Rozdział 7 - Sygnały nadawane przez sygnalistę - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  7

Sygnały nadawane przez sygnalistę

§  182.
1.
Grupę sygnałów nadawanych przez sygnalistę stanowią sygnały wzrokowe i słuchowe, nadawane przez człowieka za pomocą przyborów sygnalizacyjnych.
2.
Przyborami sygnalizacyjnymi mogą być latarki, chorągiewki, trąbki sygnalizacyjne, gwizdki, jak również sygnał dźwiękowy pojazdu trakcyjnego.
3.
W przypadkach awaryjnych przyborem sygnalizacyjnym może być dowolne źródło dźwięku lub łatwo zauważalny przedmiot, za pomocą którego można nadać jednoznaczny sygnał ostrzegający o niebezpieczeństwie.
4.
Przez sygnalistę należy rozumieć nadawcę sygnałów wzrokowych lub słuchowych, wykonującego następujące czynności służbowe:
1)
prowadzenie manewrów,
2)
przeprowadzanie próby hamulców,
3)
nadzorowanie robót prowadzonych w obrębie torowisk,
4)
prowadzenie pojazdu trakcyjnego.
5.
Nadawcą sygnałów ostrzegających o niebezpieczeństwie może być dowolna osoba, która spostrzegła niebezpieczeństwo.
§  183.
Stosuje się następujące sygnały zatrzymania taboru:
1)
sygnał D 2 "Stój" - wzrokowy (dawany ręcznie):

zataczanie okręgów dostępnym przyborem sygnalizacyjnym

(rys. 19),

a)
sygnał D 2 "Stój" podaje się w przypadku nagłej konieczności zatrzymania pociągu lub jadącego taboru wobec zagrożenia bezpieczeństwa ruchu,
b)
przyborem sygnalizacyjnym służącym do nadawania sygnału D 2 "Stój", w zależności od warunków stosowania, może być chorągiewka, dobrze widoczny przedmiot, latarka lub dowolne źródło światła; sygnał można nadawać także ręką, nie wyposażoną w żaden przybór sygnalizacyjny,
2)
sygnał D 3 "Stój" - słuchowy:

trzy krótkie, szybko następujące po sobie tony, kilkakrotnie powtórzone

(rys. 20),

a)
sygnał D 3 "Stój" podaje się w przypadku nagłej konieczności zatrzymania pociągu lub jadącego taboru, wobec zagrożenia bezpieczeństwa ruchu,
b)
źródłem dźwięku może być trąbka sygnalizacyjna, gwizdek lub sygnał dźwiękowy pojazdu.
§  184.
Przy manewrach stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rm 1 "Do mnie"

dwa długie tony

(rys. 21),

i jednocześnie chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności - latarka z białym światłem, poruszane poziomo

(rys. 22),

sygnał Rm1 "Do mnie" oznacza, że należy jechać do dającego sygnał,

2)
sygnał Rm 2 "Ode mnie"

jeden długi ton

(rys. 23),

i jednocześnie chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności - latarka z białym światłem, poruszane pionowo

(rys. 24),

sygnał Rm 2 "Ode mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku od dającego sygnał,

3)
sygnał Rm 3 "Zwolnić"

kilka przeciągłych tonów

(rys. 25),

i jednocześnie chorągiewka sygnałowa lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem poruszana po łuku powoli do góry i do dołu

(rys. 26),

sygnał Rm 3 "Zwolnić" oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy taboru manewrującego,

4)
sygnał Rm 4 "Stój"

trzy krótkie, szybko następujące po sobie tony, kilkakrotnie powtórzone

(rys. 27),

i jednocześnie zataczanie okręgów chorągiewką sygnałową koloru żółtego lub ręką, a w warunkach ograniczonej widoczności latarką z białym światłem:

(rys. 28),

a)
sygnał Rm 4 "Stój" oznacza, że należy niezwłocznie zatrzymać manewrujący tabor,
b)
obowiązek zastosowania się do sygnału Rm 4 "Stój" ma miejsce również wtedy, gdy odebrano tylko sygnał słuchowy lub tylko sygnał wzrokowy
5)
sygnał Rm 6 "Docisnąć"

dwa krótkie tony

(rys. 29),

i jednocześnie kilkakrotne zbliżenie do siebie wyciągniętych poziomo przed siebie rąk, a w warunkach ograniczonej widoczności przerywane białe światło latarki

(rys. 30),

sygnał Rm 6 "Docisnąć" oznacza, że należy docisnąć manewrujący tabor w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.

§  185.
Stosuje się następujący sygnał ostrzegawczy:

sygnał Rp 1 "Baczność":

jeden długi ton

(rys. 31),

sygnał Rp 1 "Baczność" podawany jest przez maszynistę za pomocą sygnału dźwiękowego pojazdu trakcyjnego w następujących przypadkach:

a)
na terenie otwartym po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wjazdowym wskazującym sygnał "Stój" lub sygnał wątpliwy,
b)
przed odjazdem pociągu pasażerskiego zatrzymanego między stacjami,
c)
przed wskaźnikami W 6a i W 7,
d)
przed ruszeniem taboru w elektrowozowni lub hali,
e)
w celu ostrzeżenia osób znajdujących się na torach lub zbyt blisko torów,
f)
w innych przypadkach gdy zachodzi potrzeba zwrócenia uwagi osób na szlaku lub na stacji.
§  186.
Przy próbie hamulców stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rh 1 "Zahamować"

wyciągnięte ręce, składane nad głową z zakreśleniem półkola, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem, poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczana pionowo w dół

(rys. 32),

sygnał Rh 1 "Zahamować" podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych,

2)
sygnał Rh 2 "Odhamować"

wyciągnięta ręka, a w przypadku ograniczonej widoczności latarka z białym światłem poruszana po łuku nad głową sygnalisty

(rys. 33),

sygnał Rh 2 "Odhamować" podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych,

3)
sygnał Rh 3 "Hamulce w porządku"

ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem trzymana pionowo nad głową

(rys. 34),

sygnał Rh 3 podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych.