Rozdział 5 - Przepisy przejściowe i końcowe - Szczegółowe warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.174.1452

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 2011 r.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  40.
Przepisy § 30 ust. 1 pkt 1, o ile Konwencja SOLAS nie wyznacza terminów wcześniejszych, oraz przepisy § 30 ust. 1 pkt 2 i 3, o ile załącznik I do dyrektywy 1998/18/WE nie wyznacza terminów wcześniejszych, stosuje się do statku, którego stępka została położona lub który znajdował się na podobnym etapie budowy:
1)
przed dniem 1 stycznia 1940 r. - od dnia 1 lipca 2006 r.;
2)
nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 1940 r., ale nie później niż przed dniem 30 grudnia 1962 r. - od dnia 1 lipca 2007 r.;
3)
nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 1963 r., ale nie później niż przed dniem 30 grudnia 1974 r. - od dnia 1 lipca 2008 r.;
4)
nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 1975 r., ale nie później niż przed dniem 30 grudnia 1984 r. - od dnia 1 lipca 2009 r.;
5)
nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 1985 r., ale nie później niż przed dniem 30 czerwca 1998 r. - od dnia 1 lipca 2010 r.
§  41.
Szybkie statki pasażerskie:
1)
zbudowane lub poddane znaczącym naprawom, zmianom lub modyfikacjom w dniu 1 stycznia 1996 r. lub później powinny spełniać wymogi prawidła X/3 Konwencji SOLAS, chyba że:
a)
ich stępkę położono lub jednostka znajdowała się na podobnym etapie budowy nie później niż w dniu 4 czerwca 1998 r.,
b)
ich dostawa oraz oddanie do eksploatacji nastąpiło w ciągu sześciu miesięcy od tej daty oraz
c)
w całości spełniają wymagania przepisów dotyczących jednostek dynamicznie unoszonych, określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO);
2)
zbudowane przed dniem 1 stycznia 1996 r. i spełniające wymogi określone w Kodeksie jednostek szybkich kontynuują działalność żeglugową na podstawie przepisów tego kodeksu;
3)
zbudowane przed dniem 1 stycznia 1996 r. i niespełniające wymogów określonych w Kodeksie jednostek szybkich nie mogą uprawiać pasażerskiej żeglugi krajowej, chyba że uprawiały taką żeglugę w dniu 4 czerwca 1998 r.; w takim przypadku jednostki te mogą uzyskać zezwolenie na kontynuowanie takich podróży i powinny spełniać wymagania dotyczące jednostek dynamicznie unoszonych, określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
§  42.
1.
Istniejące promy pasażerskie typu ro-ro, z wyjątkiem promów wymienionych w § 34 ust. 3, powinny spełniać szczególne wymogi stateczności promów pasażerskich typu ro-ro nie później niż w dniu 1 października 2010 r.
2.
Istniejące promy pasażerskie typu ro-ro, które w dniu 17 maja 2003 r. spełniały wymogi prawidła II-1/B/8 Konwencji SOLAS, dotyczącego podziału wodoszczelnego oraz stateczności statków pasażerskich w stanie uszkodzonym, powinny spełniać wymogi, o których mowa w ust. 1, nie później niż w dniu 1 października 2015 r.
§  43.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz. U. Nr 222, poz. 1867 oraz z 2004 r. Nr 142, poz. 1502).
§  44.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.