Szczegółowe warunki postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację autostrad płatnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.50.531

Akt utracił moc
Wersja od: 22 maja 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 27 kwietnia 2001 r.
w sprawie szczegółowych warunków postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację autostrad płatnych.

Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad płatnych lub ich odcinków oraz tryb pracy komisji przetargowej.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do tych dróg ekspresowych, do których mają zastosowanie przepisy o autostradach płatnych.

Szczegółowe warunki kwalifikacji wstępnej

§  2.
1.
Zaproszenie do udziału w kwalifikacji wstępnej następuje po uprzednim przedłożeniu Radzie Ministrów informacji o przewidywanych warunkach postępowania przetargowego oraz akceptacji przez Radę Ministrów przewidywanych zasad dofinansowania realizacji zadań związanych z budową autostrady lub jej odcinka ze środków Krajowego Funduszu Autostradowego, a także po udzieleniu wskazań lokalizacyjnych.
2.
Zaproszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać dane i informacje określone w art. 42 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych, zwanej dalej "ustawą", oraz podstawowe informacje o:
1)
warunkach, które powinny być spełnione przez uczestników kwalifikacji wstępnej, w tym warunkach finansowych i technicznych,
2)
warunkach udzielenia koncesji,
3)
zakresie robót, jaki może być powierzony do wykonania podmiotom trzecim,

o ile informacje zawarte w pkt 1-3 będą wymagane w procedurze kwalifikacji wstępnej.

§  3.
1.
Określony w zaproszeniu termin złożenia dokumentacji do kwalifikacji wstępnej, zwanej dalej "dokumentacją", nie może być krótszy niż 60 dni od dnia ukazania się ogłoszenia o zaproszeniu do udziału w kwalifikacji wstępnej.
2.
Specyfikację warunków kwalifikacji wstępnej udostępnia się do odpłatnego nabycia w Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwanej dalej "Agencją", z dniem ukazania się w prasie ogłoszenia o zaproszeniu do udziału w kwalifikacji wstępnej.
3.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Agencja sporządza listę podmiotów, które złożyły dokumentację.
4.
Dokumentację złożoną po terminie, o którym mowa w ust. 1, zwraca się bez otwierania.
§  4.
1.
Specyfikacja warunków kwalifikacji wstępnej powinna zawierać:
1)
informację dotyczącą treści wskazań lokalizacyjnych danej autostrady lub jej odcinka,
2)
podstawowe informacje techniczne dotyczące danej autostrady lub jej odcinka,
3)
informacje o podstawowych wymaganiach procedury kwalifikacji wstępnej, w tym o trybie składania dokumentacji,
4)
informację o przewidywanych zasadach dofinansowania budowy autostrady lub jej odcinka ze środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz o zakresie i formach tego dofinansowania,
5)
sposób dokonywania oceny dokumentacji poprzez:
a)
wskazanie kryteriów oceny tej dokumentacji i określenie dla każdego z kryteriów maksymalnej ilości punktów albo
b)
wskazanie minimalnych kryteriów wymaganych do zakwalifikowania uczestników do przetargu ograniczonego,
6)
formularze-załączniki do specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej,
7)
inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym.
2.
W specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej określa się ponadto dokumenty i dane, które uczestnik kwalifikacji wstępnej jest obowiązany złożyć, a w szczególności:
1)
aktualny odpis z właściwego rejestru,
2)
statut spółki lub projekt statutu oraz projekty aktów o zawiązaniu spółki i objęciu akcji w przypadku uczestników, o których mowa w art. 43 ust. 2 ustawy,
3)
sprawozdanie finansowe za ostatnie 3 lata działalności spółki i jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w pkt 2,
4)
informację o zakresie i formach dotychczasowej działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika kwalifikacji wstępnej, uwzględniającą doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w pkt 2:
a)
w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze, przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
b)
w realizacji budowy autostrad płatnych, dróg ekspresowych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze, przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
c)
w eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
5)
ogólną propozycję finansowania budowy i eksploatacji autostrady, z uwzględnieniem oceny potrzeby wykorzystania środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa wraz z dokumentami uprawdopodobniającymi możliwość zgromadzenia środków finansowych na budowę i podjęcie eksploatacji danej autostrady lub jej odcinka,
6)
opis kwalifikacji osób odpowiedzialnych za finansowanie, budowę i eksploatację autostrady lub jej odcinka, w tym członków władz zarządzających i głównych ekspertów przez przedstawienie ich życiorysów zawodowych i uprawnień zawodowych,
7)
oświadczenie o tym, czy akcjonariusze spółki lub uczestnicy, o których mowa w pkt 2, uczestniczą w innych spółkach ubiegających się o udzielenie koncesji na ten sam odcinek autostrady.
§  5.
1.
Przystępujący do udziału w kwalifikacji wstępnej przekazują Agencji dokumentację za poświadczeniem odbioru, w zalakowanych opakowaniach.
2.
Na opakowaniach zawierających dokumentację należy umieścić oznaczenie autostrady lub jej odcinka, nazwę składającego dokumentację oraz napis "dokumentacja do kwalifikacji wstępnej".
3.
Agencja przechowuje opakowania z dokumentacją do chwili ich otwarcia przez komisję przetargową, zwaną dalej "komisją".
§  6.
Komisja dokonuje oceny złożonej dokumentacji, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1)
doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
2)
doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w realizacji budowy autostrad lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
3)
doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
4)
zdolności do finansowania budowy i eksploatacji autostrady ze źródeł, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz ust. 3 ustawy,
5)
kwalifikacji osób odpowiedzialnych za finansowanie, budowę i eksploatację autostrady lub jej odcinka,
6)
innych, wynikających ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym, określonych w specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej.
§  7.
Kwalifikację wstępną przeprowadza się w razie złożenia dokumentacji przez co najmniej trzech uczestników, w rozumieniu art. 43 ustawy.
§  8.
W razie stwierdzenia, że akcjonariusze spółki lub uczestnicy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, uczestniczą w innych spółkach lub podmiotach ubiegających się o udzielenie koncesji na budowę i eksploatację tej samej autostrady lub jej odcinka, komisja w celu zapewnienia konkurencyjności postępowania przetargowego zaprzestaje dalszej oceny dokumentacji tych spółek lub tych uczestników po uprzednim ich powiadomieniu.
§  9.
Jeżeli mniej niż dwóch uczestników kwalifikacji wstępnej spełnia wymogi określone w ustawie oraz niniejszym rozporządzeniu, komisja uznaje kwalifikację wstępną za bezskuteczną i zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw transportu, Prezesa Agencji oraz uczestników kwalifikacji wstępnej.

Tryb pracy komisji przetargowej

§  10.
Powołanie członków komisji powinno nastąpić przed upływem terminu wyznaczonego do składania dokumentacji.
§  11.
1.
Komisja uchwala regulamin swej pracy i wykonuje swoje czynności na posiedzeniach.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, powinien określać w szczególności: tryb pracy komisji, jej organizację, zadania przewodniczącego komisji oraz sposób zapewnienia poufności pracy komisji.
3.
Komisja podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
4.
Członkowie komisji, przed rozpoczęciem jej prac, są obowiązani do złożenia pisemnych zobowiązań o nieujawnianiu informacji uzyskanych w związku z pracami komisji oraz złożenia, po sporządzeniu listy, o której mowa w § 12 pkt 4, pisemnych oświadczeń, że nie pozostają z uczestnikami postępowania przetargowego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
5.
W przypadku niezłożenia pisemnego zobowiązania lub oświadczenia, o których mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw transportu odwołuje członka komisji.
§  12.
Na pierwszym posiedzeniu komisji, zwołanym przez Prezesa Agencji po upływie terminu do składania dokumentacji, komisja dokonuje niezbędnych czynności, a w szczególności sprawdza:
1)
zgodność ilości dokumentacji z listą, o której mowa w § 3 ust. 3,
2)
nienaruszalność opakowań z dokumentacją i ich zawartość,
3)
kompletność wymaganej dokumentacji, a w razie negatywnego wyniku sprawdzenia - ustala termin do jej uzupełnienia,
4)
wniesienie wymaganej opłaty za specyfikację warunków kwalifikacji wstępnej

oraz sporządza listę uczestników tej kwalifikacji.

§  13.
1.
W przypadku stosowania w kwalifikacji wstępnej sposobu oceny dokumentacji, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a), komisja, przed otwarciem dokumentacji, ustala minimalną liczbę punktów uprawniających do zakwalifikowania uczestnika kwalifikacji wstępnej do przetargu ograniczonego, a następnie poszczególni członkowie komisji dokonują punktowej oceny tej dokumentacji.
2.
W przypadku stosowania w kwalifikacji wstępnej sposobu oceny dokumentacji, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. b), komisja ocenia spełnienie przez poszczególnych uczestników kwalifikacji wstępnej minimalnych kryteriów wymaganych do ich zakwalifikowania do przetargu ograniczonego.
§  14.
1.
Wyniki kwalifikacji wstępnej wraz z protokołem, o którym mowa w art. 47 ust. 4 ustawy, komisja przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu, Prezesowi Agencji oraz Radzie do Spraw Autostrad.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca kwalifikacji wstępnej, w tym czasu i miejsca otwarcia dokumentacji,
2)
imiona i nazwiska członków komisji,
3)
sposób dokonywania oceny dokumentacji,
4)
liczbę i nazwę uczestników kwalifikacji wstępnej,
5)
wskazanie dokumentacji pozostawionych bez rozpatrzenia,
6)
liczbę i nazwę wybranych oferentów,
7)
sposób ogłoszenia wyników kwalifikacji wstępnej.
§  15.
Listę wybranych oferentów ogłasza się w siedzibie Agencji oraz przesyła uczestnikom kwalifikacji wstępnej, po zaopiniowaniu wyników kwalifikacji wstępnej przez Radę do Spraw Autostrad.

Szczegółowe warunki przetargu ograniczonego

§  16.
1.
Agencja zaprasza oferentów do przetargu ograniczonego, zwanego dalej "przetargiem", po przygotowaniu informacji o warunkach przetargu i ustaleniu opłaty za jej udostępnienie.
2.
Pisemne zaproszenie do przetargu powinno określać:
1)
oznaczenie przedmiotu przetargu,
2)
termin i miejsce nabycia informacji o warunkach przetargu,
3)
wysokość i tryb uiszczenia opłaty za informację o warunkach przetargu,
4)
termin i miejsce składania ofert,
5)
podstawowe informacje w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1-3, o ile dane te będą wymagane w procedurze przetargu.
§  17.
Informacja o warunkach przetargu powinna zawierać:
1)
podstawową dokumentację techniczną pozwalającą na sformułowanie oferty,
2)
zakres danych umożliwiających oferentowi przygotowanie studium ruchu w sposób pozwalający na uwzględnienie warunków wynikających z programów rozwoju sieci dróg publicznych, innych niż autostrady płatne,
3)
wymagania co do treści i zakresu oferty, z uwzględnieniem § 20,
4)
informację o przewidywanych istotnych warunkach koncesji i umowy koncesyjnej,
5)
informację o terminie i formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości, zatwierdzonej na wniosek Prezesa Agencji przez ministra właściwego do spraw transportu,
6)
kryteria oceny ofert oraz ich ocenę punktową,
7)
inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym.
§  18.
Termin na przygotowanie ofert nie może być krótszy niż 120 dni od dnia wysłania listem poleconym zaproszenia do przetargu.
§  19.
1.
Przetarg może być przeprowadzony w razie złożenia co najmniej dwóch ofert.
2.
W przypadku złożenia mniej niż dwóch ofert komisja uznaje przetarg za bezskuteczny i zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw transportu, Prezesa Agencji oraz oferentów.
§  20.
Oferta powinna zawierać:
1)
wskazanie okresu obowiązywania koncesji,
2)
aktualny odpis z właściwego rejestru,
3)
studium ruchu,
4)
studium wykonalności,
5)
harmonogram robót budowlanych, z uwzględnieniem terminów opracowania projektu budowlanego, rozpoczęcia i zakończenia budowy oraz terminów realizacji poszczególnych obiektów autostrady,
6)
koncepcję eksploatacji autostrady, z uwzględnieniem warunków utrzymania autostrady w okresie letnim i zimowym, przeprowadzania remontów, organizacji poboru opłat oraz organizacji zarządzania autostradą,
7)
przewidziane do zastosowania rozwiązania techniczne, technologiczne oraz materiałowe,
8)
okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
9)
plan organizacyjny budowy i eksploatacji autostrady,
10)
zakres zatrudnienia wykonawców polskich oraz stosowania materiałów i wyrobów produkcji krajowej,
11)
warunki, wysokość kosztów i zakres zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury, w tym obiektów archeologicznych,
12)
zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych oraz obwodów utrzymania autostrady,
13)
koncepcję systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego,
14)
koncepcję współpracy ze służbami ratowniczymi,
15)
specyfikację kosztów budowy autostrady,
16)
szczegółowy plan finansowania inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach koncesji, z wyszczególnieniem środków własnych, kredytów, pożyczek, środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz oczekiwanych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa,
17)
oświadczenie o akceptacji przewidywanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu,
18)
informację o kwalifikacjach osób odpowiedzialnych za budowę i eksploatację autostrady,
19)
dokumenty potwierdzające zarejestrowanie spółki w przypadku uczestnika, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2,
20)
inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym, określone w informacji o warunkach przetargu.
§  21.
Komisja w trakcie przeprowadzania przetargu ocenia oferty zgodnie z art. 49 ustawy, na podstawie następujących kryteriów:
1)
zdolności finansowania inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach koncesji, z uwzględnieniem środków własnych, kredytów, pożyczek oraz proponowanego dofinansowania realizacji inwestycji ze środków Krajowego Funduszu Autostradowego i zakres proponowanych gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 38 ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem planu finansowania, o którym mowa w § 20 pkt 16,
2)
wiarygodności, zawartego w ofercie, studium ruchu,
3)
proponowanego przez oferenta okresu obowiązywania koncesji, w tym dat rozpoczęcia i zakończenia budowy i eksploatacji autostrady,
4)
wysokości i struktury kosztów budowy,
5)
wysokości i struktury kosztów eksploatacji, w tym utrzymania,
6)
wartości technicznej oferty, w tym w szczególności:
a)
rozwiązań technicznych,
b)
organizacji budowy i eksploatacji autostrady,
c)
systemu opłat, ich wysokości w chwili rozpoczęcia eksploatacji oraz sposobów ich pobierania,
d)
wysokości kosztów i zakresu zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury oraz obiektów archeologicznych,
e)
koncepcji systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego,
f)
koncepcji współpracy ze służbami ratowniczymi,
7)
zakresu akceptowanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu,
8)
innych kryteriów określonych w informacji o warunkach przetargu.
§  22.
Komisja dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej lub wskazuje oferty uznane za równorzędne na podstawie oceny punktowej zawartej w informacji o warunkach przetargu.
§  23.
Z wyników przetargu sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przetargu,
2)
imiona i nazwiska członków komisji,
3)
liczbę złożonych ofert,
4)
wskazanie ofert nierozpatrywanych,
5)
wskazanie oferty najkorzystniejszej lub ofert równorzędnych albo uzasadnienie uznania przetargu za bezskuteczny,
6)
kolejność oferentów ustaloną w przetargu.
§  24.
1.
Protokół postępowania przetargowego, o którym mowa w art. 50a ustawy, zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca postępowania przetargowego,
2)
imiona i nazwiska członków komisji,
3)
liczbę i nazwę uczestników kwalifikacji wstępnej,
4)
liczbę i nazwę wybranych oferentów,
5)
wskazanie ofert nierozpatrywanych,
6)
wskazanie oferty najkorzystniejszej lub ofert równorzędnych albo uzasadnienie uznania przetargu za bezskuteczny,
7)
kolejność oferentów ustaloną w postępowaniu.
2.
Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć protokoły, o których mowa w § 14 i 23, oraz opinie Rady do Spraw Autostrad.
3.
Po zakończeniu postępowania przetargowego protokół udostępnia się do wglądu uczestnikom postępowania przetargowego na ich wniosek, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji prawnie chronionych.
§  25.
Do trybu postępowania komisji w trakcie przetargu stosuje się odpowiednio przepisy § 9 oraz § 12.

Szczegółowe warunki negocjacji umowy koncesyjnej

§  26.
1.
Negocjacje umowy koncesyjnej przeprowadza Agencja.
2.
Prezes Agencji powołuje i odwołuje członków zespołu negocjacyjnego.
§  27.
Członkowie zespołu negocjacyjnego są obowiązani do złożenia pisemnych zobowiązań o nieujawnianiu informacji uzyskanych w związku z pracami tego zespołu oraz pisemnych oświadczeń, że nie pozostają ze spółką lub akcjonariuszami spółki negocjującej umowę koncesyjną w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
§  28.
1.
Celem negocjacji jest uzgodnienie treści umowy koncesyjnej.
2.
Podstawą uznania, że treść umowy koncesyjnej została uzgodniona, jest osiągnięcie przez Agencję i wybranego oferenta porozumienia we wszystkich kwestiach stanowiących przedmiot negocjacji, co potwierdza się złożeniem podpisów na każdej stronie wynegocjowanego tekstu umowy.
§  29.
Negocjacje należy rozpocząć nie później niż po upływie 30 dni od daty wyboru przez komisję najkorzystniejszej oferty lub ofert uznanych za równorzędne.
§  30.
1.
Na wniosek Prezesa Agencji minister właściwy do spraw transportu określa instrukcję negocjacyjną dla zespołu negocjacyjnego.
2.
Zakres prowadzenia negocjacji określają warunki przedstawione w specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej, informacji o warunkach przetargu oraz dokumenty złożone przez oferenta, w tym dokumentacja i oferta, a także wytyczne, o których mowa w art. 50b ust. 3 ustawy.

Przepisy przejściowe i końcowe

§  31.
Do postępowania przetargowego wszczętego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się odpowiednio przepisy tego rozporządzenia.
§  32.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację autostrad płatnych (Dz. U. Nr 58, poz. 306 i z 1998 r. Nr 148, poz. 976).
§  33.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.