Oddział 4 - Rzeczywista masa hamująca - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  4

Rzeczywista masa hamująca

§  14.
1.
Rzeczywista masa hamująca pociągu jest sumą mas hamujących wszystkich jednostek taboru z czynnymi hamulcami, znajdujących się w pociągu, oprócz czynnych pojazdów trakcyjnych, z wyjątkiem pociągów pasażerskich kursujących z prędkością większą niż 120 km/h, w których do rzeczywistej masy hamującej dolicza się także masę hamującą czynnego pojazdu trakcyjnego.
2.
Masa hamująca wagonu (pojazdu) wskazana jest na wagonie (pojeździe) lub na tablicy przestawczej dla odpowiedniego położenia uchwytu. Gdy masa brutto wagonu jest większa od masy przestawczej, podanej na tablicy, wówczas rękojeść przestawiacza "próżny" - "ładowny" należy przestawić w położenie "ładowny".
3.
Przy braku wskazania na wagonie (pojeździe) wielkości masy hamującej, a także przy hamowaniu hamulcem ręcznym, masę hamującą dla poszczególnych pojazdów należy przyjmować według tablicy 1, 2 i 3:

Tablica 1

Rodzaj pojazduRodzaj hamulca
zespolonyręczny*)
123
I. Wagony pasażerskie normalnotorowe:
a) wszystkie osie hamowanemasa własna wagonu
b) 3-osiowe - z niehamowaną osią środkową2/3 masy własnej wagonu
II. Wagony towarowe normalnotorowe:
A. "Próżne" z dwustronnym hamowaniem:
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD"masa własna wagonu
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD" w położeniu

"PRÓŻ"

masa własna wagonu
B. "Ładowne" z dwustronnym hamowaniem kół**):
a) bez nastawiacza "PRÓŻ-ŁAD"masa własna wagonu
b) z nastawiaczem "PRÓŻ-ŁAD"8 ton na oś hamowanąmasa brutto wagonu
III. Nieczynne pojazdy trakcyjne:
- lokomotywa spalinowa lub elektryczna3/4 masy własnej pojazdu

*) Największa przyjmowana wartość masy hamującej wagonów osobowych i towarowych hamowanych hamulcem ręcznym nie może przekraczać 26 ton.

**) Za wagon "ładowny" należy w tym przypadku uważać wagon, którego dźwignia urządzenia przestawczego hamulca "próżny-ładowny" jest nastawiona w położenie "ładowny".

Tablica 2

Wagony pasażerskie kolei 1 520 mm

Masa hamująca (t)
Masa własnahamulec zespolonyhamulec ręczny
wagonu G (t)wszystkie wstawki z tworzywa sztucznego lub żeliwawstawki z tworzywa sztucznego i z żeliwa
1234
G ł 53524726
48 Ł G < 53474326
42 Ł G < 48423926
Tablica 3

Wagony towarowe kolei 1 520 mm

Rodzaj wagonu i jego wyposażenieNastawienie hamulcaMasa hamująca wagonu w (t)
hamulec zespolonyhamulec ręczny
1234
4-osiowy z wyjątkiem chłodni ze:
wstawkami hamulcowymi z żeliwapróżny1814
średni2714
ładowny3614
wstawkami hamulcowymi z tworzywa sztucznegopróżny1814
średni3614
ładowny--
6-osiowy ze:
wstawkami hamulcowymi z żeliwapróżny27-
średni38-
ładowny54-
wstawkami hamulcowymi z tworzywa

sztucznego

próżny27-
średni54-
ładowny--
4-osiowy wagon chłodnia na wózkach z:
dwustronnym hamowaniem kół-4914
jednostronnym hamowaniem kół-3314