Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.161.1136

Akt utracił moc
Wersja od: 8 września 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 18 sierpnia 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2)
rocznym planie finansowym - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 34 ust. 2 i 3 oraz w art. 41 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) oraz w art. 7 ust. 3 ustawy;
3)
wolnych środkach - należy przez to rozumieć środki pieniężne, które w danej chwili nie są wykorzystywane przez Agencję na realizację zadań ustawowych.
Projekt planu finansowego na następny rok budżetowy, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, opracowuje Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
1.
Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych.
2.
Roczny plan finansowy Agencji obejmuje swym zakresem przychody, w tym dotacje z budżetu państwa, oraz koszty, w tym koszty krajowej działalności pomocowej oraz koszty utrzymania Agencji.
3.
Roczny plan finansowy nie obejmuje swym zakresem przychodów i kosztów oraz zwiększeń i zmniejszeń funduszy wynikających z realizacji programów pomocowych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) oraz Sektorowych Programów Operacyjnych, które są realizowane na podstawie odrębnych przepisów oraz akredytowanych procedur.
4.
Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.
Roczny plan finansowy Agencji składa się z:
1)
części tabelarycznej, sporządzonej zgodnie z wzorem formularza określającego wybrane elementy planu finansowego Agencji, ustalonym w załączniku do rozporządzenia wydanego na podstawie art. 120 ust. 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
2)
części opisowej, zawierającej szczegółowe uzasadnienie dla poszczególnych wielkości przychodów oraz kosztów Agencji.
1.
Do planu, o którym mowa w § 4, załącza się szczegółowe zestawienie, stanowiące integralną część planu, obejmujące:
1)
planowane wpływy z poszczególnych tytułów, odrębnie dla realizacji zadań ustawowych i zleconych;
2)
planowane wydatki, odrębnie dla realizacji zadań ustawowych i zleconych;
3)
planowane wydatki na pokrycie kosztów utrzymania Agencji, w podziale na Centralę Agencji i na oddziały regionalne łącznie z biurami powiatowymi znajdującymi się w danym województwie, z wyodrębnieniem wydatków na wynagrodzenia osobowe, pochodne od wynagrodzeń, pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem poszczególnych tytułów oraz wydatki majątkowe;
4)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego;
5)
szczegółowe pisemne uzasadnienie poszczególnych wielkości wpływów i wydatków.
2.
Planowane wydatki, z wyłączeniem wydatków wymienionych w ust. 3, przedstawia się w podziale na:
1)
wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w latach poprzednich;
2)
wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym;
3)
zobowiązania roku bieżącego, z których wydatki zostaną poniesione w latach następnych.
3.
Planowane wydatki w zakresie krajowej działalności pomocowej przedstawia się w podziale na:
1)
wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w latach poprzednich;
2)
wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym, na podstawie złożonych wniosków oraz umów zawartych w latach poprzednich;
3)
wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym, na podstawie złożonych wniosków oraz umów zawartych w roku bieżącym;
4)
zobowiązania roku bieżącego, z których wydatki zostaną poniesione w latach następnych.
4.
Użyty w ust. 2 i 3 termin "zobowiązania" oznacza zapisy operacji gospodarczych, ujęte w księgach rachunkowych Agencji, wynikające z zewidencjonowania w księgach rachunkowych dowodów księgowych.
Realizacja zadań ustawowych i zleconych oraz wydatkowanie środków publicznych przez Agencję następuje z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
1.
Realizacja poszczególnych tytułów kosztów powinna być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym.
2.
Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane w wypadku, gdy umowy te są uzasadnione odpowiednimi programami prac. Zobowiązania mogą być również zaciągane z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania Agencji i prawidłowej realizacji zadań w okresach przyszłych, a płatności wynikające z tych umów nastąpią w części w roku następnym.
3.
Wykaz planowanych do zawarcia w danym roku umów wieloletnich, z których płatności wystąpią w roku następnym, w podziale na lata odniesienia kosztów z nich wynikających, jest zamieszczany w części opisowej rocznego planu finansowego.
Zwiększenie kosztów w poszczególnych tytułach może nastąpić po uprzednim zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego.
1.
Agencja może lokować okresowo wolne środki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, uwzględniając, iż lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji zadań Agencji, zaś dokonywanie krótkoterminowych lokat okresowo wolnych środków finansowych powinno odbywać się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat.
2.
Wyboru banków, w których Agencja będzie lokować okresowo wolne środki, Agencja dokonuje zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, w okresach kwartalnych, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu każdego kwartału, informację zawierającą dane o kwotach ulokowanych wolnych środków, terminach zapadalności lokat, uzyskanych warunkach oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunkach oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
Fundusz statutowy zwiększa się o wygospodarowany zysk netto, a zmniejsza się o stratę netto.
Księgi rachunkowe, o których mowa w art. 7 ust. 6a ustawy, oraz księgi rachunkowe dla środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 3b ustawy, są prowadzone wyłącznie w siedzibie Agencji.
Środki pochodzące z funduszy, o których mowa w art. 3a ust. 1 ustawy, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w szczególności w umowach międzynarodowych.
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji dokonuje Prezes Agencji, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji ponosi Agencja.
1.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.
2.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, o której mowa w ust. 1, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Przepisy § 3 ust. 2 i 3, § 4 i § 5 mają zastosowanie po raz pierwszy do sporządzania i wykonywania rocznego planu finansowego na 2007 r.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 maja 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 85, poz. 783 oraz z 2005 r. Nr 266, poz. 2234).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1110, Nr 150, poz. 1259, Nr 163, poz. 1362 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 92, poz. 638 i Nr 144, poz. 1040.