Rozdział 7 - Standardy jakościowe obsługi odbiorców - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.135.881

Akt utracił moc
Wersja od: 6 listopada 1998 r.

Rozdział  7

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  37.
1.
Jeżeli strony nie ustaliły w umowie sprzedaży standardów jakościowych energii elektrycznej, obowiązują je następujące standardy jakościowe:
1)
częstotliwość 50 Hz z maksymalnymi odchyleniami od -0,5 Hz do +0,2 Hz,
2)
dopuszczalne odchylenie napięcia od znamionowego w czasie 15 minut w przedziale od -10% do +5% w sieciach o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV i w sieci o napięciu 400 kV oraz ±10% w sieciach o napięciu znamionowym 110 i 220 kV,
3)
współczynnik odkształcenia napięcia w miejscach przyłączenia nie większy od 1,5%, a zawartość poszczególnych wyższych harmonicznych nie może przekraczać 1% harmonicznej podstawowej.
2.
Warunkiem utrzymania napięcia w granicach określonych w ust. 1 jest pobieranie przez odbiorcę mocy nie większej od mocy maksymalnej, przy współczynniku tgφ nie większym niż 0,4.
3.
Łączny czas trwania w ciągu roku wyłączeń awaryjnych, liczony dla poszczególnych wyłączeń od zgłoszenia przez odbiorcę braku zasilania do jego przywrócenia, dla grup przyłączeniowych IV i V, o których mowa w § 4, nie może przekroczyć:
1)
72 godzin - w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r.,
2)
60 godzin - w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2004 r.,
3)
48 godzin - w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r.
4.
Czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej dla grup przyłączeniowych IV i V, o których mowa w § 4, nie może przekroczyć:
1)
48 godzin - w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r.,
2)
36 godzin - w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2004 r.,
3)
24 godzin - w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r.
5.
Dla grup przyłączeniowych I-III i VI, o których mowa w § 4, dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku wyłączeń awaryjnych oraz czas trwania jednorazowych przerw, o których mowa w ust. 3 i 4, określa umowa sprzedaży.
§  38.
Przedsiębiorstwo energetyczne w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców jest obowiązane do:
1)
przyjmowania przez całą dobę zgłoszeń i reklamacji od odbiorców,
2)
bezzwłocznego usuwania zakłóceń w dostarczaniu energii elektrycznej, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci,
3)
udzielania odbiorcom, na ich żądanie, informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostarczania energii elektrycznej, przerwanego z powodu awarii w sieci,
4)
powiadamiania odbiorców, z co najmniej pięciodniowym wyprzedzeniem, o terminach i czasie planowanych przerw w dostarczaniu energii elektrycznej, w formie:
a)
ogłoszeń prasowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie - odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV,
b)
indywidualnych zawiadomień pisemnych, telefonicznych lub za pomocą innego środka telekomunikacji - odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV,
5)
informowania na piśmie, co najmniej:
a)
z tygodniowym wyprzedzeniem - odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, o zamierzonej zmianie nastawień w automatyce zabezpieczeniowej i innych parametrach mających wpływ na współpracę ruchową z siecią,
b)
z rocznym wyprzedzeniem - odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV, o konieczności dostosowania instalacji do zmienionych warunków zasilania,
c)
z 3-letnim wyprzedzeniem - odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, o konieczności dostosowania instalacji do zmienionego napięcia znamionowego, podwyższonego poziomu mocy zwarcia i innych warunków funkcjonowania sieci,
6)
odpłatnego podjęcia stosownych czynności w sieci, w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez odbiorcę lub inny podmiot prac w obszarze oddziaływania tej sieci,
7)
nieodpłatnego udzielania informacji w sprawie zasad rozliczeń oraz aktualnych taryf,
8)
rozpatrywania wniosku lub reklamacji odbiorcy w sprawie rozliczeń i udzielenia odpowiedzi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji,
9)
udzielania upustów, w wysokości określonej w taryfach, za niedotrzymanie parametrów, o których mowa w § 37.
§  39.
1.
Przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymuje dostarczanie energii elektrycznej w przypadku:
1)
nielegalnego pobierania energii elektrycznej, w tym w szczególności:
a)
samowolnego przyłączenia do sieci,
b)
pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,
2)
gdy instalacja odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3)
dokonania przez odbiorcę zmian w układzie pomiarowo-rozliczeniowym, umożliwiających zafałszowanie pomiaru.
2.
Wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić niezwłocznie.
3.
Wznowienie dostarczania energii elektrycznej następuje nie później niż po upływie 48 godzin po ustaniu przyczyny wstrzymania, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w ust. 4.
4.
Jeżeli wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej nastąpiło w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2, przedsiębiorstwo energetyczne może uzależnić wznowienie dostarczania energii elektrycznej od zmiany lokalizacji układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz pokrycia przez odbiorcę kosztów przebudowy przyłącza.
§  40.
1.
Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej w przypadku:
1)
nieregulowania przez odbiorcę należności związanych z dostarczaniem energii elektrycznej,
2)
używania przez odbiorcę urządzeń wprowadzających zakłócenia w pracy sieci lub instalacji innych odbiorców,
3)
samowolnego wprowadzania przez odbiorcę zmian w części instalacji odbiorcy, oplombowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne,
4)
uniemożliwienia upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa energetycznego dostępu, wraz z niezbędnym sprzętem, do elementów sieci i urządzeń, będących własnością tego przedsiębiorstwa, znajdujących się na terenie, w obiekcie lub lokalu odbiorcy, w celu przeprowadzenia prac eksploatacyjnych lub usunięcia awarii w sieci lub do układu pomiarowo-rozliczeniowego,
5)
utrzymywania przez odbiorcę nieruchomości w sposób zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu sieci.
2.
Wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić w terminach określonych w umowie sprzedaży energii elektrycznej, a jeżeli umowa nie określa tych terminów - po upływie 14 dni od określonego przez przedsiębiorstwo energetyczne terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub terminu uregulowania zaległych należności, określonego w doręczonym odbiorcy wezwaniu do podjęcia niezbędnych działań lub wezwaniu do zapłaty.
3.
Jeżeli wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1, dotyczy obiektów opieki zdrowotnej i społecznej, a w szczególności szpitali, żłobków, przedszkoli, szkół, domów opieki, domów dziecka i sanatoriów, właściwy zarząd jednostki samorządu terytorialnego może, na wniosek odbiorcy, zlecić przedsiębiorstwu energetycznemu kontynuację dostarczania energii elektrycznej do tych obiektów, jeżeli zarząd jednostki samorządu terytorialnego zagwarantuje pokrycie związanych z tym kosztów z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w sytuacji gdy odbiorca:
1)
nadal nie będzie dotrzymywał warunków umowy sprzedaży,
2)
nie uregulował zaległych i bieżących należności w ciągu 30 dni od terminu, o którym mowa w ust. 2.
4.
Wznowienie dostarczania energii elektrycznej następuje nie później niż po upływie 48 godzin po ustaniu przyczyny wstrzymania.
§  41.
1.
Przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy układ pomiarowo-rozliczeniowy, jeżeli odbiorca:
1)
co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy nie uregulował w terminie należności związanych z dostarczaniem energii elektrycznej,
2)
nie ma tytułu prawnego do obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna,
3)
użytkuje obiekt lub lokal dorywczo, w sposób uniemożliwiający cykliczne sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.
2.
Koszty zakupu i zainstalowania układu pomiarowo-rozliczeniowego, o którym mowa w ust. 1, ponosi odbiorca.
3.
W razie nieuzasadnionej odmowy odbiorcy na zainstalowanie układu pomiarowo-rozliczeniowego i pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę sprzedaży tej energii.
§  42.
Po zakończeniu okresu dostarczania energii elektrycznej, a także w przypadku wymiany układu pomiarowo-rozliczeniowego w trakcie jej dostarczania, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wydać odbiorcy dokument zawierający dane identyfikujące układ pomiarowo-rozliczeniowy i stan wskazań licznika w chwili demontażu.
§  43.
1.
Na żądanie odbiorcy przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane dokonać sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo-rozliczeniowego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia.
2.
Odbiorca ma prawo żądać laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo-rozliczeniowego; badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz badania laboratoryjnego tylko w przypadku, gdy w wyniku badania laboratoryjnego nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu elementów układu pomiarowo-rozliczeniowego.
4.
W ciągu 30 dni od dnia otrzymania protokołu badania laboratoryjnego odbiorca może zlecić wykonanie ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowo-rozliczeniowego, a przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane umożliwić przeprowadzenie takiej ekspertyzy.
5.
Koszty ekspertyzy, o której mowa w ust. 4, pokrywa odbiorca.
6.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 3 i 5, a także dokonania korekty należności za dostarczoną energię elektryczną.
§  44.
1.
Przepisy § 43 stosuje się do odbiorców przyłączonych do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV.
2.
W przypadku odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV szczegółowe wymagania i obowiązki stron dotyczące układu pomiarowo-rozliczeniowego określa umowa sprzedaży lub umowa o świadczenie usług przesyłowych.