Rozdział 3 - Obrót ciepłem - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.72.845
Akt utracił moc Wersja od: 31 sierpnia 2000 r.
Rozdział 3
Obrót ciepłem
Obrót ciepłem
§ 11.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze prowadzi obrót ciepłem na warunkach określonych w koncesji na obrót ciepłem oraz w umowach:1)
sprzedaży ciepła - zawartych z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami ciepła albo z odbiorcami ciepła,2)
o świadczenie usług przesyłowych - zawartych z przedsiębiorstwami ciepłowniczymi na rzecz i z upoważnienia odbiorców, którzy są ustawowo uprawnieni do korzystania z tych usług.§ 12.
Umowy, o których mowa w § 11, powinny określać w szczególności:1)
strony zawierające umowę,2)
miejsca oraz warunki dostarczania i odbioru ciepła, w tym:a)
lokalizację obiektów, do których będzie dostarczane ciepło, oraz przeznaczenie dostarczanego ciepła,b)
wielkość zamówionej mocy cieplnej w podziale na rodzaje potrzeb oraz obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła i tabele regulacyjne oraz szczegółowe warunki i terminy wprowadzania zmian ustaleń w tym zakresie,c)
rodzaj nośnika ciepła i jego parametry dla warunków obliczeniowych,d)
terminy rozpoczęcia dostarczania ciepła do obiektów oraz szczegółowe warunki ustalania terminów rozpoczynania i przerywania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i dla innych potrzeb,3)
miejsce rozgraniczenia eksploatacji urządzeń lub instalacji,4)
prawa i obowiązki stron,5)
szczegółowe zasady ustalania terminów przeprowadzania prób i badań kontrolnych oraz konserwacji i remontów eksploatowanych przez strony urządzeń i instalacji,6)
szczegółowe zasady wprowadzania planów ograniczeń oraz wstrzymania dostarczania ciepła,7)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia,8)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności za:a)
przekroczenie:–
zamówionej mocy cieplnej lub obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,–
dopuszczalnych odchyleń od parametrów nośnika ciepła,–
dopuszczalnych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,b)
niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców,c)
nielegalny pobór ciepła,d)
zwrot zanieczyszczonego nośnika ciepła lub jego kradzież,9)
standardy jakościowe obsługi odbiorców ciepła,10)
szczegółowe warunki określone w taryfie dla ciepła, w tym:a)
podstawy i sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności,b)
ceny i stawki opłat oraz warunki wprowadzania ich zmian,c)
bonifikaty, upusty i opłaty z tytułu niedotrzymania przez strony warunków umowy,d)
warunki i terminy regulowania należności,11)
miejsce zainstalowania i wymagania dotyczące układu pomiarowo-rozliczeniowego.§ 13.
Strony umów, o których mowa w § 11, są obowiązane do:1)
przedsiębiorstwo ciepłownicze:a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,b)
eksploatacji sieci ciepłowniczych i sterowania ich pracą w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,c)
dostarczania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na warunkach określonych w zawartych umowach,d)
dotrzymywania standardów jakościowych obsługi odbiorców,e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania urządzeń i instalacji do nowych warunków zasilania w ciepło,f)
umożliwiania odbiorcom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,g)
umożliwiania przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego,h)
uzgadniania przeprowadzania prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,i)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,j)
informowania o przyczynach zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń,k)
niezwłocznego likwidowania przyczyn powodujących przerwy i ograniczenia lub inne zakłócenia w dostarczaniu ciepła,2)
przedsiębiorstwo obrotu ciepłem:a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,b)
prowadzenia obrotu ciepłem w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,c)
zawarcia z przedsiębiorstwem ciepłowniczym umowy o świadczenie usług przesyłowych, jeżeli zażąda tego odbiorca ustawowo uprawniony do korzystania z tych usług,d)
sprzedaży ciepła i obsługi odbiorców, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na warunkach określonych w zawartych umowach,e)
zawarcia dodatkowych umów z dostawcami ciepła na dostarczenie ciepła w przypadku wystąpienia awarii, gdy umowy na zakup ciepła zawarte z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami nie będą mogły być zrealizowane wskutek tych awarii,f)
uzgadniania z przedsiębiorstwami wytwórczymi i odbiorcami warunków dostarczania i odbioru ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania u nich urządzeń lub instalacji do wymagań określonych w umowie o świadczenie usług przesyłowych,g)
umożliwiania zainteresowanym stronom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,h)
umożliwiania zainteresowanym stronom przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych,i)
uzgadniania terminów przeprowadzania przez przedsiębiorstwa wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,j)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,k)
informowania o przyczynach występowania zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń,3)
odbiorca ciepła:a)
użytkowania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami umowy sprzedaży ciepła,b)
terminowego regulowania należności za pobrane ciepło,c)
dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia do sieci ciepłowniczej, a w szczególności wyregulowania i utrzymania użytkowanej instalacji w stanie nie powodującym zakłóceń w pracy sieci ciepłowniczej,d)
utrzymania nieruchomości w sposób nie powodujący utrudnień w prawidłowej eksploatacji sieci ciepłowniczej, przeprowadzonej przez teren tych nieruchomości,e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania instalacji lub urządzeń do nowych warunków,f)
dostosowania, w ustalonych terminach, instalacji odbiorczych do zmienionych warunków dostarczania ciepła, zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem,g)
zabezpieczenia przed uszkodzeniem i dostępem osób nie upoważnionych do założonych przez przedsiębiorstwo ciepłownicze lub przedsiębiorstwo obrotu ciepłem plomb w węźle cieplnym i instalacji odbiorczej, a zwłaszcza w układzie pomiarowo-rozliczeniowym,h)
niezwłocznego informowania stron, z którymi zawarł umowy, o zauważonych wadach lub usterkach w układzie pomiarowym lub innych okolicznościach mających wpływ na prawidłowość rozliczeń, a także o stwierdzonych przerwach lub zakłóceniach w dostarczaniu ciepła oraz o zakłóceniach i usterkach w pracy instalacji odbiorczych.