Rozdział 5 - Sprawozdania finansowe - Szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.153.1752

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2005 r.

Rozdział  5

Sprawozdania finansowe

§  14.
1.
Jednostki i placówki kontynuujące działalność sporządzają sprawozdanie finansowe, zwane dalej "bilansem", na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dzień bilansowy), to jest na dzień 31 grudnia.
2.
Pozostałe jednostki sporządzają bilans na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 12 ustawy o rachunkowości.
3.
Bilans sporządzany na podstawie własnych ksiąg rachunkowych jednostki jest bilansem jednostkowym.
4.
Bilans sporządzany na podstawie bilansów jednostkowych lub jednostkowych i łącznych jest bilansem łącznym.
5. 2
Bilanse łączne są sumą bilansów jednostkowych lub jednostkowych i łącznych.
§  15.
Bilans sporządza się według wzoru określonego:
1)
w załączniku nr 4 - dla wykonania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2)
w załączniku nr 5 - dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
3)
w załączniku nr 6 - dla placówek,
4)
w załączniku nr 7 - dla skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego.
§  16.
1.
Bilans sporządza się w terminie 3 miesięcy od dnia, na który zamyka się księgi rachunkowe.
2.
W celu sporządzenia skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 6 ustawy o rachunkowości przy założeniu, iż jednostką dominującą jest jednostka samorządu terytorialnego.
3.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może rozszerzyć zakres informacji wykazywanych w skonsolidowanym bilansie jednostki samorządu terytorialnego.
§  17.
1.
Bilans jednostki i placówki podpisuje kierownik jednostki i główny księgowy lub księgowy placówki.
2.
Bilans z wykonania budżetu państwa podpisuje Minister Finansów i główny księgowy budżetu państwa.
3.
Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego podpisują członkowie zarządu i skarbnik.
4.
Bilanse łączne i skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego podpisuje przewodniczący zarządu i skarbnik.
§  18.
1.
Kierownicy jednostek budżetowych składają bilans odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Kierownicy zakładów budżetowych składają bilans odpowiednio dysponentom części budżetowej lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Kierownicy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych składają bilans jednostce budżetowej.
4.
Bilanse, o których mowa w ust. 1-3, składa się do dnia 31 marca roku następnego.
§  19.
1.
Dysponenci środków budżetu drugiego stopnia sporządzają bilanse łączne osobno dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i przekazują je dysponentom części budżetowej do dnia 15 kwietnia roku następnego.
2.
Dysponenci części budżetowej sporządzają bilanse łączne osobno dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i przekazują je do Ministerstwa Finansów do dnia 30 kwietnia roku następnego.
3.
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego sporządzają bilanse łączne osobno dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i przekazują je do Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego.
4.
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują bilanse z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do Regionalnej Izby Obrachunkowej do dnia 30 kwietnia roku następnego.
5. 3
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych i groszach i przekazywany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.
6. 4
Regionalna Izba Obrachunkowa przekazuje do Ministerstwa Finansów skonsolidowane bilanse jednostek samorządu terytorialnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania ostatniego skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego.
§  20.
1.
Placówka sporządza bilans w terminie określonym przez dysponenta części budżetowej i przekazuje go dysponentowi części budżetowej najbliższą pocztą kurierską.
2.
Dysponenci części budżetowych sporządzają bilans łączny placówek i przekazują go do Ministerstwa Finansów do dnia 31 maja roku następnego.
3.
Bilanse łączne sporządza się w walucie polskiej, przy zastosowaniu kursu średniego Narodowego Banku Polskiego aktualnego na dzień, na który został sporządzony bilans placówki.
2 § 14 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U.05.128.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2005 r.
3 § 19 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U.05.128.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2005 r.
4 § 19 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U.05.128.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2005 r.