Oddział 4 - Rzeczywista masa hamująca - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił moc Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.
Oddział 4
Rzeczywista masa hamująca
Rzeczywista masa hamująca
§ 14.
1.
Rzeczywista masa hamująca pociągu jest sumą mas hamujących wszystkich jednostek taboru z czynnymi hamulcami, znajdujących się w pociągu, oprócz czynnych pojazdów trakcyjnych, z wyjątkiem pociągów pasażerskich kursujących z prędkością większą niż 120 km/h, w których do rzeczywistej masy hamującej dolicza się także masę hamującą czynnego pojazdu trakcyjnego.2.
Masa hamująca wagonu (pojazdu) wskazana jest na wagonie (pojeździe) lub na tablicy przestawczej dla odpowiedniego położenia uchwytu. Gdy masa brutto wagonu jest większa od masy przestawczej, podanej na tablicy, wówczas rękojeść przestawiacza "próżny" - "ładowny" należy przestawić w położenie "ładowny".3.
Przy braku wskazania na wagonie (pojeździe) wielkości masy hamującej, a także przy hamowaniu hamulcem ręcznym, masę hamującą dla poszczególnych pojazdów należy przyjmować według tablicy 1, 2 i 3:Tablica 1
Rodzaj pojazdu | Rodzaj hamulca | |
zespolony | ręczny*) | |
1 | 2 | 3 |
I. Wagony pasażerskie normalnotorowe: | ||
a) wszystkie osie hamowane | masa własna wagonu | |
b) 3-osiowe - z niehamowaną osią środkową | 2/3 masy własnej wagonu | |
II. Wagony towarowe normalnotorowe: | ||
A. "Próżne" z dwustronnym hamowaniem: | ||
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | masa własna wagonu | |
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" w położeniu "PRÓŻ" | masa własna wagonu | |
B. "Ładowne" z dwustronnym hamowaniem kół**): | ||
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD" | masa własna wagonu | |
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" | 8 ton na oś hamowaną | masa brutto wagonu |
III. Nieczynne pojazdy trakcyjne: | ||
- lokomotywa spalinowa lub elektryczna | 3/4 masy własnej pojazdu |
*) Największa przyjmowana wartość masy hamującej wagonów osobowych i towarowych hamowanych hamulcem ręcznym nie może przekraczać 26 ton.
**) Za wagon "ładowny" należy w tym przypadku uważać wagon, którego dźwignia urządzenia przestawczego hamulca "próżny-ładowny" jest nastawiona w położenie "ładowny".
Tablica 2
Wagony pasażerskie kolei 1 520 mm
Wagony pasażerskie kolei 1 520 mm
Masa hamująca (t) | |||
Masa własna | hamulec zespolony | hamulec ręczny | |
wagonu G (t) | wszystkie wstawki z tworzywa sztucznego lub żeliwa | wstawki z tworzywa sztucznego i z żeliwa | |
1 | 2 | 3 | 4 |
G ł 53 | 52 | 47 | 26 |
48 Ł G < 53 | 47 | 43 | 26 |
42 Ł G < 48 | 42 | 39 | 26 |
Wagony towarowe kolei 1 520 mm
Wagony towarowe kolei 1 520 mm
Rodzaj wagonu i jego wyposażenie | Nastawienie hamulca | Masa hamująca wagonu w (t) | |
hamulec zespolony | hamulec ręczny | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
4-osiowy z wyjątkiem chłodni ze: | |||
wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 18 | 14 |
średni | 27 | 14 | |
ładowny | 36 | 14 | |
wstawkami hamulcowymi z tworzywa sztucznego | próżny | 18 | 14 |
średni | 36 | 14 | |
ładowny | - | - | |
6-osiowy ze: | |||
wstawkami hamulcowymi z żeliwa | próżny | 27 | - |
średni | 38 | - | |
ładowny | 54 | - | |
wstawkami hamulcowymi z tworzywa sztucznego | próżny | 27 | - |
średni | 54 | - | |
ładowny | - | - | |
4-osiowy wagon chłodnia na wózkach z: | |||
dwustronnym hamowaniem kół | - | 49 | 14 |
jednostronnym hamowaniem kół | - | 33 | 14 |