Rozdział 6 - Tarcze manewrowe i rozrządowe - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  6

Tarcze manewrowe i rozrządowe

Tarcze manewrowe

§  81.
1.
Tarcze manewrowe mogą być kształtowe i świetlne.
2.
Sygnały dzienne na tarczach manewrowych kształtowych podaje się za pomocą kwadratowej tarczy niebieskiej z białą obwódką, obracającej się o kąt 90° wokół poziomej osi, natomiast sygnały nocne podaje się za pomocą latarni z niebieskim i białym szkłem, umieszczonej pod tarczą.
3.
Sygnały na tarczach manewrowych świetlnych podaje się za pomocą świateł w głowicy sygnałowej, umieszczonej na maszcie lub na podstawie (tarcza karzełkowa) albo zawieszonej obok toru.
4.
Sygnały podawane na tarczach manewrowych odnoszą się tylko do jazd manewrowych.
§  82.
1.
Na tarczach manewrowych kształtowych podaje się następujące sygnały:
1)
sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona":

- dzienny

kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką, ustawiona jedną przekątną pionowo

(rys. 47),

- nocny

niebieskie światło na tarczy

(rys. 48),

2)
sygnał M 2 "Jazda manewrowa dozwolona":

- dzienny

tarcza w położeniu poziomym

(rys. 49),

- nocny

matowobiałe światło na tarczy

(rys. 50).

2.
Jeżeli tarcza manewrowa wskazuje stale sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona", dopuszcza się niestosowanie sygnału nocnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, pod warunkiem wykonania tarczy z materiałów odblaskowych.
§  83.
1.
Na tarczach manewrowych świetlnych podaje się następujące sygnały:
1)
sygnał Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona"

jedno niebieskie światło na tarczy

(rys. 51),

2)
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona"

jedno matowobiałe światło na tarczy

(rys. 52).

2.
W razie uszkodzenia i niemożności podania na tarczy sygnału M 2, Ms 2, o których mowa w § 82 ust. 1 pkt 2 i w ust. 1 pkt 2 niniejszego paragrafu, manewrujący tabor może przejechać poza sygnalizator zabraniający dalszej jazdy, gdy upoważniony pracownik da zezwolenie na jazdę oraz sygnał odpowiednio "Do mnie" (Rm 1) lub "Ode mnie" (Rm 2).

Sygnały manewrowe na semaforze świetlnym

§  84.
1.
Sygnały manewrowe mogą być również podawane na semaforach świetlnych, na których w opisie semafora jest litera "m".
2.
Sygnał S 1 "Stój" na semaforze odnosi się również do manewrów

(rys. 53).

3.
Sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" podawany jest światłem matowobiałym

(rys. 54).

4.
W przypadku uszkodzenia i niemożności podania na semaforze sygnału Ms 2, o którym mowa w ust. 3, manewrujący tabor może przejechać poza semafor wskazujący sygnał "Stój" (S 1), gdy upoważniony pracownik da zezwolenie na jazdę oraz sygnał odpowiednio "Do mnie" (Rm 1) lub "Ode mnie" (Rm 2).

Tarcze rozrządowe

§  85.
1.
Tarcze rozrządowe mogą być kształtowe i świetlne.
2.
Sygnały na tarczach rozrządowych kształtowych podaje się za pomocą podłużnego ruchomego białego ramienia z czarną obwódką, oświetlonego w porze nocnej, obracającego się na tle nieruchomej okrągłej tarczy czarnej z białą obwódką, umieszczonej na słupie, zwróconego w kierunku lokomotywy pchającej tabor.
3.
Sygnały na tarczach rozrządowych świetlnych podaje się za pomocą umieszczonych na słupie kilku lamp ze światłem białym, tworzących linię świetlną.
4.
Tarcze rozrządowe ustawia się na szczycie górki rozrządowej, a w razie potrzeby stosuje się ich powtarzacze przed grzbietem górki. Powtarzacze wskazują takie same sygnały, co tarcze ustawione na szczycie górki rozrządowej.
5.
Jeżeli na górce rozrządowej są dwa tory, można stosować oddzielne tarcze rozrządowe (i ich powtarzacze), odnoszące się do tych torów.
§  86.
1.
Na tarczach rozrządowych podaje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rt 1 "Pchanie zabronione":

- dzienny

podłużne białe ramię ustawione poziomo

- nocny

oświetlone podłużne białe ramię ustawione poziomo

- dzienny i nocny

szereg białych świateł tworzących linię poziomą

(rys. 55),

2)
sygnał Rt 2 "Pchać powoli":

- dzienny

podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45°

- nocny

oświetlone podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45°

- dzienny i nocny

szereg białych świateł tworzących linię ukośną wznoszącą się w górę pod kątem 45°

(rys. 56),

sygnał Rt 2 oznacza, że można pchać tabor z prędkością nie przekraczającą 3 km/h,

3)
sygnał Rt 3 "Pchać z umiarkowaną prędkością":

- dzienny

podłużne białe ramię ustawione pionowo

- nocny

oświetlone podłużne białe ramię ustawione pionowo

- dzienny i nocny

szereg białych świateł tworzących linię pionową

(rys. 57),

sygnał Rt 3 oznacza, że można pchać tabor z prędkością nie przekraczającą 5 km/h, jeżeli regulamin techniczny nie postanawia inaczej,

4)
sygnał Rt 4 "Cofnąć"

- dzienny i nocny

szereg białych świateł tworzących kąt prosty, zwrócony ramionami w prawo i w dół

(rys. 58),

sygnał Rt 4 oznacza, że należy cofnąć skład manewrowy z górki; sygnał ten stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych,

5)
sygnał Rt 5 "Podepchnąć skład do górki"

- dzienny i nocny

szereg białych migających jednocześnie świateł tworzących linię poziomą

(rys. 59),

sygnał Rt 5 oznacza, że można podepchnąć skład do górki w czasie, gdy z sąsiedniego toru są spychane wagony przez górkę; w razie potrzeby rozróżnienia, z którego spośród kilku torów ma nastąpić podpychanie, sygnał Rt 5 powinien być podawany jednocześnie z sygnałem Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" podanym na tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze; podpychanie powinno odbywać się z prędkością nie przekraczającą 15 km/h; sygnał Rt 5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.

2.
Jeżeli z powodu uszkodzenia nie można nastawić na tarczy rozrządowej sygnału zezwalającego na pchanie taboru poza tarczę, pchanie taboru jest dozwolone tylko wówczas, gdy upoważniony do tego pracownik kolejowy, po uprzednim ustnym poinformowaniu drużyny trakcyjnej, że pchanie jest dozwolone poza tarczę, da ręczny sygnał Rm 1 "Do mnie" lub polecenie pchania będzie podane za pomocą megafonu lub innego środka łączności.
3.
Jeżeli nie można z powodu uszkodzenia nastawić na tarczy rozrządowej sygnału Rt 4 "Cofnąć", dozwolone jest cofnięcie składu z górki tylko wówczas, gdy pracownik kolejowy do tego upoważniony, po uprzednim ustnym poinformowaniu drużyny trakcyjnej, że należy cofnąć tabor, da ręczny sygnał Rm 2 "Ode mnie" lub polecenie cofnięcia będzie dane za pomocą megafonu lub innego środka łączności. W podobny sposób należy postępować, gdy zachodzi potrzeba cofnięcia składu z górki, wyposażonej w kształtową tarczę rozrządową.