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | |||||||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 21 | 25 | 29 |
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 22 | 27 | 33 | |
1 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 22 | 26 | 31 |
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 34 | |
2 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 12 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 |
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 | 30 | 36 | |
3 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 21 | 24 | 29 | 34 |
II | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 18 | 22 | 26 | 31 | 37 | |
4 | I | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 35 |
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 33 | 39 | |
5 | I | 6 | 6 | 7 | 8 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 31 | 36 |
II | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 17 | 20 | 25 | 28 | 34 | 40 | |
6 | I | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 14 | 17 | 21 | 24 | 28 | 33 | 38 |
II | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 22 | 26 | 31 | 36 | 42 | |
7 | I | 6 | 8 | 9 | 11 | 13 | 15 | 18 | 22 | 26 | 30 | 34 | 39 |
II | 7 | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 37 | 43 | |
8 | I | 7 | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 23 | 27 | 31 | 35 | 40 |
II | 8 | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 34 | 39 | 45 | |
10 | I | 10 | 11 | 12 | 14 | 16 | 19 | 22 | 25 | 29 | 33 | 36 | 43 |
II | 10 | 11 | 13 | 15 | 17 | 20 | 23 | 27 | 32 | 37 | 42 | 48 | |
12 | I | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 | 21 | 24 | 28 | 32 | 36 | 41 | 46 |
II | 12 | 13 | 15 | 17 | 19 | 22 | 26 | 30 | 34 | 40 | 45 | 52 | |
14 | I | 14 | 15 | 17 | 18 | 21 | 24 | 27 | 30 | 34 | 39 | 43 | 49 |
II | 14 | 15 | 17 | 19 | 22 | 25 | 28 | 32 | 37 | 43 | 48 | 55 | |
16 | I | 16 | 17 | 19 | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 37 | 41 | 46 | 51 |
II | 16 | 17 | 19 | 22 | 29 | 27 | 31 | 35 | 40 | 46 | 52 | 58 | |
18 | I | 18 | 19 | 21 | 23 | 25 | 28 | 32 | 35 | 39 | 44 | 49 | 54 |
II | 18 | 20 | 22 | 24 | 27 | 30 | 34 | 36 | 43 | 49 | 55 | 62 | |
20 | I | 20 | 21 | 23 | 25 | 28 | 30 | 34 | 38 | 42 | 46 | 51 | 57 |
II | 20 | 22 | 24 | 26 | 29 | 33 | 36 | 41 | 46 | 52 | 58 | 65 | |
22 | I | 22 | 24 | 25 | 27 | 30 | 33 | 36 | 40 | 44 | 49 | 54 | 60 |
II | 22 | 24 | 26 | 29 | 32 | 35 | 39 | 44 | 49 | 55 | 62 | 69 | |
25 | I | 25 | 27 | 28 | 31 | 33 | 36 | 40 | 44 | 48 | 53 | 58 | 64 |
II | 25 | 27 | 30 | 33 | 36 | 40 | 44 | 48 | 54 | 60 | 67 | 74 |
Cd. tablicy A
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1 000 m
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1 000 m
Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||||||||||
80 | 85 | 90 | 95 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 | 125 | 130 | 135 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 |
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||||||||
35 | 40 | 46 | 52 | 59 | 66 | 74 | 83 | 92 | 100 | 110 | 123 | 135 | 150 | 164 | 180 | 195 |
39 | 46 | 54 | 63 | 74 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
36 | 41 | 47 | 54 | 60 | 68 | 76 | 85 | 94 | 102 | 112 | 126 | 137 | 152 | 166 | 182 | 197 |
40 | 47 | 55 | 65 | 76 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
37 | 43 | 49 | 55 | 62 | 70 | 78 | 87 | 96 | 104 | 114 | 129 | 140 | 155 | 169 | 185 | 200 |
42 | 49 | 57 | 67 | 78 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
39 | 44 | 50 | 57 | 64 | 72 | 80 | 89 | 98 | 105 | 116 | 132 | 143 | 158 | 172 | 188 | 202 |
43 | 51 | 59 | 69 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
40 | 46 | 52 | 58 | 65 | 73 | 82 | 91 | 100 | 107 | 119 | 133 | 145 | 160 | 175 | 190 | 205 |
45 | 52 | 61 | 71 | 82 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
42 | 47 | 54 | 60 | 67 | 75 | 83 | 93 | 101 | 109 | 121 | 136 | 148 | 163 | 178 | 193 | 208 |
47 | 54 | 63 | 73 | 84 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
43 | 49 | 55 | 62 | 69 | 77 | 85 | 95 | 102 | 111 | 123 | 138 | 151 | 166 | 181 | 196 | 211 |
48 | 56 | 64 | 74 | 86 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
44 | 50 | 57 | 63 | 70 | 78 | 87 | 97 | 104 | 112 | 126 | 141 | 154 | 170 | 185 | 199 | 214 |
50 | 57 | 66 | 76 | 88 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
46 | 52 | 58 | 65 | 72 | 80 | 89 | 99 | 105 | 114 | 128 | 144 | 157 | 173 | 188 | 202 | 217 |
52 | 59 | 68 | 78 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
49 | 55 | 61 | 68 | 75 | 83 | 93 | 101 | 108 | 118 | 132 | 150 | 164 | 180 | 195 | 208 | 222 |
55 | 63 | 72 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
52 | 58 | 64 | 71 | 79 | 87 | 96 | 102 | 111 | 121 | - | - | - | - | - | - | - |
59 | 66 | 75 | 86 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
59 | 61 | 67 | 74 | 82 | 90 | 99 | 104 | 114 | - | - | - | - | - | - | - | - |
62 | 70 | 79 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
57 | 64 | 70 | 78 | 86 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
66 | 74 | 83 | 95 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
60 | 67 | 74 | 81 | 89 | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
69 | 78 | 88 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
63 | 70 | 77 | 84 | 92 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
73 | 82 | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
66 | 73 | 80 | 87 | 96 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
77 | 86 | 97 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
70 | 77 | 84 | 92 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
83 | 93 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m
I Hamulce zespolone szybko działające
II Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne pochylenie w ‰ | Sposób hamowania | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||
20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | ||
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 18 | 23 |
II | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 15 | 20 | 26 | |
1 | I | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 15 | 19 | 24 |
II | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 12 | 16 | 21 | 27 | |
2 | I | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 |
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 10 | 13 | 18 | 23 | 29 | |
3 | I | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 14 | 18 | 22 | 27 |
II | 6 | 6 | 7 | 9 | 11 | 15 | 19 | 24 | 30 | |
4 | I | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 |
II | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | 16 | 20 | 26 | 32 | |
5 | I | 7 | 7 | 9 | 11 | 13 | 16 | 20 | 24 | 29 |
II | 7 | 7 | 9 | 11 | 14 | 17 | 22 | 27 | 33 | |
6 | I | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 21 | 26 | 31 |
II | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 19 | 23 | 28 | 35 | |
7 | I | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 |
II | 8 | 9 | 11 | 13 | 16 | 20 | 24 | 30 | 36 | |
8 | I | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 34 |
II | 9 | 10 | 12 | 14 | 17 | 21 | 26 | 32 | 38 | |
10 | I | 11 | 12 | 14 | 17 | 19 | 23 | 27 | 31 | 37 |
II | 11 | 12 | 14 | 17 | 20 | 24 | 29 | 35 | 41 | |
12 | I | 13 | 14 | 16 | 19 | 22 | 25 | 29 | 34 | 40 |
II | 13 | 14 | 16 | 19 | 23 | 27 | 32 | 38 | 45 | |
14 | I | 15 | 17 | 19 | 21 | 24 | 28 | 32 | 37 | 42 |
II | 15 | 17 | 19 | 22 | 25 | 30 | 35 | 41 | 48 | |
16 | I | 17 | 19 | 21 | 24 | 27 | 31 | 35 | 40 | 45 |
II | 17 | 19 | 21 | 24 | 28 | 32 | 38 | 44 | 52 | |
18 | I | 19 | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 38 | 43 | 48 |
II | 19 | 21 | 23 | 27 | 31 | 35 | 41 | 47 | 55 | |
20 | I | 21 | 23 | 25 | 28 | 32 | 36 | 40 | 46 | 51 |
II | 21 | 23 | 26 | 29 | 33 | 38 | 44 | 51 | 58 | |
22 | I | 23 | 25 | 28 | 31 | 34 | 38 | 43 | 48 | 54 |
II | 23 | 25 | 28 | 32 | 36 | 40 | 47 | 54 | 62 | |
25 | I | 26 | 29 | 31 | 34 | 38 | 42 | 47 | 53 | 59 |
II | 26 | 29 | 32 | 36 | 40 | 46 | 52 | 59 | 67 |
Cd. tablicy B
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m
Przy prędkości w kilometrach na godzinę | |||||||||||
65 | 70 | 75 | 80 | 85 | 90 | 95 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 |
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | |||||||||||
28 | 34 | 41 | 48 | 57 | 66 | 71 | 88 | 95 | 104 | 114 | 125 |
33 | 41 | 51 | 62 | 76 | 93 | - | - | - | - | - | - |
29 | 35 | 42 | 50 | 58 | 68 | 78 | 90 | 96 | 105 | 116 | 128 |
34 | 42 | 53 | 64 | 78 | 95 | - | - | - | - | - | - |
31 | 37 | 44 | 51 | 60 | 69 | 80 | 91 | 98 | 107 | 118 | 130 |
36 | 49 | 54 | 66 | 80 | 97 | - | - | - | - | - | - |
32 | 38 | 45 | 53 | 62 | 71 | 82 | 93 | 100 | 109 | 120 | 133 |
37 | 46 | 56 | 68 | 82 | 99 | - | - | - | - | - | - |
34 | 40 | 47 | 54 | 63 | 73 | 83 | 94 | 101 | 111 | 121 | - |
39 | 48 | 58 | 70 | 85 | - | - | - | - | - | - | - |
35 | 41 | 48 | 56 | 65 | 74 | 85 | 96 | 103 | 112 | 123 | - |
41 | 50 | 60 | 72 | 87 | - | - | - | - | - | - | - |
36 | 43 | 50 | 58 | 67 | 76 | 87 | 97 | 105 | 114 | 125 | - |
42 | 51 | 62 | 74 | 89 | - | - | - | - | - | - | - |
38 | 44 | 52 | 59 | 68 | 78 | 89 | 99 | 106 | 116 | 127 | - |
44 | 53 | 64 | 76 | 91 | - | - | - | - | - | - | - |
39 | 46 | 53 | 61 | 70 | 80 | 91 | 100 | 108 | 118 | 129 | - |
46 | 55 | 66 | 78 | 93 | - | - | - | - | - | - | - |
43 | 49 | 56 | 67 | 74 | 83 | 94 | 103 | 111 | 121 | 133 | - |
49 | 59 | 70 | 83 | 98 | - | - | - | - | - | - | - |
45 | 52 | 60 | 68 | 77 | 87 | 97 | 107 | - | - | - | - |
53 | 63 | 74 | 87 | - | - | - | - | - | - | - | - |
49 | 55 | 63 | 71 | 80 | 91 | 100 | - | - | - | - | - |
56 | 66 | 78 | 91 | - | - | - | - | - | - | - | - |
52 | 58 | 76 | 75 | 84 | 94 | 103 | - | - | - | - | - |
60 | 70 | 82 | 95 | - | - | - | - | - | - | - | - |
55 | 62 | 69 | 78 | 87 | 97 | 107 | - | - | - | - | - |
64 | 74 | 86 | 99 | - | - | - | - | - | - | - | - |
58 | 65 | 73 | 81 | 91 | 100 | - | - | - | - | - | - |
67 | 78 | 90 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
61 | 68 | 78 | 85 | 94 | 104 | - | - | - | - | - | - |
71 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
66 | 73 | 81 | 90 | 99 | - | - | - | - | - | - | - |
76 | 87 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tablica C
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m
I Hamulce zespolone szybko działające
II Hamulce zespolone wolno działające
Miarodajne pochylenie w ‰ | Sposób hamowania | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||
15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | ||
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||
0 | I | 6 | 6 | 6 | 8 | 11 | 16 | 21 |
II | 6 | 6 | 6 | 8 | 12 | 18 | 26 | |
1 | I | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 17 | 23 |
II | 6 | 6 | 6 | 9 | 12 | 19 | 27 | |
2 | I | 6 | 6 | 7 | 10 | 13 | 18 | 24 |
II | 6 | 6 | 7 | 10 | 15 | 21 | 29 | |
3 | I | 6 | 6 | 8 | 11 | 14 | 19 | 25 |
II | 6 | 6 | 8 | 11 | 16 | 22 | 30 | |
4 | I | 6 | 6 | 9 | 12 | 16 | 20 | 26 |
II | 6 | 6 | 9 | 12 | 17 | 24 | 32 | |
5 | I | 6 | 7 | 10 | 13 | 17 | 22 | 28 |
II | 6 | 7 | 10 | 14 | 18 | 25 | 33 | |
6 | I | 7 | 8 | 11 | 14 | 18 | 23 | 29 |
II | 7 | 8 | 11 | 15 | 20 | 26 | 34 | |
7 | I | 8 | 9 | 12 | 15 | 19 | 24 | 30 |
II | 7 | 9 | 12 | 16 | 21 | 28 | 36 | |
8 | I | 9 | 10 | 13 | 16 | 20 | 25 | 32 |
II | 8 | 10 | 13 | 17 | 22 | 29 | 38 | |
10 | I | 11 | 13 | 15 | 19 | 23 | 28 | 34 |
II | 10 | 12 | 15 | 19 | 25 | 32 | 41 | |
12 | I | 13 | 15 | 17 | 21 | 25 | 30 | 37 |
II | 12 | 14 | 18 | 22 | 28 | 35 | 44 | |
14 | I | 15 | 17 | 20 | 23 | 28 | 33 | 40 |
II | 14 | 17 | 20 | 24 | 30 | 38 | 47 | |
16 | I | 17 | 19 | 22 | 25 | 30 | 36 | 43 |
II | 17 | 19 | 22 | 27 | 33 | 41 | 50 | |
18 | I | 19 | 21 | 24 | 28 | 33 | 38 | 46 |
II | 19 | 21 | 25 | 30 | 36 | 44 | 54 | |
20 | I | 21 | 23 | 26 | 30 | 35 | 41 | 48 |
II | 21 | 23 | 27 | 32 | 39 | 47 | 57 | |
22 | I | 23 | 25 | 29 | 33 | 38 | 44 | 51 |
II | 23 | 26 | 30 | 35 | 41 | 50 | 60 | |
25 | I | 26 | 29 | 32 | 36 | 42 | 48 | 55 |
II | 26 | 29 | 33 | 39 | 46 | 54 | 65 | |
30 | I | 31 | 34 | 38 | 42 | 48 | 55 | 63 |
II | 31 | 35 | 40 | 46 | 53 | 62 | 74 | |
35 | I | 37 | 40 | 44 | 49 | 55 | 62 | 70 |
II | 37 | 41 | 46 | 53 | 61 | 70 | 82 | |
40 | I | 42 | 45 | 50 | 55 | 61 | 69 | 78 |
II | 43 | 47 | 53 | 60 | 69 | 79 | 91 |
Cd. tablicy C
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m
Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||
50 | 55 | 60 | 65 | 70 | 75 | 80 | 85 | 90 |
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||
28 | 36 | 46 | 56 | 67 | 80 | 93 | 110 | 131 |
35 | 47 | 61 | 80 | - | - | - | - | - |
29 | 37 | 47 | 58 | 69 | 82 | 96 | 112 | - |
37 | 49 | 63 | 83 | - | - | - | - | - |
31 | 39 | 48 | 59 | 71 | 84 | 98 | 114 | - |
38 | 51 | 66 | 85 | - | - | - | - | - |
32 | 40 | 50 | 61 | 72 | 85 | 100 | 117 | - |
40 | 52 | 68 | 87 | - | - | - | - | - |
33 | 42 | 51 | 62 | 74 | 87 | 102 | 119 | - |
42 | 54 | 70 | 90 | - | - | - | - | - |
35 | 43 | 53 | 69 | 76 | 89 | 104 | 121 | - |
43 | 56 | 72 | 92 | - | - | - | - | - |
36 | 45 | 55 | 66 | 78 | 91 | 106 | 124 | - |
45 | 58 | 74 | 95 | - | - | - | - | - |
37 | 46 | 56 | 67 | 79 | 93 | 109 | 126 | - |
47 | 60 | 76 | 97 | - | - | - | - | - |
39 | 48 | 58 | 69 | 81 | 95 | 111 | 129 | - |
48 | 62 | 78 | 100 | - | - | - | - | - |
42 | 51 | 61 | 72 | 84 | 99 | 115 | - | - |
52 | 65 | 82 | - | - | - | - | - | |
45 | 54 | 64 | 76 | 88 | 103 | 120 | - | - |
55 | 69 | 87 | - | - | - | - | - | - |
48 | 57 | 67 | 79 | 92 | 107 | 125 | - | - |
59 | 73 | 91 | - | - | - | - | - | - |
51 | 60 | 71 | 83 | 96 | 111 | 129 | - | - |
62 | 77 | 96 | - | - | - | - | - | - |
54 | 63 | 74 | 86 | 99 | 115 | - | - | - |
66 | 81 | 100 | - | - | - | - | - | |
57 | 66 | 77 | 90 | 103 | 120 | - | - | - |
70 | 85 | - | - | - | - | - | - | - |
60 | 69 | 81 | 93 | 107 | - | - | - | - |
73 | 89 | - | - | - | - | - | - | - |
64 | 74 | 86 | 99 | - | - | - | - | - |
79 | 95 | - | - | - | - | - | - | - |
72 | 82 | 94 | - | - | - | - | - | - |
88 | - | - | - | - | - | - | ||
80 | 91 | - | - | - | - | - | - | - |
97 | - | - | - | - | - | - | - | - |
88 | 99 | - | - | - | - | - | - | - |
- | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tablica D
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1300 m
Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1300 m
Miarodajne pochylenie w ‰ | Sposób hamowania | Przy prędkości w kilometrach na godzinę | ||||||||
120 | 125 | 130 | 135 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 | ||
procent wymaganej masy hamującej wynosi: | ||||||||||
0 | R | 92 | 100 | 100 | 100 | 101 | 110 | 119 | 129 | 140 |
1 | R | 94 | 100 | 100 | 100 | 102 | 111 | 121 | 131 | 142 |
2 | R | 96 | 100 | 100 | 100 | 104 | 113 | 123 | 133 | 143 |
3 | R | 98 | 100 | 100 | 100 | 106 | 115 | 124 | 134 | 145 |
4 | R | 100 | 100 | 100 | 100 | 107 | 116 | 126 | 136 | 146 |
5 | R | 100 | 100 | 100 | 100 | 109 | 118 | 127 | 137 | 148 |
6 | R | 100 | 100 | 100 | 102 | 110 | 119 | 129 | 139 | 150 |
7 | R | 100 | 100 | 100 | 103 | 112 | 121 | 131 | 141 | 151 |
8 | R | 100 | 100 | 100 | 105 | 113 | 123 | 132 | 142 | 153 |
9 | R | 100 | 100 | 100 | 106 | 115 | 124 | 134 | 144 | 155 |
10 | R | 100 | 100 | 100 | 108 | 117 | 126 | 135 | 145 | 156 |
11 | R | 100 | 100 | 101 | 109 | 118 | 127 | 137 | 147 | 158 |
12 | R | 100 | 100 | 103 | 111 | 120 | 129 | 138 | 149 | 159 |
Próba hamulców
Próba hamulców
Jeżeli tych wymagań nie spełniono, pociąg nie powinien odjechać.
Obsada i wyposażenie pociągów
Obsada i wyposażenie pociągów
Gotowość pociągu do odjazdu
Gotowość pociągu do odjazdu
Dokumenty pociągu
Dokumenty pociągu
Prowadzenie ruchu pociągów
Prowadzenie ruchu pociągów
Zasady prowadzenia i zapowiadania ruchu pociągów na szlaku
Zasady prowadzenia i zapowiadania ruchu pociągów na szlaku
Prowadzenie ruchu pociągów na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności (telefonicznej, radiotelefonicznej)
Prowadzenie ruchu pociągów na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności (telefonicznej, radiotelefonicznej)
W razie potrzeby na szlaku dwutorowym można przewidzieć w regulaminie technicznym obowiązek żądania i dania pozwolenia na wyprawienie pociągu.
Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z półsamoczynną blokadą liniową
Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z półsamoczynną blokadą liniową
Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z samoczynną blokadą liniową
Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z samoczynną blokadą liniową
Prowadzenie ruchu pociągów na odcinkach zdalnego prowadzenia ruchu
Prowadzenie ruchu pociągów na odcinkach zdalnego prowadzenia ruchu
Szczególne sposoby prowadzenia ruchu pociągów. Jazda na widoczność
Szczególne sposoby prowadzenia ruchu pociągów. Jazda na widoczność
Prowadzenie ruchu pociągów do obsługi bocznic i ładowni na szlaku
Prowadzenie ruchu pociągów do obsługi bocznic i ładowni na szlaku
Prowadzenie ruchu pociągów gospodarczych i roboczych
Prowadzenie ruchu pociągów gospodarczych i roboczych
Prowadzenie ruchu pociągów ratunkowych
Prowadzenie ruchu pociągów ratunkowych
Prowadzenie ruchu pociągów w odstępie czasu
Prowadzenie ruchu pociągów w odstępie czasu
Prowadzenie ruchu pojazdów trakcyjnych luzem
Prowadzenie ruchu pojazdów trakcyjnych luzem
Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku jednotorowym obsługiwanym jednym pojazdem trakcyjnym bez zapowiadania pociągów
Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku jednotorowym obsługiwanym jednym pojazdem trakcyjnym bez zapowiadania pociągów
Prowadzenie ruchu pociągów na podstawie pisemnego porozumienia w czasie całkowitej przerwy w łączności
Prowadzenie ruchu pociągów na podstawie pisemnego porozumienia w czasie całkowitej przerwy w łączności
Postępowanie z pociągiem popychanym
Postępowanie z pociągiem popychanym
Szczegółowe wskazówki dotyczące pozwolenia na wjazd popychacza powinny być określone w regulaminie technicznym.
Postępowanie z pociągiem pchanym
Postępowanie z pociągiem pchanym
Ruch pojazdów pomocniczych
Ruch pojazdów pomocniczych
Postępowanie drużyny pociągowej podczas obsługi pociągu
Postępowanie drużyny pociągowej podczas obsługi pociągu
Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu
Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu
Wyznaczanie torów na stacji dla wjazdu, wyjazdu lub przejazdu pociągów
Wyznaczanie torów na stacji dla wjazdu, wyjazdu lub przejazdu pociągów
Przygotowanie drogi przebiegu pociągu
Przygotowanie drogi przebiegu pociągu
W przypadkach wymienionych w pkt 2 urządzenia blokady stacyjnej obsługuje się dodatkowo, jeżeli jest to możliwe.
Zezwolenie na wyjazd, wjazd lub przejazd pociągu
Zezwolenie na wyjazd, wjazd lub przejazd pociągu
Obserwacja przejeżdżającego pociągu
Obserwacja przejeżdżającego pociągu
Rozwiązanie drogi przebiegu
Rozwiązanie drogi przebiegu
Nieprawidłowości przy podawaniu sygnałów na semaforze i przejeździe pociągu obok semafora
Nieprawidłowości przy podawaniu sygnałów na semaforze i przejeździe pociągu obok semafora
Stosowanie środków pomocniczych
Stosowanie środków pomocniczych
Regulowanie ruchu pociągów
Regulowanie ruchu pociągów
Postępowanie w razie otwarcia i zamknięcia posterunków ruchu
Postępowanie w razie otwarcia i zamknięcia posterunków ruchu
Powiadamianie dróżników przejazdowych
Powiadamianie dróżników przejazdowych
Zamknięcia torów
Zamknięcia torów
Zamknięcie i otwarcie toru szlakowego
Zamknięcie i otwarcie toru szlakowego
Prowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym w czasie zamknięcia jednego toru szlaku dwutorowego
Prowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym w czasie zamknięcia jednego toru szlaku dwutorowego
Szlaki, na których urządzona została blokada, powinny być wskazane w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
Szlaki, na których urządzona została blokada, należy wskazać w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
Prowadzenie ruchu po torze zamkniętym
Prowadzenie ruchu po torze zamkniętym
Prowadzenie ruchu dwukierunkowego po torze na szlaku dwutorowym przy czynnych obu torach
Prowadzenie ruchu dwukierunkowego po torze na szlaku dwutorowym przy czynnych obu torach
W tym celu dyżurny ruchu tego posterunku nadaje do sąsiedniego posterunku zapowiadawczego telefonogram według określonego wzoru.
Zamknięcie toru stacyjnego
Zamknięcie toru stacyjnego
Powiadamianie drużyn pociągowych i postępowanie w razie szczególnych wydarzeń
Powiadamianie drużyn pociągowych i postępowanie w razie szczególnych wydarzeń
Rozkazy pisemne
Rozkazy pisemne
Ostrzeżenia
Ostrzeżenia
Zasady postępowania w razie szczególnych wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych
Zasady postępowania w razie szczególnych wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych
Ogólne zasady postępowania
Ogólne zasady postępowania
Cofanie, dzielenie i zabieranie częściami składu pociągu ze szlaku
Cofanie, dzielenie i zabieranie częściami składu pociągu ze szlaku
Rozerwanie pociągu na szlaku i zbiegnięcie wagonów
Rozerwanie pociągu na szlaku i zbiegnięcie wagonów
Postępowanie w razie pożaru w pociągu
Postępowanie w razie pożaru w pociągu
Jazda pociągów w czasie trudnych warunków atmosferycznych
Jazda pociągów w czasie trudnych warunków atmosferycznych
Pęknięcie szyny lub deformacja toru
Pęknięcie szyny lub deformacja toru
Uszkodzenie wagonu w pociągu
Uszkodzenie wagonu w pociągu
Na stacji należy wyłączyć z pociągu wagon z zagrzanym czopem osi zestawu kołowego. Jeżeli pociąg nie może jechać, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo złamania osi, należy zażądać pomocy.
Brak sygnałów na pociągu lub niewłaściwe jego osygnalizowanie
Brak sygnałów na pociągu lub niewłaściwe jego osygnalizowanie
Uszkodzenie sieci trakcyjnej
Uszkodzenie sieci trakcyjnej
Postępowanie w razie wydarzeń i wypadków z ludźmi na terenie kolejowym
Postępowanie w razie wydarzeń i wypadków z ludźmi na terenie kolejowym