Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.182 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 stycznia 2018 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym w celu uzyskania:
1)
licencji pilota:
a)
samolotowego rekreacyjnego,
b)
samolotowego turystycznego,
c)
samolotowego zawodowego,
d)
samolotowego liniowego,
e)
samolotowego w załodze wieloosobowej,
f)
śmigłowcowego rekreacyjnego,
g)
śmigłowcowego turystycznego,
h)
śmigłowcowego zawodowego,
i)
śmigłowcowego liniowego,
j)
szybowcowego rekreacyjnego,
k)
szybowcowego,
l)
balonowego rekreacyjnego,
m)
balonowego,
n)
sterowcowego turystycznego,
o)
sterowcowego zawodowego,
p)
wiatrakowcowego,
q)
wiatrakowcowego zawodowego;
2)
licencji nawigatora lotniczego;
3)
licencji dyspozytora lotniczego;
4)
licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
5)
licencji mechanika pokładowego;
6)
licencji na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66;
7)
licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz obsługi statków powietrznych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 216/2008";
8)
świadectwa kwalifikacji pilota:
a)
lotni,
b)
paralotni,
c)
motolotni,
d)
statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg,
e)
wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg;
9)
świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego;
10)
świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe;
11)
świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej;
12)
świadectwa kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej;
13)
świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych, o których mowa w pkt 8-10.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
biegłości językowej - rozumie się przez to znajomość języka polskiego i angielskiego w odniesieniu do frazeologii lotniczej oraz zrozumiałej komunikacji, w zakresie wskazanym w pkt 1.2.9 Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
2)
kandydacie - rozumie się przez to osobę posiadającą kwalifikacje lub uprawnienia nabyte w lotnictwie państwowym, która ubiega się o uznanie tych kwalifikacji lub uprawnień w celu uzyskania licencji albo świadectwa kwalifikacji, o których mowa w § 1;
3)
podmiocie szkolącym - rozumie się przez to podmiot szkolący prowadzący szkolenie personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niego uprawnień, wpisany do rejestru podmiotów szkolących, o którym mowa w art. 95a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.