Rozdział 2 - Funkcjonowanie ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju - Szczegółowa organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.1319

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lipca 2017 r.

Rozdział  2

Funkcjonowanie ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju

§  4. 
1. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze powiatu, obejmuje w szczególności:
1)
opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego;
2)
opracowanie powiatowego planu ratowniczego;
3)
ustalenie sieci podmiotów ksrg i ich obszarów chronionych;
4)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej i podwyższonej gotowości operacyjnej;
5)
ustalenie metod powiadamiania w sytuacji wystąpienia nagłego lub nadzwyczajnego zagrożenia;
6)
przemieszczanie sił i środków ksrg do czasowych miejsc stacjonowania;
7)
ustalenie zasad powiadamiania, alarmowania i współdziałania podmiotów podczas działań ratowniczych;
8)
wdrożenie systemu dysponowania sił i środków do działań ratowniczych.
2. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze województwa, obejmuje w szczególności:
1)
opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego;
2)
opracowanie wojewódzkiego planu ratowniczego;
3)
ustalanie obszarów chronionych dla specjalistycznych grup ratowniczych oraz dla podmiotów ksrg przewidzianych do realizacji zadań poza terenem własnego działania;
4)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej odwodów operacyjnych na obszarze województwa oraz w ramach pomocy transgranicznej;
5)
dysponowanie sił i środków specjalistycznych grup ratowniczych i odwodów operacyjnych na obszarze województwa;
6)
ustalanie zasad powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze województwa podczas działań ratowniczych.
3. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze kraju, obejmuje w szczególności:
1)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej centralnego odwodu operacyjnego i podmiotów przewidzianych do współdziałania na obszarze kraju i poza jego granicami;
2)
dysponowanie sił i środków centralnego odwodu operacyjnego na obszarze kraju i poza granice kraju;
3)
opracowanie zasad powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych;
4)
opracowanie zasad organizowania działań ratowniczych;
5)
opracowanie zasad ewidencjonowania zdarzeń;
6)
opracowanie zasad organizacji i funkcjonowania systemów teleinformatycznych, w tym na potrzeby kierującego działaniem ratowniczym;
7)
opracowanie zasad organizacji łączności alarmowania, powiadamiania, dysponowania oraz współdziałania na potrzeby działań ratowniczych;
8)
opracowanie zasad współpracy podczas działań ratowniczych z nadawcami programów radiowych i telewizyjnych oraz z wolontariuszami, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573);
9)
opracowanie zasad wsparcia psychologicznego osób uczestniczących w działaniach ratowniczych;
10)
opracowanie zasad tworzenia przez podmioty ksrg wspólnych zespołów ratowniczych;
11)
opracowanie zasad organizowania ćwiczeń ratowniczych;
12)
opracowanie zasad podwyższania gotowości operacyjnej;
13)
opracowanie zasad analizowania zdarzeń;
14)
opracowanie zasad organizacji krajowych baz sprzętu specjalistycznego i środków gaśniczych;
15)
opracowanie zasad organizacji działań specjalistycznych grup ratownictwa wodno-nurkowego w ksrg;
16)
opracowanie zasad organizacji działań poszukiwawczo-ratowniczych w ksrg;
17)
opracowanie zasad organizacji ratownictwa chemicznego i ekologicznego w ksrg;
18)
opracowanie zasad organizacji ratownictwa medycznego w ksrg;
19)
opracowanie zasad organizacji ratownictwa technicznego w ksrg;
20)
opracowanie zasad organizacji działań specjalistycznych grup ratownictwa wysokościowego w ksrg;
21)
opracowanie zasad organizacji centralnego odwodu operacyjnego ksrg;
22)
opracowanie zasad postępowania podczas wystąpienia zagrożenia z niezidentyfikowaną przesyłką oraz organizacji transportu materiałów biologicznych;
23)
opracowanie zasad postępowania w przypadku wystąpienia podejrzenia zagrożenia chorobami szczególnie niebezpiecznymi i wysoce zakaźnymi.
§  5. 
1. 
Podmioty ksrg na obszarze powiatu realizują:
1)
podstawowe czynności ratownicze;
2)
specjalistyczne czynności ratownicze - w przypadku gdy posiadają na terenie powiatu siły i środki umożliwiające podjęcie tych czynności.
2. 
W przypadku gdy siły i środki podmiotów ksrg i innych podmiotów uczestniczących w działaniu ratowniczym na terenie powiatu są niewystarczające, czynności ratownicze realizują również siły i środki podmiotów ksrg zadysponowane z obszaru województwa.
3. 
W przypadku gdy podmioty ksrg na terenie powiatu nie posiadają sił i środków umożliwiających podjęcie specjalistycznych czynności ratowniczych, specjalistyczne czynności ratownicze realizują siły i środki podmiotów ksrg zadysponowane z obszaru województwa.
4. 
W przypadku gdy siły i środki podmiotów ksrg z terenu województwa są niewystarczające, czynności ratownicze realizują również podmioty ksrg zadysponowane z obszaru kraju.
§  6. 
1. 
Podmioty ksrg, będące jednostkami ochrony przeciwpożarowej, tworzą na potrzeby działania ratowniczego następującą strukturę:
1)
rota - dwuosobowy zespół ratowników wchodzący w skład zastępu lub specjalistycznej grupy ratowniczej;
2)
zastęp - pododdział liczący od trzech do sześciu ratowników, w tym dowódca, wyposażony w pojazd przystosowany do realizacji zadania ratowniczego;
3) 2
 sekcja - pododdział w sile dwóch zastępów, w tym dowódca;
4) 3
 pluton - pododdział w sile od trzech do czterech zastępów, w tym dowódca;
5) 4
 kompania - pododdział w sile od ośmiu do szesnastu zastępów oraz dowódca;
6) 5
 batalion - oddział w sile od trzech do pięciu kompanii oraz dowódca i sztab;
7)
brygada - związek pododdziałów i oddziałów oraz dowódca i sztab;
8)
specjalistyczna grupa ratownicza - pododdział przeznaczony do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych.
2. 
W ramach plutonów mogą być wydzielane sekcje, a w ramach kompanii mogą być wydzielane sekcje lub plutony.
3. 
Pododdziały organizowane przez szkoły Państwowej Straży Pożarnej lub według standardów międzynarodowych mogą być tworzone w innym składzie niż określono w ust. 1 w pkt 4 i 5.
§  7. 
1. 
Ksrg na obszarze powiatu i województwa działa odpowiednio w oparciu o powiatowy lub wojewódzki plan ratowniczy, zwane dalej "planami ratowniczymi", zatwierdzane przez:
1)
starostę (prezydenta miasta na prawach powiatu) - dla obszaru powiatu, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
2)
starostę i prezydenta miasta na prawach powiatu - wspólny dla obszaru miasta na prawach powiatu i powiatu mającego siedzibę władz w tym mieście, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
3)
wojewodę - dla obszaru województwa, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Plany ratownicze wspomagają organizację działań ratowniczych i zawierają w szczególności:
1)
wykaz zadań realizowanych przez podmioty ratownicze oraz inne podmioty mogące wspomagać organizację działań ratowniczych;
2)
wykaz zadań realizowanych przez specjalistyczne grupy ratownicze;
3)
zbiór zalecanych zasad i procedur ratowniczych wynikających z zadań realizowanych przez podmioty ksrg;
4)
dane teleadresowe podmiotów ksrg i jednostek ochrony przeciwpożarowej niewłączonych do ksrg oraz innych podmiotów mogących wspomagać organizację działań ratowniczych;
5)
wykaz sił i środków podmiotów ksrg i jednostek ochrony przeciwpożarowej niewłączonych do ksrg;
6)
graficzne przedstawienie obszarów chronionych;
7)
wykaz ekspertów do spraw prognozowania zagrożeń oraz specjalistów do spraw ratownictwa, zawierający imię, nazwisko, dziedzinę oraz numer telefonu służbowego;
8)
arkusze uzgodnień i aktualizacji planu ratowniczego.
3. 
Plany ratownicze w zakresie działań ratowniczych w czasie katastrof, klęsk żywiołowych i zdarzeń nadzwyczajnych są skorelowane z planami zarządzania kryzysowego, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209).
§  8. 
1. 
Opracowanie planów ratowniczych poprzedza się przeprowadzeniem analiz:
1)
zagrożeń mogących wystąpić na obszarze powiatu i województwa;
2)
zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu i województwa.
2. 
Analizę zagrożeń, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeprowadza się z uwzględnieniem co najmniej:
1)
gęstości zaludnienia;
2)
położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych oraz warunków przyrodniczych i turystycznych;
3)
infrastruktury i jej stanu, z uwzględnieniem zabytków;
4)
zagrożeń z obszarów sąsiadujących, objętych prawem górniczym, lotniczym, morskim, wodnym, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz z poligonów i terytoriów państw sąsiednich;
5)
liczby i skali zdarzeń;
6)
przyjętego sposobu oceny zagrożeń.
3. 
Sposób opracowania oceny zagrożeń, o której mowa w ust. 2 pkt 6, określony jest w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przeprowadza się z uwzględnieniem:
1)
gotowości operacyjnej, z podziałem na rodzaj zagrożenia oraz całodobową, roczną lub sezonową dyspozycyjność;
2)
obszarów, dla których prawdopodobny czas przybycia do zdarzenia pierwszych i kolejnych sił i środków podmiotów ksrg wynosi odpowiednio do 8 minut i do 15 minut, w celu wyznaczenia dla nich obszarów chronionych lub ich zmiany;
3)
określonego dla każdej dziedziny ratownictwa najbardziej prawdopodobnego czasu przybycia pierwszych i kolejnych specjalistycznych grup ratowniczych w celu wyznaczenia dla nich obszarów chronionych lub ich zmiany;
4)
rodzaju i skali zagrożeń oraz zaistniałych i przewidywanych zdarzeń;
5)
rozmieszczenia sił i środków podmiotów ratowniczych;
6)
miejsc, obiektów i terenów o utrudnionych warunkach prowadzenia działań ratowniczych i niskim poziomie zabezpieczenia operacyjnego;
7)
organizacji odwodu operacyjnego na obszarze województwa i centralnego odwodu operacyjnego.
5. 
Analiza zabezpieczenia operacyjnego obszarów górskich, akwenów i obszarów zalodzonych, a także obszarów objętych prawem górniczym, lotniczym, morskim i wodnym, może uwzględniać inne czasy przybycia niż określone w ust. 4 pkt 2.
§  9. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu w zakresie realizowania podstawowych czynności ratowniczych przez podmioty ksrg opracowują komendanci powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej, z uwzględnieniem:
1)
czasów przybycia, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2;
2)
liczby zdarzeń i liczby mieszkańców.
§  10. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego na obszarze województwa w zakresie realizowania specjalistycznych czynności ratowniczych przez podmioty ksrg opracowują komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej, z uwzględnieniem:
1)
czasów przybycia specjalistycznych grup ratowniczych;
2)
liczby zdarzeń i liczby mieszkańców.
§  11. 
1. 
Z analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego komendanci powiatowi (miejscy) i komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej sporządzają wnioski służące poprawie funkcjonowania ksrg odpowiednio na obszarze powiatu i województwa.
2. 
Wnioski, o których mowa w ust. 1, komendanci powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej przekazują do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu), a komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej do wojewody, w celu podjęcia działań zmierzających do poprawy funkcjonowania ksrg.
§  12. 
1. 
Plany ratownicze są aktualizowane co najmniej raz w roku.
2. 
Aktualizacja planów ratowniczych przebiega w trybie określonym dla ich opracowania.
2 § 6 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 18 lipca 2017 r. (Dz.U.2017.1394).
3 § 6 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 18 lipca 2017 r. (Dz.U.2017.1394).
4 § 6 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 18 lipca 2017 r. (Dz.U.2017.1394).
5 § 6 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia z dnia 18 lipca 2017 r. (Dz.U.2017.1394).