Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.116.789

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 29 czerwca 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 2 ).
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
1.
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej.
3.
Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej zatwierdza plan z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu, na podstawie dokumentacji, przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem pozostałym po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową, wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu wykreślonego z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących zgodnie z przepisami o rachunkowości aktywa wykreślonego z rejestru przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów poprzednich.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie z wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia.
W przypadku wystąpienia okresowo wolnych środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat bankowych.
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek

..............., dnia..........

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

...........................

/telefon kontaktowy, faks/

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu: ......................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: ......................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na

dzień złożenia wniosku

Koszty likwidacji ogółem według harmonogramuPrzychody ogółem według harmonogramuKwota wydatkowana dotychczas przez likwidatoraZaktualizowane koszty ogółemKwota zapotrzebowania ogółemŹródła pokrycia brakujących środków w poszczególnych latachPrzewidywane wpływy na Fundusz Skarbu Państwa po zakończeniu likwidacji
Środki podmiotuFundusz Skarbu Państwa

8. Przewidywany termin zakończenia procesu

likwidacji: ...................

(miesiąc, rok)

9. Wnioskowana przez likwidatora kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: .....................

Nazwa banku: .............................................

Nr rachunku: .............................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji (miesiąc/rok)
Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lataw tym:
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem za cały rok
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwota
IIVVIIX
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem za cały rok
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwota
IIVVIIX
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią

zobowiązań likwidowanego podmiotu. Zobowiązuję się do

każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot środków

pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową oraz

udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

Data...................... .......................

(podpis likwidatora)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do wniosku likwidatora.

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

3. Opis przebiegu likwidacji.

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana do dnia złożenia wniosku.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek

..............., dnia..........

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

/imię i nazwisko/firma/nazwa/

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości: ................

...........................................................

6. Przewidywana kwota do podziału między wierzycieli masy

upadłości: ................................................

...........................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowane z masy

upadłości: ................................................

...........................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania

upadłościowego: ...........................................

(miesiąc, rok)

9. Wnioskowana przez syndyka kwota dofinansowania z Funduszu

Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: .....................

Nazwa banku: .............................................

Nr rachunku: .............................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa:

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji (kwartał/rok)
Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lataw tym:
Rok 200..I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem za cały rok
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwota
IIVVIIX
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał
Rok 200..I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem za cały rok
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwota
IIVVIIX
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią

zobowiązań upadłego podmiotu. Zobowiązuję się do każdorazowego

rozliczania otrzymanych kwot środków pochodzących z Funduszu

Skarbu Państwa notą księgową oraz udokumentowania poniesionych

kosztów kopią dokumentów, poświadczonych za zgodność z

oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki.

Data .................. .....................

(podpis syndyka)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka.

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości.

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

4. Opis przebiegu upadłości.

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia upadłości oraz zestawienie informujące o wartości sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli.

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet wynagrodzenia syndyka.

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka.

* Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1894).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721.
3 Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 138, poz. 1162).