Szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.231.2327

Akt utracił moc
Wersja od: 22 października 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 12 października 2004 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi

Na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) zarządza się, co następuje:
Lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi musi spełniać następujące wymagania:
1)
stanowić jedną wyodrębnioną całość i być wyposażony w magazyn lub szafy eskpedycyjne;
2)
być wyposażony w przymierzalnię w odniesieniu do lokalu podmiotu wykonującego indywidualne przedmioty ortopedyczne dla poszczególnych świadczeniobiorców;
3)
być wyposażony w izbę ekspedycyjną w odniesieniu do lokalu podmiotu innego niż określony w pkt 2;
4)
umożliwiać swobodny dostęp świadczeniobiorcom, w szczególności osobom niepełnosprawnym z dysfunkcją narządu ruchu;
5)
zapewnić miejsce do oczekiwania;
6)
warunki przechowywania środków pomocniczych i wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi powinny być zgodne z zaleceniami wytwórcy, w szczególności powinny zapewniać ochronę przed zmieszaniem z innymi wyrobami, zanieczyszczeniami mechanicznymi, utratą masy, zawilgoceniem, obcymi zapachami;
7)
być wyposażony w węzeł sanitarny;
8)
ściany i podłogi powinny być gładkie i łatwo zmywalne;
9)
być wyposażony w wydzielone i przystosowane pomieszczenie do badania słuchu - w odniesieniu do lokalu podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu protetyki słuchu.
Lokal, o którym mowa w § 1 pkt 3, wyposaża się w:
1)
szafy ekspedycyjne, przeznaczone wyłącznie do przechowywania wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi lub środków pomocniczych;
2)
stół ekspedycyjny;
3)
przyrządy do pomiaru temperatury powietrza i wilgotności pomieszczeń.
Miejsce świadczenia usług w zakresie zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi w lokalu, o którym mowa w § 1, oznacza się na zewnątrz, a oznaczenie to zawiera w szczególności:
1)
nazwę (firmę) podmiotu;
2)
adres i numer telefonu;
3)
informację o godzinach pracy.
Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu protetyki słuchu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu optyki okularowej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ SPRZĘTU STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE LOKALU PODMIOTU WYKONUJĄCEGO CZYNNOŚCI ZAOPATRZENIA W ŚRODKI POMOCNICZE Z ZAKRESU PROTETYKI SŁUCHU

Lokal podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu protetyki słuchu wyposaża się w:

1) komputer z oprogramowaniem i specjalistycznym oprzyrządowaniem do programowania aparatów słuchowych;

2) audiometr tonalny na przewodnictwo powietrzne i kostne, umożliwiający maskowanie, audiometrię mowy i badanie w wolnym polu;

3) wyposażenie niezbędne do pobierania wycisków usznych:

a) otoskop z kompletem wzierników,

b) sztabka świetlna,

c) strzykawka do pobierania wycisków,

d) pęseta uszna;

4) materiały niezbędne do pobierania wycisków usznych:

a) masy wyciskowe,

b) tampony zabezpieczające z nitką,

c) bagietki do oczyszczania,

d) serwety zabezpieczające ubranie pacjenta;

5) wyposażenie niezbędne do korekty wkładek usznych i wstępnej kontroli aparatów słuchowych:

a) mikromotor,

b) wiertła, frezy, gumki polerskie,

c) materiały (wężyki, lakiery, masy uzupełniające),

d) stetoklip do osłuchiwania aparatów słuchowych zausznych i wewnątrzusznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ SPRZĘTU STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE LOKALU PODMIOTU WYKONUJĄCEGO CZYNNOŚCI ZAOPATRZENIA W ŚRODKI POMOCNICZE Z ZAKRESU OPTYKI OKULAROWEJ

1. Lokal podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu optyki okularowej będący gabinetem okulistycznym, w którym wykonuje się aplikację leczniczych soczewek kontaktowych świadczeniobiorcom ze schorzeniem stożka rogówki, wyposaża się w:

1) biomikroskop - lampę szczelinową średniej rozdzielczości;

2) oftalmometr Javala;

3) zestaw do badania refrakcji: linijki do skiaskopii lub refraktometr optyczny;

4) kasetę próbną szkieł okularowych z oprawą próbną;

5) oftalmoskop - wziernik okulistyczny;

6) tablice Snellena do badania ostrości wzroku;

7) zestaw próbny sztywnych gazoprzepuszczalnych soczewek kontaktowych:

a) "stożkowych" o promieniach bazowych BC: od 5,80 mm do 7,00 mm co 0,1 mm,

b) "standardowych" - poszerzonych o promieniach bazowych od 7,10 mm do 8,10 mm co 0,1 mm;

8) tonometr aplanacyjny, impresyjny.

2. Lokal podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu optyki okularowej będący gabinetem okulistycznym, w którym wykonuje się aplikację leczniczych soczewek kontaktowych świadczeniobiorcom z dużą anizometropią (łącznie z afakią), wyposaża się w:

1) sprzęt wymieniony w ust. 1;

2) zestaw próbny soczewek kontaktowych;

3) tonometr do pomiaru ciśnienia wewnątrzgałkowego.

3. Lokal podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w środki pomocnicze z zakresu optyki okularowej będący pracownią optyczną wyposaża się w:

1) szlifierkę soczewek okularowych;

2) centroskop;

3) dioptromierz;

4) polaryskop;

5) podgrzewacz opraw okularowych;

6) zestaw narzędzi ręcznych do montażu i napraw ramek okularowych;

7) kasetę okulistyczną;

8) tablice z optotypami, umożliwiające sprawdzenie wykonanej pracy przy jej wydawaniu;

9) części zamienne, w tym w szczególności zauszniki lub noski, umożliwiające wykonywanie podstawowych napraw;

10) oprawy okularowe i soczewki w podstawowym zakresie mocy, pozwalające na wykonanie okularów oraz pomocy wzrokowych zgodnie ze wskazaniami zawartymi w zleceniu.