Rozdział 7 - Standardy jakościowe obsługi odbiorców - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przemysłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.100.642

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1998 r.

Rozdział  7

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  33.
Standardy jakościowe obsługi odbiorców obejmują:
1)
warunki sprzedaży ciepła w zakresie:
a)
zapewnienia obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
b)
dotrzymywania parametrów nośnika ciepła,
c)
rozpoczęcia i przerwania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji,
d)
planowanych przerw w dostarczaniu ciepła w okresie letnim,
2)
warunki wstrzymania dostarczania ciepła do odbiorców,
3)
dotrzymywanie terminów:
a)
załatwiania interwencji, skarg i zażaleń,
b)
zawiadamiania odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, które wymagają dostosowania instalacji odbiorczych do nowych warunków.
§  34.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze jako odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła, dostarczanego do sieci ciepłowniczej parowej lub sieci gorącej wody, nie powinno przekraczać: +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej i zwracanego z tej sieci w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +10% i -5%,
b)
w sieciach gorącej wody: +2% i -2%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła do sieci ciepłowniczej na potrzeby ogrzewania powinno nastąpić nie później niż:
a)
w sezonie grzewczym - w ciągu 12 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
b)
poza sezonem grzewczym - w ciągu 24 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
4)
planowana przerwa w dostarczaniu ciepła w okresie letnim:
a)
nie może przekroczyć 10 dni, gdy ciepło jest dostarczane do sieci ciepłowniczej z jednego źródła ciepła,
b)
w pozostałych przypadkach nie może przekroczyć 14 dni,

pod warunkiem że przedsiębiorstwo ciepłownicze zostanie powiadomione o planowanej przerwie z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni, dla umożliwienia zakupu ciepła z innego źródła lub dostarczenia z własnego źródła ciepła.

2.
Jeżeli przedsiębiorstwo ciepłownicze i odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +3% i -8%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +5% i -10%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%, pod warunkiem że temperatura wody zwracanej z węzła cieplnego do sieci ciepłowniczej jest zgodna z tabelą regulacyjną, z tolerancją +7% i -7%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji powinno nastąpić nie później niż:
a)
w ciągu 12 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny jest wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,
b)
w ciągu 36 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny nie został wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,
4)
planowane przerwy w dostarczaniu ciepła w okresie letnim nie mogą przekroczyć 14 dni, a odbiorca musi być powiadomiony o terminach tych przerw z pięciodniowym wyprzedzeniem.
§  35.
1.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić natychmiast w przypadku pobierania ciepła bez zawarcia umowy sprzedaży ciepła.
2.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić niezwłocznie po telefonicznym zawiadomieniu odbiorców w przypadkach, gdy wystąpią warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub zagrożenia w pracy źródła ciepła lub sieci ciepłowniczej, w wyniku których nastąpiłoby przerwanie lub zakłócenia w dostarczaniu ciepła innym odbiorcom, a w szczególności gdy:
1)
z powodu wystąpienia awarii w źródle lub sieci ciepłowniczej nie ma innych możliwości dostarczenia ciepła do odbiorców,
2)
dalsze funkcjonowanie przyłącza, węzła cieplnego lub instalacji odbiorczej stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3)
węzły cieplne i instalacje odbiorcze oraz zasilane z nich urządzenia są użytkowane przez odbiorcę w sposób powodujący zakłócenia w pracy źródeł ciepła lub sieci ciepłowniczej.
3.
Jeżeli umowa sprzedaży ciepła nie stanowi inaczej, wstrzymanie dostarczania ciepła może także nastąpić w przypadku, gdy odbiorca:
1)
samowolnie dokonał zmian w instalacji odbiorczej, powodujących zwiększony pobór ciepła lub pogorszenie warunków dostarczania ciepła do innych odbiorców,
2)
pobiera ciepło z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego lub dokonał w tym układzie zmian zniekształcających wyniki pomiarów i rozliczeń,
3)
utrzymuje nieruchomość w sposób zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu sieci ciepłowniczej,
4)
uniemożliwia wstęp upoważnionym pracownikom przedsiębiorstwa ciepłowniczego, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, w celu przeprowadzenia prac związanych z eksploatacją i naprawą urządzeń stanowiących własność przedsiębiorstwa oraz badań, pomiarów lub kontroli, w tym także kontroli układów pomiarowych, dotrzymywania warunków umowy i warunków rozliczeń,
5)
zalega z zapłatą należności za dostarczane ciepło.
4.
Wstrzymanie dostarczania ciepła w przypadkach, o których mowa w ust. 3, może nastąpić w terminach określonych w umowie sprzedaży, a jeżeli umowa nie określa tych terminów - po upływie 14 dni od określonego przez przedsiębiorstwo ciepłownicze terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub terminu uregulowania zaległych należności, określonego w doręczonym odbiorcy wezwaniu do podjęcia niezbędnych działań lub wezwaniu do zapłaty.
5.
Jeżeli wstrzymanie dostarczania ciepła, o którym mowa w ust. 3 i 4, dotyczy obiektów opieki zdrowotnej i społecznej, a w szczególności szpitali, żłobków, przedszkoli, szkół, domów opieki, domów dziecka i sanatoriów, właściwy miejscowo zarząd gminy może, na wniosek odbiorcy, zlecić przedsiębiorstwu ciepłowniczemu kontynuację dostarczania ciepła do tych obiektów w sezonie grzewczym, jeżeli zarząd gminy zagwarantuje pokrycie związanych z tym kosztów z budżetu gminy w sytuacji, gdy odbiorca:
1)
nadal nie będzie dotrzymywał warunków umowy,
2)
nie ureguluje zaległych i bieżących należności w terminie 30 dni od terminu, o którym mowa w ust. 4.
6.
Wznowienie dostarczania ciepła powinno nastąpić nie później niż po upływie 48 godzin po ustaniu przyczyny wstrzymania dostawy ciepła.
§  36.
Jeżeli strony nie określiły w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych obsługi odbiorców, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. a), strony obowiązują następujące standardy:
1)
udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji telefonicznych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
b)
7 dni - informacji pisemnych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
2)
udzielenie odpowiedzi na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji lub odpowiedzi telefonicznych na interwencje i skargi składane przez telefon lub informacji o przewidywanym terminie udzielenia pisemnego wyjaśnienia,
b)
14 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie oraz odpowiedzi na interwencje i skargi złożone przez telefon, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz,
c)
30 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§  37.
1.
Sprzedawca ciepła ma obowiązek zawiadomienia odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. b), w terminie określonym w umowie sprzedaży ciepła, a w przypadku gdy umowa sprzedaży nie określa tego terminu, z wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji odbiorczych do nowych warunków.
2.
Termin wyprzedzenia, o którym mowa w ust. 1, nie powinien być krótszy niż:
1)
24 miesiące - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo wytwórcze,
2)
12 miesięcy - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo ciepłownicze.
§  38.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje, na zlecenie odbiorcy, czynności związane z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do wskazanych przez odbiorcę obiektów.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje:
1)
nieodpłatnie - w przypadku gdy jest to pierwsze zlecenie odbiorcy na:
a)
rozpoczęcie dostarczania ciepła do wskazanego obiektu po przyłączeniu tego obiektu do sieci ciepłowniczej,
b)
rozpoczęcie dostarczania ciepła w danym roku w celu ogrzewania wskazanego obiektu,
c)
przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania wskazanego obiektu po rozpoczęciu dostarczania ciepła,
2)
odpłatnie - za każde dodatkowe zlecenie odbiorcy dotyczące przerwania lub rozpoczęcia dostarczania ciepła do wskazanych obiektów.
3.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze mogą pobierać, określone w taryfie, dodatkowe opłaty za wykonanie czynności związanych z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do obiektów w przypadkach, o których mowa w § 35.
§  39.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje zlecone przez odbiorców czynności związane z rozpoczęciem i przerwaniem dostarczania ciepła, w terminach określonych w umowach, a w przypadku gdy umowy nie określają tych terminów, czynności te są wykonywane w terminach określonych w § 34 ust. 2 pkt 3.