Szczegółowe zadania, skład i tryb działania komisji do walki ze spekulacją.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1981.25.133
Akt utracił moc Wersja od: 30 października 1981 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 października 1981 r.
w sprawie szczegółowych zadań, składu i trybu działania komisji do walki ze spekulacją.
Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o zwalczaniu spekulacji (Dz. U. Nr 24, poz. 124), zwanej dalej "ustawą", zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie stosuje się do działających na podstawie ustawy:
1)
Centralnej Komisji do Walki ze Spekulacją, zwanej dalej "Komisją Centralną",2)
wojewódzkich komisji do walki ze spekulacją, zwanych dalej "komisjami wojewódzkimi",3)
terenowych komisji do walki ze spekulacją, zwanych dalej "komisjami terenowymi".1.
W skład Komisji Centralnej wchodzą powołani przez Prezesa Rady Ministrów:1)
jako jej przewodniczący Wiceprezes Rady Ministrów,2)
dwaj wiceprzewodniczący, w tym jeden stale urzędujący,3)
jako członkowie podsekretarze stanu w Ministerstwach: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Finansów, Handlu Wewnętrznego i Usług, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Sprawiedliwości oraz Spraw Wewnętrznych, a także Główny Inspektor Państwowej Inspekcji Handlowej.2.
Przewodniczący Komisji Centralnej może zapraszać do udziału w jej pracach przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, Kancelarii Rady Państwa, Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, właściwych centralnych związków spółdzielni oraz związków zawodowych i innych organizacji społecznych, a także poszczególne osoby.3.
Obsługę Komisji Centralnej oraz środki związane z jej działalnością zapewnia Urząd Rady Ministrów.1.
W skład komisji wojewódzkiej wchodzą powołani przez właściwe terenowe organy administracji państwowej, przy których działają komisje:1)
jako jej przewodniczący – wicewojewoda (wiceprezydent miasta stopnia wojewódzkiego),2)
dwaj zastępcy przewodniczącego, w tym jeden stale urzędujący,3)
jako członkowie przedstawiciele: komendy wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej, organu Państwowej Inspekcji Handlowej, okręgowego oddziału Państwowej Komisji Cen oraz pracownicy zainteresowanych wydziałów urzędu wojewódzkiego.2.
Przewodniczący komisji wojewódzkiej może zapraszać do udziału w jej pracach przedstawicieli innych organów państwowych, organizacji spółdzielczych, związków zawodowych i organizacji społecznych oraz poszczególne osoby.3.
Obsługę komisji wojewódzkiej oraz środki związane z jej działalnością zapewnia urząd wojewódzki.
Skład, szczegółowe zasady działania oraz obsługę komisji terenowych określi wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego).
Do szczegółowych zadań Komisji Centralnej należy zwłaszcza:
1)
zwalczanie i przeciwdziałanie rozszerzaniu się spekulacji i innych nieprawidłowości w obrocie towarowym i usługach dla ludności,2)
rozpoznawanie sposobów i metod działania zorganizowanej przestępczości spekulacyjnej i podejmowanie skutecznych środków prewencyjnych,3)
opracowywanie wniosków w sprawie doskonalenia systemu reglamentacji towarów rynkowych,4)
ujawnianie niedostatków organizacyjnych w systemie rozprowadzania towarów deficytowych,5)
opracowywanie wniosków w sprawie doskonalenia kontroli funkcjonowania obrotu towarowego przez państwowe i społeczne organy kontroli,6)
inicjowanie kompleksowych kontroli poszczególnych dziedzin gospodarki i obrotu towarowego.
Do szczegółowych zadań wojewódzkich i terenowych komisji należą zadania wymienione w § 5, a także:
1)
dokonywanie ocen sytuacji rynkowej i kształtowania się spekulacji na danym terenie oraz organizowanie działań antyspekulacyjnych za pośrednictwem zespołów kontrolnych,2)
współdziałanie z organami kontroli zawodowej i społecznej w sposób odpowiadający potrzebom danego terenu,3)
ocena źródeł powstawania spekulacji oraz opracowywanie wniosków co do ich usuwania i przedstawianie ich terenowym organom administracji,4)
inicjowanie właściwych, odpowiednich do potrzeb form społecznej kontroli przestrzegania cen i innych działań zapobiegających spekulacji,5)
analizowanie i ocena działalności organów sprawujących kontrolę wewnętrzną w jednostkach obrotu towarowego,6)
ujawnianie powiązań między poszczególnymi jednostkami produkcji, obrotu i transportu w zakresie działalności spekulacyjnej.
Zadania wymienione w § 5 i 6 powinny być realizowane głównie przez:
1)
prowadzenie systematycznych kontroli w miejscach koncentracji handlu bez zezwolenia i spekulacyjnego obrotu towarami w celu przeciwdziałania szerokiemu występowaniu przestępstw spekulacji i wykroczeń przeciwko interesom konsumentów, a zwłaszcza ujawnianie miejsc przechowywania towarów przeznaczonych do spekulacji,2)
kontrolę baz transportowych oraz środków transportu handlu wewnętrznego w celu eliminowania nadużyć w czasie przewożenia towarów oraz zabezpieczenia baz transportowych przed kradzieżą deficytowych części pojazdów i paliwa,3)
aktywizację komitetów członkowskich przy spółdzielczych placówkach handlowych w celu zwiększenia ich nadzoru nad prawidłowością obrotu towarowego,4)
włączenie do działań antyspekulacyjnych związków zawodowych, federacji konsumentów, Ligi Kobiet, organizacji spółdzielczych i organizacji młodzieżowych, a także aktywu robotniczego i chłopskiego,5)
zaostrzenie kontroli jakości towarów przez odpowiednie służby w celu zapobiegania marnotrawstwu surowców i materiałów w zakładach produkcyjnych,6)
wzmocnienie przez kierowników przedsiębiorstw handlowych kontroli dostaw towarów w celu wyeliminowania dostarczania przez konwojentów do sklepów faktur i pieniędzy zamiast towarów,7)
dokonywanie oceny pracowników administracji targowisk w celu wyeliminowania osób nie wywiązujących się z obowiązków służbowych, a zwłaszcza powiązanych ze środowiskiem przestępczym,8)
inicjowanie wniosków zmierzających do uporządkowania systemu reglamentacji towarów,9)
bieżące informowanie kierownictw przedsiębiorstw handlowych o czynnikach umożliwiających działalność spekulacyjną w obrębie tych przedsiębiorstw oraz wykorzystywanie informacji o zagrożeniu i tendencjach przestępczych w celu podejmowania natychmiastowych działań zapobiegawczych,10)
systematyczne informowanie społeczeństwa przez środki masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez komisje do walki ze spekulacją oraz organy kontroli zawodowej.1.
Komisja Centralna, komisje wojewódzkie i komisje terenowe odbywają okresowe posiedzenia, na których oceniają występujące zjawiska spekulacyjne, ich źródła, metody zapobiegania i zwalczania spekulacji. Posiedzenia powinny się odbywać co najmniej raz na 2 tygodnie.2.
Komisja Centralna może wydawać zalecenia komisjom wojewódzkim i terenowym oraz organom kontroli zawodowej w celu ujednolicenia zasad postępowania tych komisji i zakresu przeprowadzanej przez nie kontroli.3.
W celu szczegółowego badania funkcjonowania określonych dziedzin gospodarki narodowej, obrotu towarowego, a także kontroli z punktu widzenia zagrożenia spekulacyjnego komisje mogą powoływać zespoły robocze.4.
Komisja Centralna i komisje wojewódzkie mogą inicjować badania orzecznictwa w sprawach spekulacyjnych.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »