Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.3.17

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 29 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Na podstawie art. 88i ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanego dalej "Narodowym Funduszem", oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwanych dalej "wojewódzkimi funduszami" - utworzonych na podstawie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, zwanej dalej "ustawą".
1.
Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są roczne plany finansowe sporządzane na każdy rok kalendarzowy.
2.
Roczny plan finansowy zawiera w szczególności:
1)
dochody i wydatki,
2)
stan finansowy funduszu na początek i koniec roku kalendarzowego.
3.
Załącznikiem do planu finansowego jest szczegółowe zestawienie, obejmujące:
1)
wyliczenie dochodów,
2)
wyliczenie wydatków,
3)
przychody i rozchody środków finansowych,
4)
koszty działalności, w tym koszty utrzymania organów i biura, źródła ich pokrycia i wynik finansowy,
5)
wydatki na inwestycje własne,
6)
maksymalny stan zobowiązań na koniec roku kalendarzowego z tytułu:
a)
przyznania dofinansowania w formie pożyczek, dotacji, udziałów w spółkach,
b)
emisji obligacji i zaciągnięcia kredytów oraz pożyczek,
c)
pozostałych zobowiązań,
7)
przychody i rozchody środków finansowych pochodzących z pomocy zagranicznej.
4.
Rada nadzorcza wojewódzkiego funduszu może odpowiednio zwiększyć planowane wydatki w przypadku uzyskania dochodów wyższych niż zaplanowane.
Narodowy Fundusz opracowuje roczny plan finansowy w terminach i w formie określonej w ustawie - Prawo budżetowe, stosowanej do opracowania planu finansowego funduszy celowych oraz zgodnie z ustawą.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na dofinansowanie zadań określonych w ustawie, koszty działalności oraz rozwój.
1.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji i pożyczek na podstawie umów cywilnoprawnych.
2.
Formy umowy cywilnoprawnej nie stosuje się dla przekazywania środków na nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie związaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy.
3.
Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz prac geologicznych, a także na dopłaty do oprocentowania udzielanych na ten cel preferencyjnych kredytów bankowych i pożyczek.
1.
Narodowy Fundusz może udzielać poręczeń spłaty kredytu i zwrotu środków przyznanych przez rządy państw obcych i organizacje międzynarodowe zgodnie z przepisami o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.
2.
Udzielając poręczeń, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz pobiera opłatę prowizyjną w wysokości od 0,2% do 2% kwoty objętej poręczeniem.
Środki powierzone Narodowemu Funduszowi i wojewódzkim funduszom, pochodzące z pomocy zagranicznej, są wykorzystywane na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z umowami, na których podstawie środki te przekazano, oraz zgodnie z procedurami obowiązującymi w tych funduszach.
Kosztami działalności Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są koszty związane z realizacją zadań określonych w ustawie, a w szczególności:
1)
ponoszone na utrzymanie organów i biura, wraz z amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, naliczaną zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
ponoszone w związku z udzielaniem dofinansowania, poręczeniem spłaty oraz dochodzeniem należności,
3)
ponoszone w związku z organizacją emisji i wykupem obligacji,
4)
odsetki od wyemitowanych obligacji, zaciągniętych kredytów i pożyczek,
5)
koszty analiz, ekspertyz, opinii, ocen, prac badawczych, projektowych i innych zamawianych: w celu określenia warunków realizacji wybranych programów ochrony środowiska, w celu oceny ich wdrożenia i wykonania, w celu wniesienia udziałów lub nabycia akcji w spółkach, a także w celu doskonalenia i rozwoju działalności.
1.
Wynik finansowy Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest różnicą między przychodami określonymi w art. 88g ust. 4 ustawy a kosztami, o których mowa w § 8 pkt 1 rozporządzenia, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Dodatni wynik finansowy stanowi zysk netto funduszu do podziału, a ujemny - stratę netto.
3.
Zysk netto funduszu pozostaje w jego dyspozycji i może być przeznaczony na:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz rocznych nagród z zysku.
4.
O podziale zysku netto lub pokryciu straty netto rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz uchwały rad nadzorczych wojewódzkich funduszy w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Fundusz statutowy, o którym mowa w art. 88g ust. 2 ustawy:
1)
zwiększa się o:
a)
równowartość wpływów, o których mowa w art. 87b ustawy,
b)
odpis z zysku netto,
c)
powstałą na skutek aktualizacji wyceny różnicę wartości netto środków trwałych,
2)
zmniejsza się o:
a)
równowartość udzielonych dotacji oraz dopłat do oprocentowania kredytów i pożyczek,
b)
równowartość kwot umorzonych pożyczek, o których mowa w art. 88c ust. 2 ustawy,
c)
równowartość kosztów:
obsługi wdrażania projektów i programów finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, jeżeli nie zostały zapewnione na ten cel środki pochodzące z tej pomocy lub innych źródeł,
wynagrodzeń i nagród, o których mowa w art. 88c ust. 1 pkt 6 ustawy,
d)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń oraz z tytułu przejętych zobowiązań Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 5 i 6 ustawy, w przypadku braku możliwości ich pokrycia z funduszu rezerwowego,
e)
stratę netto w przypadku braku możliwości jej pokrycia z funduszu rezerwowego.
1.
Fundusz rezerwowy, o którym mowa w art. 88g ust. 3 ustawy, zmniejsza się o:
1)
równowartość kwot wypłaconych z tytułu udzielonych poręczeń,
2)
przejęte zobowiązania Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, o których mowa w art. 88c ust. 6 ustawy.
2.
Fundusz rezerwowy może być wykorzystany na pokrycie straty bilansowej netto.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mogą tworzyć także:
1)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
2)
fundusz rocznych nagród z zysku dla pracowników, wypłacanych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej.
1.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą rachunkowość w oparciu o dokumentację księgową opisującą przyjęte zasady rachunkowości, ustaloną przez zarząd funduszu, opracowaną na podstawie zasad określonych w ustawie o rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki działalności wynikającej z ustawy.
2.
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze sporządzają sprawozdania finansowe w sposób określony w odrębnych przepisach obowiązujących podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
3.
Roczne sprawozdania finansowe Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy podlegają badaniu przez biegłych rewidentów, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
4.
Roczne sprawozdanie funduszu zatwierdza rada nadzorcza.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.