System zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
Dz.U.2022.673 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 17 lipca 2009 r.
o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami
Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami
Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji
Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji
Informacje jednostkowe zawarte w:
- nie są informacjami publicznymi w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.
- nie dopełni obowiązku, o którym mowa w ust. 3, Krajowy ośrodek może zawiadomić o tym wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w terminie do dnia 15 września.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego udostępnia nieodpłatnie Krajowemu ośrodkowi informacje i dane niezbędne do przygotowania projektów inwentaryzacji emisji, o których mowa w art. 11 ust. 1, oraz projektów raportów, o których mowa w art. 11b ust. 1, z wyłączeniem danych osobowych oraz danych objętych tajemnicami prawnie chronionymi.
Zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
Zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
- obowiązujące w trakcie realizowania planu;
- przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
- od dnia rozpoczęcia ich stosowania.
- każdy w zakresie swojej właściwości, sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw klimatu informację dotyczącą stosowanych działań i środków ujętych w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza, które mają zapewnić dotrzymanie krajowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji określonych w załączniku nr 3 do ustawy lub wyznaczonej ścieżki redukcji emisji przyjętej spośród ścieżek redukcji emisji, o których mowa w art. 16c.
Obrót i zarządzanie jednostkami Kioto
Obrót i zarządzanie jednostkami Kioto
Wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek Kioto są przekazywane na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanego dalej "Narodowym Funduszem", lub na wyodrębnione subkonto tego rachunku, jeżeli wynika to z zawartej umowy sprzedaży jednostek Kioto.
Organem właściwym w sprawach, o których mowa w art. 18 i 19, jest minister właściwy do spraw klimatu.
Zarządzanie krajowym limitem emisji gazów cieplarnianych nieobjętych systemem handlu uprawnieniami do emisji
Zarządzanie krajowym limitem emisji gazów cieplarnianych nieobjętych systemem handlu uprawnieniami do emisji
Minister właściwy do spraw klimatu może nabyć jednostki rocznych limitów emisji od innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/842, kierując się ważnym gospodarczym interesem państwa.
Krajowy system zielonych inwestycji
Krajowy system zielonych inwestycji
- na dofinansowanie programów lub projektów z zakresu ochrony środowiska, w tym kosztów związanych z przekazaniem środków na dochody budżetu państwa w celu dofinansowania zadań realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, obejmujących realizację tych programów lub projektów.
Wykonywanie zadań Krajowego operatora powierza się Narodowemu Funduszowi.
Minister właściwy do spraw klimatu sprawuje nadzór nad wykonywaniem zadań przez Krajowego operatora.
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, dla projektów wspólnych wdrożeń realizowanych w ramach ścieżki pierwszej:
- kierując się potrzebą zapewnienia jednolitości, spójności i wiarygodności informacji oraz danych o uzyskanych w wyniku realizacji tych projektów jednostkach redukcji emisji, pozwalających na ocenę prawidłowości wykonania projektów oraz ocenę osiągniętych efektów.
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i projektów mechanizmu czystego rozwoju
Realizacja projektów wspólnych wdrożeń poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i projektów mechanizmu czystego rozwoju
Decyzja udzielająca zgody na udział w projekcie powinna zawierać:
Jednostkami redukcji emisji i jednostkami poświadczonej redukcji emisji uzyskanymi w wyniku realizacji projektów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej można swobodnie rozporządzać.
Zmiany w przepisach obowiązujących
Zmiany w przepisach obowiązujących
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
Pierwszy raport, o którym mowa w art. 7 ust. 1, podmiot korzystający ze środowiska sporządza za rok 2010 i wprowadza do Krajowej bazy w terminie do końca lutego 2011 r.
Pierwsze informacje, o których mowa w art. 7 ust. 8, Narodowy Fundusz, powiaty, gminy i dysponenci środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. poz. 1240, z późn. zm. 6 ), sporządzają za rok 2010 i przekazują do końca lutego 2011 r.
Pierwszej oceny informacji, o której mowa w art. 8 ust. 4, wojewódzki inspektor ochrony środowiska dokonuje w terminie do dnia 15 grudnia 2012 r. Ocenie tej podlegają informacje zawarte w raportach sporządzonych za rok 2010 i 2011.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 286 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 56 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 286 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 56.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia 9 , z wyjątkiem art. 56 pkt 7, 7a i 10a, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI WPROWADZANYCH DO POWIETRZA OBJĘTYCH SYSTEMEM ZARZĄDZANIA EMISJAMI GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI
WYKAZ GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI WPROWADZANYCH DO POWIETRZA OBJĘTYCH SYSTEMEM ZARZĄDZANIA EMISJAMI GAZÓW CIEPLARNIANYCH I INNYCH SUBSTANCJI
Lp. | Substancje | Nr CAS1) |
1 | 2 | 3 |
Gazy cieplarniane | ||
1 | Dwutlenek węgla (Ditlenek węgla CO2) | 124-38-9 |
2 | Metan (CH4) | 74-82-8 |
3 | Podtlenek azotu (N2O) | 10024-97-2 |
4 | Heksafluorek siarki (SF6) | 2551-62-4 |
5 | Trifluorek azotu (NF3) | 7783-54-2 |
6 | Fluorowęglowodory (HFCs) | |
6.1 | HFC-23 (CHF3) | 75-46-7 |
6.2 | HFC-32 (CH2F2) | 75-10-5 |
6.3 | HFC-41 (CH3F) | 593-53-3 |
6.4 | HFC-125 (C2HF5) | 354-33-6 |
6.5 | HFC-134 (C2H2F4) | 359-35-3 |
6.6 | HFC-134a (C2H2F4) | 811-97-2 |
6.7 | HFC-143 (C2H3F3) | 430-66-0 |
6.8 | HFC-143a (C2H3F3) | 420-46-2 |
6.9 | HFC-152 (C2H4F2) | 624-72-6 |
6.10 | HFC-152a (C2H4F2) | 75-37-6 |
6.11 | HFC-161 (C2H5F) | 353-36-6 |
6.12 | HFC-227ea (C3HF7) | 431-89-0 |
6.13 | HFC-236cb (C3H2F6) | 677-56-5 |
6.14 | HFC-236ea (C3H2F6) | 431-63-0 |
6.15 | HFC-236fa (C3H2F6) | 690-39-1 |
6.16 | HFC-245fa (C3H3F5) | 460-73-1 |
6.17 | HFC-245ca (C3H3F5) | 679-86-7 |
6.18 | HFC-365mfc (C4H5F5) | 406-58-6 |
6.19 | HFC-43-10mee (C5H2F10) | 138495-42-8 |
6.20 | Pozostałe fluorowęglowodory (HFCs) | |
7 | Perfluorowęglowodory (PFCs) | |
7.1 | PFC-14, Perfluorometan, (CF4) | 75-73-0 |
7.2 | PFC-116, Perfluoroetan, (C2F6) | 76-16-4 |
7.3 | PFC-218, Perfluoropropan, (C3F8) | 76-19-7 |
7.4 | PFC-318, Perfluorocyklobutan, (c-C4F8) | 115-25-3 |
7.5 | Perfluorocyklopropan, (c- C3F6) | 931-91-9 |
7.6 | PFC-3-1-10, Perfluorobutan, (C4F10) | 355-25-9 |
7.7 | PFC-4-1-12, Perfluoropentan, (C5F12) | 678-26-2 |
7.8 | PFC-5-1-14, Perfluoroheksan, (C6F14) | 355-42-0 |
7.9 | PFC-9-1-18, Perfluorodekalina (C10F18) | 306-94-5 |
7.10 | Pozostałe perfluorowęglowodory (PFCs) | |
Inne substancje | ||
8 | Akrylonitryl | 107-13-1 |
9 | Aldryna | 309-00-2 |
10 | Amoniak (NH3) | 7664-41-7 |
11 | Antracen | 120-12-7 |
12 | Arsen i jego związki (jako As)2) | |
13 | Azbest | 1332-21-4 |
14 | Benzen | 71-43-2 |
15 | Benzo(a)piren | 50-32-8 |
16 | Bizmut i jego związki (jako Bi)2) | |
17 | Cer i jego związki (jako Ce)2) | |
18 | Chlor i jego związki nieorganiczne (jako HCl) | |
19 | Chlordan | 57-74-9 |
20 | Chlordekon | 143-50-0 |
21 | Chlorek winylu | 75-01-4 |
22 | Chlorofluorowęglowodory (CFCs)3) | |
23 | Chrom i jego związki (jako Cr)2) | |
24 | Cyjanowodór (HCN) | 74-90-8 |
25 | Cyna i jej związki (jako Sn)2) | |
26 | Cynk i jego związki (jako Zn)2) | |
27 | Dichlorodifenylotrichloroetan (DDT) | 50-29-3 |
28 | Dichlorometan (DCM) | 75-09-2 |
29 | Dieldryna | 60-57-1 |
30 | Disiarczek węgla | 75-15-0 |
31 | Di-(2-etyloheksylo)ftalan (DEHP) | 117-81-7 |
32 | Endryna | 72-20-8 |
33 | Fluor i jego związki nieorganiczne (jako HF) | |
34 | Halony4) | |
35 | Heksabromobifenyl | 36355-1-8 |
36 | Heksachlorobenzen (HCB) | 118-74-1 |
37 | Heksachlorocykloheksan (HCH) | 608-73-1 |
38 | Heptachlor | 76-44-8 |
39 | Kadm i jego związki (jako Cd)2) | |
40 | Kobalt i jego związki (jako Co)2) | |
41 | Lindan | 58-89-9 |
42 | Mangan i jego związki (jako Mn)2) | |
43 | Miedź i jej związki (jako Cu)2) | |
44 | Mirex | 2385-85-5 |
45 | Molibden i jego związki (jako Mo)2) | |
46 | Naftalen | 91-20-3 |
47 | Niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO)5) | |
48 | Nikiel i jego związki (jako Ni)2) | |
49 | Ołów i jego związki (jako Pb)2) | |
50 | Pentachlorobenzen | 608-93-5 |
51 | Pentachlorofenol (PCP) | 87-86-5 |
52 | Pierwiastki metaliczne i ich związki2) z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
53 | Pierwiastki niemetaliczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
54 | Polichlorodibenzodioksyny i polichlorodibenzofurany [PCDD + PCDF, dioksyny + furany] (jako Teq)6) | |
55 | Polichlorowane bifenyle (PCB) | 1336-36-3 |
56 | Pył całkowity | |
57 | Pył PM10 | |
58 | Pył PM2,5 | |
59 | Rtęć i jej związki (jako Hg)2) | |
60 | Substancje organiczne7) | |
61 | Tetrachloroetylen (PER) | 127-18-4 |
62 | Tetrachlorometan (TCM) | 56-23-5 |
63 | Tlenek etylenu | 75-21-8 |
64 | Tlenek węgla (CO) | 630-08-0 |
65 | Tlenki azotu (NOx/NO2) | |
66 | Tlenki siarki (SOx/SO2) | |
67 | Toksafen | 8001-35-2 |
68 | Trichlorobenzeny [wszystkie izomery] (TCB) | 12002-48-1 |
69 | Trichloroetylen | 79-01-6 |
70 | Trichlorometan | 67-66-3 |
71 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) zgłaszane jako suma benzo(b)fluorantenu, benzo(k)fluorantenu i indeno(1,2,3-cd)pirenu | |
72 | Wodorochlorofluorowęglowodory (HCFCs)8) | |
73 | Związki nieorganiczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
74 | Związki organiczne z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach | |
75 | 1,1,1-trichloroetan | 71-55-6 |
76 | 1,1,2,2-tetrachloroetan | 79-34-5 |
77 | 1,2-dichloroetan (EDC) | 107-06-2 |
1) Oznaczenie numeryczne substancji według Chemical Abstracts Service.
2) Wszystkie metale jako masa całkowita tego pierwiastka we wszystkich formach chemicznych obecnych w emisji.
3) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach I i II załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Dz. Urz. UE L 286 z 31.10.2009, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1005/2009".
4) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupach III i VI załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009.
5) NMLZO - niemetanowe lotne związki organiczne - związki organiczne, z wyjątkiem metanu, oraz frakcja kreozotu, mające w temperaturze 293,15 K prężność par nie mniejszą niż 0,01 kPa, względnie posiadające analogiczną lotność w szczególnych warunkach użytkowania; z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 6-8, 14, 21, 22, 28, 34, 61-63, 68-70, 72, 75-77.
6) Wyrażone jako I-TEQ.
7) Substancje organiczne w postaci gazów i par, w tym lotne związki organiczne, w przeliczeniu na całkowity węgiel organiczny oznaczany metodą ciągłej detekcji płomieniowo-jonizacyjnej; dotyczy instalacji spalania i współspalania odpadów oraz instalacji, w których stosowane są rozpuszczalniki organiczne, objętych standardami emisyjnymi.
8) Masa całkowita substancji, w tym ich izomerów, wymienionych w grupie VIII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1005/2009.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
METODY PRZYGOTOWYWANIA I AKTUALIZACJI INWENTARYZACJI EMISJI I PROGNOZY EMISJI, RAPORTU METODYCZNEGO IIR ORAZ SKORYGOWANYCH INWENTARYZACJI EMISJI
METODY PRZYGOTOWYWANIA I AKTUALIZACJI INWENTARYZACJI EMISJI I PROGNOZY EMISJI, RAPORTU METODYCZNEGO IIR ORAZ SKORYGOWANYCH INWENTARYZACJI EMISJI
Ponadto dodatkowe informacje, w szczególności dane dotyczące aktywności, niezbędne do oceny inwentaryzacji emisji i prognoz emisji, przygotowuje się zgodnie z tymi samymi wytycznymi.
Wykorzystanie wytycznych EMEP dotyczących sprawozdawczości pozostaje bez uszczerbku dla dodatkowych warunków określonych w niniejszym załączniku oraz dla wymogów dotyczących nomenklatury sprawozdawczej, szeregów czasowych oraz terminów przekazywania informacji.
W przypadku operacji lotniczych inwentaryzacja emisji, prognoza emisji lub raport metodyczny IIR są opracowywane na podstawie cyklu lądowania i startu rozumianego jako cykl obejmujący kołowanie przy starcie i lądowaniu, start, wznoszenie się, podchodzenie do lądowania, lądowanie i wszelkie inne czynności statku powietrznego odbywające się poniżej wysokości 3 000 stóp.
W przypadku międzynarodowej żeglugi morskiej inwentaryzacja emisji, prognoza emisji lub raport metodyczny IIR są opracowywane na podstawie kursów - na morzu i w wodach przybrzeżnych - statków wodnych, z wyjątkiem statków rybackich, pływających pod wszystkimi banderami, wypływających z terytorium jednego państwa i wpływających na terytorium innego państwa.
CZĘŚĆ 1
ROCZNE INWENTARYZACJE EMISJI
ROCZNE INWENTARYZACJE EMISJI
Można korzystać z innych metod opartych na dowodach naukowych i kompatybilnych metod ustanawiania inwentaryzacji emisji, jeżeli metody te pozwalają na dokładniejsze szacunki niż standardowe metody określone w przewodniku EMEP/EEA.
Tabela nr 1
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Terminy przekazywania informacji |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR1), 2) | - SO2, NOx, NMLZO, NH3, CO - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb)3) - TZO4) (ogółem WWA5) benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, indeno (1,2,3-cd)piren, dioksyny/furany, PCB6), HCB7)) | Raz w roku, z uwzględnieniem danych od 1990 r. do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) | 15 lutego. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 15 lutego. |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR2) | - PM2,5, PM108) - sadza, jeżeli dane są dostępne | Raz w roku, z uwzględnieniem danych od 2000 r. do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) | 15 lutego. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 15 lutego. |
Objaśnienia:
1) Nomenklatura dla sprawozdawczości (NFR) określona przez .ę LRTAP.
2) Informacje o emisjach ze źródeł naturalnych są sprawozdawane zgodnie z metodami w zakresie Konwencji LRTAP oraz z przewodnikiem EMEP/EEA dotyczącym bilansu emisji zanieczyszczeń powietrza. Nie są włączane do krajowych wartości całkowitych i są zgłaszane oddzielnie.
3) Cd (kadm), Hg (rtęć), Pb (ołów).
4) TZO (trwałe zanieczyszczenia organiczne).
5) WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne).
6) PCB (polichlorowane bifenyle).
7) HCB (heksachlorobenzen).
8) Przez PM10 rozumie się cząstki o średnicy aerodynamicznej wynoszącej co najwyżej 10 mikrometrów (µm).
Tabela nr 2
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Termin przekazywania informacji |
Całkowite krajowe emisje z podziałem na kategorie źródeł według NFR1) | - metale ciężkie (As, Cr, Cu, Ni, Se i Zn oraz ich związki)2) - TSP3) | Raz w roku, począwszy od 1990 r. (2000 r. dla TSP) do roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2) | 15 lutego |
Objaśnienia:
1) Informacje o emisjach ze źródeł naturalnych są sprawozdawane zgodnie z metodami ustanowionymi w Konwencji LRTAP oraz z przewodnikiem EMEP/EEA dotyczącym bilansu emisji zanieczyszczeń powietrza. Nie są włączane do krajowych wartości całkowitych i są zgłaszane oddzielnie.
2) As (arsen), Cr (chrom), Cu (miedź), Ni (nikiel), Se (selen), Zn (cynk).
3) TSP (całkowity pył zawieszony).
CZĘŚĆ 2
PROGNOZA EMISJI
PROGNOZA EMISJI
Tabela nr 3
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Terminy przekazywania informacji |
Krajowe dane w postaci siatki dotyczące emisji z podziałem na kategorie źródeł (GNFR) | - SO2, NOx, NMLZO, CO, NH3, PM10, PM2,5 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) - TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany) - sadza, jeżeli dane są dostępne | Co 4 lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2), począwszy od 2017 r. | 1 maja. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 1 maja. |
Duże źródła punktowe według kategorii źródła (GNFR) | - SO2, NOx, NMLZO, co, NH3, PM10, PM2,5 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) - TZO (ogółem WWA, HCB, PCB, dioksyny/furany) - sadza, jeżeli dane są dostępne | Co 4 lata dla roku sprawozdawczego minus 2 (X - 2), począwszy od 2017 r. | 1 maja. Jeżeli informacje zawierały błędy, ponowne przekazanie informacji, wraz z wyjaśnieniem wprowadzonych zmian, następuje najpóźniej w ciągu 4 tygodni od dnia 1 maja. |
Prognozowane emisje według zagregowanych kategorii NFR | - SO2, NOx, NH3, NMLZO, PM2,5 - sadza, jeżeli dane są dostępne | Co 2 lata, począwszy od 2017 r., w odniesieniu do lat, których dotyczą prognozy, czyli 2020 r., 2025 r., 2030 r. oraz, jeżeli dane są dostępne - 2040 r. i 2050 r. | 15 marca |
CZĘŚĆ 3
RAPORT METODYCZNY IIR
RAPORT METODYCZNY IIR
Tabela nr 4
Rodzaj informacji | Zanieczyszczenia | Szereg czasowy | Termin przekazywania informacji |
Raport metodyczny IIR | - SO2, NOx, NMLZO, NH3, co, PM2,5, PM10 - metale ciężkie (Cd, Hg, Pb) i sadza - TZO (ogółem WWA, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, indeno (1,2,3-cd)piren, dioksyny/furany, HCB, PCB, HCB) - metale ciężkie (As, Cr, Cu, Ni, Se i Zn oraz ich związki) i TSP, jeżeli dane są dostępne | Wszystkie lata (jak podano w części 1 ust. 6, części 2 ust. 4) | 15 marca |
CZĘŚĆ 4
KOREKTA INWENTARYZACJI EMISJI
KOREKTA INWENTARYZACJI EMISJI
ZAŁĄCZNIK Nr 3
KRAJOWE ZOBOWIĄZANIA W ZAKRESIE REDUKCJI EMISJI SUBSTANCJI
KRAJOWE ZOBOWIĄZANIA W ZAKRESIE REDUKCJI EMISJI SUBSTANCJI
Nazwa substancji | Zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji w porównaniu z 2005 r.1), 2) | |
Każdy rok od 2020 r. do 2029 r. | Każdy rok od 2030 r. | |
dwutlenek siarki (SO2)3) | 59% | 70% |
tlenek azotu (NOx)4) | 30% | 39% |
niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO)5) | 25% | 26% |
amoniak (NH3) | 1% | 17% |
pył drobny (PM2,5)6) | 16% | 58% |
1) Zobowiązania w zakresie redukcji w przypadku transportu drogowego odnoszą się do emisji obliczonych na podstawie sprzedanych paliw, a rokiem odniesienia jest 2005 r.
2) Spełnianie zobowiązań w zakresie redukcji emisji SO2, NOx i pyłu drobnego ustala się na podstawie wykorzystanych paliw.
3) Przez dwutlenek siarki (SO2) rozumie się wszystkie związki siarki wyrażone jako dwutlenek siarki (SO2), w tym trójtlenek siarki (SO3), kwas siarkowy (H2SO4) oraz zredukowane związki siarki, takie jak siarkowodór (H2S), merkaptany i siarczki dimetylu.
4) Przez tlenki azotu (NOx) rozumie się tlenek azotu (NO) i dwutlenek azotu (NO2) wyrażone jako dwutlenek azotu.
5) Przez niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO) rozumie się wszystkie związki organiczne inne niż metan, które są zdolne do wytwarzania utleniaczy fotochemicznych w reakcji z tlenkami azotu w obecności światła słonecznego.
6) Przez pył drobny (PM2,5) rozumie się cząstki o średnicy aerodynamicznej wynoszącej nie więcej niż 2,5 mikrometra (µm).
1) dyrektywy 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2001, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 320);
2) dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 299);
3) dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 18);
4) dyrektywy 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1).
Niniejsza ustawa zapewnia wykonanie następujących decyzji:
1) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 280/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 49 z 19.02.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 57);
2) decyzji Komisji nr 2005/166/WE z dnia 10 lutego 2005 r. ustanawiającej zasady wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 280/2004/WE dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie i wykonania Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 55 z 01.03.2005, str. 57);
3) decyzji Komisji nr 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiającej wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 229 z 31.08.2007, str. 1);
4) decyzji Komisji nr 2006/780/WE z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w przypadku projektów realizowanych w ramach Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 316 z 16.11.2006, str. 12);
5) decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiającej rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 40).
W zakresie swojej regulacji niniejsza ustawa umożliwia wykonanie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 386 z 29.12.2004, str. 1) zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 916/2007 z dnia 31 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 w sprawie ujednoliconego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 200 z 01.08.2007, str. 5) oraz rozporządzeniem Komisji (WE) nr 994/2008 z dnia 8 października 2008 r. w sprawie znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 271 z 11.10.2008, str. 3), a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 166/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz. Urz. UE L 33 z 04.02.2006, str. 1).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (189)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (189)
- Czy przedsiębiorca zajmujący się naprawą aut, wynajmujący czasami auto w ramach "auta zastępczego" dla klienta, musi składać raport KOBIZE?
- Jakie wymagania formalno-prawne będzie musiał spełnić właściciel w zakresie ochrony środowiska po oddaniu do użytkowania stacji benzynowej?
- Czy spółka świadcząca usługi w branży TSL (transport spedycja logistyka), która posiada jedynie samochody osobowe dla pracowników, które są leasingowane, a magazyny wynajmuje - ma obowiązek zarejestrować się do bazy KOBIZE?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (54)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (23)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (2)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (17)
- Szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie oraz sposób jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie rodzajów programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji.
- Ustalenie regulaminu prac Rady Konsultacyjnej.
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (10)
- Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy
- Decyzja 2007/589/WE ustanawiająca wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
- Decyzja 2006/780/WE w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w przypadku projektów realizowanych w ramach protokołu z Kioto
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (2)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (60)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (59)
- III OSK 544/22, Opłaty za korzystanie ze środowiska oczywistej dla składowisk odpadów emisji gazów składowiskowych - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- II SA/Gl 437/23 - Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach
- IV SA/Po 679/22 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu