Art. 48b. - [Działania Zakładu z urzędu] - System ubezpieczeń społecznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.497 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 3 kwietnia 2024 r. do: 31 sierpnia 2024 r.
Art. 48b. [Działania Zakładu z urzędu]
1.
Zakład może sporządzać z urzędu zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych, imienne raporty miesięczne, zgłoszenia płatnika składek, zgłoszenia wyrejestrowania płatnika składek, deklaracje rozliczeniowe oraz dokumenty korygujące te dokumenty, zwane dalej "dokumentami związanymi z ubezpieczeniami społecznymi określonymi w ustawie".2.
Zakład może korygować z urzędu błędy stwierdzone w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie.3.
Zakład może żądać od płatnika składek ponownego złożenia dokumentów związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie, jeżeli dokumenty te nie zostały zidentyfikowane w systemie informatycznym Zakładu.4.
Zakład może z urzędu wprowadzać i korygować dane bezpośrednio na kontach ubezpieczonych lub kontach płatników składek, informując o tym ubezpieczonych i płatników składek.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (13)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (13)
- W jakim terminie płatnik składek powinien złożyć do ZUS imienne raporty korygujące po uprawomocnieniu się decyzji ZUS ustalającej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne za ubezpieczonego pracownika płatnika?
- Jak rozliczyć składki ZUS po śmierci przedsiębiorcy?
- Czy ZUS może skorygować z urzędu dokumenty ubezpieczeniowe w przypadku śmierci ubezpieczonego?