System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1310

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 lipca 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 3 lipca 2019 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego

Na podstawie art. 24g ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 993) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
minimalne funkcjonalności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej "SWD PRM";
2)
sposób utrzymania SWD PRM;
3)
sposób działania SWD PRM w sytuacji awarii SWD PRM;
4)
sposób zarządzania SWD PRM;
5)
minimalne wyposażenie stanowisk pracy SWD PRM w dyspozytorni medycznej, w miejscu stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego, w specjalistycznym środku transportu sanitarnego wykorzystywanym przez zespół ratownictwa medycznego i na stanowisku pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
certyfikacie - rozumie się przez to elektroniczny dokument realizujący funkcję autentyczności w stosunku do klucza publicznego podmiotu;
2)
infrastrukturze klucza publicznego - rozumie się przez to zbiór osób, polityk, procedur i systemów komputerowych niezbędnych do świadczenia usług uwierzytelniania, szyfrowania, integralności i niezaprzeczalności za pośrednictwem kryptografii klucza publicznego i prywatnego oraz certyfikatów;
3)
incydencie - rozumie się przez to wystąpienie każdej nieprawidłowości w działaniu SWD PRM lub systemów współpracujących z SWD PRM;
4)
podsystemie zintegrowanej łączności - rozumie się przez to system umożliwiający w warstwie telekomunikacyjnej łączności głosowej i bezgłosowej obsługę zgłoszeń telefonicznych, w tym zgłoszeń bezgłosowych przekazywanych z urządzeń eCall oraz przesyłanych w formacie SMS, jak i rejestrację i archiwizację zapisów rozmów głosowych i połączeń bezgłosowych;
5)
raportach predefiniowanych - rozumie się przez to przygotowane i zaimplementowane raporty w module raportowym SWD PRM;
6)
raportach swobodnych - rozumie się przez to możliwe do wygenerowania raporty, zgodnie z wprowadzonymi parametrami, w module raportowym SWD PRM;
7)
rolach systemowych - rozumie się przez to nazwany zbiór uprawnień systemowych przypisanych do kategorii użytkownika;
8)
systemie operacyjnym - rozumie się przez to oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika;
9)
uprawnieniach systemowych - rozumie się przez to zbiór czynności zezwalających użytkownikowi na wykonywanie w SWD PRM operacji określonego typu, które mogą być kontrolowane przy pomocy ról systemowych;
10)
użytkowniku końcowym - rozumie się przez to osobę, grupę osób lub instytucję, która ma prawo do użytkowania systemu teleinformatycznego;
11)
zakończeniu sieci - rozumie się przez to fizyczny punkt, w którym abonent otrzymuje dostęp do publicznej sieci telekomunikacyjnej, identyfikujący się za pomocą konkretnego adresu lub geograficznym położeniem urządzenia końcowego użytkownika;
12)
zdarzeniu - rozumie się przez to zgłoszenie, które wpłynęło do dyspozytorni medycznej i decyzją dyspozytora medycznego, na podstawie zebranego wywiadu medycznego, zostało przyjęte i zakwalifikowane jako podejrzenie stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego, w celu przekazania do realizacji przez zespół ratownictwa medycznego.
SWD PRM w ramach minimalnych funkcjonalności zapewnia:
1)
przyjmowanie zgłoszeń alarmowych przekazywanych z centów powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077), zwanej dalej "ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego", oraz powiadomień o zdarzeniach kierowanych do dyspozytorni medycznej, o której mowa w art. 3 pkt 14a ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą";
2)
rejestrowanie zdarzeń medycznych;
3)
dysponowanie zespołami ratownictwa medycznego;
4)
wymianę informacji i danych z systemami teleinformatycznymi centów powiadamiania ratunkowego, Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
5)
wykorzystywanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, udostępnianych w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego lub powiadomienia o zdarzeniu oraz miejsca zdarzenia za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r. poz. 725, 730 i 1309);
6)
wykorzystywanie informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz danych dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1954, 2245 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 643, 730 i 1030), udostępnionych za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 tej ustawy;
7)
pozycjonowanie zespołów ratownictwa medycznego;
8)
wspomaganie obsługi zdarzeń medycznych;
9)
wspomaganie realizacji zadań przez zespoły ratownictwa medycznego;
10)
wspomaganie realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;
11)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych oraz statystyk dotyczących funkcjonowania przedszpitalnego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o którym mowa w art. 1 ustawy;
12)
wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym dokumentacji medycznej;
13)
prowadzenie ewidencji zasobów ratowniczych, rozumianych jako siły i środki znajdujące się w posiadaniu dysponentów zespołów ratownictwa medycznego;
14)
pracę w architekturze centralnej w Podstawowym Ośrodku Krajowym, zwanym dalej "POK", i Zapasowym Ośrodku Krajowym, zwanym dalej "ZOK", przetwarzania danych;
15)
całodobową dostępność przez 7 dni w tygodniu;
16)
zachowanie ciągłości działania w sytuacji awaryjnej;
17)
środowisko szkoleniowe, posiadające funkcjonalności środowiska produkcyjnego SWD PRM, umożliwiające prowadzenie szkoleń użytkowników SWD PRM;
18)
kontrolę dostępu użytkowników do danych;
19)
rejestrowanie dokonywanych przez użytkowników zmian i odtworzenie historii każdego zdarzenia, zgłoszenia alarmowego i powiadomienia o zdarzeniu;
20)
moduł administratora umożliwiający realizację zadań w modelu kaskadowym, z podziałem na administratora centralnego, wojewódzkiego i dysponenta, o których mowa w § 9 ust. 4-6;
21)
prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, z możliwością wydruku.
SWD PRM działa w oparciu o:
1)
POK,
2)
ZOK

- w których są gromadzone dane oraz ich kopie bezpieczeństwa.

1. 
Utrzymanie SWD PRM jest realizowane na poziomie centralnym i wojewódzkim.
2. 
Utrzymanie SWD PRM na poziomie centralnym ma na celu zachowanie ciągłości działania SWD PRM i polega w szczególności na:
1)
obsłudze technicznej i serwisowaniu infrastruktury sprzętowej SWD PRM w ośrodkach przetwarzania danych, o których mowa w § 4, przez stały monitoring infrastruktury oraz dokonywanie przeglądów i konserwacji;
2)
zapewnieniu sprzętu o odpowiedniej mocy obliczeniowej oraz pojemności pamięci masowych w celu zagwarantowania właściwej wydajności przetwarzania danych oraz ich gromadzenia;
3)
organizacji całodobowego wsparcia technicznego przez 7 dni w tygodniu;
4)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, o której mowa w § 3 pkt 12;
5)
monitorowaniu funkcjonowania sieci transmisji danych, pracy aplikacji, baz danych oraz systemu operacyjnego;
6)
monitorowaniu dostępności sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, na stanowiskach dyspozytorów medycznych;
7)
rozwoju minimalnych funkcjonalności, o których mowa w § 3, oraz modernizacji infrastruktury sprzętowej i oprogramowania na potrzeby SWD PRM;
8)
wdrażaniu rozwiązań poprawiających parametry funkcjonalne SWD PRM i bezpieczeństwo przetwarzanych danych.
3. 
Utrzymanie SWD PRM na poziomie wojewódzkim ma na celu zachowanie ciągłości działania SWD PRM i polega w szczególności na:
1)
obsłudze technicznej, serwisowaniu i konfiguracji infrastruktury sprzętowej;
2)
organizacji wsparcia technicznego dla użytkowników SWD PRM z terenu województwa.
W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej uniemożliwiającej:
1)
realizację zadań na jednym stanowisku pracy dyspozytora medycznego - SWD PRM umożliwia przejęcie ich przez inne stanowisko pracy dyspozytora medycznego w tej samej dyspozytorni medycznej;
2)
przesyłanie danych - SWD PRM zapewnia rejestrację czynności podejmowanych na stanowisku pracy dyspozytora medycznego w trybie off-line do czasu przywrócenia łączności z ośrodkiem krajowym;
3)
funkcjonowanie POK - SWD PRM umożliwia automatyczne przełączenie do ZOK.
SWD PRM, współpracując z podsystemem zintegrowanej łączności, posiada parametry funkcjonalne umożliwiające realizację zadań dyspozytora medycznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej przez przekierowanie połączenia na inne stanowisko pracy dyspozytora medycznego:
1)
w danej dyspozytorni medycznej;
2)
poza daną dyspozytornią medyczną;
3)
do dyspozytorni, w której w danej chwili jest najlepszy stosunek liczby połączeń oczekujących w kolejce do liczby zalogowanych dyspozytorów medycznych.
SWD PRM zapewnia zachowanie ciągłości działania w sytuacjach:
1)
awarii:
a)
pojedynczego stanowiska pracy dyspozytora medycznego, w danej dyspozytorni medycznej,
b)
całej dyspozytorni medycznej,
c)
kilku dyspozytorni medycznych;
2)
pracy SWD PRM w trybie off-line.
1. 
Sposób zarządzania SWD PRM polega na prowadzeniu przedsięwzięć, realizowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, wojewodów i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego, niezbędnych do zapewnienia funkcjonowania SWD PRM.
2. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia obejmują w szczególności:
1)
określanie:
a)
zakresu rozbudowy SWD PRM,
b)
wymagań funkcjonalnych SWD PRM,
c)
modyfikacji SWD PRM,
d)
uprawnień i ról systemowych w SWD PRM,
e)
kategorii zdarzeń w SWD PRM,
f)
sposobu i trybu zastępowalności dyspozytorni medycznych w SWD PRM;
2)
opracowywanie i przekazywanie w postaci wytycznych i procedur:
a)
identyfikacyjnych oznaczeń w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne na potrzeby SWD PRM i nazw technicznych w SWD PRM,
b)
dotyczących zastępowalności dyspozytorni medycznych w SWD PRM,
c)
sposobu zgłaszania nowych funkcjonalności SWD PRM i modyfikacji funkcjonalności już zaimplementowanych w SWD PRM;
3)
opiniowanie i zatwierdzanie:
a)
wymagań niefunkcjonalnych SWD PRM w zakresie sposobu realizacji kluczowych rozwiązań architektonicznych, w szczególności dostępności rozwiązania i sposobu wykonania,
b)
dokumentacji wytworzonej w ramach rozbudowy i modyfikacji SWD PRM;
4)
realizację zadań związanych z współadministrowaniem danymi przetwarzanymi w SWD PRM;
5)
zapewnienie dostępu do aplikacji Analityka Uniwersalnego Modułu Mapowego, zwanego dalej "AUMM", na potrzeby SWD PRM.
3. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, wojewodów i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego są realizowane w szczególności w oparciu o moduł administratora, o którym mowa w § 3 pkt 20.
4. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego jako administratora centralnego SWD PRM obejmują w szczególności:
1)
zadania, o których mowa w § 5 ust. 2;
2)
zarządzanie infrastrukturą klucza publicznego na potrzeby centrum certyfikatów dedykowanego SWD PRM;
3)
zarządzanie certyfikatami zewnętrznymi i wewnętrznymi;
4)
zarządzanie wirtualną siecią prywatną, utworzoną na potrzeby SWD PRM;
5)
zarządzanie aplikacją i połączeniami stacji roboczych i terminali mobilnych ze środowiskiem SWD PRM;
6)
zabezpieczanie połączenia między stacjami roboczymi i terminalami mobilnymi, a SWD PRM;
7)
zarządzanie aplikacją oprogramowania standardowego i aplikacyjnego;
8)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami systemowymi w SWD PRM na poziomie wszystkich dysponentów zespołów ratownictwa medycznego;
9)
zarządzanie elementami konfiguracji i nadawanie ról systemowych użytkownikom SWD PRM;
10)
zarządzanie słownikami i kategoriami SWD PRM, w tym ich aktualizacją;
11)
nadawanie uprawnień systemowych w SWD PRM;
12)
wprowadzenie domyślnego mapowania między kategoriami SWD PRM a systemem teleinformatycznym, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
13)
przyjmowanie i monitorowanie zgłoszeń incydentów w ramach zapewnienia całodobowej obsługi technicznej na rzecz użytkowników SWD PRM, zgodnie z procedurami, o których mowa w pkt 17 lit. a;
14)
bieżąca obsługa zgłaszanych incydentów;
15)
przekazywanie błędów do wykonawców systemu;
16)
tworzenie kont użytkowników i nadanie uprawnień do aplikacji AUMM na potrzeby SWD PRM;
17)
opracowywanie niezbędnych dokumentów i procedur dotyczących:
a)
obsługi zgłoszeń użytkowników SWD PRM,
b)
specyfikacji technicznych i minimalnych wymagań technicznych na potrzeby wyposażenia stanowisk pracy, o których mowa w § 10 ust. 1-3, w sprzęt do obsługi SWD PRM,
c)
innych zadań realizowanych na potrzeby SWD PRM;
18)
sporządzanie miesięcznych raportów z prowadzonych działań i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
19)
informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o awariach systemu SWD PRM, wpływających na realizowanie zadań przez jego użytkowników;
20)
współpraca z współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
21)
współpraca z administratorem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
22)
zapewnienie prawidłowego funkcjonowania SWD PRM.
5. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez wojewodów jako administratorów wojewódzkich obejmują w szczególności:
1)
współpracę z:
a)
administratorem centralnym SWD PRM, o którym mowa w ust. 4,
b)
administratorem dysponenta SWD PRM, o którym mowa w ust. 6,
c)
współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
2)
tworzenie kont użytkowników;
3)
nadawanie uprawnień i ról systemowych w SWD PRM;
4)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami systemowymi w SWD PRM;
5)
zarządzanie elementami konfiguracji SWD PRM określonymi w dokumentacji technicznej SWD PRM;
6)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych w module raportowym, w zakresie działalności dysponentów z terenu danego województwa;
7)
weryfikacja incydentów zgłaszanych przez administratorów dysponenta SWD PRM;
8)
zgłaszanie do administratora centralnego, o którym mowa w ust. 4, incydentów zgodnie z procedurami, o których mowa w ust. 4 pkt 17 lit. a;
9)
występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o utworzenie kont użytkowników i nadanie uprawnień do aplikacji AUMM;
10)
realizacja zadań wynikających z wprowadzania i aktualizacji danych w SWD PRM z wykorzystaniem aplikacji AUMM;
11)
weryfikację błędów ewidencji miejscowości, ulic i adresów, o której mowa w art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgłoszonych przez administratorów dysponenta SWD PRM, o których mowa w ust. 6, oraz zgłaszanie ich zgodnie z procedurą określającą postępowanie z błędami w systemie, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
12)
nadzór i weryfikację poprawności danych wprowadzanych do SWD PRM przez administratora dysponenta;
13)
realizację zadań, o których mowa w § 5 ust. 3.
6. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta zespołów ratownictwa medycznego jako administratora dysponenta SWD PRM obejmują w szczególności:
1)
współpracę z administratorem centralnym i wojewódzkim SWD PRM;
2)
instalację sprzętu i oprogramowania, w tym jego aktualizację i bieżącą obsługę techniczną w dyspozytorniach medycznych, miejscach stacjonowania i w specjalistycznych środkach transportu sanitarnego;
3)
konfigurowanie systemu nawigacji satelitarnej w specjalistycznych środkach transportu sanitarnego;
4)
instalację i aktualizację certyfikatów wewnętrznych na stacjach roboczych i terminalach mobilnych;
5)
tworzenie i aktualizację kont użytkowników;
6)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami i rolami systemowymi w SWD PRM;
7)
administrowanie siłami i środkami dysponenta przez zarządzanie elementami konfiguracji SWD PRM, określonymi w dokumentacji technicznej SWD PRM;
8)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych w module raportowym;
9)
przyjmowanie zgłoszeń o incydentach od użytkowników końcowych SWD PRM i ich weryfikacja;
10)
zgłaszanie incydentów do administratora wojewódzkiego i centralnego SWD PRM, zgodnie z procedurami, o których mowa w ust. 4 pkt 17 lit. a;
11)
współpracę z współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
12)
weryfikację błędów ewidencji miejscowości, ulic i adresów, o której mowa w art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgłaszanych przez użytkowników SWD PRM oraz zgłaszanie ich zgodnie z procedurą określającą postępowanie z błędami w systemie, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
13)
utrzymanie poprawności danych wprowadzanych do SWD PRM;
14)
realizacja zadania, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 1.
1. 
W skład minimalnego wyposażenia stanowiska pracy dyspozytora medycznego i stanowiska pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego wchodzą:
1)
dotykowa konsola dyspozytorska z systemem zintegrowanej łączności;
2)
stacja robocza z co najmniej dwoma monitorami umożliwiającymi korzystanie z SWD PRM i systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2. 
W skład minimalnego wyposażenia stanowiska pracy członków zespołów ratownictwa medycznego w miejscu stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego wchodzi:
1)
stacja robocza z monitorem umożliwiającym korzystanie z SWD PRM;
2)
drukarka współpracująca ze stacją roboczą, drukująca na formacie A4;
3)
połączenie z Internetem.
3. 
Na wyposażeniu specjalistycznego środka transportu sanitarnego wykorzystywanego przez zespół ratownictwa medycznego pozostają:
1)
terminal mobilny wraz ze stacją dokującą, umożliwiający korzystanie z SWD PRM;
2)
drukarka współpracująca z terminalem mobilnym i SWD PRM drukująca na formacie A4;
3)
urządzenie systemu nawigacji satelitarnej przekazujące dane do SWD PRM.
Przepisu § 10 ust. 3 nie stosuje się w odniesieniu do lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
Przepis § 10 ust. 1 pkt 1 w zakresie wyposażenia stanowiska pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (Dz. U. poz. 1994), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2019 r. zgodnie z art. 22 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1115, 1942 i 2130).