Art. 44b. - [Ocenianie osiągnięć edukacyjnych, zachowania, wewnątrzszkolne] - System oświaty.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2022.2230 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 27 września 2023 r. do: 31 grudnia 2029 r.
Art. 44b. [Ocenianie osiągnięć edukacyjnych, zachowania, wewnątrzszkolne]
1.
Ocenianiu podlegają:1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia;2)
zachowanie ucznia.2.
(uchylony).3.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:1)
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;2)
wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.4.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.5.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;2)
udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;3)
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;4)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;5)
dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;6)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.6.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3;2)
ustalanie kryteriów oceniania zachowania;3)
ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;4)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe;5)
ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;6)
ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;7)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.7.
Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 12 ust. 2.8.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;3)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.9.
Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:1)
warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;2)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.10.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (191)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (191)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (10)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (3)
- 14145/2017, Uczniowie klas pierwszych gimnazjum, którzy nie otrzymali promocji do następnej klasy - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej
- 11153/2017, Reforma oświaty - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej
- 7920/2016, Próg edukacyjno-wychowawczy między trzecią a czwartą klasą szkoły podstawowej - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej