Rozdział 3 - Poradnictwo zawodowe - Szczegółowe warunki realizacji oraz tryb i sposoby prowadzenia usług rynku pracy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.667

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 maja 2014 r.

Rozdział  3

Poradnictwo zawodowe

§  46. [Formy świadczenia poradnictwa zawodowego]
1.
Poradnictwo zawodowe jest świadczone w formie:
1)
porady indywidualnej polegającej na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego;
2)
porady indywidualnej na odległość polegającej na kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania problemu zawodowego przez telefon lub z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych;
3)
porady grupowej polegającej na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z osobami, które potrzebują pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych lub nabycia umiejętności w zakresie poszukiwania pracy;
4)
szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy realizowanego przez powiatowe urzędy pracy;
5)
informacji indywidualnej polegającej na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą potrzebę uzyskania informacji zawodowej;
6)
informacji indywidualnej na odległość polegającej na kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą przez telefon lub z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych potrzebę uzyskania informacji zawodowych;
7)
informacji grupowej polegającej na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z zainteresowanymi osobami w ramach spotkania informacyjnego, które ma na celu przedstawienie informacji zawodowych, zwanego dalej "spotkaniem informacyjnym";
8)
udostępniania zasobów informacji zawodowych w siedzibie powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy do samodzielnego wykorzystania przez osoby zarejestrowane lub niezarejestrowane;
9)
pomocy pracodawcy krajowemu w:
a)
doborze kandydatów na stanowisko zgłoszone w krajowej ofercie pracy spośród osób zarejestrowanych, zwanym dalej "doborem kandydatów do pracy",
b)
rozwoju zawodowym pracodawcy lub jego pracowników poprzez poradę indywidualną, zwanym dalej "indywidualnym rozwojem zawodowym".
2.
Pomoc w rozwiązywaniu problemu zawodowego przez pracownika urzędu pracy jest realizowana dla osób zarejestrowanych lub niezarejestrowanych w formach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8, a dla pracodawcy krajowego w formach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
3.
Problem zawodowy może dotyczyć trudności z wyborem lub zmianą zawodu, wyborem miejsca pracy, planowaniem rozwoju zawodowego, wyborem kierunku kształcenia lub szkolenia, a także braku umiejętności poszukiwania pracy oraz obniżonej motywacji w zakresie aktywności zawodowej.
4.
Porada indywidualna i porada indywidualna na odległość są prowadzone w formie rozmowy doradczej, w ramach której pracownik urzędu pracy określa wspólnie z osobą korzystającą z porady jej problem zawodowy i sposoby jego rozwiązania.
5.
Porada grupowa i szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy są prowadzone w formie zajęć warsztatowych, zwanych dalej "zajęciami".
6.
Porada grupowa jest prowadzona dla grupy, która liczy nie więcej niż 16 osób.
7.
Szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy jest prowadzone dla grupy, która liczy nie mniej niż 8 osób i nie więcej niż 16 osób.
§  47. [Zasoby informacji zawodowych]
1.
Zasoby informacji zawodowych obejmują w szczególności informacje o:
1)
zawodach i specjalnościach;
2)
rynku pracy, w tym o pracodawcach i profilach prowadzonej przez nich działalności;
3)
zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych, poszukiwaniu pracy lub podejmowaniu działalności gospodarczej;
4)
szkołach i instytucjach szkoleniowych;
5)
stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania;
6)
metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
7)
sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych;
8)
zasadach przygotowywania, rodzajach i wzorach dokumentów aplikacyjnych;
9)
stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy;
10)
warunkach świadczenia pracy;
11)
warunkach podejmowania działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów;
12)
projektach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26a ustawy, w ramach których można uzyskać pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego.
2.
Zasoby informacji są udostępniane w powiatowym urzędzie pracy i centrum informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkiego urzędu pracy, zwanym dalej "centrum", w postaci papierowej, audiowizualnej lub elektronicznej, w tym na stronach internetowych odpowiednio powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy.
§  48. [Osoby i pracodawcy, którym świadczone jest poradnictwo zawodowe przez powiatowy urząd pracy]
1.
Powiatowy urząd pracy świadczy poradnictwo zawodowe:
1)
osobie zarejestrowanej w formach, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 1, 3-5, 7 i 8;
2)
osobie niezarejestrowanej w formach, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 5, 7 i 8;
3)
pracodawcy krajowemu w formach, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 9.
2.
Powiatowy urząd pracy organizuje i prowadzi szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy przeznaczone dla osób zarejestrowanych, w tym dla osób, które:
1)
nie posiadają doświadczenia w poszukiwaniu pracy;
2)
utraciły motywację do poszukiwania pracy w związku z długotrwałym niepowodzeniem w jej poszukiwaniu;
3)
chcą powrócić na rynek pracy po długim okresie braku aktywności zawodowej.
3.
Powiatowy urząd pracy może świadczyć poradnictwo zawodowe:
1)
osobie zarejestrowanej w formach, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 2 i 6;
2)
osobie niezarejestrowanej w formie, o której mowa w § 46 ust. 1 pkt 6.
4.
W przypadku świadczenia poradnictwa zawodowego w formach, o których mowa w ust. 3, powiatowy urząd pracy stosuje odpowiednio przepisy § 55 ust. 2-4 oraz przepisy § 58 ust. 4.
§  49. [Osoby i pracodawcy, którym świadczone jest poradnictwo zawodowe przez centrum informacji i planowania kariery zawodowej]
Centrum świadczy poradnictwo zawodowe:
1)
osobom zarejestrowanym lub osobom niezarejestrowanym w formach pomocy, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 1-3 i 5-8;
2)
pracodawcy krajowemu w formie pomocy, o której mowa w § 46 ust. 1 pkt 9 lit. b.
§  50. [Skierowanie osoby zarejestrowanej na badania psychologiczne lub lekarskie; skierowanie do centrum informacji i planowania kariery zawodowej]
1.
Powiatowy urząd pracy może skierować osobę zarejestrowaną na badania psychologiczne, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c lub art. 40 ust. 5 ustawy, do centrum albo innej instytucji wykonującej takie badania, jeżeli osoba kierowana zobowiąże się do przedłożenia w tym urzędzie opinii dotyczącej przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia, sporządzonej na podstawie przeprowadzonych badań.
2.
Powiatowy urząd pracy może skierować osobę zarejestrowaną na badania lekarskie, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c lub art. 40 ust. 5 ustawy, jeżeli osoba kierowana zobowiąże się do przedłożenia w tym urzędzie opinii dotyczącej przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia, sporządzonej na podstawie przeprowadzonych badań.
3.
Powiatowy urząd pracy może skierować osobę zarejestrowaną do centrum w celu skorzystania z określonych form poradnictwa zawodowego, jeżeli:
1)
pracownik powiatowego urzędu pracy wskaże na celowość udziału tej osoby w określonej formie poradnictwa zawodowego realizowanej przez centrum;
2)
uzyska potwierdzenie o możliwości udzielenia przez centrum pomocy osobie zarejestrowanej w określonej formie i określonym terminie.
4.
Przy kierowaniu do centrum w celu, o którym mowa w ust. 1 i 3, powiatowy urząd pracy wydaje osobie zarejestrowanej skierowanie zawierające:
1)
nazwę powiatowego urzędu pracy wystawiającego skierowanie oraz datę wydania skierowania;
2)
nazwę i adres centrum, do którego osoba jest kierowana;
3)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby kierowanej, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość, i adres zamieszkania tej osoby;
4)
nazwę formy pomocy i cel jej udzielenia albo potrzebę wykonania badania;
5)
termin zgłoszenia się w celu skorzystania z pomocy w zakresie poradnictwa zawodowego lub badania psychologicznego;
6)
termin stawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w celu poinformowania o efektach udzielenia pomocy i ustalenia dalszych działań;
7)
informację o prawach i obowiązkach osoby kierowanej, w tym obowiązku stawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i przedłożenia w powiatowym urzędzie pracy opinii sporządzonej na podstawie przeprowadzonych badań, w przypadku gdy ma to zastosowanie.
5.
Powiatowy urząd pracy, który wydał osobie zarejestrowanej skierowanie do centrum w celu skorzystania z określonej formy poradnictwa zawodowego lub badania psychologicznego, udostępnia centrum informacje zawarte w jej karcie rejestracyjnej w zakresie potrzebnym do udzielenia pomocy.
6.
Przy kierowaniu na badania psychologiczne do instytucji innej niż centrum ust. 4 stosuje się odpowiednio.
7.
Przy kierowaniu na badania lekarskie powiatowy urząd pracy wydaje osobie zarejestrowanej skierowanie zawierające informacje, o których mowa w ust. 4 pkt 1-3, 6 i 7, a także zakres i cel tych badań oraz termin stawienia się osoby zarejestrowanej w placówce służby zdrowia.
§  51. [Bank programów]
1.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum prowadzi bank programów zawierający programy porad grupowych, spotkań informacyjnych w zakresie informacji grupowej oraz szkoleń, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 4.
2.
Bank programów zawiera programy opracowane przez powiatowy urząd pracy lub centrum oraz zakupione albo udostępnione przez inne podmioty.
3.
Do programów porad grupowych wchodzących w skład banku programów stosuje się odpowiednio wymagania określone w § 71 ust. 3 pkt 1-7.
§  52. [Wykaz porad grupowych oraz spotkań informacyjnych]
1.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum opracowuje wykaz porad grupowych oraz spotkań informacyjnych wraz z ich nazwami i terminami, które zorganizuje w okresie kolejnego kwartału danego roku kalendarzowego, wykorzystując programy, o których mowa w § 51 ust. 1, oraz określa terminy przyjmowania zgłoszeń osób zainteresowanych udziałem w poszczególnych poradach grupowych i spotkaniach informacyjnych.
2.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum zamieszcza wykaz porad grupowych na tablicy informacyjnej w siedzibie urzędu i na stronie internetowej odpowiednio powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy nie później niż w ostatnim dniu drugiego miesiąca kwartału, w którym wykaz został przygotowany.
§  53. [Zakres porady indywidualnej]
Porada indywidualna obejmuje:
1)
ustalenie problemu zawodowego;
2)
analizę sytuacji osoby z uwzględnieniem jej zainteresowań, predyspozycji i kompetencji oraz uwarunkowań zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych;
3)
analizę możliwości i wybór odpowiedniego sposobu rozwiązania problemu zawodowego;
4)
ustalenie potrzeby przeprowadzenia specjalistycznych badań lekarskich lub psychologicznych;
5)
weryfikację sposobu rozwiązania problemu zawodowego lub wskazanie możliwości skorzystania z innych usług rynku pracy w sytuacji, gdy ma to uzasadnienie w wynikach specjalistycznych badań lekarskich lub psychologicznych;
6)
zalecenia dotyczące dalszego postępowania, w tym potrzebę objęcia uczestnika pomocą przez innego pracownika powiatowego urzędu pracy, centrum lub inną instytucję.
§  54. [Informacje o osobie zarejestrowanej dokumentowane przez powiatowy urząd pracy przy udzielaniu porady indywidualnej]
Powiatowy urząd pracy, udzielając osobie zarejestrowanej porady indywidualnej, dokumentuje następujące informacje dotyczące tej osoby:
1)
problem zawodowy;
2)
zainteresowania, predyspozycje i kompetencje;
3)
uwarunkowania zdrowotne, społeczne i ekonomiczne;
4)
sposób rozwiązania problemu zawodowego, z którym osoba zwróciła się do pracownika urzędu pracy;
5)
daty kolejnych rozmów doradczych, propozycje przedstawiane osobie zarejestrowanej i działania podjęte na jej rzecz przez pracownika urzędu pracy oraz działania podjęte przez osobę zarejestrowaną;
6)
zalecenia dotyczące dalszego postępowania;
7)
imię i nazwisko pracownika urzędu pracy udzielającego porady indywidualnej.
§  55. [Informacje dokumentowane przez centrum informacji i planowania kariery zawodowej przy udzielaniu porady indywidualnej]
1.
Centrum, udzielając porady indywidualnej lub porady indywidualnej na odległość osobie skierowanej przez powiatowy urząd pracy, dokumentuje następujące informacje dotyczące tej osoby:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2)
dane uzupełniające w stosunku do informacji, o których mowa w § 54, pozyskane przez centrum podczas świadczenia porady indywidualnej.
2.
Centrum, udzielając porady indywidualnej lub porady indywidualnej na odległość osobie innej niż osoba skierowana przez powiatowy urząd pracy, dokumentuje następujące informacje dotyczące tej osoby:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2)
adres zamieszkania, numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli osoba udostępni takie informacje;
3)
status w rozumieniu ustawy lub informację o niezarejestrowaniu w powiatowym urzędzie pracy;
4)
poziom wykształcenia oraz zawód wyuczony;
5)
staż pracy, wykonywane zawody lub specjalności, ostatnio zajmowane stanowisko pracy;
6)
okres pozostawania bez pracy w przypadku osób niewykonujących pracy albo okres poszukiwania pracy w przypadku osób wykonujących pracę, o ile ma to zastosowanie;
7)
informacje, o których mowa w § 54.
3.
W przypadku odmowy przez osobę, o której mowa w ust. 2, udzielenia informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, centrum nadaje tej osobie numer indentyfikacyjny pozwalający na dokumentowanie informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3-7.
4.
W przypadku odmowy przez osobę, o której mowa w ust. 2, udzielenia informacji, o których mowa w § 54 pkt 1-3 lub ust. 2 pkt 4-6, centrum może świadczyć tej osobie informację zawodową.
§  56. [Informacje dokumentowane przy realizacji porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy]
1.
Centrum, realizując poradę grupową, oraz powiatowy urząd pracy, realizując poradę grupową lub szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, dokumentuje następujące informacje:
1)
imię i nazwisko pracownika lub pracowników urzędu pracy udzielających porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;
2)
termin i nazwę porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;
3)
program porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy ze wskazaniem liczby godzin;
4)
listę obecności zawierającą: termin, nazwę porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, imię i nazwisko pracownika urzędu pracy oraz imię, nazwisko i podpis osoby uczestniczącej w poradzie grupowej lub szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;
5)
analizę przebiegu i wyników porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy na podstawie obserwacji własnych pracownika prowadzącego zajęcia oraz ocen dokonanych przez uczestników z wykorzystaniem ankiety ewaluacyjnej.
2.
Ankieta ewaluacyjna dla uczestnika porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy jest anonimowa i obejmuje w szczególności ocenę doboru tematów, stosowanych metod, sposobu i warunków prowadzenia zajęć oraz zdobytej wiedzy i umiejętności.
3.
Powiatowy urząd pracy dokumentuje udział osoby zarejestrowanej w poradzie grupowej lub szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy w zakresie terminu i nazwy porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy oraz obecności na zajęciach lub informacji o przyczynach nieobecności.
4.
Centrum dokumentuje udział osoby zarejestrowanej lub osoby niezarejestrowanej w poradzie grupowej w zakresie terminu i nazwy porady grupowej oraz obecności na zajęciach.
§  57. [Informacje o pomocy udzielonej osobie skierowanej przez powiatowy urząd pracy przekazywane przez centrum informacji i planowania kariery zawodowej]
1.
Centrum przekazuje do powiatowego urzędu pracy, który skierował osobę zarejestrowaną, informację o pomocy udzielonej osobie skierowanej przez ten urząd, która zawiera: imię i nazwisko oraz numer PESEL tej osoby, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz termin, formy udzielonej pomocy i zalecenia, jeżeli ma to zastosowanie.
2.
Centrum wydaje osobie skierowanej przez powiatowy urząd pracy na badanie psychologiczne opinię sporządzoną na podstawie tego badania.
3.
Powiatowy urząd pracy po otrzymaniu z centrum informacji o pomocy udzielonej osobie skierowanej przez ten urząd odnotowuje tę informację w karcie rejestracyjnej tej osoby.
§  58. [Informacje dokumentowane przy udzielaniu informacji indywidualnej lub grupowej]
1.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum gromadzi informacje o liczbie osób, które skorzystały z informacji indywidualnej oraz informacji grupowej.
2.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum, udzielając informacji indywidualnej, dokumentuje następujące informacje:
1)
termin udzielenia informacji;
2)
zakres tematyczny udzielanej informacji;
3)
imię i nazwisko pracownika urzędu pracy udzielającego informacji.
3.
Powiatowy urząd pracy oraz centrum, udzielając informacji grupowej, dokumentuje następujące informacje:
1)
imię i nazwisko pracownika lub pracowników urzędu pracy prowadzących spotkanie informacyjne;
2)
termin, nazwę i program spotkania informacyjnego;
3)
listę obecności na spotkaniu zawierającą: termin, nazwę spotkania informacyjnego, imię i nazwisko pracownika urzędu pracy oraz imię, nazwisko i podpis osoby uczestniczącej w spotkaniu.
4.
Centrum, udzielając informacji na odległość, prowadzi dokumentację, stosując odpowiednio ust. 1 i 2.
§  59. [Pomoc powiatowego urzędu pracy w doborze kandydatów do pracy lub indywidualnym rozwoju zawodowym]
1.
Pracodawca krajowy, zainteresowany pomocą powiatowego urzędu pracy w doborze kandydatów do pracy lub indywidualnym rozwoju zawodowym, składa do powiatowego urzędu pracy wniosek zawierający:
1)
imię i nazwisko lub nazwę pracodawcy, adres, numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej, jeżeli pracodawca posiada takie możliwości komunikacji, imię i nazwisko osoby wskazanej przez pracodawcę do kontaktów, numer identyfikacji podatkowej;
2)
określenie form oczekiwanej pomocy, a w przypadku oczekiwania pomocy w zakresie indywidualnego rozwoju zawodowego listę osób, którym ma być ona świadczona, zawierającą dla każdej osoby: imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2.
Pracodawca krajowy, dla którego powiatowy urząd pracy prowadzi kartę pracodawcy, może ograniczyć informacje we wniosku, o których mowa w ust. 1 pkt 1, do podania imienia i nazwiska lub nazwy pracodawcy, numeru identyfikacji podatkowej oraz danych, które uległy zmianie i wymagają aktualizacji.
3.
Powiatowy urząd pracy, udzielając pracodawcy krajowemu pomocy w doborze kandydatów do pracy lub indywidualnym rozwoju zawodowym, dokumentuje w karcie pracodawcy datę przyjęcia wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz następujące informacje:
1)
w przypadku pomocy w doborze kandydatów do pracy:
a)
nazwę stanowiska pracy, dla którego prowadzono dobór kandydatów do pracy,
b)
liczbę osób zarejestrowanych spełniających wymagania określone w krajowej ofercie pracy,
c)
listę wybranych kandydatów, zawierającą dla każdej osoby: imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2)
w przypadku pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym - wykaz osób, którym udzielono porady indywidualnej.
4.
Powiatowy urząd pracy przekazuje pracodawcy krajowemu informacje o wynikach doboru kandydatów do pracy i kieruje wybranych kandydatów do pracodawcy krajowego, wydając skierowania do pracodawcy, o których mowa w § 19 ust. 3, albo informacje o udzieleniu porad indywidualnych jego pracownikom.
§  60. [Pomoc centrum informacji i planowania kariery zawodowej w doborze kandydatów do pracy lub indywidualnym rozwoju zawodowym]
1.
Pracodawca krajowy zainteresowany pomocą centrum w indywidualnym rozwoju zawodowym składa do centrum wniosek zawierający dane, o których mowa w § 59 ust. 1.
2.
Centrum dokumentuje datę przyjęcia wniosku oraz liczbę osób, którym udzielono porady indywidualnej w ramach realizacji wniosku, a dla każdej osoby, której była świadczona porada indywidualna, prowadzi dokumentację, o której mowa w § 55 ust. 2.
§  61. [Przekazanie pracodawcy krajowemu informacji o udzieleniu porad indywidualnych jego pracownikom; przekazanie powiatowemu urzędowi pracy informacji o zakresie pomocy udzielonej pracodawcy krajowemu lub jego pracownikom]
1.
Centrum przekazuje pracodawcy krajowemu informację o udzieleniu porad indywidualnych jego pracownikom.
2.
Centrum przekazuje do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy krajowego informację o zakresie pomocy udzielonej temu pracodawcy lub jego pracownikom.
§  62. [Narzędzia, materiały i zasoby wykorzystywane w ramach świadczenia poradnictwa zawodowego]
1.
W ramach świadczenia usługi poradnictwo zawodowe wykorzystuje się:
1)
narzędzia, metody i programy stosowane w poradnictwie zawodowym, w tym standaryzowane narzędzia diagnostyczne służące do badania uzdolnień, predyspozycji, zainteresowań i kompetencji;
2)
bank programów porad grupowych;
3)
zasoby informacji, opracowane lub zgromadzone we własnym zakresie, udostępniane przez centra, ministra lub inne podmioty.
2.
Powiatowy urząd pracy przy realizacji szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy wykorzystuje program szkolenia rekomendowany przez ministra.
3.
Rekomendacja, o której mowa w ust. 2, jest upowszechniana przez zamieszczenie informacji na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
4.
Program szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, o którym mowa w ust. 2, jest realizowany przez okres trzech kolejno następujących po sobie tygodni i składa się z dwóch części:
1)
40 godzin zegarowych prowadzonych w formie zajęć, w podziale na odrębne sesje tematyczne, realizowane przez 10 kolejnych dni z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy;
2)
40 godzin zegarowych ćwiczeń praktycznych, w ramach których uczestnicy szkolenia poszukują pracy oraz uczestniczą we wspólnych spotkaniach, których celem jest wymiana doświadczeń oraz wzajemna pomoc i wsparcie w trakcie poszukiwania pracy, realizowane w ciągu 5 kolejnych dni z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.
5.
W uzasadnionych przypadkach, jeżeli uczestnicy zostali dobrani na szkolenie ze względu na szczególny typ problemów zawodowych, o których mowa w § 46 ust. 3, program szkolenia może zostać dostosowany do ich specyficznych potrzeb, pod warunkiem zachowania ogólnego zakresu treści i czasu zajęć, określonych w programie szkolenia rekomendowanym przez ministra.
6.
Udział w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy jest potwierdzany zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia wydanym przez powiatowy urząd pracy, które zawiera: pieczęć nagłówkową lub pełne dane adresowe urzędu pracy organizującego szkolenie, numer i datę wystawienia zaświadczenia, imię i nazwisko uczestnika, nazwę i termin realizacji szkolenia, zakres zagadnień i liczbę godzin przeznaczoną na realizację poszczególnych zagadnień objętych programem szkolenia.
7.
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy może być wydane, jeżeli uczestnik zrealizował wszystkie zadania przewidziane programem szkolenia, a jego obecność na zajęciach w każdej części szkolenia, o której mowa w ust. 4, była nie niższa niż 80% liczby godzin określonych programem szkolenia.
§  63. [Ponowne skierowanie na szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy]
1.
Powiatowy urząd pracy może ponownie skierować osobę zarejestrowaną na szkolenie z zakresu umiejętności poszukiwania pracy nie wcześniej niż dwa lata od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia w tym zakresie, poświadczonego zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia wydanym przez powiatowy urząd pracy.
2.
W przypadku prowadzenia w powiatowym urzędzie pracy porady grupowej lub szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy wymagających wiedzy specjalistycznej, którą nie dysponują pracownicy powiatowego urzędu pracy, powiatowy urząd pracy może współpracować z osobami, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 37 ustawy.
§  64. [Metody, narzędzia i programy stosowane przez pracownika urzędu pracy lub centrum informacji i planowania kariery zawodowej]
1.
Pracownik powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy stosuje metody, narzędzia i programy, w zakresie których został przeszkolony, i posiada wymagane uprawnienia, jeżeli ich stosowanie wymaga przeszkolenia lub posiadania uprawnień.
2.
Pracownik powiatowego urzędu pracy lub centrum posiadający wykształcenie psychologiczne dobiera testy psychologiczne stosownie do sposobu rozwiązywania problemu zawodowego osoby, której świadczy pomoc, respektując przy ich stosowaniu procedury badania i interpretacji wyników obowiązujące dla danego testu oraz prawa autorskie.
§  65. [Wyznaczenie centrum informacji i planowania kariery zawodowej koordynującego prace centrów na terenie województwa]
W województwie, w którym funkcjonuje więcej niż jedno centrum, wojewódzki urząd pracy wyznacza centrum koordynujące prace wszystkich centrów na terenie województwa, do którego poza realizacją usług rynku pracy należy:
1)
opracowywanie kierunków i planów działań we współpracy z innymi centrami;
2)
sporządzanie analiz i sprawozdań z działalności centrów w województwie;
3)
koordynacja działań centrów w województwie w zakresie:
a)
prowadzonej dokumentacji,
b)
opracowywania, aktualizowania i upowszechniania zasobów informacji,
c)
przygotowywania i upowszechniania wykazów porad grupowych,
d)
promowania poradnictwa zawodowego.