Szczegółowe zasady i tryb wykonywania przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska koordynacji działalności w dziedzinie ochrony środowiska.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1980.24.95

Akt utracił moc
Wersja od: 5 listopada 1980 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 1980 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska koordynacji działalności w dziedzinie ochrony środowiska.

Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6) zarządza się, co następuje:
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska koordynuje działalność organów administracji państwowej, organizacji spółdzielczych i społecznych, zmierzającą do zapewnienia realizacji przepisów o ochronie środowiska.
Realizując zadania, o których mowa w § 1, Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska w szczególności:
1)
wskazuje kierunki działania organów administracji państwowej, organizacji spółdzielczych i społecznych w dziedzinie ochrony środowiska,
2)
inicjuje i opiniuje działania zmierzające do realizacji zadań związanych z ochroną środowiska,
3)
inicjuje i opiniuje programy ochrony środowiska, opracowywane przez organy administracji państwowej, organizacje spółdzielcze i społeczne oraz inne jednostki organizacyjne, a także kontroluje ich realizację,
4)
opracowuje oraz przedstawia Radzie Ministrów wnioski i projekty aktów prawnych w sprawach dotyczących ustalania kierunków polityki Państwa w dziedzinie ochrony środowiska,
5)
inicjuje wydanie lub uczestniczy w przygotowywaniu aktów normatywnych w dziedzinie ochrony środowiska,
6)
opiniuje projekty wieloletnich i rocznych resortowych planów społeczno-gospodarczych oraz planów zagospodarowania przestrzennego z punktu widzenia ochrony środowiska, jak też podejmuje działania zmierzające do uwzględnienia potrzeb ochrony środowiska w tych planach,
7)
opiniuje projekty planów rozwoju nauki i techniki pod względem zapewnienia w nich działań związanych z potrzebami ochrony środowiska.
1.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska wydaje w miarę potrzeby zalecenia koordynacyjne dotyczące w szczególności:
1)
prognoz, programów i planów ochrony środowiska,
2)
rozwoju nowych technologii i technik ograniczających szkody w środowisku lub zapobiegających tym szkodom,
3)
rozwoju produkcji urządzeń i aparatury kontrolno-pomiarowej na potrzeby ochrony środowiska,
4)
organizowania i prowadzenia pomiarów zanieczyszczeń i uciążliwości szkodliwych dla środowiska,
5)
kierunków prac naukowo-badawczych na potrzeby ochrony środowiska,
6)
współpracy z zagranicą w zakresie ochrony środowiska, w tym również w zakresie zapobiegania przenoszeniu zanieczyszczeń na duże odległości.
2.
Organy administracji państwowej oraz zarządy centralnych związków spółdzielni i zarządy główne organizacji społecznych informują Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska o realizacji zaleceń koordynacyjnych.
Organy administracji państwowej, centralne związki spółdzielni i zarządy główne organizacji społecznych udostępniają Ministrowi Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, na jego żądanie, materiały i dane, związane z ochroną środowiska.
Działalność koordynacyjna Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska nie ogranicza odpowiedzialności właściwego organu lub jednostki organizacyjnej za koordynowaną działalność.
1.
Naczelne i centralne organy administracji państwowej, centralne związki spółdzielni i zarządy główne organizacji społecznych współdziałają w zakresie ochrony środowiska z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
2.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, zarządy centralnych związków spółdzielni oraz zarządy główne organizacji społecznych, prowadzący działalność produkcyjną lub usługową, uzgadniają z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zasady spełniania wymagań ochrony środowiska przy wykonywaniu tej działalności, a także wprowadzania nowych technik i technologii o istotnym znaczeniu dla środowiska.
3.
Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na uzgadnianiu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska przez:
1)
Komisję Planowania przy Radzie Ministrów:
a)
metod planowania na potrzeby ochrony środowiska,
b)
zasad i trybu opracowywania projektów perspektywicznych planów społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w zakresie ochrony środowiska,
c)
zasad i trybu opracowywania wieloletnich i rocznych resortowych i terenowych planów społeczno-gospodarczego rozwoju w zakresie ochrony środowiska,
d)
metod badań nad rachunkiem społeczno-ekonomicznym ochrony środowiska,
e)
zasad ustalania lokalizacji inwestycji powodujących uciążliwości dla środowiska,
2)
Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych:
a)
programów rozwoju zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw wykonawczych i budowlano-montażowych w celu realizacji inwestycji w zakresie ochrony środowiska,
b)
programów rozwoju nowych technik i technologii wykonawstwa na potrzeby ochrony środowiska,
c)
spraw dotyczących dopuszczania do stosowania w budownictwie nowych materiałów oraz metod wykonywania robót budowlanych z zachowaniem wymagań ochrony środowiska,
3)
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej:
a)
norm dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń oraz dopuszczalnych poziomów uciążliwości dla środowiska z punktu widzenia zdrowia człowieka,
b)
zasad badania i oceny stanu środowiska oraz jego wpływu na zdrowie ludności,
4)
Ministra Rolnictwa:
a)
spraw dotyczących ochrony gleby oraz gruntów rolnych i rekultywacji,
b)
programów inwestycji gospodarki wodnej mających istotny wpływ na ochronę wód przed zanieczyszczeniem,
5)
Ministra Gospodarki Materiałowej:
a)
wytycznych do opracowywania resortowych i kompleksowych programów i przedsięwzięć mających na celu maksymalne zagospodarowanie odpadów,
b)
spraw dotyczących gromadzenia i zagospodarowania odpadów,
6)
Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego spraw dotyczących:
a)
ochrony cennych ze względu na wartość naukową lub społeczną albo rzadkość lub unikalność występowania tworów przyrody oraz obszarów o szczególnych naturalnych wartościach przyrodniczych lub krajobrazowych,
b)
ochrony zasobów dziko rosnących roślin i dziko żyjących zwierząt,
c)
ochrony gruntów leśnych i rekultywacji,
d)
opracowywania projektów perspektywicznych i wieloletnich planów zalesienia i zadrzewienia,
7)
Ministrów Przemysłu Maszynowego oraz Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych - programów produkcji urządzeń i aparatury kontrolno-pomiarowej na potrzeby ochrony środowiska,
8)
Ministra Komunikacji spraw dotyczących:
a)
wymagań ochrony środowiska przy budowie, utrzymaniu i eksploatacji kolei, dróg publicznych, lotnisk cywilnych oraz związanych z tym urządzeń,
b)
wymagań ochrony środowiska w przepisach ruchu drogowego, kolejowego i lotniczego,
9)
Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
a)
programów nauczania w szkolnictwie wyższym zagadnień ochrony środowiska,
b)
programów działalności naukowo-badawczej dotyczącej ochrony środowiska,
10)
Ministra Oświaty i Wychowania - programów nauczania w szkolnictwie podstawowym i średnim zagadnień ochrony środowiska,
11)
Ministra Spraw Zagranicznych - kierunków i założeń działalności Państwa w sprawach związanych z ochroną środowiska w stosunkach z zagranicą,
12)
Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej - spraw dotyczących ochrony środowiska morskiego,
13)
Ministra Górnictwa - zasad ochrony środowiska w toku prowadzenia badań i eksploatacji zasobów dna morskiego,
14)
Przewodniczącego Głównego Komitetu Turystyki - zasad uwzględniania wymagań ochrony środowiska przy turystycznym zagospodarowaniu kraju,
15)
Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego i Prezesa Centralnego Urzędu Geologii - spraw ochrony środowiska przy eksploatacji złóż kopalin i innych zasobów wnętrza ziemi oraz rekultywacji terenów poeksploatacyjnych,
16)
Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości:
a)
zasad kwalifikacji i kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych z punktu widzenia ochrony środowiska,
b)
zasad oznaczania znakami bezpieczeństwa wyrobów, które mogą zagrozić środowisku.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.