System Wspomagania Ratownictwa Medycznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.1181

Akt utracił moc
Wersja od: 7 października 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 24 września 2013 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego 2

Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
minimalną funkcjonalność Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej "systemem";
2)
warunki organizacyjno-techniczne gromadzenia i udostępniania danych gromadzonych w systemie.
System w ramach minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1)
tworzenia raportów i statystyk;
2)
wymiany danych gromadzonych w systemie:
a)
z systemem powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 14a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z 2010 r. Nr 57, poz. 353 oraz z 2012 r. poz. 908),
b)
z systemem RUM - NFZ, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, zwanej dalej "ustawą", w zakresie przekazywania danych o jednostkach systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757), z którymi dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia zawarł umowy, o których mowa w art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
c)
z rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217);
3)
udostępniania wojewódzkich planów działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o których mowa w art. 21 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
1.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z prowadzeniem ewidencji, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zapewnia następujące usługi:
1)
prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej w odniesieniu do jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, w podziale na szpitalne oddziały ratunkowe i zespoły ratownictwa medycznego, w tym lotnicze zespoły ratownictwa medycznego;
2)
aktualizacji ewidencji;
3)
integracji gromadzonych danych o jednostkach, o których mowa w pkt 1, z danymi pobranymi z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
4)
przyjmowania w postaci elektronicznej wniosków o wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji;
5)
udostępniania w postaci elektronicznej zaświadczeń o wpisie do ewidencji.
2.
System umożliwia wprowadzanie do ewidencji przez organ prowadzący ewidencję następujących danych:
1)
numeru kolejnego wpisu do ewidencji;
2)
daty wpisu i wykreślenia z ewidencji;
3)
numeru REGON przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, w strukturze którego działa jednostka systemu, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
4)
adresu siedziby podmiotu leczniczego;
5)
adresu miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych przez szpitalne oddziały ratunkowe lub miejsca stacjonowania i zasięgu działania zespołów ratownictwa medycznego, w tym poszczególnych lotniczych zespołów ratownictwa medycznego na terenie województwa;
6)
formy organizacyjno-prawnej podmiotu leczniczego;
7)
numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego podmiotu leczniczego;
8)
numeru REGON podmiotu leczniczego;
9)
numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu leczniczego;
10)
danych podmiotu tworzącego - w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą:
a)
nazwy,
b)
numeru REGON,
c)
formy organizacyjno-prawnej;
11)
daty rozpoczęcia, zmiany i zakończenia realizacji umów, o których mowa w art. 23 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
12)
czasu pozostawania w gotowości poszczególnych lotniczych zespołów ratownictwa medycznego na terenie województwa.
1.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z prowadzeniem rejestru, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanego dalej "rejestrem", zapewnia następujące usługi:
1)
sporządzania w postaci elektronicznej wniosków o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru i wykreślania z rejestru przez jednostki, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, oraz podpisywania ich przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262) albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235);
2)
dostarczania podpisanych wniosków za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej do organu prowadzącego rejestr;
3)
importowania wniosków do systemu;
4)
wprowadzania do rejestru i wykreślania z rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez organ prowadzący rejestr;
5)
tworzenia i modyfikowania projektów decyzji administracyjnych, o których mowa w pkt 4, oraz, po zaakceptowaniu treści, opatrywania ich przez organ bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym;
6)
sporządzania wypisów z rejestru.
2.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z postępowaniem w sprawie wniosków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zapewnia następujące usługi:
1)
tworzenia dokumentów oraz podpisywania ich przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
2)
nadawania statusu sprawie;
3)
przechowywania dokumentów;
4)
usuwania dokumentów niepodlegających archiwizacji;
5)
przesyłania wniosków;
6)
grupowania dokumentów.
3.
System umożliwia wprowadzanie do rejestru przez organ prowadzący rejestr danych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
1.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z prowadzeniem bazy danych, o której mowa w art. 25 ust. 2 pkt 3 ustawy, zapewnia następujące usługi:
1)
sporządzania wniosków o zatwierdzenie programu kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwanego dalej "kursem", oraz podpisywania ich przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
2)
dostarczania podpisanych wniosków za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej do organu prowadzącego bazę danych;
3)
importowania wniosków do systemu;
4)
tworzenia i modyfikowania projektów decyzji administracyjnych zatwierdzających program kursu oraz projektów decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, oraz, po zaakceptowaniu treści, opatrywania ich przez organ bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym;
5)
dokonywania wpisów w bazie danych podmiotów prowadzących kursy obejmujących:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
datę wpisu i cofnięcia zatwierdzenia programu kursu,
c)
nazwę (firmę) podmiotu prowadzącego kurs,
d)
adres siedziby podmiotu prowadzącego kurs,
e)
formę organizacyjno-prawną podmiotu prowadzącego kurs,
f)
numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego podmiotu prowadzącego kurs,
g)
numer REGON podmiotu prowadzącego kurs,
h)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu prowadzącego kurs.
2.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z postępowaniem w sprawie wniosków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zapewnia następujące usługi:
1)
tworzenia dokumentów oraz podpisywania ich przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
2)
nadawania statusu sprawie;
3)
przechowywania dokumentów;
4)
usuwania dokumentów niepodlegających archiwizacji;
5)
przesyłania wniosków;
6)
grupowania dokumentów.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z prowadzeniem bazy danych, o której mowa w art. 25 ust. 2 pkt 4 ustawy, zapewnia następujące usługi:
1)
wprowadzania do bazy danych bieżących informacji zawartych w rejestrze świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie wyjazdu ratowniczego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.;
2)
nadawania na bieżąco poszczególnym wpisom zamieszczanym w bazie statusu dotyczącego etapu realizacji czynności ratowniczych;
3)
archiwizowania zamieszczonych w bazie danych wpisów.
System w ramach minimalnej funkcjonalności w zakresie zadań związanych z prowadzeniem bazy danych, o której mowa w art. 25 ust. 2 pkt 5 ustawy, zapewnia usługi wprowadzania do bazy danych następujących informacji:
1)
numeru REGON przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, w strukturze którego działa centrum urazowe lub jednostka organizacyjna szpitala wyspecjalizowana w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego;
2)
adresu siedziby podmiotu leczniczego;
3)
adresu miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych przez centrum urazowe lub jednostkę organizacyjną szpitala wyspecjalizowaną w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego na terenie województwa;
4)
numeru telefonu podmiotu leczniczego;
5)
adresu poczty elektronicznej podmiotu leczniczego;
6)
adresu strony internetowej podmiotu leczniczego;
7)
formy organizacyjno-prawnej podmiotu leczniczego;
8)
numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego podmiotu leczniczego;
9)
numeru REGON podmiotu leczniczego;
10)
numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu leczniczego.
W zakresie warunków organizacyjno-technicznych gromadzenia i udostępniania danych przetwarzanych w systemie system jest zgodny z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach z następującymi normami, których przedmiotem są zasady gromadzenia i wymiany informacji w ochronie zdrowia:
1)
PN-EN ISO 13606-1:2013-04E Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej,
2)
PN-EN 13606:2-4:2009P Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej,
3)
PN-EN ISO 13606-5:2010P Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej

- albo normami lub wersjami norm je zastępującymi.

1.
System zapewnia realizację usług przez umieszczanie i odbieranie dokumentów elektronicznych w formacie XML w strukturach umożliwiających komunikację, z wykorzystaniem protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
2.
Struktury i formaty, o których mowa w ust. 1, udostępnia się razem z dokumentacją opisu systemu w repozytorium interoperacyjności, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym mowa w art. 36 ustawy, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia.
3.
Wzory dokumentów elektronicznych, o których mowa w ust. 1, przechowywane są w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, o którym mowa w art. 19b ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym mowa w art. 36 ustawy, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia.
1.
Administrator systemu w zakresie niezbędnym dla właściwego działania przypisanego mu systemu opracowuje i ustanawia, wdraża i eksploatuje, monitoruje i przegląda oraz utrzymuje i doskonali system zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewniający poufność, dostępność i integralność informacji.
2.
System zarządzania bezpieczeństwem informacji spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz uwzględnia w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji w ochronie zdrowia normę PN-EN ISO 27799:2010P Informatyka w ochronie zdrowia - Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w ochronie zdrowia z wykorzystaniem ISO/IEC 27002 albo normę lub wersję normy ją zastępującą.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 24 maja 2013 r. pod numerem 2013/0278/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm., str. 37; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).