Oddział 5 - Kontrola dyspozytorska i kierowanie ruchem - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił moc Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.
Oddział 5
Kontrola dyspozytorska i kierowanie ruchem
Kontrola dyspozytorska i kierowanie ruchem
§ 142.
1.
Kierowanie ruchem realizowane jest przy współpracy dyspozytora ruchu, dyżurnego ruchu STP i dyspozytora elektrowozowni poprzez wymianę telegramów (telefonogramów) dyspozytorskich o ustalonych wzorach.2.
Podstawowe obowiązki dyspozytora ruchu obejmują:1)
prowadzenie ruchu pociągów (pojazdów) na linii metra,2)
stałą kontrolę pracy stacji, elektrowozowni, STP i punktów przeglądu taboru pod względem zgodności ruchu z rozkładem jazdy,3)
przekazywanie dyżurnym ruchu, dyżurnym stacji i maszynistom wskazówek dotyczących rozkładów jazdy, zmian w rozkładach jazdy i harmonogramów pracy pociągów roboczych,4)
podejmowanie decyzji regulujących ruch w razie odstępstw od rozkładu jazdy, konieczności (planowej lub awaryjnej) wymiany składu itp.,5)
racjonalizację wykorzystywania środków technicznych dla zapewnienia właściwego natężenia ruchu pojazdów,6)
informowanie dyżurnych ruchu, dyżurnych stacji i maszynistów o wszystkich zdarzeniach na linii mających wpływ na realizację zadań ruchowych.3.
Obejmując dyżur dyspozytor ruchu powinien:1)
zapoznać się z aktualnym rozkładem jazdy, sytuacją ruchową (lokalizacja pojazdów, awarie, zamknięcia), przewidywanymi potokami pasażerów, aktualnymi zarządzeniami i ostrzeżeniami oraz przyjąć raport zmianowy,2)
sprawdzić działanie środków technicznych wykorzystywanych dla kierowania pracą ruchową i sterowania ruchem.4.
Dyspozytor ruchu powinien prowadzić dziennik ruchu. W dzienniku ruchu należy każdorazowo odnotować:1)
włączenie i wyłączenie napięcia trakcyjnego,2)
zamknięcie i otwarcie torów,3)
wydanie rozkazu szczególnego,4)
jazdę pojazdu trakcyjnego na szlaku granicznym,5)
wprowadzenie i odwołanie ostrzeżenia,6)
wprowadzenie sterowania miejscowego lub zdalnego,7)
inne uwagi związane z organizacją i bezpieczeństwem ruchu.5.
W dzienniku ruchu nie zapisuje się informacji rejestrowanych:1)
pisemnie na innych drukach ścisłego zarachowania,2)
w pamięci sprawnego komputera, jeżeli tak określa instrukcja obsługi sprzętu komputerowego.