§ 2. - Szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - "Aktywna tablica".

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.158 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 lutego 2024 r.
§  2. 
1. 
Organom prowadzącym:
1)
publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),
2)
publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,
3)
publiczne szkoły podstawowe w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, o których mowa w art. 8 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe

- zwane dalej "szkołami podstawowymi",

4)
szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, działające w ramach Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą, zwane dalej "szkołami za granicą",
5)
publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego,
6)
publiczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (branżowe szkoły I stopnia), o których mowa w art. 8 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe

- zwane dalej "szkołami ponadpodstawowymi",

7)
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla uczniów niewidomych lub słabowidzących, zwane dalej "SOSW"

- może być udzielone wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa, zwane dalej "wsparciem finansowym".

2. 
Wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, o których mowa w ust. 3-7, niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwanych dalej "TIK", w celu stosowania TIK na zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
3. 
Organom prowadzącym szkoły podstawowe i szkoły za granicą, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019, wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych:
1)
w 2020 r.:
a)
komputerów przenośnych, zwanych dalej "laptopami", wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
tablicy interaktywnej:
tablicy interaktywnej z projektorem ultraogniskowym,
tablicy interaktywnej bez projektora ultraogniskowego,
c)
projektora lub projektora ultrakrótkoogniskowego,
d)
głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku, lub
e)
interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali;
2)
w latach 2021-2024:
a)
laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odleg-łość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowe słuchawki, dodat-kowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowa-nia elementów graficznych na komputerze lub monitorze,
c)
tablicy interaktywnej:
z projektorem ultrakrótkoogniskowym,
bez projektora ultrakrótkoogniskowego,
d)
projektora lub projektora ultrakrótkoogniskowego,
e)
głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku,
f)
interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.
4. 
Organom prowadzącym szkoły ponadpodstawowe i szkoły za granicą wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych:
1)
w 2020 r.:
a)
laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
tablicy interaktywnej:
tablicy interaktywnej z projektorem ultraogniskowym,
tablicy interaktywnej bez projektora ultraogniskowego,
c)
projektora lub projektora ultrakrótkoogniskowego,
d)
głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku,
e)
interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali, lub
f)
specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki;
2)
w latach 2021-2024:
a)
laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odleg-łość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowe słuchawki, dodat-kowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowa-nia elementów graficznych na komputerze lub monitorze,
c)
tablicy interaktywnej:
z projektorem ultrakrótkoogniskowym,
bez projektora ultrakrótkoogniskowego,
d)
projektora lub projektora ultrakrótkoogniskowego,
e)
głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku,
f)
interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali,
g)
specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych wykorzystujących TIK, takich jak wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki.
5. 
Organom prowadzącym szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - uczniowie niewidomi, wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych:
1)
w 2020 r. - laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej;
2)
w latach 2021-2024:
a)
laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odleg-łość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowe słuchawki, dodat-kowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowa-nia elementów graficznych na komputerze lub monitorze,
c)
pomocy dydaktycznych:
notatników brajlowskich,
linijek brajlowskich,
innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika brajlowskiego i linijki brajlowskiej,
d)
komputera stacjonarnego lub laptopa dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, o których mowa w lit. c.
6. 
Organom prowadzącym szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia, wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii:
1)
w 2020 r. - laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej;
2)
w latach 2021-2024:
a)
laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej,
b)
zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odleg-łość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowe słuchawki, dodat-kowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowa-nia elementów graficznych na komputerze lub monitorze,
c)
pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii:
psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami koncentracji i uwagi (w tym z ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD - Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem,
dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (ACC - Augmentative and Alternative Communications), w szczególności dla uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w tiret jeden do cztery i z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,
d)
specjalistycznego oprogramowania do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, o których mowa w lit. c, wykorzystywanego w TIK,
e)
komputera stacjonarnego lub laptopa, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w lit. c lub d.
7. 
Organom prowadzącym SOSW wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu:
1)
drukarek brajlowskich;
2)
drukarek druku wypukłego;
3)
drukarek 3D.
8. 
Organ prowadzący w trakcie trwania Programu może otrzymać wsparcie finansowe jednokrotnie w odniesieniu do poszczególnych szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół za granicą i SOSW objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego. Organ prowadzący, który w danym roku realizacji Programu otrzymał wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół za granicą i SOSW objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na zakup danego sprzętu, danych pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, nie może otrzymać wsparcia finansowego w odniesieniu do tych samych szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół za granicą i SOSW na zakup innego sprzętu, innych pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii w kolejnych latach realizacji Programu.
9. 
Organy prowadzące szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019, mogą wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tych szkół na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, o których mowa w ust. 3 pkt 2, ust. 5 pkt 2 i ust. 6 pkt 2.
10. 
Organy prowadzące szkoły podstawowe, które otrzymały wsparcie finansowe w latach 2017-2019, mogą wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do tych szkół na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, o których mowa w ust. 5 pkt 2 lit. c i d oraz w ust. 6 pkt 2 lit. c-e.
11. 
W przypadku szkoły, dla której organem prowadzącym jest jeden z ministrów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do dyrektora tej szkoły.
12. 
Zakupione w ramach udzielonego wsparcia finansowanego sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii spełniają następujące warunki:
1)
posiadają deklarację CE;
2)
posiadają certyfikat ISO 9001 dla producenta, z tym że warunek ten nie dotyczy sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii stanowiących wyroby medyczne, o których mowa w pkt 3;
3)
zostały wytworzone zgodnie z normą medyczną PN-EN ISO 13485 - w przypadku gdy sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii stanowią wyroby medyczne;
4)
są fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
5)
posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania, sporządzone w języku polskim;
6)
posiadają okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata.
13. 
Szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, szkoły za granicą i SOSW, o których mowa w ust. 3-7, wnioskujące o udział w Programie:
1)
posiadają dostęp do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 100 Mb/s zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2454);
2)
posiadają co najmniej jeden pakiet następujących urządzeń i oprogramowania przypadających na jedną wnioskowaną tablicę interaktywną lub jeden wnioskowany interaktywny monitor dotykowy:
a)
laptop dla nauczyciela lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera wraz z:
preinstalowanym systemem operacyjnym,
oprogramowaniem biurowym,
oprogramowaniem antywirusowym,
oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści niepożądanych, przy czym oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
b)
router;
3)
w zależności od liczby tablic interaktywnych lub interaktywnych monitorów dotykowych wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną do potrzeb funkcjonowania odpowiednio tablicy interaktywnej lub interaktywnego monitora dotykowego, przypadającą na jedną wnioskowaną tablicę lub jeden wnioskowany monitor;
4)
w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
5)
posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
14. 
Warunek, o którym mowa w ust. 13 pkt 1-4, nie dotyczy szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych i szkół za granicą, o których mowa w ust. 3 i 4, wnioskujących o udzielenie wsparcia finansowego na zakup laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej w 2020 r.
14a. 
Warunek, o którym mowa w ust. 13 pkt 2-4, nie dotyczy szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych i szkół za granicą, o których mowa w ust. 3-6, wnioskujących w latach 2021-2024 o udzielenie wsparcia finansowego na zakup laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej albo zestawów dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowe słuchawki, dodatkowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze.
15. 
Warunek, o którym mowa w ust. 13 pkt 1-3, nie dotyczy szkół podstawowych, o których mowa w ust. 5 i 6, oraz SOSW, o których mowa w ust. 7.