Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1822

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 września 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 23 października 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej "umową".
Pomoc przyznaje się na operację w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. d ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "ustawą".
1. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), zwanej dalej "ustawą o rozwoju lokalnym".
2. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, zwanej dalej "LGD", jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w art. 18 ustawy o rozwoju lokalnym:
1)
jest stroną umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o rozwoju lokalnym, zwanej dalej "umową ramową", a w przypadku gdy umowa ramowa została zawarta pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o rozwoju lokalnym - jeżeli jest spełniony ten warunek;
2)
realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. b ustawy o rozwoju lokalnym, stanowiącej załącznik do umowy ramowej, zwanej dalej "LSR", jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a w przypadku gdy realizacja LSR jest współfinansowana ze środków więcej niż jednego spośród funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013", Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, o którym mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, wyznaczonym w uchwale, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o rozwoju lokalnym, zwanym dalej "funduszem wiodącym".
1. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy prowadzi zarząd województwa.
2. 
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez:
1)
pracowników urzędu marszałkowskiego albo
2)
wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką"

- upoważnionych przez zarząd województwa.

3. 
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, zarząd województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i na stronie internetowej samorządowej jednostki.
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie miesiąca od dnia zawarcia umowy ramowej.
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa ramowa.

Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy;
3)
datę zawarcia oraz numer umowy ramowej;
4)
oświadczenia lub zobowiązania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy dotyczące pomocy.
1. 
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
2. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki, zarząd województwa wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunął ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. 
Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
1. 
W terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy zarząd województwa:
1)
wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2)
informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
2. 
Jeżeli umowa ramowa została zawarta pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o rozwoju lokalnym, zarząd województwa wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy albo informuje ten podmiot o odmowie przyznania pomocy, w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy zarząd województwa wyznacza niezwłocznie podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
W przypadku gdy osoba reprezentująca podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca ten podmiot zawarła umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z zarządem województwa - przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez zarząd województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2, zarząd województwa informuje o tym podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
Wezwanie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez ten podmiot tych czynności.
1. 
Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ustawy umowa określa warunki wypłaty pomocy oraz zawiera co najmniej zobowiązania LGD dotyczące:
1)
realizacji operacji, w tym realizacji planu komunikacji z lokalną społecznością, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o rozwoju lokalnym, zwanego dalej "planem komunikacji";
2)
zatrudnienia pracowników w łącznym wymiarze co najmniej:
a)
2 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców,
b)
3 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców oraz w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców,
c)
4 etatów - w przypadku gdy obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców oraz w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców,
d)
5 etatów - w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, a obszar objęty LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców;
3)
funkcjonowania biura LGD;
4)
prowadzenia strony internetowej na potrzeby realizacji LSR;
5)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty ostatniej transzy pomocy;
6)
warunków i sposobów pozyskiwania od LGD danych, które jest ona obowiązana udostępnić na podstawie przepisów prawa;
7)
ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania przez LGD zobowiązań określonych w umowie.
2. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się z pominięciem mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 000 mieszkańców.
3. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a także liczbę mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 000 mieszkańców, o której mowa w ust. 2, ustala się według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
4. 
Zabezpieczeniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa.
5. 
Weksel wraz z deklaracją wekslową są:
1)
podpisywane przez LGD w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki;
2)
składane w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce w dniu zawarcia umowy.
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, z tym że pomoc jest wypłacana, jeżeli:
1)
LGD:
a)
zrealizowała lub realizuje zobowiązania określone w umowie oraz w umowie ramowej,
b)
zrealizowała lub realizuje operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, w umowie oraz w umowie ramowej, w tym zrealizowała lub realizuje plan komunikacji,
c)
ponosi koszty zatrudnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2,
d)
posiada tytuł prawny do pomieszczenia, w którym znajduje się biuro, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 3,
e)
udokumentowała zrealizowanie operacji lub jej części;
2)
jest prowadzona strona internetowa, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 4, i na stronie tej został podany do publicznej wiadomości plan komunikacji.
1. 
Pomoc jest wypłacana nie więcej niż w 4 transzach w każdym roku, w którym jest realizowana LSR.
2. 
Wysokość transzy pomocy ustala się jako różnicę między iloczynem stawki procentowej i podstawy ustalenia kwoty pomocy ustalonej według stanu na dzień złożenia wniosku o płatność a sumą dotychczas wypłaconych transz pomocy.
3. 
Stawkę procentową ustala się jako iloraz wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. d i e rozporządzenia nr 1303/2013, i wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zaokrąglony w górę do pełnych procentów. Stawka procentowa nie może być wyższa niż 25%.
4. 
Podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi suma:
1)
pomocy wypłaconej beneficjentom innym niż jednostki sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD oraz
2)
ilorazu pomocy wypłaconej jednostkom sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD i liczby 0,6363.
5. 
W przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi kwota ustalona zgodnie z ust. 4, powiększona o sumę wypłaconej pomocy współfinansowanej ze środków funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, innych niż Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację operacji, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, objętych LSR i wybranych przez LGD.
6. 
Pomoc wypłacona LGD w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przeliczona na euro zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), nie może przekroczyć wysokości środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. d i e rozporządzenia nr 1303/2013.
7.  2
 Pomoc wypłacona LGD w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie może przekroczyć iloczynu stawki procentowej i podstawy ustalenia kwoty pomocy ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r.
1. 
Wniosek o płatność składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.

2. 
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3.  3
 Wniosek o płatność składa się nie częściej niż co 3 miesiące, z tym że ostatni wniosek o płatność LGD składa do dnia 30 września 2024 r.
1. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki, zarząd województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunęła ich w terminie, zarząd województwa wzywa ponownie LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli LGD nie usunęła braków, zarząd województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. 
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność zarząd województwa może wzywać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
1. 
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność.
2. 
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 11 stosuje się odpowiednio.
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529).
W poddziałaniu "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
1)
następca prawny podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy nie wstępuje do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce tego podmiotu;
2)
następcy prawnemu LGD nie przyznaje się pomocy.
 W odniesieniu do transz pomocy wypłacanych na wnioski o płatność złożone do dnia 30 czerwca 2023 r.:
1)
podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi suma:
a)
pomocy przyznanej beneficjentom innym niż jednostki sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD oraz
b)
ilorazu pomocy przyznanej jednostkom sektora finansów publicznych w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. b ustawy, na realizację operacji objętych LSR i wybranych przez LGD, i liczby 0,6363;
2)
w przypadku gdy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich jest funduszem wiodącym, podstawę ustalenia kwoty pomocy stanowi kwota ustalona zgodnie z pkt 1, powiększona o sumę przyznanej pomocy współfinansowanej ze środków funduszy wymienionych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, innych niż Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, na realizację operacji, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, objętych LSR i wybranych przez LGD.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 § 14 ust. 7:

- dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2116) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.

3 § 15 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.
4 § 19a:

- dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2018 r. (Dz.U.2018.2116) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 września 2021 r. (Dz.U.2021.1680) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.