Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Systemy homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1339

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2020 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

1. 
Ustawa określa zadania organów administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie:
1)
homologacji typu UE,
2)
nadzoru rynku

- w odniesieniu do silników, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniającego i uchylającego dyrektywę 97/68/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2016/1628".

2. 
Ustawy nie stosuje się do silników, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2016/1628.
1. 
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)
dystrybutorze - rozumie się przez to dystrybutora w rozumieniu art. 3 pkt 52 rozporządzenia 2016/1628;
2)
importerze - rozumie się przez to importera w rozumieniu art. 3 pkt 51 rozporządzenia 2016/1628;
3)
organie krajowym udzielającym homologacji - rozumie się przez to organ udzielający homologacji w rozumieniu art. 3 pkt 55 rozporządzenia 2016/1628;
4)
podmiocie gospodarczym - rozumie się przez to producenta, przedstawiciela producenta, importera lub dystrybutora;
5)
producencie - rozumie się przez to producenta w rozumieniu art. 3 pkt 49 rozporządzenia 2016/1628;
6)
producencie oryginalnego sprzętu - rozumie się przez to producenta oryginalnego sprzętu w rozumieniu art. 3 pkt 54 rozporządzenia 2016/1628;
7)
przedstawicielu producenta - rozumie się przez to przedstawiciela producenta w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2016/1628;
8)
strategii nieracjonalnej - rozumie się przez to strategię nieracjonalną w rozumieniu art. 3 pkt 63 rozporządzenia 2016/1628;
9)
udostępnieniu na rynku - rozumie się przez to udostępnienie na rynku w rozumieniu art. 3 pkt 47 rozporządzenia 2016/1628;
10)
użytkowniku końcowym maszyny mobilnej nieporuszającej się po drogach - rozumie się przez to użytkownika końcowego w rozumieniu art. 3 pkt 60 rozporządzenia 2016/1628;
11)
wprowadzeniu na rynek - rozumie się przez to wprowadzenie na rynek w rozumieniu art. 3 pkt 48 rozporządzenia 2016/1628.
2. 
Dystrybutor, importer, producent, producent oryginalnego sprzętu oraz przedstawiciel producenta są przedsiębiorcami w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086).

Wprowadzeniu na rynek podlegają wyłącznie:

1)
silniki należące do kategorii, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2016/1628, które są objęte świadectwem homologacji typu UE, niezależnie od tego, czy są zamontowane w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach;
2)
maszyny mobilne nieporuszające się po drogach, w których są zamontowane silniki, o których mowa w pkt 1;
3)
silniki, o których mowa w art. 34 ust. 4, 7 i 8 rozporządzenia 2016/1628, objęte zezwoleniem;
4)
silniki, o których mowa w art. 34 ust. 5 i 6 rozporządzenia 2016/1628, objęte świadectwem homologacji typu UE i zezwoleniem.

Organem krajowym udzielającym homologacji jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, zwany dalej "Dyrektorem TDT".

Programy monitorowania dla każdej kategorii silników, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia 2016/1628, oraz ich wyniki są publikowane przez Dyrektora TDT w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Transportowego Dozoru Technicznego.