Szczegółowe warunki i sposób dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.94.772

Akt utracił moc
Wersja od: 18 czerwca 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej

Na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) zarządza się, co następuje:
Bezpośredni przełożony pracownika służby cywilnej podlegającego pierwszej ocenie w służbie cywilnej, zwanego dalej "ocenianym", w terminie 21 dni od nawiązania z ocenianym stosunku pracy przeprowadza z nim rozmowę, podczas której:
1)
zapoznaje ocenianego ze sposobem dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej, zwanej dalej "pierwszą oceną", w szczególności z elementami oceny postawy ocenianego, jego zaangażowania i relacji ze współpracownikami;
2)
wyznacza termin na złożenie przez ocenianego sprawozdania dotyczącego zadań realizowanych przez ocenianego, zwanego dalej "sprawozdaniem".
1. 
Sprawozdanie obejmuje przepracowany przez ocenianego okres nie krótszy niż 7 miesięcy.
2. 
W sprawozdaniu oceniany opisuje w szczególności:
1)
dominujące zadania z opisu stanowiska pracy i ewentualnie inne istotne zadania, które wykonywał w trakcie przepracowanego okresu;
2)
problemy, z którymi spotkał się przy wykonywaniu zadań, i sposób ich rozwiązania;
3)
zakres i przedmiot samodzielnych zadań;
4)
zdobyte nowe umiejętności i wiedzę;
5)
wnioski dotyczące usprawnienia sposobu wykonywania zadań.
3. 
Wzór formularza sprawozdania jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Termin na złożenie przez ocenianego sprawozdania ustala się w taki sposób, aby dokonanie pierwszej oceny mogło nastąpić w terminie określonym w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, zwanej dalej "ustawą".
5. 
W uzasadnionych przypadkach bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania w związku z usprawiedliwioną nieobecnością w pracy ocenianego albo wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych poza miejscem pracy, przedłużając dotychczasowy termin o okres tej nieobecności albo wykonywania obowiązków służbowych poza miejscem pracy.
6. 
Bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania w przypadku przedłużenia okresu trwania umowy o pracę w okolicznościach wskazanych w art. 35 ust. 4 ustawy.
7. 
Bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania, o którym mowa w ust. 5 lub 6, w taki sposób, aby dokonanie pierwszej oceny mogło nastąpić nie później niż miesiąc przed zakończeniem umowy o pracę.
8. 
O wyznaczeniu nowego terminu na złożenie sprawozdania bezpośredni przełożony niezwłocznie zawiadamia ocenianego na piśmie.
1. 
Dokonanie pierwszej oceny polega na:
1)
przeprowadzeniu z ocenianym rozmowy, podczas której bezpośredni przełożony omawia:
a)
postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami,
b)
postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań,
c)
wynik egzaminu ze służby przygotowawczej, jeżeli oceniany był obowiązany do przystąpienia do tego egzaminu,
d)
sprawozdanie złożone przez ocenianego,
e)
kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby szkoleniowe ocenianego;
2)
przyznaniu ocen cząstkowych za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami, z uwzględnieniem elementów oceny oraz przykładów zachowań skutecznych i nieskutecznych, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
ustaleniu oceny łącznej za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami;
4)
przyznaniu oceny za postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań - odpowiednio do poziomu realizacji zadań wynikających w szczególności z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;
5)
przyznaniu pozytywnej lub negatywnej pierwszej oceny.
2. 
Pierwsza ocena jest dokonywana na arkuszu pierwszej oceny, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
1. 
Rozmowę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, bezpośredni przełożony przeprowadza niezwłocznie po upływie terminu wyznaczonego na złożenie sprawozdania.
2. 
W rozmowie może uczestniczyć kierownik komórki organizacyjnej, w której oceniany jest zatrudniony.
Oceny, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 4, przyznaje się według skali punktowej:
1)
1 punkt - znacznie poniżej oczekiwań;
2)
2 punkty - poniżej oczekiwań;
3)
3 punkty - na poziomie oczekiwań;
4)
4 punkty - powyżej oczekiwań;
5)
5 punktów - znacznie powyżej oczekiwań.
1. 
Przyznane oceny cząstkowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, i przyznaną ocenę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, bezpośredni przełożony wpisuje do arkusza pierwszej oceny wraz z uzasadnieniem ich przyznania.
2. 
Ocena łączna, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych przyznanych za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami.
1. 
Warunkiem przyznania pozytywnej pierwszej oceny jest:
1)
zaliczenie egzaminu ze służby przygotowawczej;
2)
złożenie sprawozdania w wyznaczonym terminie;
3)
uzyskanie nie więcej niż jednej oceny cząstkowej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, w wysokości 2 punktów i nieuzyskanie oceny cząstkowej w wysokości 1 punktu;
4)
uzyskanie ocen, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, nie niższych niż 3 punkty.
2. 
Negatywną pierwszą ocenę przyznaje się w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
Warunku określonego w ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do ocenianego będącego:
1)
absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, który nie złożył wniosku o mianowanie w służbie cywilnej;
2)
pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy;
3)
pracownikiem służby cywilnej zatrudnionym w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej, podlegającym pierwszej ocenie na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy.
4. 
W przypadku przyznania pozytywnej pierwszej oceny bezpośredni przełożony w porozumieniu z kierującym komórką organizacyjną, w której oceniany jest zatrudniony, sporządza w arkuszu pierwszej oceny wnioski dotyczące rozwoju zawodowego ocenianego.
1. 
Bezpośredni przełożony niezwłocznie umożliwia ocenianemu zapoznanie się z pierwszą oceną.
2. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza pierwszej oceny wraz ze sprawozdaniem i pismami dotyczącymi zmienianych terminów włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię arkusza pierwszej oceny doręcza się ocenianemu.
1. 
W przypadku dokonywania pierwszej oceny ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy - termin przeprowadzenia rozmowy, o którym mowa w § 1, liczy się od dnia wyrażenia zgody przez ocenianego.
2. 
W przypadku dokonywania pierwszej oceny ocenianego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę nawiązanej w okresie między dniem wejścia w życie ustawy a dniem wejścia w życie rozporządzenia albo ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy w tym samym okresie wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy - termin przeprowadzenia rozmowy, o którym mowa w § 1, liczy się od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

FORMULARZ SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO ZADAŃ REALIZOWANYCH PRZEZ OCENIANEGO W TRAKCIE PRZEPRACOWANEGO OKRESU

NAZWA URZĘDU
DANE OCENIANEGO
ImięNazwisko
Komórka organizacyjnaStanowisko pracyData nawiązania stosunku pracy
dd - mm - rrrr
SPRAWOZDANIE DOTYCZĄCE ZADAŃ REALIZOWANYCH PRZEZ OCENIANEGO W TRAKCIE PRZEPRACOWANEGO OKRESU
(Należy opisać dominujące zadania z opisu stanowiska pracy i ewentualnie inne istotne zadania, które oceniany wykonywał w trakcie przepracowanego okresu, problemy, z którymi oceniany spotkał się przy wykonywaniu zadań, i sposób ich rozwiązania, a także zakres i przedmiot samodzielnych zadań, zdobyte nowe umiejętności i wiedzę oraz wnioski dotyczące usprawnienia sposobu wykonywania zadań.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................

............ .................... ..................

miejscowość data (dd - mm - rrrr) podpis ocenianego

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

ELEMENTY OCENY POSTAWY OCENIANEGO, JEGO ZAANGAŻOWANIA I RELACJI ZE WSPÓŁPRACOWNIKAMI ORAZ PRZYKŁADY ZACHOWAŃ SKUTECZNYCH I NIESKUTECZNYCH

Elementy ocenyPrzykłady
zachowań skutecznychzachowań nieskutecznych
1. PODEJMOWANIE DECYZJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ, w tym

umiejętność określenia, kiedy i jaką decyzję należy podjąć w oparciu o obiektywną analizę dostępnych informacji i rozwiązań. Ponoszenie odpowiedzialności za rezultaty.

-Przekłada decyzje i zadania na poziom operacyjny.-Unika podejmowania decyzji, przenosi na innych odpowiedzialność za podejmowanie decyzji.
-Bierze odpowiedzialność za skutki podjętych decyzji.-Trwa przy złych decyzjach.
-Jest gotowy ponownie przemyśleć decyzję i przyznać się do błędu.-Podejmuje pochopne decyzje w oparciu o subiektywną analizę informacji.
-Podejmuje niezależne decyzje na podstawie wiarygodnej i dokładnej analizy informacji.-Nie analizuje następstw decyzji.
-Potrafi uzasadnić i obronić swoje decyzje.
-Podejmuje decyzje w odpowiednim czasie.
-Podejmuje decyzje w granicach i na podstawie przepisów prawa.
-Wykazuje się rzetelnością, bezstronnością, profesjonalizmem i etyczną postawą.
-Wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu problemów w ramach strategii.
-Potrafi rozpoznać istotę problemu oraz określić jego przyczynę.
2. ORGANIZACJA PRACY I OSIĄGANIE REZULTATÓW,

w tym planowanie, organizowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez określenie priorytetów i celów przy optymalnym wykorzystaniu posiadanych zasobów.

-Planuje pracę, określając swoje priorytetowe zadania.-Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów w realizowaniu zadań.
-Przygotowuje harmonogramy oraz plany działania.-Nie planuje i nie organizuje pracy w celu osiągnięcia rezultatów, skupiając się na bieżących problemach, a nie na rozwiązaniach.
-Efektywnie zarządza czasem.
-Śledzi postęp w realizacji planów działania w celu osiągnięcia wysokiej jakości rezultatów.
-Określa i pozyskuje zasoby oraz narzędzia potrzebne do realizacji celów.-W obliczu trudności zbyt łatwo przesuwa terminy.
-Potrafi ocenić, kiedy należy szukać wsparcia i angażować innych.-Nie przewiduje możliwości modyfikacji planów ze względu na zmieniającą się sytuację.
-Ocenia pracę pod kątem zakładanych rezultatów.
-Planuje na wypadek sytuacji kryzysowych.-Nie określa lub błędnie określa i nie pozyskuje zasobów potrzebnych do wykonania zadań.
-Pracę wykonuje zgodnie z planem, zachowując terminy

i wypracowując jednocześnie rezultaty wysokiej jakości.

-Potrafi dokonać korekty planów w związku ze zmieniającą się sytuacją.
-Wykorzystuje nowe technologie w celu poprawy skuteczności.
3. KOMUNIKACJA I BUDOWANIE STOSUNKÓW PRZEZ WSPÓŁPRACĘ,

w tym

efektywne pozyskiwanie i przetwarzanie informacji oraz przekazywanie ich w jasny i rzetelny sposób. Skuteczna argumentacja na rzecz swoich racji. Otwartość na kontakty z innymi. Dążenie do współpracy.

-Komunikuje się poprawnie pod względem językowym zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.-Komunikuje się niejasno, niepoprawnie pod względem językowym, rozwlekle lub w sposób

wywołujący zamieszanie.

-Przekazuje informacje jasno, w sposób precyzyjny, ale zwięzły.
-Nie przejawia zainteresowania poglądami innych i nie szuka ich opinii.
-Jest otwarty na kontakty z innymi, aktywnie poszukuje zdania innych.
-Blokuje przepływ informacji i nie dzieli się informacjami/opiniami.
-Dzieli się wiedzą i informacjami oraz tworzy z innymi pozytywne relacje, sprzyjające współpracy.
-Krytykuje pracownika w obecności innych.
-Próbuje zrozumieć opinie, argumenty i pomysły innych.-Wykazuje brak szacunku wobec innych.
-Wykazuje nadmierne emocje, nie zgadza się z opiniami innych osób w sposób mogący zburzyć stosunki z innymi.
-Przedstawia konkretne argumenty na poparcie swojego zdania, umiejętnie przekonuje.
-Jest uprzejmy i okazuje szacunek.-Nie dopasowuje języka komunikacji do odbiorców.
-Traktuje współpracowników jako ważnych klientów wewnętrznych.
-Argumentuje w sposób nielogiczny i nieprzekonywający, nie ma siły perswazji.
-Dobiera styl komunikacji do odbiorców oraz wykorzystuje różne metody komunikacji, w tym technologie informatyczne.
-Jest niecierpliwy i nieprzyjazny w stosunku do klienta, nie okazuje chęci pomocy.
-Buduje współpracę, wypowiada swoje zdanie stanowczo, ale z szacunkiem dla innych.
-Wykazuje otwarty stosunek do klienta, okazuje chęć pomocy.
4. DOSKONALENIE ZAWODOWE, w tym wzbogacanie własnej wiedzy i doświadczenia w celu uzyskiwania coraz lepszych

wyników pracy.

-Śledzi postęp w obszarze związanym z wykonywaną przez niego pracą.-Nie wykazuje zainteresowania szkoleniami i rozwojem zawodowym.
-Podąża za trendami wynikającymi z najlepszych praktyk dotyczących jego dziedziny.-Nie śledzi na bieżąco zmian w obszarze wykonywanej przez siebie pracy.
-Potrafi zidentyfikować swoje mocne i słabe strony oraz określić obszary, w których potrzebuje uzupełnienia lub rozwinięcia kwalifikacji zawodowych.-Wykazuje nadmierną pewność swojej wiedzy i umiejętności.
-Nie pracuje aktywnie nad karierą zawodową.
-Blokuje innym możliwość rozwoju zawodowego.
-Planuje swój rozwój zawodowy.
-Uczy się na podstawie wiedzy i doświadczenia innych.-Nie potrafi zastosować w praktyce nabytej wiedzy lub najlepszych praktyk.
-Aktywnie dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi.
-Postrzega szkolenia raczej jako koszt niż inwestycję.
-Wyciąga wnioski i uczy się na błędach swoich oraz innych.
-Nie wyciąga wniosków i nie uczy się na błędach.
-Wdraża w życie wiedzę nabytą podczas szkolenia.
-Korzysta z okazji angażowania się w nowe projekty, aby podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.-Odrzuca jakiekolwiek uwagi co do swojej pracy, nie wyciąga wniosków z oceny.
-Wyciąga wnioski z konstruktywnej krytyki i oceny

swojego działania.

-Usprawiedliwia swój brak kwalifikacji zawodowych zewnętrznymi okolicznościami.
-Niechętnie podejmuje się nowych zadań, które mogłyby przyczynić się do jego rozwoju zawodowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

ARKUSZ PIERWSZEJ OCENY W SŁUŻBIE CYWILNEJ

I. CZĘŚĆ OGÓLNA

NAZWA URZĘDU
DANE OCENIANEGO
ImięNazwisko
Komórka organizacyjnaStanowisko pracyData nawiązania stosunku pracy
dd - mm - rrrr
DANE BEZPOŚREDNIEGO PRZEŁOŻONEGO
ImięNazwisko
Stanowisko pracyKomórka organizacyjna
DANE KIERUJĄCEGO KOMÓRKĄ ORGANIZACYJNĄ
ImięNazwisko
Stanowisko pracyKomórka organizacyjna
.................

miejscowość

.........................

data (dd - mm - rrrr)

.........................................

podpis bezpośredniego przełożonego

ROZMOWA DOTYCZĄCA
- zapoznania ocenianego ze sposobem dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej,
- wyznaczenia terminu na złożenie przez ocenianego sprawozdania dotyczącego
zadań realizowanych przez niego w trakcie przepracowanego okresu
Data przeprowadzenia rozmowy1) (dd - mm - rrrr)Termin złożenia sprawozdania2) (dd - mm - rrrr)
Okres, w którym powinna zostać dokonana pierwsza ocena w służbie cywilnej................... .....................

od (dd - mm - rrrr) - do (dd - mm - rrrr)

Zapoznałam/em się ze sposobem dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej oraz terminem złożenia sprawozdania.
................ .......................

miejscowość data (dd - mm - rrrr)

............................................

podpis ocenianego

II. OCENA ELEMENTÓW OCENY POSTAWY OCENIANEGO, JEGO ZAANGAŻOWANIA I RELACJI ZE WSPÓŁPRACOWNIKAMI

Elementy oceny postawy ocenianego, jego zaangażowania i relacji ze współpracownikami3)Ocena cząstkowaUzasadnienie przyznanej oceny cząstkowej dla danego elementu oceny
znacznie powyżej oczekiwańpowyżej oczekiwańna poziomie oczekiwańponiżej oczekiwańznacznie poniżej oczekiwań
5 punktów4 punkty3 punkty2 punkty1 punkt
1. Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność......................

.......................

2. Organizacja pracy i osiąganie rezultatów......................

.......................

3. Komunikacja i budowanie stosunków przez współpracę......................

.......................

4. Doskonalenie zawodowe......................

.......................

Ocena łączna

(średnia arytmetyczna ze wszystkich ocen cząstkowych)

III. OCENA POSTĘPÓW W PRACY I TERMINOWOŚCI WYKONYWANIA ZADAŃ

Oceniane zadania

(Ocenie podlegają dominujące zadania z opisu stanowiska pracy i ewentualnie inne istotne zadania, które były realizowane w trakcie przepracowanego okresu.)

Znacznie powyżej oczekiwańPowyżej oczekiwańNa poziomie oczekiwańPoniżej oczekiwańZnacznie poniżej oczekiwań
5 punktów4 punkty3 punkty2 punkty1 punkt
Uzasadnienie przyznanej oceny
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................

IV. PIERWSZA OCENA W SŁUŻBIE CYWILNEJ

OCENIANY ZALICZYŁ EGZAMIN ZE SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ

(należy wstawić krzyżyk w odpowiednie pole)

TAKNIE
NIE DOTYCZY
[1] ocenianego będącego absolwentem KSAP, który nie złożył wniosku o mianowanie w służbie cywilnej,
[2] ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej przewidzianych w art. 37 tej ustawy,
[3] ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej zatrudnionym w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej, który podlega pierwszej ocenie w służbie cywilnej na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
SPRAWOZDANIE ZOSTAŁO ZŁOŻONE W WYZNACZONYM TERMINIE

(należy wstawić krzyżyk w odpowiednie pole)

TAKNIE
PIERWSZA OCENA W SŁUŻBIE CYWILNEJ (należy wstawić krzyżyk w odpowiednie pole)
POZYTYWNA4)NEGATYWNA
WNIOSKI DOTYCZĄCE ROZWOJU ZAWODOWEGO OCENIANEGO

(m.in. określa się zakres wiedzy, umiejętności oraz formy rozwoju zawodowego ocenianego)

.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................

.............. ................... .....................

miejscowość data (dd - mm - rrrr) podpis bezpośredniego

przełożonego

............. .................. .....................

miejscowość data (dd - mm - rrrr) podpis i pieczątka

kierującego komórką

organizacyjną

Zapoznałam/em się z pierwszą oceną w służbie cywilnej.

............................. ............................ ...............................

miejscowość data (dd - mm - rrrr) podpis ocenianego

______

1) Rozmowa powinna odbyć się w terminie 21 dni od nawiązania stosunku pracy z ocenianym pracownikiem służby cywilnej albo od dnia wyrażenia- na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) - zgody przez ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny, przewidzianych w art. 37 wskazanej ustawy albo od dnia wejścia w życie rozporządzenia - jeżeli oceniany został zatrudniony na podstawie umowy o pracę nawiązanej w okresie między dniem wejścia w życie wskazanej ustawy a dniem wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 94, poz. 772) lub w tym samym okresie na podstawie art. 192 ust. 2 wskazanej ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny.

2) Należy wpisać termin, o którym mowa w § 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej.

3) Opis poszczególnych elementów oceny oraz przykładowych zachowań skutecznych i nieskutecznych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej.

4) Pozytywną pierwszą ocenę należy przyznać ocenianemu, który łącznie spełnił następujące warunki: 1) zaliczył egzamin ze służby przygotowawczej, chyba że nie dotyczył go obowiązek przystąpienia do tego egzaminu, 2) złożył sprawozdanie w wyznaczonym terminie, 3) nie uzyskał żadnej oceny cząstkowej za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami w wysokości 1 punktu, 4) uzyskał nie więcej niż jedną ocenę cząstkową za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami w wysokości 2 punktów, 5) uzyskał ocenę łączną za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami nie niższą niż 3 punkty oraz 6) uzyskał ocenę za postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań nie niższą niż 3 punkty.