Rozdział 7 - Standardy jakościowe obsługi odbiorców - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przemysłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1998.100.642
Akt utracił moc Wersja od: 5 sierpnia 1998 r.
Rozdział 7
Standardy jakościowe obsługi odbiorców
Standardy jakościowe obsługi odbiorców
§ 33.
Standardy jakościowe obsługi odbiorców obejmują:1)
warunki sprzedaży ciepła w zakresie:a)
zapewnienia obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,b)
dotrzymywania parametrów nośnika ciepła,c)
rozpoczęcia i przerwania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji,d)
planowanych przerw w dostarczaniu ciepła w okresie letnim,2)
warunki wstrzymania dostarczania ciepła do odbiorców,3)
dotrzymywanie terminów:a)
załatwiania interwencji, skarg i zażaleń,b)
zawiadamiania odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, które wymagają dostosowania instalacji odbiorczych do nowych warunków.§ 34.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze jako odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła, dostarczanego do sieci ciepłowniczej parowej lub sieci gorącej wody, nie powinno przekraczać: +5% i -5%,2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej i zwracanego z tej sieci w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:a)
w sieciach parowych: +10% i -5%,b)
w sieciach gorącej wody: +2% i -2%,3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła do sieci ciepłowniczej na potrzeby ogrzewania powinno nastąpić nie później niż:a)
w sezonie grzewczym - w ciągu 12 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,b)
poza sezonem grzewczym - w ciągu 24 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,4)
planowana przerwa w dostarczaniu ciepła w okresie letnim:a)
nie może przekroczyć 10 dni, gdy ciepło jest dostarczane do sieci ciepłowniczej z jednego źródła ciepła,b)
w pozostałych przypadkach nie może przekroczyć 14 dni,pod warunkiem że przedsiębiorstwo ciepłownicze zostanie powiadomione o planowanej przerwie z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni, dla umożliwienia zakupu ciepła z innego źródła lub dostarczenia z własnego źródła ciepła.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo ciepłownicze i odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego nie powinno przekraczać:a)
w sieciach parowych: +3% i -8%,b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%,2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:a)
w sieciach parowych: +5% i -10%,b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%, pod warunkiem że temperatura wody zwracanej z węzła cieplnego do sieci ciepłowniczej jest zgodna z tabelą regulacyjną, z tolerancją +7% i -7%,3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji powinno nastąpić nie później niż:a)
w ciągu 12 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny jest wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,b)
w ciągu 36 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny nie został wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,4)
planowane przerwy w dostarczaniu ciepła w okresie letnim nie mogą przekroczyć 14 dni, a odbiorca musi być powiadomiony o terminach tych przerw z pięciodniowym wyprzedzeniem.§ 35.
1.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić natychmiast w przypadku pobierania ciepła bez zawarcia umowy sprzedaży ciepła.2.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić niezwłocznie po telefonicznym zawiadomieniu odbiorców w przypadkach, gdy wystąpią warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub zagrożenia w pracy źródła ciepła lub sieci ciepłowniczej, w wyniku których nastąpiłoby przerwanie lub zakłócenia w dostarczaniu ciepła innym odbiorcom, a w szczególności gdy:1)
z powodu wystąpienia awarii w źródle lub sieci ciepłowniczej nie ma innych możliwości dostarczenia ciepła do odbiorców,2)
dalsze funkcjonowanie przyłącza, węzła cieplnego lub instalacji odbiorczej stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,3)
węzły cieplne i instalacje odbiorcze oraz zasilane z nich urządzenia są użytkowane przez odbiorcę w sposób powodujący zakłócenia w pracy źródeł ciepła lub sieci ciepłowniczej.3.
Jeżeli umowa sprzedaży ciepła nie stanowi inaczej, wstrzymanie dostarczania ciepła może także nastąpić w przypadku, gdy odbiorca:1)
samowolnie dokonał zmian w instalacji odbiorczej, powodujących zwiększony pobór ciepła lub pogorszenie warunków dostarczania ciepła do innych odbiorców,2)
pobiera ciepło z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego lub dokonał w tym układzie zmian zniekształcających wyniki pomiarów i rozliczeń,3)
utrzymuje nieruchomość w sposób zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu sieci ciepłowniczej,4)
uniemożliwia wstęp upoważnionym pracownikom przedsiębiorstwa ciepłowniczego, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, w celu przeprowadzenia prac związanych z eksploatacją i naprawą urządzeń stanowiących własność przedsiębiorstwa oraz badań, pomiarów lub kontroli, w tym także kontroli układów pomiarowych, dotrzymywania warunków umowy i warunków rozliczeń,5)
zalega z zapłatą należności za dostarczane ciepło.4.
Wstrzymanie dostarczania ciepła w przypadkach, o których mowa w ust. 3, może nastąpić w terminach określonych w umowie sprzedaży, a jeżeli umowa nie określa tych terminów - po upływie 14 dni od określonego przez przedsiębiorstwo ciepłownicze terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub terminu uregulowania zaległych należności, określonego w doręczonym odbiorcy wezwaniu do podjęcia niezbędnych działań lub wezwaniu do zapłaty.5.
Jeżeli wstrzymanie dostarczania ciepła, o którym mowa w ust. 3 i 4, dotyczy obiektów opieki zdrowotnej i społecznej, a w szczególności szpitali, żłobków, przedszkoli, szkół, domów opieki, domów dziecka i sanatoriów, właściwy miejscowo zarząd gminy może, na wniosek odbiorcy, zlecić przedsiębiorstwu ciepłowniczemu kontynuację dostarczania ciepła do tych obiektów w sezonie grzewczym, jeżeli zarząd gminy zagwarantuje pokrycie związanych z tym kosztów z budżetu gminy w sytuacji, gdy odbiorca:1)
nadal nie będzie dotrzymywał warunków umowy,2)
nie ureguluje zaległych i bieżących należności w terminie 30 dni od terminu, o którym mowa w ust. 4.6.
Wznowienie dostarczania ciepła powinno nastąpić nie później niż po upływie 48 godzin po ustaniu przyczyny wstrzymania dostawy ciepła.§ 36.
Jeżeli strony nie określiły w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych obsługi odbiorców, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. a), strony obowiązują następujące standardy:1)
udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:a)
12 godzin - informacji telefonicznych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,b)
7 dni - informacji pisemnych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,2)
udzielenie odpowiedzi na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców następuje w ciągu:a)
12 godzin - informacji lub odpowiedzi telefonicznych na interwencje i skargi składane przez telefon lub informacji o przewidywanym terminie udzielenia pisemnego wyjaśnienia,b)
14 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie oraz odpowiedzi na interwencje i skargi złożone przez telefon, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz,c)
30 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.§ 37.
1.
Sprzedawca ciepła ma obowiązek zawiadomienia odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. b), w terminie określonym w umowie sprzedaży ciepła, a w przypadku gdy umowa sprzedaży nie określa tego terminu, z wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji odbiorczych do nowych warunków.2.
Termin wyprzedzenia, o którym mowa w ust. 1, nie powinien być krótszy niż:1)
24 miesiące - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo wytwórcze,2)
12 miesięcy - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo ciepłownicze.§ 38.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje, na zlecenie odbiorcy, czynności związane z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do wskazanych przez odbiorcę obiektów.2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje:1)
nieodpłatnie - w przypadku gdy jest to pierwsze zlecenie odbiorcy na:a)
rozpoczęcie dostarczania ciepła do wskazanego obiektu po przyłączeniu tego obiektu do sieci ciepłowniczej,b)
rozpoczęcie dostarczania ciepła w danym roku w celu ogrzewania wskazanego obiektu,c)
przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania wskazanego obiektu po rozpoczęciu dostarczania ciepła,2)
odpłatnie - za każde dodatkowe zlecenie odbiorcy dotyczące przerwania lub rozpoczęcia dostarczania ciepła do wskazanych obiektów.3.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze mogą pobierać, określone w taryfie, dodatkowe opłaty za wykonanie czynności związanych z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do obiektów w przypadkach, o których mowa w § 35.§ 39.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje zlecone przez odbiorców czynności związane z rozpoczęciem i przerwaniem dostarczania ciepła, w terminach określonych w umowach, a w przypadku gdy umowy nie określają tych terminów, czynności te są wykonywane w terminach określonych w § 34 ust. 2 pkt 3.