Oddział 5 - Wymagana masa hamująca - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  5

Wymagana masa hamująca

§  15.
1.
Dla każdego pociągu należy obliczyć wymaganą masę hamującą w celu upewnienia się, że rzeczywista masa hamująca pociągu nie jest mniejsza od wymaganej.
2.
Wymaganą masę hamującą (MhW) pociągu oblicza się według wzoru:

Mo x PW

Mhw = —————————

100

Wynik zaokrągla się wzwyż do całej tony.

3.
Procent wymaganej masy hamującej (PW), który określony jest w rozkładzie jazdy, ustala się w zależności od:
1)
drogi hamowania na odcinkach, po których kursuje ten pociąg,
2)
sposobu hamowania pociągu:
a)
I - hamulcami zespolonymi szybko działającymi (P, R) lub
b)
II - hamulcami zespolonymi wolno działającymi (G) lub ręcznymi,
3)
prędkości jazdy pociągu,
4)
pochyleń miarodajnych na drodze jazdy pociągu.

Dla pociągu kursującego na hamulcach ręcznych należy przyjmować procent wymaganej masy hamującej, jaki przewidziany jest dla sposobu hamowania II.

4.
Procenty wymaganej masy hamującej, w zależności od sposobu hamowania, prędkości jazdy i miarodajnych pochyleń, określają tablice hamowania:

A - dla drogi hamowania 1000 m,

B - dla drogi hamowania 700 m,

C - dla drogi hamowania 400 m lub 500 m,

D - dla drogi hamowania 1300 m.

5.
Dla pochyleń nie wskazanych w tablicach procent wymaganej masy hamującej należy obliczać jako średnią z dwóch najbliższych liczb podanych w rubryce dla danej prędkości jazdy i sposobu hamowania. Jeżeli pochylenia określone są w ułamku dziesiętnym, należy zaokrąglić go do liczby całej lub, jeśli w wyniku obliczeń procent wymaganej masy hamującej określony będzie w postaci ułamka, ułamki te należy zaokrąglić do liczby całkowitej wzwyż, gdy ułamek jest równy lub większy od 0,5, a do liczby całkowitej w dół, gdy ułamek jest mniejszy od 0,5.
6.
Do obliczenia procentu wymaganej masy hamującej dla pociągu jako miarodajne pochylenie należy przyjmować pochylenie na odcinku o długości 1000 m, którego punkt początkowy i końcowy dają największą różnicę poziomów. Jeżeli na drodze hamowania przed semaforem lub innym urządzeniem sygnałowym służącym do podawania pozwolenia na jazdę jest większe pochylenie, należy przyjąć je jako pochylenie miarodajne.
7.
Dla jazdy pociągów na poziomie lub na spadku procenty wymaganej masy hamującej, wskazane w tablicach hamowania, podaje się w wewnętrznych rozkładach jazdy.
8.
Dla jazdy pociągów na wzniesieniach należy ustalić procent odpowiadający jeździe z największą dopuszczalną prędkością na poziomie oraz procent odpowiadający jeździe z prędkością 20 km/h na miarodajnym pochyleniu i wartość większą podać w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
§  16.
1.
Jeżeli rzeczywista masa hamująca pociągu jest mniejsza od wymaganej masy hamującej i nie można włączyć odpowiedniej liczby czynnych hamulców, należy zmniejszyć ogólną masę pociągu odpowiednio do posiadanej rzeczywistej masy hamującej. Masę ogólną (Mo), jaką może zabrać pociąg przy posiadanej rzeczywistej masie hamującej (Mhr) i wymaganym procencie masy hamującej (PW), oblicza się według wzoru:

Mhr x 100

Mo = ——————————

PW

2.
Jeżeli rzeczywista masa hamująca jest mniejsza od wymaganej masy hamującej, a włączanie wagonów z czynnymi hamulcami nie jest możliwe i zmniejszenie masy ogólnej nie jest pożądane, dyspozytor właściwej jednostki może zezwolić na zmniejszenie prędkości pociągu, o ile sytuacja ruchowa na to pozwala. Dla określenia największej dozwolonej prędkości jazdy pociągu w takim przypadku należy najpierw obliczyć posiadany procent rzeczywistej masy hamującej pociągu (PR) według wzoru:

Mhr x 100

PR = ————————————

Mo

a następnie w odpowiedniej tablicy hamowania pociągów A, B, C lub D, w wierszu dotyczącym danego pochylenia miarodajnego i sposobu hamowania, poszukać w odpowiedniej rubryce liczby równej, a jeśli takiej nie ma - najbliższej mniejszej od posiadanego procentu rzeczywistej masy hamującej. Liczba znajdująca się w tej rubryce wskazuje w nagłówku prędkość pociągu odpowiadającą istniejącym warunkom.

3.
Dyżurny ruchu wyprawiający pociąg, którego prędkość jazdy wskazana w rozkładzie jazdy została zmniejszona, wydaje drużynie pociągowej rozkaz pisemny ze wskazaniem największej dozwolonej prędkości. O zmianie prędkości jazdy pociągu dyspozytor ruchu powinien zawiadomić wszystkie posterunki zapowiadawcze na jego odcinku oraz sąsiedniego dyspozytora właściwej jednostki.
4.
Gdy część składu pociągu jest hamowana hamulcem zespolonym, a część hamulcami ręcznymi, wówczas masę hamującą oblicza się oddzielnie dla każdej z tych części. Gdy w części składu hamowanej ręcznie brak jest wymaganej masy hamującej, to jeżeli w części składu pociągu na hamulcach zespolonych jest nadmiar masy hamującej, pochylenia na szlakach nie przekraczają 10‰ i część składu pociągu na hamulcach ręcznych ma co najmniej 3/4 masy hamującej, wymaganej dla tej części składu pociągu, wówczas rzeczywista masa hamująca części składu na hamulcach ręcznych może być zwiększona najwyżej o tyle ton, ile wynosi nadmiar masy hamującej w części składu pociągu na hamulcach zespolonych.
5.
Gdy w składzie pociągu hamowanym całkowicie ręcznie brak jest wymaganej masy hamującej, to - jeżeli lokomotywa parowa pociągowa i tender mają czynny hamulec zespolony, pochylenia na szlakach nie przekraczają 10‰ i skład ma co najmniej 3/4 wymaganej masy hamującej - wówczas rzeczywista masa hamująca może być zwiększona o:
1)
15 ton, jeżeli hamowane są 2 osie parowozu,
2)
20 ton, jeżeli hamowane są 3 osie parowozu,
3)
30 ton, jeżeli hamowane są 4 lub więcej osi parowozu.

TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW

Tablica A

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1000 m

I Hamulce zespolone szybko działające

II Hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie w ‰Sposób hamowaniaPrzy prędkości w kilometrach na godzinę
202530354045505560657075
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
0 I 6 6 6 6 6 7101317212529
II 6 6 6 6 6 8111418222733
1 I 6 6 6 6 6 8111418222631
II 6 6 6 6 6 9121519232834
2 I 6 6 6 6 710121619232732
II 6 6 6 6 710131620253036
3 I 6 6 6 6 811141721242934
II 6 6 6 7 911141822263137
4 I 6 6 6 7 912151822263035
II 6 6 6 81012151923283339
5 I 6 6 7 81113161923273136
II 6 6 7 91114172025283440
6 I 6 7 8101214172124283338
II 6 7 8101215182226313642
7 I 6 8 9111315182226303439
II 7 8 9111316192327323743
8 I 7 910121417202327313540
II 8 910121417202429343945
10 I101112141619222529333643
II101113151720232732374248
12 I121314161821242832364146
II121315171922263034404552
14 I141517182124273034394349
II141517192225283237434855
16 I161719212326293337414651
II161719222927313540465258
18 I181921232528323539444954
II182022242730343643495562
20 I202123252830343842465157
II202224262933364146525865
22 I222425273033364044495460
II222426293235394449556269
25 I252728313336404448535864
II252730333640444854606774

Cd. tablicy A

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1 000 m

Przy prędkości w kilometrach na godzinę
80859095100105110115120125130135140145150155160
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
35404652596674 83 92100110123135150164180195
3946546374------------
36414754606876 85 94102112126137152166182197
4047556576------------
37434955627078 87 96104114129140155169185200
4249576778------------
39445057647280 89 98105116132143158172188202
4351596980------------
40465258657382 91100107119133145160175190205
4552617182------------
42475460677583 93101109121136148163178193208
4754637384------------
43495562697785 95102111123138151166181196211
4856647486------------
44505763707887 97104112126141154170185199214
5057667688------------
46525865728089 99105114128144157173188202217
5259687890------------
49556168758393101108118132150164180195208222
5563728294------------
52586471798796102111121-------
5966758699------------
59616774829099104114--------
62707990-------------
576470788694-----------
66748395-------------
606774818997-----------
69788899-------------
637077849299-----------
738297--------------
6673808796------------
778697--------------
7077849299------------
8393---------------
Tablica B

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m

I Hamulce zespolone szybko działające

II Hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie w ‰Sposób hamowaniaPrzy prędkości w kilometrach na godzinę
202530354045505560
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
0 I 6 6 6 6 811141823
II 6 6 6 6 811152026
1 I 6 6 6 7 912151924
II 6 6 6 7 912162127
2 I 6 6 6 81013162025
II 6 6 6 81013182329
3 I 6 6 7 91114182227
II 6 6 7 91115192430
4 I 6 6 8101215192328
II 6 6 8101216202632
5 I 7 7 9111316202429
II 7 7 9111417222733
6 I 7 810121518212631
II 7 810121519232835
7 I 8 911131619232732
II 8 911131620243036
8 I 91012141720242934
II 91012141721263238
10 I111214171923273137
II111214172024293541
12 I131416192225293440
II131416192327323845
14 I151719212428323742
II151719222530354148
16 I171921242731354045
II171921242832384452
18 I192123262933384348
II192123273135414755
20 I212325283236404651
II212326293338445158
22 I232528313438434854
II232528323640475462
25 I262931343842475359
II262932364046525967

Cd. tablicy B

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 700 m

Przy prędkości w kilometrach na godzinę
6570758085 90 95100105110115120
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
2834414857 66 71 8895104114125
3341516276 93------
2935425058 68 78 9096105116128
3442536478 95------
3137445160 69 80 9198107118130
3649546680 97------
3238455362 71 82 93100109120133
3746566882 99------
3440475463 73 83 94101111121-
3948587085-------
3541485665 74 85 96103112123-
4150607287-------
3643505867 76 87 97105114125-
4251627489-------
3844525968 78 89 99106116127-
4453647691-------
3946536170 80 91100108118129-
4655667893-------
4349566774 83 94103111121133-
4959708398-------
4552606877 87 97107----
53637487--------
4955637180 91100-----
56667891--------
5258767584 94103-----
60708295--------
5562697887 97107-----
64748699--------
5865738191100------
677890---------
6168788594104------
718294---------
6673819099-------
7687----------

Tablica C

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m

I Hamulce zespolone szybko działające

II Hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie w ‰Sposób hamowaniaPrzy prędkości w kilometrach na godzinę
15202530354045
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
0I 6 6 6 8111621
II 6 6 6 8121826
1 I 6 6 6 9121723
II 6 6 6 9121927
2 I 6 6 710131824
II 6 6 710152129
3 I 6 6 811141925
II 6 6 811162230
4 I 6 6 912162026
II 6 6 912172432
5 I 6 71013172228
II 6 71014182533
6 I 7 81114182329
II 7 81115202634
7 I 8 91215192430
II 7 91216212836
8 I 9101316202532
II 8101317222938
10 I11131519232834
II10121519253241
12 I13151721253037
II12141822283544
14 I15172023283340
II14172024303847
16 I17192225303643
II17192227334150
18 I19212428333846
II19212530364454
20 I21232630354148
II21232732394757
22 I23252933384451
II23263035415060
25 I26293236424855
II26293339465465
30 I31343842485563
II31354046536274
35 I37404449556270
II37414653617082
40 I42455055616978
II43475360697991

Cd. tablicy C

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 400 m lub 500 m

Przy prędkości w kilometrach na godzinę
50556065 70 75 80 85 90
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
28364656 67 80 93110131
35476180-----
29374758 69 82 96112-
37496383-----
31394859 71 84 98114-
38516685-----
32405061 72 85100117-
40526887-----
33425162 74 87102119-
42547090-----
35435369 76 89104121-
43567292-----
36455566 78 91106124-
45587495-----
37465667 79 93109126-
47607697-----
39485869 81 95111129-
486278100-----
42516172 84 99115--
526582-----
45546476 88103120--
556987------
48576779 92107125--
597391------
51607183 96111129--
627796------
54637486 99115---
6681100-----
57667790103120---
7085-------
60698193107----
7389-------
64748699-----
7995-------
728294------
88------
8091-------
97--------
8899-------
---------

Tablica D

Procenty wymaganej masy hamującej dla drogi hamowania 1300 m

Hamulce szybko działające: R
Miarodajne pochylenie w ‰Sposób hamowaniaPrzy prędkości w kilometrach na godzinę
120125130135140145150155160
procent wymaganej masy hamującej wynosi:
0R 92100100100101110119129140
1R 94100100100102111121131142
2R 96100100100104113123133143
3R 98100100100106115124134145
4R100100100100107116126136146
5R100100100100109118127137148
6R100100100102110119129139150
7R100100100103112121131141151
8R100100100105113123132142153
9R100100100106115124134144155
10R100100100108117126135145156
11R100100101109118127137147158
12R100100103111120129138149159