Oddział 1 - Tarcze manewrowe - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił moc Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.
Oddział 1
Tarcze manewrowe
Tarcze manewrowe
§ 81.
1.
Tarcze manewrowe mogą być kształtowe i świetlne.2.
Sygnały dzienne na tarczach manewrowych kształtowych podaje się za pomocą kwadratowej tarczy niebieskiej z białą obwódką, obracającej się o kąt 90° wokół poziomej osi, natomiast sygnały nocne podaje się za pomocą latarni z niebieskim i białym szkłem, umieszczonej pod tarczą.3.
Sygnały na tarczach manewrowych świetlnych podaje się za pomocą świateł w głowicy sygnałowej, umieszczonej na maszcie lub na podstawie (tarcza karzełkowa) albo zawieszonej obok toru.4.
Sygnały podawane na tarczach manewrowych odnoszą się tylko do jazd manewrowych.§ 82.
1.
Na tarczach manewrowych kształtowych podaje się następujące sygnały:1)
sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona":- dzienny
kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką, ustawiona jedną przekątną pionowo
(rys. 47),
- nocny
niebieskie światło na tarczy
(rys. 48),
2)
sygnał M 2 "Jazda manewrowa dozwolona":- dzienny
tarcza w położeniu poziomym
(rys. 49),
- nocny
matowobiałe światło na tarczy
(rys. 50).
2.
Jeżeli tarcza manewrowa wskazuje stale sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona", dopuszcza się niestosowanie sygnału nocnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, pod warunkiem wykonania tarczy z materiałów odblaskowych.§ 83.
1.
Na tarczach manewrowych świetlnych podaje się następujące sygnały:1)
sygnał Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona"jedno niebieskie światło na tarczy
(rys. 51),
2)
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona"jedno matowobiałe światło na tarczy
(rys. 52).
2.
W razie uszkodzenia i niemożności podania na tarczy sygnału M 2, Ms 2, o których mowa w § 82 ust. 1 pkt 2 i w ust. 1 pkt 2 niniejszego paragrafu, manewrujący tabor może przejechać poza sygnalizator zabraniający dalszej jazdy, gdy upoważniony pracownik da zezwolenie na jazdę oraz sygnał odpowiednio "Do mnie" (Rm 1) lub "Ode mnie" (Rm 2).