System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.72.462

Akt utracił moc
Wersja od: 29 kwietnia 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)2)
z dnia 15 kwietnia 2010 r.
w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
2.
System oceny ryzyka tworzą:
1)
wykaz podmiotów dokonujących naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, zawarty w centralnej ewidencji naruszeń, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2)
wykaz grup naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
3)
sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
4)
wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
1.
Ustalenie ryzyka występowania naruszeń z zakresu czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców następuje na podstawie wyników kontroli, które przeprowadzane są przez uprawnione do tego podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2.
Określenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:

gdzie:

wr - współczynnik ryzyka

n1 - łączna liczba NMW

n2 - łączna liczba PN

n3 - łączna liczba BPN

w1 - wartość punktowa dla NMW wynosi 1

w2 - wartość punktowa dla PN wynosi 3

w3 - wartość punktowa dla BPN wynosi 5

m - liczba kontroli danego podmiotu w roku

NMW - naruszenie mniejszej wagi

PN - poważne naruszenie

BPN - bardzo poważne naruszenie.

1.
Na podstawie analizy stwierdzonych naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, do dnia 31 marca roku następnego, określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń.
2.
Wykaz, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników kontroli podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
3.
Podmioty ujęte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, podlegają kontroli zgodnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.4)) w roku następującym po roku, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35) zmienionej przez dyrektywę Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006
NrPodstawa prawnaRodzaj naruszeniaPoziom przewinienia (*)
BPNPNNMW
AZałoga
A1Art. 5 ust. 1Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorówx
BOkresy prowadzenia pojazdu
B1Art. 6 ust. 1Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego wydłużenie

do 10 godz. nie jest dozwolone

9h<...<10hx
B210h<...<11hx
B311h<...x
B4Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone10h<...<11hx
B511h<...<12hx
B612h<...x
B7Art. 6 ust. 2Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu56h<...<60hx
B860h<...<70hx
B970h<...x
B10Art. 6 ust. 3Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni90h<...<100hx
B11100h<...<112h30x
B12112h30<...x
CPrzerwy
C1Art. 7Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu4h30<...<5hx
C25h<...<6hx
C36h<...x
DOkresy odpoczynku
D1Art. 8 ust. 2Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone10h<...<11hx
D28h30<...<10hx
D3...<8h30x
D4Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli skrócenie jest dozwolone8h<...<9hx
D57h<...<8hx
D6...<7hx
D7Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku3h+(8h<...<9h)x
D83h+(7h<...<8h)x
D93h+(...<7h)x
D10Art. 8 ust. 5Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej8h<...<9hx
D117h<...<8hx
D12...<7hx
D13Art. 8 ust. 6Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku22h<...<24hx
D1420h<...<22hx
D15...<20hx
D16Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone42h<...<45hx
D1736h<...<42hx
D18...<36hx
ERodzaj wynagrodzenia
E1Art. 10 ust. 1Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości lub ilości przewożonych rzeczyx
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85
FInstalacja urządzenia rejestrującego
F1Art. 3 ust. 1Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanegox
GUżytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki
G1Art. 13Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego (na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urządzenie rejestrujące)x
G2Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.)x
G3Art. 14 ust. 1Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździex
G4Niezatwierdzony wzór wykresówkix
G5Niewystarczająca ilość papieru na wydruki w pojeździex
G6Art. 14 ust. 2Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danychx
G7Art. 14 ust. 4Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcyx
G8Art. 14 ust. 4Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartąx
G9Art. 14 ust. 4Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynąłx
G10Art. 14 ust. 5Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dnix
G11Art. 15 ust. 1Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymix
G12Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymix
G13Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradzionax
G14Art. 15 ust. 2Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcyx
G15Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danychx
G16Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane danex
G17Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danychx
G18Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danychx
G19Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkachx
G20Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa)x
G21Art. 15 ust. 3Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdux
G22Niepoprawne stosowanie przełącznikówx
HWprowadzanie informacji
H1Art. 15 ust. 5Brak nazwiska na wykresówcex
H2Brak imienia na wykresówcex
H3Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówkix
H4Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówkix
H5Brak numeru rejestracyjnego na wykresówcex
H6Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu)x
H7Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu)x
H8Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdux
H9Art. 15 ust. 5aNiewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującymx
IPrzedstawianie informacji
I1Art. 15 ust. 7Odmowa poddania się kontrolix
I2Niemożność okazania zapisów z bieżącego dniax
I3Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dnix
I4Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartęx
I5Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dnix
I6Niemożność okazania karty kierowcyx
I7Niemożność okazania wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dnix
JOszustwa
J1Art. 15 ust. 8Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującegox
J2Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanychx
J3Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.)x
KAwarie
K1Art. 16 ust. 1Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztatx
K2Niewykonanie naprawy na trasiex
LRęczne zapisy na wydrukach
L1Art. 16 ust. 2Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwiex
L2Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska, lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówcex
L3Brak podpisu na tymczasowej wykresówcex
L4Art. 16 ust. 3Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego w którym dokonano kradzieżyx
(*)

BPN - bardzo poważne naruszenie.

PN - poważne naruszenie

NMW - naruszenie mniejszej wagi.