Szczegółowe warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie.
Dz.U.2021.1840 t.j.
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 9 grudnia 2014 r.
w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie 2
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Warunki w zakresie bezpiecznego uprawiania żeglugi
Warunki w zakresie bezpiecznego uprawiania żeglugi
- określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
- określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
- opracowuje się plan ochrony przeciwpożarowej.
Szczególne wymagania dotyczące statków pasażerskich w żegludze krajowej
Szczególne wymagania dotyczące statków pasażerskich w żegludze krajowej
- uprawiających żeglugę krajową.
- których wykazy określają przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy.
Szczególne wymagania stateczności statków pasażerskich typu ro-ro
Szczególne wymagania stateczności statków pasażerskich typu ro-ro
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
LICZBA, RODZAJ I ROZMIESZCZENIE ŚRODKÓW I URZĄDZEŃ RATUNKOWYCH NA STATKACH
LICZBA, RODZAJ I ROZMIESZCZENIE ŚRODKÓW I URZĄDZEŃ RATUNKOWYCH NA STATKACH
Lp. | Typ statku | Klasa statku / obszar żeglugi1) | Liczba i rodzaj środków i urządzeń ratunkowych |
Statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze krajowej | |||
1 | Statki pasażerskie o długości 24 m i powyżej zbudowane z materiałów innych niż stal lub materiały równoważne lub obsługujące instalacje morskie | A, B, C | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 125% liczby osób na nowych statkach. Na istniejących statkach dopuszcza się liczbę łodzi lub tratw ratunkowych zabezpieczających pojemność wystarczającą do pomieszczenia 110% osób. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 2. Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty. 3. Koła ratunkowe: co najmniej 8 szt.. z których dwa powinny być wyposażone w pławkę świetlno-dymną, a pozostałe w linkę ratunkową, oraz 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe dla 105% liczby osób na statku oraz dziecięce pasy ratunkowe dla każdego przewożonego dziecka, w liczbie nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby osób na statku. 5. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw. |
2 | Statki pasażerskie o długości poniżej 24 m | A, B, C | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 125% liczby osób na nowych statkach. Na istniejących statkach dopuszcza się liczbę łodzi lub tratw ratunkowych zabezpieczających pojemność wystarczającą do pomieszczenia 110% osób. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 2. Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe: co najmniej 4 szt., z których dwa powinny być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, a pozostałe - w linkę ratunkową. 4. Pasy ratunkowe dla 105% liczby osób na statku oraz dziecięce pasy ratunkowe dla każdego przewożonego dziecka, w liczbie nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby osób na statku. 5. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw. |
Statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze osłoniętej | |||
1 | Statki pasażerskie | D, a także C na zachód od linii Hel - Świbno na Zatoce Gdańskiej | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 125% liczby osób na nowych statkach. Na istniejących statkach dopuszcza się liczbę łodzi lub tratw ratunkowych zabezpieczających pojemność dla 110% osób. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 2. Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, a pozostałe - w linkę ratunkową. 4. Pasy ratunkowe dla 105% liczby osób na statku oraz dziecięce pasy ratunkowe dla każdego przewożonego dziecka, w liczbie nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby osób na statku. |
Statki pasażerskie odbywające żeglugę portową | |||
1 | Statki pasażerskie i szybkie statki pasażerskie | Porty i przystanie portowe | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe lub dwustronne tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej, zbudowanych z materiałów innych niż stal - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, a pozostałe w linkę ratunkową. 4. Pasy ratunkowe dla 105% osób na statku oraz dziecięce pasy ratunkowe dla każdego przewożonego dziecka, w liczbie nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby osób na statku. |
2 | Promy | Porty i przystanie portowe | 1. Tratwy ratunkowe lub dwustronne tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na promie. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 4 szt., z których po jednym na każdej burcie promu powinno być wyposażone w linkę ratunkową, a pozostałe w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 3. Pasy ratunkowe dla 100% osób na promie oraz dziecięce pasy ratunkowe dla każdego przewożonego dziecka, w liczbie nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby osób na promie. |
______
1) Obszary żeglugi określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazów obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej (Dz. U. poz. 1044).
Uwagi:
1. Na statkach pasażerskich klasy D uprawiających żeglugę w porze dziennej:
1) pławka świetlno-dymna może być zastąpiona pławką dymną;
2) pasy ratunkowe nie muszą być wyposażone w lampki świetlne.
2. Statki w pasażerskiej żegludze krajowej uprawiające żeglugę w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 października zamiast tratw ratunkowych mogą używać otwartych dwustronnych tratw pneumatycznych. Wyposażenie tratw pneumatycznych może być pomniejszone o środki ochrony cieplnej i lekarstwa przeciwko chorobie morskiej.
3. Na promach odbywających żeglugę portową nie wymaga się tratw ratunkowych wyposażonych w zwalniaki hydrostatyczne, a jedynie tratw ratunkowych zamocowanych na haku odrzutnym.
4. Statek powinien posiadać przynajmniej jedną drabinkę do wsiadania do środków ratunkowych z każdej burty, odpowiadającą wymaganiom pkt 6.1 Kodeksu LSA.
5. Zestaw wyrzutni linki ratunkowej obejmuje 4 komplety składające się z rakiety i linki.
Lp. | Typ statku | Rodzaj żeglugi | Liczba i rodzaj środków i urządzeń ratunkowych |
1 | Statki towarowe inne niż zbiornikowce o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Międzynarodowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. Dla statków o długości poniżej 24 m pławka świetlno-dymna może być zastąpiona samoczynnie zapalającą się pławką świetlną i pławką dymną dostępną w sterówce z możliwością szybkiego jej użycia. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw. |
2 | Statki towarowe inne niż zbiornikowce o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Krajowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną lub pławkę świetlną i pławkę dymną dostępną w sterówce z możliwością szybkiego jej użycia, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku (nie dotyczy żeglugi osłoniętej i portowej). 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1/2 zestawu (nie dotyczy żeglugi portowej i osłoniętej). |
3 | Zbiornikowce o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Międzynarodowa | 1. Łodzie ratunkowe motorowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. Uwaga: chemikaliowce, gazowce i zbiornikowce przewożące ładunki niebezpieczne i zbudowane po dniu 1 lipca 1998 r., powinny być wyposażone w całkowicie zakryte łodzie ratunkowe (SOLAS III/31.1.6, 31.I.7). 2. Tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku. 3. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie służące do ratowania człowieka za burtą. 4. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. Dla statków o długości poniżej 24 m pławka świetlno-dymna może być zastąpiona samoczynnie zapalającą się pławką świetlną i pławką dymną dostępną w sterówce z możliwością szybkiego jej użycia. 5. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 6. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 7. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw. |
4 | Zbiornikowce o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Krajowa | 1. Łodzie ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. Uwaga: chemikaliowce, gazowce i zbiornikowce przewożące ładunki niebezpieczne i zbudowane po dniu 1 lipca 1998 r., powinny być wyposażone w całkowicie zakryte łodzie ratunkowe (SOLAS III/31.1.6, 31.I.7). 2. Tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. W przypadku braku możliwości łatwego przemieszczania tratw z burty na burtę na tym samym pokładzie należy zwiększyć ich pojemność na każdej z burt do ogólnej liczby osób na statku (w żegludze portowej i osłoniętej tratwy nie są wymagane). 3. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie służące do ratowania człowieka za burtą. 4. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną lub pławkę świetlną i pławkę dymną dostępną w sterówce z możliwością szybkiego jej użycia, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 5. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 6. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku (nie dotyczy żeglugi osłoniętej i portowej). 7. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1/2 zestawu (nie dotyczy żeglugi portowej i osłoniętej). |
Uwagi:
1. W żegludze międzynarodowej wyposażenie łodzi ratunkowych i ratowniczych oraz tratw powinno być zgodne z Kodeksem LSA.
2. W żegludze krajowej łodzie ratunkowe i łodzie ratownicze powinny być wyposażone zgodnie z pkt 4.4.8 Kodeksu LSA, z wyjątkiem pkt 4.4.8.12 (racje żywnościowe) i pkt 4.4.8.26 (zestaw do łowienia ryb). Tratwy ratunkowe powinny zawierać wyposażenie typu SOLAS B-pack.
3. W żegludze osłoniętej i portowej łodzie ratunkowe i łodzie ratownicze wyposaża się w:
1) dwa bosaki łodziowe;
2) pływający czerpak i wiadro;
3) dwa falenie (zgodnie z pkt 4.4.8.7 Kodeksu LSA);
4) jeden toporek;
5) nierdzewny czerpak do wody przymocowany na lince;
6) dwie rakiety spadochronowe;
7) trzy pochodnie ręczne;
8) jedną wodoszczelną latarkę elektryczną;
9) jeden egzemplarz tablicy sygnałów ratunkowych;
10) jeden gwizdek;
11) apteczkę pierwszej pomocy;
12) nóż składany;
13) dwa pływające krążki ratunkowe;
14) pompę ręczną do efektywnego osuszania łodzi;
15) przenośne wyposażenie uznanego typu do gaszenia pożaru;
16) skuteczny reflektor radarowy;
17) środki ochrony cieplnej.
4. W żegludze osłoniętej tratwy ratunkowe powinny być wyposażone w:
1) jeden pływający krążek ratunkowy przymocowany do pływającej linki o długości nie mniejszej niż 30 m;
2) jeden nóż, a dla tratw przeznaczonych dla 13 lub więcej osób - dwa noże;
3) jeden czerpak pływający, a dla tratw przeznaczonych dla 13 lub więcej osób - dwa czerpaki;
4) dwie gąbki;
5) dwie dryfkotwy, w tym jedna przymocowana na stałe do tratwy i jedna zapasowa;
6) dwa wiosła łopatkowe;
7) jeden gwizdek lub równorzędny środek sygnalizacji akustycznej;
8) sześć pochodni ręcznych mogących dawać światło czerwone przez okres nie krótszy niż 1 minuta;
9) jedną wodoszczelną latarkę elektryczną do sygnalizacji błyskowej z zapasową żarówką;
10) jeden egzemplarz ilustrowanej tablicy sygnałów ratunkowych;
11) jedną instrukcję przetrwania na tratwie;
12) apteczkę pierwszej pomocy w wodoszczelnym pojemniku;
13) jeden zestaw naprawczy do naprawiania przebić w komorach wypornościowych;
14) jedną pompkę dopełniającą lub mieszek;
15) na wierzchołku namiotu tratwy - włączaną ręcznie lampkę, której światło powinno być widoczne podczas ciemnej nocy i przy przejrzystym powietrzu z odległości co najmniej 2 Mm przez okres nie krótszy niż 12 godzin, i powinna ona być zasilana ogniwem uaktywnianym wodą morską i zapalać się samoczynnie po wodowaniu tratwy;
16) wewnątrz tratwy - światło włączane ręcznie, zdolne do ciągłego świecenia przez
okres nie krótszy niż 12 godzin.
5. Zestaw wyrzutni linki ratunkowej obejmuje 4 komplety składające się z rakiety i linki.
Lp. | Typ statku | Rodzaj żeglugi | Liczba i rodzaj środków i urządzeń ratunkowych |
1 | Statki rybackie o długości od 15 m do poniżej 24 m | Międzynarodowa | 1. Tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na łodzi. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną i jedno - w linkę ratunkową. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. 4. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. |
2 | Łodzie rybackie pokładowe*) | Przybrzeżna i krajowa | 1. Tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na łodzi. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną i jedno - w linkę ratunkową. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na łodzi. |
3 | Łodzie rybackie*) | Krajowa ograniczona do 12 Mm od brzegu | 1. Tratwa ratunkowa lub kombinezony ratunkowe dla wszystkich osób na łodzi. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną i jedno - w linkę ratunkową. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na łodzi. |
4 | Łodzie rybackie*) | Krajowa ograniczona do 6 Mm | 1. Kombinezony ratunkowe lub ochronne dla każdej osoby na łodzi. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 1 szt. na dwie osoby, wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na łodzi. |
5 | Statki rybackie niepoławiające, przewożące do 12 pasażerów | Przybrzeżna | 1. Tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną i jedno - w linkę ratunkową. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. 4. Szelki lub pasy asekuracyjne dla każdego pasażera na statku. |
Uwagi:
1. W przypadku statków rybackich o długości poniżej 24 m nie jest wymagane posiadanie planu rozmieszczenia środków i urządzeń ratunkowych na statku, o którym mowa w pkt 3 części I załącznika.
2. Pasy ratunkowe mogą być zastąpione kombinezonami ratunkowymi, jeżeli spełniają wymogi dla pasa ratunkowego.
3. Na łodziach rybackich w żegludze do 6 Mm od brzegu w porze dziennej:
1) koła ratunkowe nie muszą być wyposażone w pławki świetlne;
2) pasy ratunkowe nie muszą być wyposażone w lampki świetlne.
4. Tratwy ratunkowe powinny być zamontowane z użyciem zwalniaka hydrostatycznego, chyba że biorąc pod uwagę głębokość akwenu nie jest to zasadne.
5. Prace na pokładzie statku lub łodzi powinny być prowadzone w kamizelkach asekuracyjnych.
*) Jednostki o długości poniżej 15 m.
Lp. | Typ statku | Rodzaj żeglugi | Ilość i rodzaj środków i urządzeń ratunkowych |
1 | Statki szkolne i naukowo-badawcze o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Międzynarodowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 200% liczby osób na statku, rozmieszczone równomiernie na każdej burcie. 2. Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 8 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, a pozostałe - w linkę ratunkową, oraz 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
2 | Statki szkolne i naukowo-badawcze o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Krajowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Łódź ratownicza. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, a pozostałe - w linkę ratunkową, oraz 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1/2 zestawu - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
3 | Statki hydrograficzne, pożarnicze, lodołamacze, holowniki, dźwigi pływające, pogłębiarki i inne statki specjalistyczne z napędem własnym o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Międzynarodowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 200% liczby osób na statku, rozmieszczone równomiernie na każdej burcie. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
4 | Statki hydrograficzne, pożarnicze, lodołamacze, holowniki, dźwigi pływające, pogłębiarki, motorówki i inne statki specjalistyczne z napędem własnym o pojemności brutto (GT) poniżej 500 jednostek | Przybrzeżna Krajowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1/2 zestawu - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
5 | Platformy wiertnicze | Międzynarodowa | 1. Łodzie ratunkowe motorowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na platformie oraz tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 150% liczby osób na platformie. 2. Łódź ratownicza. 3. Koła ratunkowe: co najmniej 8 szt., z których 50% powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną i 50% - w linkę ratunkową. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na platformie oraz dodatkowe w miejscach wykonywania pracy (dla każdej osoby pełniącej tam wachtę). 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na platformie. |
6 | Holowniki, statki pilotowe, kontrolne, pożarnicze, motorówki, pogłębiarki i inne statki specjalistyczne z napędem własnym | Z wyjściem na redę w granicach działania VTS | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 2 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 4 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w linkę ratunkową, a 50% - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. |
7 | Holowniki, statki pilotowe, kontrolne, pożarnicze motorówki, pogłębiarki i inne statki specjalistyczne z napędem własnym | Portowa | 1. Koła ratunkowe: co najmniej 1 szt. na dwie osoby, lecz nie mniej niż 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w linkę ratunkową i jedno - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 2. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. |
8 | Statki bez napędu takie jak magazyny pływające, warsztaty, szalandy, koszarki, pontony, pogłębiarki, barki - z załogą na burcie | Zacumowane do burty statku lub nabrzeża | 1. Koła ratunkowe z linką ratunkową w liczbie nie mniejszej niż: a) 1 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 2 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej. 2. Praca na pokładzie jednostki w pasie ratunkowym lub kamizelce asekuracyjnej. |
9 | Statki bez napędu takie jak magazyny pływające, warsztaty, szalandy, koszarki, pontony, pogłębiarki, barki - bez załogi na burcie | Zacumowane do burty statku lub nabrzeża | Nie wymaga się stałego wyposażenia ratunkowego. Praca na pokładzie jednostki w pasie ratunkowym lub kamizelce asekuracyjnej. |
10 | Statki bez napędu takie jak magazyny pływające, warsztaty, szalandy, koszarki, pontony, pogłębiarki, barki - holowane z załogą na burcie lub stojące samodzielnie na kotwicy | W każdym rodzaju żeglugi | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. Nie dotyczy żeglugi portowej. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w linkę ratunkową i jedno - w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlną. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. |
11 | Statki pełniące funkcje restauracyjne, restauracyjno-hotelowe lub muzealne | Zacumowane na stałe | Właściwy dyrektor urzędu morskiego każdorazowo określi ilość i rodzaj środków ratunkowych, w zależności od rejonu postoju, liczby załogi oraz ogólnej liczby osób mogących przebywać na statku. |
12 | Statki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa typu SAR 1500 | Międzynarodowa ograniczona do obszaru Morza Bałtyckiego | 1. Koła ratunkowe: co najmniej 2 szt., z których jedno powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną i jedno - w linkę ratunkową. 2. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku. 3. Kombinezony ochronne dla każdej osoby na statku. 4. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw. |
13 | Jednostki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa inne niż wymienione w pkt 12 | Międzynarodowa ograniczona do obszaru Morza Bałtyckiego | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż 2 o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia 200% liczby osób na statku, rozmieszczone równomiernie na każdej burcie. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Kombinezony ratunkowe dla każdej osoby na statku. 6. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1 zestaw - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
14 | Jednostki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa inne niż wymienione w pkt 12 | Krajowa | 1. Łodzie lub tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na statku. 2. Łódź ratownicza lub inne skuteczne urządzenie ratownicze służące do ratowania człowieka za burtą. 3. Koła ratunkowe w liczbie nie mniejszej niż: a) 4 szt. - dla statków o długości poniżej 24 m, b) 6 szt. - dla statków o długości 24 m i powyżej - z których po jednym na każdej burcie statku powinno być wyposażone w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, po jednym na każdej burcie - w linkę ratunkową, a 50% - w pławkę świetlną. 4. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe dla wacht na mostku i w siłowni. 5. Wyrzutnia linki ratunkowej: 1/2 zestawu - dotyczy statków o długości 24 m i powyżej. |
15 | Łodzie służby państwowej specjalnego przeznaczenia o długości do 15 m | Przybrzeżna | 1. Tratwa ratunkowa o pojemności wystarczającej do pomieszczenia wszystkich osób na łodzi lub kombinezony ratunkowe dla każdej osoby, lub - pod warunkiem uwzględnienia istniejących zagrożeń, kombinezony ochronnych dla każdej osoby. 2. Koła ratunkowe: co najmniej 1 szt., która powinna być wyposażona w linkę ratunkową. 3. Pasy ratunkowe po jednym dla każdej osoby na łodzi. 4. Kamizelki pneumatyczne dla każdej osoby pracującej na pokładzie lub wykonującej czynności inspekcyjne. |
Uwagi:
1. Dla statków wymienionych w pkt 7-10, 12, 14 i 15 nie sporządza się planu rozmieszczenia środków i urządzeń ratunkowych na statku, o którym mowa w pkt 3 części I załącznika.
2. Jeżeli wymagane tratwy ratunkowe nie mogą być w łatwy sposób przemieszczane z burty na burtę na tym samym pokładzie, należy zapewnić dodatkowe tratwy ratunkowe w takiej liczbie, aby na każdej burcie ich pojemność zapewniła miejsca dla ogólnej liczby osób na statku.
3. Zestaw wyrzutni linki ratunkowej obejmuje 4 komplety składające się z rakiety i linki.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
MINIMALNY ZESTAW URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH I RADIOWYCH ORAZ ŚRODKÓW SYGNAŁOWYCH
MINIMALNY ZESTAW URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH I RADIOWYCH ORAZ ŚRODKÓW SYGNAŁOWYCH
Lp. | Urządzenia i środki | Klasa statku | Jednostka | Uwagi | |||
Porty i przystanie portowe | D | C | B | ||||
1 | Kompas magnetyczny główny | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Z aktualnym atestem i aktualną tabelą dewiacji |
2 | Kompas magnetyczny sterowy | - | - | - | 1 | szt. | Nie jest wymagany, jeżeli informacja z kompasu głównego o kursie jest dostępna dla sternika w miejscu sterowania |
3 | Namiernik | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
4 | Kompas żyroskopowy | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej |
5 | Urządzenie do przekazywania kursu (THD) | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
6 | Mapy nawigacyjne lub ECDIS | - | 1 | 1 | 1 | zestaw/ szt. | Odpowiednie do trasy planowanego rejsu |
7 | Radar | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
8 | Elektroniczne urządzenie nakresowe (EPA) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
9 | Reflektor radarowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 200 jednostek i poniżej |
10 | GPS | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
11 | Navtex | - | - | - | 1 | szt. | |
12 | Echosonda | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o długości 24 m i powyżej |
13 | Sonda ręczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
14 | Log mierzący prędkość po wodzie | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
15 | Sekstant | - | - | - | - | szt. | |
16 | Chronometr | - | - | - | - | szt. | |
17 | Lornetka pryzmatyczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
18 | Przechyłomierz | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej |
19 | Barometr (aneroid) | - | - | - | 1 | szt. | |
20 | System odbioru sygnałów dźwiękowych | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków z całkowicie zamkniętym mostkiem zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
21 | Telefon lub inne urządzenie przekazujące kurs do awaryjnego stanowiska sterowego | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
22 | Radiotelefon VHF z niezależnym źródłem zasilania | - | - | - | - | szt. | |
23 | Radiotelefon VHF z DSC z niezależnym źródłem zasilania | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
24 | Radiotelefon MF z DSC | - | - | - | - | szt. | |
25 | Radiotelefon przenośny do łączności dwukierunkowej | 1 | 2 | 2 | 3 | szt. | |
26 | Radiopława awaryjna 406 MHz | - | - | 1 | 1 | szt. | |
27 | Transponder radarowy | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze powyżej 1,5 Mm od miejsca schronienia |
28 | Latarnie sygnałowo-pozycyjne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
29 | Lampa do sygnalizacji dziennej z zapasem żarówek | - | - | 1 | 1 | szt. | |
30 | Przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych (gwizdek zgodnie z prawidłem 32) | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
31 | Dzwon, gong | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
32 | Znaki dzienne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
33 | Flagi MKS | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | W żegludze krajowej wymagane flagi A, B, C, G, H, N, O |
34 | Rakiety spadochronowe czerwone | - | 6 | 12 | 12 | szt. | |
35 | Tablica sygnałów wzywania pomocy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
Lp. | Urządzenia i środki | Rodzaje żeglugi | Jednostka | Uwagi | |||
Portowa | Osłonięta | Krajowa | Międzynarodowa | ||||
1 | Kompas magnetyczny główny | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Z aktualnym atestem i aktualną tabelą dewiacji |
2 | Kompas magnetyczny sterowy | - | - | - | 1 | szt. | Nie jest wymagany, jeżeli informacja z kompasu głównego o kursie jest dostępna dla sternika w miejscu sterowania |
3 | Namiernik | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
4 | Kompas żyroskopowy | - | - | - | 1 | szt. | |
5 | Urządzenie do przekazywania kursu (THD) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
6 | Mapy nawigacyjne lub ECDIS | - | 1 | 1 | 1 | zestaw/ szt. | Odpowiednie do trasy planowanego rejsu |
7 | Radar | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
8 | Elektroniczne urządzenie nakresowe (EPA) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
9 | Reflektor radarowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 200 jednostek i poniżej |
10 | GPS | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
11 | Navtex | - | - | - | 1 | szt. | |
12 | Echosonda | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej |
13 | Sonda ręczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
14 | Log mierzący prędkość po wodzie | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
15 | Sekstant | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej |
16 | Chronometr | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej |
17 | Lornetka pryzmatyczna | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. | |
18 | Przechyłomierz | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej |
19 | Barometr (aneroid) | - | - | - | 1 | szt. | |
20 | System odbioru sygnałów dźwiękowych | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków z całkowicie zamkniętym mostkiem zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
21 | Telefon lub inne urządzenie przekazujące kurs do awaryjnego stanowiska sterowego | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
22 | Radiotelefon VHF z niezależnym źródłem zasilania | 1 | - | - | - | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
23 | Radiotelefon VHF z DSC z niezależnym źródłem zasilania | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
24 | Radiotelefon MF z DSC | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek uprawiających żeglugę w obszarze A2 |
25 | Radiotelefon przenośny do łączności dwukierunkowej | - | - | 2 | 2 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
26 | Radiopława awaryjna 406 MHz | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
27 | Transponder radarowy | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
28 | Latarnie sygnałowo-pozycyjne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
29 | Lampa do sygnalizacji dziennej z zapasem żarówek | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 150 jednostek i powyżej |
30 | Przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych (gwizdek zgodnie z prawidłem 32) | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
31 | Dzwon, gong | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
32 | Znaki dzienne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
33 | Flagi MKS | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej. W żegludze portowej, osłoniętej i krajowej wymagane flagi A, B, C, G, H, N, O |
34 | Rakiety spadochronowe czerwone | - | 3 | 6 | 12 | szt. | |
35 | Tablica sygnałów wzywania pomocy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
Lp. | Urządzenia i środki | Rodzaje żeglugi | Jednostka | Uwagi | ||||
Portowa | Osłonięta | Krajowa | Międzynarodowa | |||||
1 | Kompas magnetyczny główny | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Z aktualnym atestem i aktualną tabela dewiacji | |
2 | Kompas magnetyczny sterowy | - | - | - | 1 | szt. | Nie jest wymagany, jeżeli informacja z kompasu głównego o kursie jest dostępna dla sternika w miejscu sterowania | |
3 | Namiernik | - | - | 1 | 1 | szt. | ||
4 | Kompas żyroskopowy | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej | |
5 | Urządzenie do przekazywania kursu (THD) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. | |
6 | Mapy nawigacyjne lub ECDIS | - | 1 | 1 | 1 | zestaw/ szt. | Odpowiednie do trasy planowanego rejsu. Nie dotyczy łodzi otwartopokładowych | |
7 | Radar | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Nie dotyczy łodzi w żegludze portowej, osłoniętej i krajowej do 20 Mm od brzegu | |
8 | Elektroniczne urządzenie nakresowe (EPA) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. | |
9 | Reflektor radarowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 200 jednostek i poniżej | |
10 | GPS | - | 1 | 1 | 1 | szt. | ||
11 | Navtex | - | - | - | 1 | szt. | ||
12 | Echosonda | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej | |
13 | Sonda ręczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | ||
14 | Log mierzący prędkość po wodzie | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. | |
15 | Sekstant | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej | |
16 | Chronometr | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej | |
17 | Lornetka pryzmatyczna | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. | ||
18 | Przechyłomierz | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej | |
19 | Barometr (aneroid) | - | - | - | 1 | szt. | ||
20 | System odbioru sygnałów dźwiękowych | - | - | - | - | szt. | ||
21 | Telefon lub inne urządzenie przekazujące kurs do awaryjnego stanowiska sterowego | - | 1 | 1 | 1 | szt. | ||
22 | Radiotelefon VHF z niezależnym źródłem zasilania1) | 1 | 1 | 1 | - | szt. | Dotyczy statków w żegludze osłoniętej i krajowej do czasu utrzymania nasłuchu na kanale 16 | |
23 | Radiotelefon VHF z DSC1) z niezależnym źródłem zasilania | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze osłoniętej i krajowej po zakończeniu nasłuchu na kanale 16. Statki posiadające radiotelefon VHF z DSC nie muszą spełniać wymogów pkt 22. | |
24 | Radiotelefon MF z DSC | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków uprawiających żeglugę w obszarze A2. W rejonie Morza Bałtyckiego dotyczy statków uprawiających żeglugę w odległości co najmniej 20 Mm od brzegu, jeżeli nie posiadają radiopławy awaryjnej 406 MHz | |
25 | Radiotelefon przenośny do łączności dwukierunkowej | - | - | - | 2 | szt. | ||
26 | Radiopława awaryjna 406 MHz | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy wszystkich statków w żegludze międzynarodowej oraz statków w żegludze krajowej uprawiających żeglugę w odległości co najmniej 20 Mm od brzegu, jeżeli nie posiadają radiotelefonu MF z DSC | |
27 | Transponder radarowy | - | - | - | - | szt. | ||
28 | Latarnie sygnałowo-pozycyjne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom. Nie dotyczy łodzi uprawiających żeglugę krajową w porze dziennej, przy widzialności powyżej 2 Mm | |
29 | Lampa do sygnalizacji dziennej z zapasem żarówek | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 150 jednostek i powyżej | |
30 | Przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych (gwizdek zgodnie z prawidłem 32) | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom | |
31 | Dzwon, gong | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom | |
32 | Znaki dzienne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom | |
33 | Flagi MKS | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej. W żegludze portowej, osłoniętej i krajowej wymagane flagi B, C, N, O | |
34 | Rakiety spadochronowe czerwone | - | 3 | 6 | 12 | szt. | Statki w żegludze międzynarodowej ograniczonej do Morza Bałtyckiego mogą być wyposażone w 6 rakiet. Łodzie2) w żegludze osłoniętej i krajowej ograniczonej do 6 Mm od brzegu mogą być wyposażone w 3 rakiety lub 6 pochodni ręcznych czerwonych | |
35 | Tablica sygnałów wzywania pomocy | - | - | - | - | szt. |
______
1) Niezależnie od postanowień zawartych w pkt 22 i 23, łodzie otwartopokładowe w żegludze osłoniętej ograniczonej do 6 Mm od brzegu oraz krajowej ograniczonej do 6 Mm od brzegu mogą być wyposażone w przenośne radiotelefony VHF.
2) Jednostki o długości poniżej 15 m.
Lp. | Urządzenia i środki | Rodzaje żeglugi | Jednostka | Uwagi | |||
Portowa | Osłonięta | Krajowa | Międzynarodowa | ||||
1 | Kompas magnetyczny główny | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Z aktualnym atestem i aktualną tabelą dewiacji |
2 | Kompas magnetyczny sterowy | - | - | - | 1 | szt. | Nie jest wymagany, jeżeli informacja z kompasu głównego o kursie jest dostępna dla sternika w miejscu sterowania |
3 | Namiernik | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
4 | Kompas żyroskopowy | - | - | - | 1 | szt. | |
5 | Urządzenie do przekazywania kursu (THD) | ~ | ~ | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
6 | Mapy nawigacyjne lub ECDIS | - | 1 | 1 | 1 | zestaw/ szt. | Odpowiednie do trasy planowanego rejsu |
7 | Radar | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
8 | Elektroniczne urządzenie nakresowe (EPA) | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
9 | Reflektor radarowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 200 jednostek i poniżej |
10 | GPS | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
11 | Navtex | - | - | - | 1 | szt. | |
12 | Echosonda | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej |
13 | Sonda ręczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | |
14 | Log mierzący prędkość po wodzie | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 300 jednostek i powyżej zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
15 | Sekstant | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej |
16 | Chronometr | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków w żegludze oceanicznej |
17 | Lornetka pryzmatyczna | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. | |
18 | Przechyłomierz | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej |
19 | Barometr (aneroid) | - | - | - | 1 | szt. | |
20 | System odbioru sygnałów dźwiękowych | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków z całkowicie zamkniętym mostkiem zbudowanych po dniu 1 lipca 2002 r. |
21 | Telefon lub inne urządzenie przekazujące kurs do awaryjnego stanowiska sterowego | - | 1 | 1 | 1 | szt. | |
22 | Radiotelefon VHF z niezależnym źródłem zasilania | 1 | - | - | - | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
23 | Radiotelefon VHF z DSC z niezależnym źródłem zasilania | - | 1 | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
24 | Radiotelefon MF z DSC | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek uprawiających żeglugę w obszarze A2 |
25 | Radiotelefon przenośny do łączności dwukierunkowej | - | - | 2 | 2 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
26 | Radiopława awaryjna 406 MHz | - | - | - | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
27 | Transponder radarowy | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) poniżej 300 jednostek |
28 | Latarnie sygnałowo-pozycyjne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
29 | Lampa do sygnalizacji dziennej z zapasem żarówek | - | - | 1 | 1 | szt. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 150 jednostek i powyżej |
30 | Przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych (gwizdek zgodnie z prawidłem 32) | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
31 | Dzwon, gong | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
32 | Znaki dzienne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Zgodnie z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom |
33 | Flagi MKS | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | Dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 50 jednostek i powyżej. W żegludze portowej, osłoniętej i krajowej wymagane flagi A, B, C, G, H, N, O |
34 | Rakiety spadochronowe czerwone | - | 3 | 6 | 12 | szt. | |
35 | Tablica sygnałów wzywania pomocy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
MINIMALNY ZESTAW WYDAWNICTW I PODRĘCZNIKÓW ORAZ PRZYBORÓW NAWIGACYJNYCH
MINIMALNY ZESTAW WYDAWNICTW I PODRĘCZNIKÓW ORAZ PRZYBORÓW NAWIGACYJNYCH
Lp. | Wyszczególnienie | Rodzaj żeglugi | ||||
Międzynarodowa | Przybrzeżna | Krajowa | Osłonięta | Portowa | ||
1 | Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) wraz z kodeksami ISM, LSA i ISPS | (1) W | (1) W | - | - | - |
2 | Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW) | (1) W | - | - | - | - |
3 | Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
4 | Międzynarodowa konwencja o liniach ładunkowych (LL)1) | (1) W | (1) W | - | - | - |
5 | Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zderzeniom na morzu (COLREG) | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W | - |
6 | Konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy o pracy na morzu (MLC) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
7 | Kodeks bezpiecznego postępowania przy rozmieszczaniu i mocowaniu ładunku (CSS)2) | (1) T, P ro-ro nie dotyczy C, G, Z | (1) T, P ro-ro nie dotyczy C, G, Z | (1) T, P ro-ro nie dotyczy C, G, Z | - | - |
8 | Kodeks bezpiecznego załadunku i rozładunku masowców (BLU) | (1) M | (1) M | (1) M | - | - |
9 | Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem (IBC) | (1) C | (1) C | (1) C | - | - |
10 | Międzynarodowy morski kodeks stałych ładunków masowych (IMSBC) | (1) M | (1) M | (1) M | - | - |
11 | Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących skroplone gazy luzem (IGC) | (1) G | (1) G | (1) G | - | - |
12 | Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa jednostek szybkich (HSC 1994 i HSC 2000) oraz Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa jednostek dynamicznie unoszonych (DSC) | (1) Jednostki szybkie lub dynamicznie unoszone | (1) Jednostki szybkie lub dynamicznie unoszone | - | - | - |
13 | Kodeks w sprawie bezpiecznej praktyki przy przewozie ładunków drewna na pokładzie | (1) T do przewozu drewna | (1) T do przewozu drewna | (1) T do przewozu drewna | - | - |
14 | Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych (IMDG) oraz Poradnik postępowania dla statków w nagłych wypadkach przy przewozie towarów niebezpiecznych oraz Poradnik pierwszej pomocy medycznej przy wypadkach powstałych podczas przewozu towarów niebezpiecznych3) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
15 | Przepisy portowe obowiązujące na polskich obszarach morskich4) | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W |
16 | Międzynarodowy lotniczy i morski poradnik poszukiwania i ratowania (IAMSAR) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
17 | Regulacje radiowe ITU-R | (1) W | (1) W5) | - | - | - |
18 | Podręcznik medyczny dla kapitanów statków | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
19 | Mapy pilotowe (Ocean Passages)6) (wydawnictwo Admiralicji Brytyjskiej) | (1) W | - | - | - | - |
20 | Międzynarodowy Kod Sygnałowy | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
21 | Nawigacyjny Słownik Frazeologiczny IMO | (1) W | (1) W | - | - | - |
22 | Locja7) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
23 | Spis świateł7) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
24 | Spis radiostacji nautycznych7) | (1) W | (1) W | - | - | - |
25 | Rocznik astronomiczny | (1) W6) | - | - | - | - |
26 | Tablice astronomiczne | (1) W6) | - | - | - | - |
27 | Tablice pływów7) | (1) W | (1) W | - | - | - |
28 | Tablica poglądowa kodu flagowego | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W | - |
29 | Tablica sygnałów ratunkowych | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W |
30 | Znaki i skróty stosowane na mapach2) | (1) W | (1) W | (1) W | - | - |
31 | Katalog map morskich2) 8) | (1) W | - | - | - | - |
32 | Identyfikator gwiazd | (1) W6) | - | - | - | - |
33 | Aktualne tabele dewiacji2) | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W | (1) W |
34 | Zestaw do pracy na mapach | (1) W | (1) W | - | - | - |
1) Dotyczy statków o długości 24 m i powyżej.
2) Nie dotyczy łodzi rybackich o długości poniżej 15 m.
3) Dotyczy statków przewożących ładunki niebezpieczne.
4) Dla portów w planowanej podróży.
5) Dotyczy statków uprawiających żeglugę poza obszarami morskimi Rzeczypospolitej Polskiej.
6) Dotyczy tylko żeglugi oceanicznej.
7) Na planowaną podróż.
8) Dotyczy, jeżeli na statku wykorzystywane są papierowe mapy nawigacyjne.
Legenda:
- liczba w nawiasie: wymagana ilość
- litera: rodzaj statku, do którego wymagania się odnoszą
litera T: statek towarowy
litera P ro-ro: statek pasażerski typu ro-ro
litera Z: zbiornikowiec do przewozu ropy naftowej i jej produktów
litera C: chemikaliowiec
litera G: gazowiec
litera M: masowiec do przewozu ładunków suchych
litera W: wszystkie statki
Uwaga:
Wydawnictwa i podręczniki znajdujące się na statku powinny być aktualne.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ROZKŁADY ALARMOWE I INSTRUKCJE ALARMOWE ORAZ ALARMY ĆWICZEBNE I PRÓBNE NA STATKU
ROZKŁADY ALARMOWE I INSTRUKCJE ALARMOWE ORAZ ALARMY ĆWICZEBNE I PRÓBNE NA STATKU
- nie ma konieczności przypisywania członkom załogi konkretnych zadań. Załoga powinna być podzielona na sekcje lub grupy tak jak w przypadku alarmu pożarowego. Opis innych zagrożeń oraz metody przeciwdziałania im powinny być dostępne w formie podręczników szkoleniowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 6
SZCZEGÓLNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE STATECZNOŚCI STATKÓW PASAŻERSKICH TYPU RO-RO
SZCZEGÓLNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE STATECZNOŚCI STATKÓW PASAŻERSKICH TYPU RO-RO
hgr = 8hw
Minimalna wysokość grodzi nie może być mniejsza niż 2,2 m, jednak w przypadku statku z pokładami podwieszanymi minimalna wysokość grodzi nie powinna być mniejsza niż wartość wysokości do dolnej krawędzi podwieszonego pokładu w położeniu opuszczonym;
- dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3, z późn. zm.),
- dyrektywy 2003/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych wymogów stateczności dotyczących statków pasażerskich typu ro-ro (Dz. Urz. WE L 123 z 17.05.2003, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 286, z późn. zm.),
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33, z późn. zm.),
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (4)
- Dyrektywa 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Wersja przekształcona)
- Dyrektywa 2008/106/WE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Wersja przekształcona)
- Dyrektywa 2003/25/WE w sprawie szczególnych wymogów wytrzymałości na uszkodzenia dotyczących statków pasażerskich typu ro-ro