Rozdział 2 - Zawarcie umowy sprzedaży - Szczegółowe warunki zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.96.851

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2002 r.

Rozdział  2

Zawarcie umowy sprzedaży

§  4. 
1. 
Umowa sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumenta może być zawarta w lokalu przedsiębiorstwa, poza jego lokalem albo przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.
2. 
Sprzedawca jest obowiązany zapewnić właściwe do rodzaju towaru i miejsca sprzedaży warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające konsumentowi wybór towaru oraz zademonstrowanie jego jakości i kompletności, jak też cech użytkowych towaru (w szczególności sposobu uruchomienia jego mechanizmów i podstawowych zespołów).
§  5. 
1. 
W przypadku sprzedaży ratalnej, wysyłkowej, na zamówienie, na przedpłaty, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych, sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie istotne postanowienia umowy.
2. 
W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany wydać na żądanie konsumenta dokument stwierdzający zawarcie umowy, opatrzony nazwą i adresem sprzedawcy, datą sprzedaży oraz nazwą i ceną towaru.
§  6. 
1. 
Sprzedawca może wprowadzić do sprzedaży towar niepełnowartościowy, jeżeli towar ten z powodów określonych w przepisach szczególnych albo w decyzji właściwego organu nie podlega wyłączeniu z obrotu.
2. 
Za towar niepełnowartościowy uznaje się towar nadający się do użytkowania w ograniczonym zakresie, oznaczony w sposób widoczny jako niepełnowartościowy.
§  7. 
1. 
Towar przeznaczony do sprzedaży na sztuki, w kompletach (zestawach) lub jednostkach zawierających określoną ilość, masę albo objętość (w opakowaniu jednostkowym fabrycznym) powinien być oznaczony przez wskazanie, w szczególności następujących informacji:
1)
nazwy towaru,
2)
określenia producenta i kraju pochodzenia towaru,
3)
parametrów energochłonności,
4)
znaku bezpieczeństwa wymaganego przez przepisy o certyfikacji,
5)
informacji o dopuszczeniu towaru do obrotu w Polsce (homologacji).
2. 
Towar niepełnowartościowy, poza oznaczeniami, o których mowa w ust. 1, powinien być zaopatrzony w dodatkową informację wymieniającą cechy decydujące o obniżeniu jego jakości (wartości użytkowej), które stanowią podstawę obniżenia ceny.
3. 
Obok ceny obniżonej na towarze niepełnowartościowym powinna być wyraźnie przekreślona znakiem "x" cena takiego samego towaru pełnowartościowego.
4. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być sformułowane w języku polskim, w sposób jasny i zrozumiały oraz niewprowadzający konsumenta w błąd.
5. 
Wymagania dotyczące znakowania towarów określają odrębne przepisy.
§  8. 
1. 
Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary). Przy sprzedaży towaru oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej.
2. 
Jeżeli konsument złożył oświadczenie o przyjęciu oferty, o której mowa w ust. 1, sprzedawca nie może żądać ceny wyższej niż uwidoczniona na towarze.
3. 
Szczegółowe zasady uwidaczniania cen towarów oraz sposób oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży określają przepisy odrębne.