Szczegółowe zasady i sposób prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.46.249

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1989 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA-KIEROWNIKA URZĘDU DO SPRAW WYZNAŃ
z dnia 12 lipca 1989 r.
w sprawie szczegółowych zasad i sposobu prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155) zarządza się, co następuje:
Rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w Urzędzie do Spraw Wyznań dla rejestrowania kościołów i innych związków wyznaniowych oraz organizacji międzykościelnych, o których mowa w dziale III i art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155), zwanej dalej "ustawą". Rejestr składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się kościoły i inne związki wyznaniowe,
2)
działu B, do którego wpisuje się organizacje międzykościelne.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
1.
Dla każdego kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2.
Do akt rejestrowych kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) dołącza się również akta spraw rozpatrywanych na podstawie art. 13 ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres kościoła lub innego związku

wyznaniowego,

- rubryka czwarta - teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego,

członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji

międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawy,

- rubryka piąta - cele działalności i zasady ich realizacji,

- rubryka szósta - imiona i nazwiska osób zgłaszających,

- rubryka siódma - organy i ich kompetencje,

- rubryka ósma - sposób reprezentowania kościoła lub innego związku

wyznaniowego i zaciągania zobowiązań majątkowych,

- rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,

- rubryka dziesiąta - jednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o

uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i

diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3

ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty

posiadające osobowość prawną,

- rubryka jedenasta - data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i

wyznaczeniu likwidatora,

- rubryka dwunasta - uwagi.

2.
W rubryce "Uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o treści aktu będącego podstawą rozwiązania się kościoła lub innego związku wyznaniowego.
3.
W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące organizacji międzykościelnej.
1.
Podstawą decyzji zarządzającej wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
3.
W postępowaniu rejestrowym dotyczącym kościołów i innych związków wyznaniowych, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, podstawą decyzji zarządzającej wpis są dokumenty złożone do akt rejestrowych stowarzyszeń.
1.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
2.
Kościoły i inne związki wyznaniowe oraz zakony i diakonaty wpisane do rejestrów prowadzonych na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów podlegają wykreśleniu z tych rejestrów z urzędu z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego na podstawie ustawy.
Dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka jedenasta oraz w § 4 ust. 2 zarządza się z urzędu.
1.
Księgi i akta rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania w Urzędzie do Spraw Wyznań.
2.
Każdy ma prawo przeglądać w godzinach urzędowych rejestr i dokumenty określone w § 2 i 3 oraz sporządzać z nich odpisy i wyciągi.
3.
Organy kościoła lub innego związku wyznaniowego określone w § 4 ust. 1 rubryka siódma mogą żądać wydania urzędowo poświadczonych wyciągów z rejestru.
4.
Wyciągi, o których mowa w ust. 3, mogą być także wydawane innym osobom mającym w tym interes prawny.
1.
Wzór księgi rejestrowej kościołów i innych związków wyznaniowych zawiera załącznik do rozporządzenia.
2.
Wyciągi z rejestru sporządza się według wzoru księgi rejestrowej określonego w ust. 1.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REJESTR KOŚCIOŁÓW I INNYCH ZWIĄZKÓW WYZNANIOWYCH

DZIAŁ A/B

NR REJESTRU ....................

Liczba porządkowaData wpisuNazwa, siedziba, adres kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej)Teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej), członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawyCele działalności i zasady ich realizacjiImiona i nazwiska osób zgłaszającychOrgany i ich kompetencjeSposób reprezentowania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) i zaciągania zobowiązań majątkowychZłożenie statutu i jego zmianyJednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3 ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty posiadające osobowość prawną.Data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i wyznaczeniu likwidatoraUwagi
123456789101112