Rozdział 6 - Standardy jakościowe obsługi odbiorców - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.72.845

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 2000 r.

Rozdział  6

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  26.
Standardy jakościowe obsługi odbiorców obejmują:
1)
warunki sprzedaży ciepła w zakresie:
a)
zapewnienia obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
b)
dotrzymywania parametrów nośnika ciepła,
c)
rozpoczęcia i przerwania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji,
d)
planowych przerw w dostarczaniu ciepła w okresie letnim,
2)
warunki wstrzymania dostarczania ciepła do odbiorców,
3)
dotrzymywanie terminów:
a)
załatwiania interwencji, skarg i zażaleń,
b)
zawiadamiania odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, które wymagają dostosowania instalacji odbiorczych do nowych warunków.
§  27.
1.
Jeśli przedsiębiorstwo wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze jako odbiorca nie ustalą w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 26 pkt 1, strony umowy obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła, dostarczanego do sieci ciepłowniczej parowej lub sieci gorącej wody, nie powinno przekraczać +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła, dostarczanego do sieci ciepłowniczej i zwracanego z tej sieci, w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +10% i -5%,
b)
w sieciach gorącej wody: +2% i -2%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła do sieci ciepłowniczej na potrzeby ogrzewania powinno nastąpić nie później niż:
a)
w sezonie grzewczym - w ciągu 12 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
b)
poza sezonem grzewczym - w ciągu 24 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
4)
planowana przerwa w dostarczaniu ciepła w okresie letnim:
a)
nie może przekroczyć 10 dni, gdy ciepło jest dostarczane do sieci ciepłowniczej z jednego źródła ciepła,
b)
w pozostałych przypadkach nie może przekroczyć 14 dni,

pod warunkiem że przedsiębiorstwo ciepłownicze zostanie powiadomione o planowej przerwie z wyprzedzeniem do najmniej 14 dni, dla umożliwienia zakupu ciepła z innego źródła lub dostarczenia z własnego źródła ciepła.

2.
Jeśli przedsiębiorstwo ciepłownicze i odbiorca nie ustalą w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 26 pkt 1, strony umowy obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +3% i -8%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +5% i -10%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%, pod warunkiem że temperatura wody zwracanej z węzła cieplnego do sieci ciepłowniczej jest zgodna z tabelą regulacyjną, z tolerancją +7% i -7%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji powinno nastąpić nie później niż w ciągu 12 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę,
4)
planowe przerwy w dostarczaniu ciepła w okresie letnim nie mogą przekroczyć 14 dni, a odbiorca musi być powiadomiony o terminach tych przerw z siedmiodniowym wyprzedzeniem.
§  28.
Jeżeli strony nie określiły w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych obsługi odbiorców, o których mowa w § 26 pkt 3 lit. a), strony obowiązują następujące standardy:
1)
udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji telefonicznych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
b)
7 dni - informacji pisemnych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
2)
udzielenie odpowiedzi na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji lub odpowiedzi telefonicznych na interwencje i skargi składane przez telefon lub informacji o przewidywanym terminie udzielenia pisemnego wyjaśnienia,
b)
14 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie oraz odpowiedzi na interwencje i skargi złożone przez telefon, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz,
c)
30 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§  29.
1.
Sprzedawca ciepła jest obowiązany do zawiadamiania odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, o których mowa w § 26 pkt 3 lit. b), w terminie określonym w umowie sprzedaży ciepła, a w przypadku gdy umowa sprzedaży nie określa tego terminu - z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji odbiorczych do nowych warunków.
2.
Termin wyprzedzenia, o którym mowa w ust. 1, nie powinien być krótszy niż:
1)
24 miesiące - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo wytwórcze,
2)
12 miesięcy - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo ciepłownicze.
§  30.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje, na zlecenie odbiorcy, czynności związane z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do wskazanych przez odbiorcę obiektów.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje:
1)
nieodpłatnie - w przypadku gdy jest to pierwsze zlecenie odbiorcy na:
a)
rozpoczęcie dostarczania ciepła do wskazanego obiektu po przyłączeniu tego obiektu do sieci ciepłowniczej,
b)
rozpoczęcie dostarczania ciepła w danym roku w celu ogrzewania wskazanego obiektu,
c)
przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania wskazanego obiektu po rozpoczęciu dostarczania ciepła,
2)
odpłatnie - za każde dodatkowe zlecenie odbiorcy dotyczące przerwania lub rozpoczęcia dostarczania ciepła do wskazanych obiektów.
§  31.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje zlecone przez odbiorców czynności związane z rozpoczęciem i przerwaniem dostarczania ciepła w terminach określonych w umowach, a w przypadku gdy umowy nie określają tych terminów, czynności te są wykonywane w terminach określonych w § 27 ust. 2 pkt 3.