§ 16. - Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.1196

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 sierpnia 2022 r.
§  16. 
Beneficjent powinien:
1) 102
 prowadzić działalność, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 oraz w § 5, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, a w przypadku działalności, która wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych, co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy;
2) 103
 zrealizować biznesplan w terminie w nim przewidzianym, lecz nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, jednak nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025 r., w tym:
a) 104
 utworzyć przewidziane w biznesplanie miejsca pracy, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, z tym że zatrudnienie powinno nastąpić:
105
 do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy, a utrzymanie osiągniętego przyrostu miejsc pracy powinno nastąpić w okresie co najmniej 2 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy,
na podstawie umów o pracę,
b)
zrealizować działania, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4,
c)
osiągnąć cele, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2;
3) 106
 dokonać nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych i podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1, a w przypadku gdy korzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212), podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej od dnia wypłaty drugiej raty pomocy do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1;
4) 107
 zaprzestać podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy;
5)
prowadzić działania, z tytułu których przyznano punkty, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 5;
6)
umożliwiać przeprowadzenie przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów;
7)
udostępniać uprawnionym podmiotom informacje niezbędne do monitorowania i ewaluacji Programu;
8) 108
 przechowywać dokumenty związane z przyznaną pomocą co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, a w przypadku działalności, która wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych, co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy;
9) 109
 nie podejmować chowu i hodowli świń w gospodarstwie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, w przypadku operacji, o których mowa w § 2a ust. 1 pkt 1, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy;
10) 110
 uzyskać nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych, jeżeli prowadzenie działalności pozarolniczej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, wymaga takiego wpisu;
11) 111
 osiągnąć przychody z tytułu prowadzenia działalności, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 oraz w § 5, w wysokości nie mniejszej niż wydatki poniesione na utrzymanie utworzonych miejsc pracy takie jak wynagrodzenia pracowników i składki z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, w tym opłacane za osobę, która otrzymała pomoc i podjęła we własnym imieniu działalność pozarolniczą, w każdym roku podatkowym następującym po roku złożenia wniosku o płatność drugiej raty pomocy, o którym mowa w § 17 ust. 1, kończącym się w okresie, o którym mowa w pkt 1 lub w pkt 2 lit. a tiret pierwsze, w przypadku zatrudniania pracowników;
12) 112
 przekazywać dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji informacje o osiągniętych przychodach, o których mowa w pkt 11, za każdy zakończony rok podatkowy, w terminie 30 dni od zakończenia roku podatkowego, na formularzu udostępnionym przez Agencję.
102 § 16 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a rozporządzenia z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.2017.1013) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2017 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a rozporządzenia z dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1071) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia z dnia 11 maja 2019 r. (Dz.U.2019.922) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2019 r.

103 § 16 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b rozporządzenia z dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1071) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2022 r. (Dz.U.2022.142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 stycznia 2022 r.

104 § 16 pkt 2 lit. a:

- zmieniona przez § 1 pkt 12 lit. b rozporządzenia z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.2017.1013) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2017 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia z dnia 11 maja 2019 r. (Dz.U.2019.922) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2019 r.

105 § 16 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zmienione przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 11 września 2020 r. (Dz.U.2020.1594) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 2020 r.
106 § 16 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. c rozporządzenia z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.2017.1013) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2017 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. c rozporządzenia z dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1071) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c rozporządzenia z dnia 11 maja 2019 r. (Dz.U.2019.922) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2019 r.

107 § 16 pkt 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. d rozporządzenia z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.2017.1013) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2017 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. d rozporządzenia z dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1071) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c rozporządzenia z dnia 11 maja 2019 r. (Dz.U.2019.922) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2019 r.

108 § 16 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. e rozporządzenia z dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1071) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2018 r.
109 § 16 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 12 lit. e rozporządzenia z dnia 18 maja 2017 r. (Dz.U.2017.1013) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2017 r.
110 § 16 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 9 lit. d rozporządzenia z dnia 11 maja 2019 r. (Dz.U.2019.922) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2019 r.
111 § 16 pkt 11:

- dodany przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2022 r. (Dz.U.2022.142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 stycznia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2022 r. (Dz.U.2022.1773) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2022 r.

112 § 16 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2022 r. (Dz.U.2022.142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 stycznia 2022 r.