Rozdział 3 - Pomoc na inwestycje polegające na zakupie pojazdów ekologicznie czystych lub pojazdów bezemisyjnych lub na doposażeniu pojazdów - Szczegółowe warunki udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje służące redukcji emisji zanieczyszczeń, inwestycje w ekologiczne pojazdy, inwestycje wspierające efektywność energetyczną, inwestycje dotyczące naprawy szkód wyrządzonych środowisku, ochrony przyrody oraz łagodzenia zmian klimatu, inwestycje w efektywne gospodarowanie zasobami, inwestycje w infrastrukturę energetyczną oraz na badania i usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.198

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 lutego 2024 r.

Rozdział  3

Pomoc na inwestycje polegające na zakupie pojazdów ekologicznie czystych lub pojazdów bezemisyjnych lub na doposażeniu pojazdów

§  16. 
1. 
Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, może zostać udzielona na:
1)
nabycie pojazdów ekologicznie czystych przeznaczonych do transportu drogowego, kolejowego, śródlądowego lub morskiego, napędzanych co najmniej w części energią elektryczną lub wodorem;
2)
nabycie pojazdów bezemisyjnych przeznaczonych do transportu drogowego, kolejowego, śródlądowego lub morskiego;
3)
doposażenie pojazdów innych niż statki powietrzne, aby umożliwić zakwalifikowanie ich jako pojazdów ekologicznie czystych lub pojazdów bezemisyjnych.
2. 
Nabycie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oznacza kupno lub leasing na okres co najmniej 12 miesięcy.
§  17. 
Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, może zostać udzielona w:
1)
procedurze przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji spełniającej warunki określone w art. 36b ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
procedurze innej niż procedura, o której mowa w pkt 1.
§  18. 
Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, o której mowa w § 4 pkt 2, ustala się zgodnie z art. 36b ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  19. 
W przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, jest udzielana w procedurze, o której mowa w § 17 pkt 1, intensywność pomocy nie może przekroczyć:
1)
80% - w przypadku pojazdów ekologicznie czystych;
2)
100% - w przypadku pojazdów bezemisyjnych.
§  20. 
1. 
W przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, jest udzielana w procedurze, o której mowa w § 17 pkt 2, intensywność pomocy nie może przekroczyć:
1)
20% - w przypadku dużego przedsiębiorcy;
2)
40% - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
3)
50% - w przypadku mikroprzedsiębiorcy oraz małego przedsiębiorcy.
2. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych w przypadku pojazdów bezemisyjnych.
3. 
W przypadku operatorów publicznego transportu zbiorowego - drogowego, kolejowego lub wodnego, wybranych i świadczących usługi zgodnie z art. 36b ust. 7 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, intensywność pomocy nie może przekroczyć:
1)
40% - w przypadku nabycia pojazdów ekologicznie czystych,
2)
50% - w przypadku nabycia pojazdów bezemisyjnych

- wyłącznie na potrzeby świadczenia powierzonych usług publicznych.