Rozdział 3 - Semafory i tarcze zaporowe - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  3

Semafory i tarcze zaporowe

§  174.
1.
Semafor wykonany jest w postaci komory sygnałowej, w której umieszczone są jedna nad drugą latarnie sygnałowe z kolorowymi filtrami świetlnymi. W dolnej części komory sygnałowej semafora lub nad komorą sygnałową umieszczona jest tabliczka opisowa, która zawiera oznaczenie semafora.
2.
W semaforach stosuje się światła koloru czerwonego, pomarańczowego, zielonego i białego.
3.
Na terenie otwartym, poza tunelami i stacjami metra, stosuje się semafory i tarcze zaporowe o konstrukcji używanej w PKP, składające się z komory sygnałowej umieszczonej na słupie lub zawieszonej na specjalnej konstrukcji (np. na kładce dla pieszych). Komory sygnałowe wyposażone są w tarczę tłową koloru czarnego.
4.
Na szlakach i stacjach linii metra stosowane są semafory specjalnej konstrukcji, o zmniejszonych gabarytach, bez tarcz tłowych, mocowane do ścian lub sufitu tunelu, z zastosowaniem dwóch świateł czerwonych świecących jednocześnie, przy czym światło górne jest światłem zasadniczym, światło dolne zaś - rezerwowym.
5.
Semafory umieszcza się po prawej stronie toru, do którego się odnoszą, patrząc w kierunku jazdy pociągu, z tym że dopuszcza się umieszczanie semaforów nad osią toru, do którego się odnoszą. W szczególnych przypadkach, gdy semafor został umieszczony po lewej stronie toru, to po stronie prawej, w miejscu, gdzie powinien być on umieszczony, należy ustawić wskaźnik W 15.
6.
Oznaczenie semaforów na szlakach i stacjach linii metra składa się z części literowej i cyfrowej. Część literowa może składać się z jednej lub dwóch liter, część cyfrowa zaś - z jednej lub dwóch cyfr. Oznaczenie semafora samoczynnego może być uzupełnione górnym indeksem w postaci małej litery "s".
7.
Na stacji techniczno-postojowej semafory oznacza się pojedynczymi wielkimi literami lub wielką literą i numerem toru, do którego odnosi się semafor. Jeżeli semafor jest przystosowany do wyświetlania sygnału Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona", to na tabliczce opisowej, pod nazwą semafora umieszczona jest mała litera "m". Stosowane są również tarcze zaporowe przystosowane do wyświetlania sygnału Ms 2, których oznaczenie składa się z liter "Tz" i części cyfrowej.
8.
Sygnał na semaforze, zezwalający na jazdę pociągu, oznacza zakaz manewrowania po drodze przebiegu tego pociągu.
9.
Semafory i tarcze zaporowe nie oddane do użytku lub unieważnione oznacza się przez umieszczenie białego ukośnego krzyża na komorze sygnałowej.
§  175.
Na semaforach i tarczach zaporowych stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał S 1 "Stój":

jedno lub dwa światła czerwone:

(rys. 1),

a)
maszynistę obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 "Stój",
b)
manewrujący tabor może przejechać poza semafor wskazujący sygnał S 1 "Stój",

jeżeli pozwolenie na minięcie sygnału S 1 "Stój" zostanie przekazane przez pracownika obsługującego ten semafor za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" lub Rm 2 "Ode mnie" albo przez radiotelefon,

2)
sygnał S 2 "Wolna droga":

jedno światło zielone

(rys. 2),

a)
sygnał S 2 "Wolna droga" zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b)
następny semafor wskazuje sygnał S 1 "Stój" lub sygnał zezwalający na jazdę,
3)
sygnał S 3 "Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h":

jedno światło pomarańczowe

(rys. 3),

a)
sygnał S 3 "Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h" zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b)
następny semafor może być nieoświetlony (ciemny),
4)
sygnał SN "Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop":

semafor nieoświetlony (ciemny)

(rys. 4),

a)
sygnał SN "Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop" zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b)
w przypadku nieczynnych urządzeń aop lub jazdy po odcinku nie wyposażonym w urządzenia aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S1 "Stój",
5)
sygnał Sz "Sygnał zastępczy":

białe światło migające

(rys. 5),

a)
sygnał zastępczy zezwala na przejechanie obok semafora lub tarczy zaporowej wskazujących sygnał S 1 "Stój", sygnał wątpliwy lub nieoświetlony (ciemny),
b)
maszynista pociągu jadącego na sygnał zastępczy zobowiązany jest do zachowania ostrożności i prowadzenia pociągu z taką prędkością, aby możliwe było zatrzymanie tego pociągu przed zauważoną przeszkodą,
c)
zachowanie ostrożności obowiązuje do miejsca, w którym znajduje się następny semafor lub tarcza zaporowa, wskazujące sygnał zezwalający na jazdę lub do miejsca, w którym zostanie włączony system aop, co pozwoli kontynuować jazdę według wskazań sygnalizatora kabinowego,
6)
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona":

jedno światło białe

(rys. 6),

a)
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę zaporową,
b)
sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą "m", umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze zaporowe.