Szczegółowe warunki dofinansowania programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.86.575

Akt utracił moc
Wersja od: 16 maja 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 2007 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki dofinansowania programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych", ustanowionym uchwałą nr 70/2007 Rady Ministrów z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych";
2)
warunki, jakie musi spełniać program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zwany dalej "programem";
3)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
4)
podmioty dokonujące oceny programów;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "podmiotami ubiegającymi się o dofinansowanie".
1.
Program musi koncentrować się na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania oraz dostosowujących kształcenie do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy, a także na wdrożeniu nowego modelu pracy z uczniem skoncentrowanego na wyrównywaniu szans edukacyjnych, podnoszeniu kompetencji kluczowych i zdolności umożliwiających podjęcie zatrudnienia w przyszłości oraz zapobieganiu przerwania realizacji obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki i ukończenia edukacji na niższym poziomie kształcenia, a także możliwości zagospodarowania czasu wolnego uczniów w okresie ferii letnich.
2.
Program musi uwzględniać funkcję wychowawczą, w szczególności polegającą na wspieraniu:
1)
odpowiedzialności w podejmowanych działaniach;
2)
inicjatyw uczniów;
3)
współpracy nauczycieli z uczniami, rodzicami oraz środowiskiem lokalnym;
4)
rozwoju empatii i dialogu;
5)
pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i podejmowaniu wspólnych inicjatyw wychowawczych.
3.
Program określa:
1)
cel;
2)
zasięg;
3)
formę realizacji;
4)
przewidywaną skuteczność;
5)
liczbę i strukturę odbiorców;
6)
realizatorów.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na regionalne lub lokalne programy spełniające warunki określone w § 3 oraz zgodne z założeniami Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
rodzaj programów podlegających dofinansowaniu;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie programów dla danego województwa (w ramach limitu środków dla danego województwa);
4)
kryteria wyboru programów;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
wzór wniosku o dofinansowanie programu;
7)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie programów;
8)
wzór umowy o dofinansowanie programu.
1.
Wniosek o dofinansowanie programu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
pełną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
2)
nazwę programu;
3)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze, w przypadku podmiotu niebędącego jednostką samorządu terytorialnego;
4)
informację o zgodności przedstawionego programu z przedmiotem działalności statutowej podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
5)
termin realizacji programu;
6)
miejsce realizacji programu;
7)
zasięg programu;
8)
formę realizacji programu;
9)
opis, cel i uzasadnienie programu;
10)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
11)
informację o innych programach pomocy realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży;
12)
informację o współrealizatorach programu;
13)
harmonogram realizacji programu;
14)
kalkulację kosztów ze wskazaniem:
a)
wysokości środków własnych,
b)
źródeł finansowania,
c)
wysokości dofinansowania, o jaką ubiega się podmiot,
d)
struktury dochodów i wydatków;
15)
informację o zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
2.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. a, rozumie się wkład finansowy, wkład osobowy oraz wkład rzeczowy.
1.
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków, zwany dalej "zespołem". W skład zespołu wchodzą co najmniej 4 osoby, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu wojewody i kuratora oświaty. Pozostałe osoby zostaną wybrane przez wojewodę ze środowisk zapewniających obiektywną i rzetelną ocenę wniosków.
2.
Zespół opracowuje kryteria oceny wniosków, uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Wnioski ocenia się pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
spełnianie wszystkich wymogów formalnych określonych we wzorze wniosku;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg i przewidywaną skuteczność;
3)
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału regionalnego lub lokalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
4.
Na podstawie oceny wniosków zespół przygotowuje listę programów, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów (w ramach limitu środków dla danego województwa).
5.
Wojewoda ogłasza listę realizatorów, którzy otrzymają dofinansowanie, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program.
6.
Podmiot, któremu przyznano dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń edukacyjnych dla uczniów, przewidzianych w programie, oraz warunki uczestnictwa w programie.
W przypadku niewykorzystania całości środków zaplanowanych dla województwa w trakcie konkursu wojewoda może ogłaszać ponowne konkursy na zasadach określonych w § 4.
1.
Dofinansowanie na realizację programów przyznaje wojewoda w formie dotacji. Dotację przyznaje się w wysokości 70 % środków niezbędnych do realizacji programu, z tym że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody. Pozostałe 30 % środków stanowią środki własne realizatora programu.
2.
Minister Finansów przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2007 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych" w wysokości, w jakiej jest planowane udzielenie dofinansowania, uwzględniając limit środków dla województwa.
3.
Podmiot, który otrzymał dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe ze zrealizowanego programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminie do dnia 28 grudnia 2007 r.
4.
Wojewoda, do dnia 15 lutego 2008 r., przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w niej:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
formy przyznanej pomocy.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % środków przeznaczonych na program na jego obsługę.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 273 i Nr 80, poz. 542.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.