Rozdział 2 - Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju - System instytucji rozwoju.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1103 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 października 2023 r.

Rozdział  2

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju

1. 
Rada Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, zwana dalej "Radą", jest ciałem koordynującym funkcjonowanie Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju.
2. 
Do zadań Rady należy:
1)
prowadzenie uzgodnień projektu Strategii Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, zwanej dalej "Strategią", oraz projektu jej aktualizacji;
2)
przyjmowanie Strategii oraz jej aktualizacji;
3)
monitorowanie realizacji Strategii;
4)
przyjmowanie sprawozdania z realizacji Strategii;
5)
określanie sposobu koordynacji zadań instytucji rozwoju w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju.
3. 
Koordynacja, o której mowa w ust. 2 pkt 5, polega w szczególności na:
1)
uzgadnianiu sposobu realizacji zadań Grupy PFR, w szczególności w zakresie:
a)
oferowania instrumentów finansowych i doradztwa przedsiębiorcom, w szczególności mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom, osobom zamierzającym podjąć wykonywanie działalności gospodarczej oraz jednostkom samorządu terytorialnego i osobom fizycznym,
b)
realizacji przedsięwzięć sprzyjających wzrostowi konkurencyjności oraz rozwojowi innowacyjności i kapitału ludzkiego,
c)
doradztwa w zakresie eksportu i polskich inwestycji za granicą oraz napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych,
d)
programów służących upowszechnianiu wiedzy ekonomicznej, promocji przedsięwzięć gospodarczych oraz rozwojowi rynku finansowego,
e)
współpracy z organizacjami, instytucjami i funduszami międzynarodowymi oraz współpracy w ramach programów międzynarodowych;
2)
zbieraniu informacji o realizacji zadań Grupy PFR, ocenie ich realizacji oraz wydawaniu rekomendacji w zakresie sposobu ich realizacji;
3)
zapewnianiu spójnej i pełnej informacji o instytucjach rozwoju i oferowanych przez nie instrumentach finansowych oraz o doradztwie.
4. 
Rada przestrzega zakresu działania instytucji rozwoju określonego w przepisach odrębnych oraz statutach instytucji rozwoju.
5. 
Instytucje rozwoju przekazują, na żądanie przewodniczącego Rady, informacje dotyczące realizacji zadań Grupy PFR, w zakresie i w terminie wskazanych przez przewodniczącego Rady, z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych.
1. 
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący Rady - prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju;
2)
wiceprzewodniczący Rady - prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego;
3)
pozostali członkowie:
a)
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
b)
prezes zarządu Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółki Akcyjnej,
c)
prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Spółki Akcyjnej,
d)
prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Spółki Akcyjnej.
2. 
Rada podejmuje uchwały większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, z wyjątkiem uchwały, o której mowa w art. 7 ust. 5.
3. 
Członkowie Rady dysponują każdy po jednym głosie.
3a. 
Przewodniczący Rady może zapraszać do udziału w pracach Rady prezesa zarządu Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego Spółki Akcyjnej, z siedzibą w Katowicach, bez prawa głosu.
4. 
Obsługę Rady zapewnia Polski Fundusz Rozwoju.
1. 
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin przyjęty przez Radę w drodze uchwały.
2. 
Rada odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3. 
Przewodniczący Rady organizuje prace Rady i kieruje nimi, w szczególności zwołuje jej posiedzenia.
4. 
W przypadku gdy osobisty udział członka Rady w posiedzeniu nie jest możliwy, nieobecnego członka Rady zastępuje upoważniony przez niego członek zarządu właściwej instytucji rozwoju, a w przypadku Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - jego zastępca, którym przysługują uprawnienia członka Rady.
1. 
Strategia jest dokumentem określającym sposób koordynacji wykonywania zadań Grupy PFR.
2. 
Strategia zawiera ponadto:
1)
analizę sytuacji rynkowej w zakresie:
a)
występowania luk rynkowych,
b)
umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorców,
c)
realizacji inwestycji,
d)
rozwoju innowacji,
e)
poziomu rozwoju przedsiębiorczości,
f)
wykorzystywania instrumentów finansowych przez przedsiębiorców,
g)
rynku pracy,
h)
współpracy międzynarodowej z przedsiębiorcami zagranicznymi,
i)
trendów rozwojowych gospodarek światowych;
2)
wskaźniki osiągnięcia celów w zakresie zadań Grupy PFR;
3)
wskazanie możliwych źródeł finansowania zadań Grupy PFR;
4)
określenie sposobu monitorowania i oceny wykonania Strategii.
3. 
Strategia uwzględnia postanowienia przepisów odrębnych, programów przyjętych przez Radę Ministrów lub właściwego ministra oraz dokumentów programowych instytucji rozwoju.
4. 
Strategia jest opracowywana na okres 5 lat kalendarzowych i może być aktualizowana.
5. 
Do Strategii nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412).
1. 
Przewodniczący Rady opracowuje projekt Strategii w uzgodnieniu z pozostałymi członkami Rady. W toku uzgodnień członkowie Rady mogą przedstawiać propozycje postanowień Strategii.
2. 
Członek Rady może także wskazać części projektu Strategii, które wymagają zmiany ze względu na przepisy odrębne lub inne regulacje wiążące reprezentowaną przez niego instytucję rozwoju. Jeżeli przewodniczący Rady nie uwzględni wskazania członka Rady, jest obowiązany pisemnie uzasadnić swoje stanowisko.
3. 
Do dnia 30 czerwca ostatniego roku obowiązywania Strategii przewodniczący Rady przedkłada projekt nowej Strategii do zaopiniowania:
1)
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki;
2)
ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego - w zakresie zgodności ze średniookresową strategią rozwoju kraju w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4. 
Minister właściwy do spraw gospodarki oraz minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego opiniują projekt Strategii w terminie 45 dni od dnia jego otrzymania, a następnie przekazują opinie przewodniczącemu Rady. Przewodniczący Rady może zmienić projekt Strategii, biorąc pod uwagę opinie ministra właściwego do spraw gospodarki lub ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. W przypadku nieuwzględnienia opinii w całości albo w części przewodniczący Rady pisemnie informuje ministra właściwego do spraw gospodarki lub ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o przyczynach nieuwzględnienia opinii w całości albo w części, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.
5. 
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenie Rady w celu przyjęcia Strategii w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatniej z opinii, o których mowa w ust. 4. Do ważności uchwały w sprawie przyjęcia Strategii jest wymagana jednomyślność. Głosowanie jest jawne.
6. 
W przypadku braku jednomyślności członek Rady głosujący przeciwko przyjęciu Strategii przedstawia Radzie pisemne uzasadnienie w terminie 7 dni od dnia zakończenia posiedzenia, o którym mowa w ust. 5. Przewodniczący Rady, po zapoznaniu się z uzasadnieniem, może odpowiednio zmienić projekt Strategii.
7. 
W przypadku braku jednomyślności przewodniczący Rady, w terminie 30 dni od dnia zakończenia posiedzenia, o którym mowa w ust. 5, zwołuje kolejne posiedzenie Rady w celu przyjęcia Strategii. Do ważności ponownej uchwały w sprawie przyjęcia Strategii jest wymagana większość 2/3 głosów ustawowego składu Rady.
8. 
Do aktualizacji Strategii przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio, z tym że projekt aktualizacji Strategii przewodniczący Rady może przedłożyć do zaopiniowania w każdym czasie.
1. 
Przewodniczący Rady przygotowuje projekt sprawozdania z wykonania Strategii w danym roku kalendarzowym do dnia 31 marca kolejnego roku.
2. 
Rada przyjmuje sprawozdanie z wykonania Strategii w danym roku kalendarzowym do dnia 30 kwietnia kolejnego roku.
3. 
Przewodniczący Rady niezwłocznie przedstawia sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw gospodarki oraz podmiotom uprawionym do wykonywania w instytucjach rozwoju praw z akcji należących do Skarbu Państwa.
4. 
Jeżeli Rada nie przyjmie sprawozdania w terminie, o którym mowa w ust. 2, przewodniczący Rady przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki projekt sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, wraz z informacją o okolicznościach nieprzyjęcia sprawozdania przez Radę.
1. 
Instytucje rozwoju, opracowując swoje plany strategiczne, plany finansowe, plany operacyjne lub inne podobne dokumenty, uwzględniają postanowienia Strategii.
2. 
W przypadku gdy z przepisów odrębnych, orzeczenia sądu, programu rozwoju lub decyzji właściwego organu władzy publicznej wynika konieczność zmiany Strategii, instytucja rozwoju niezwłocznie zwraca się do Rady o aktualizację Strategii.
1. 
Polski Fundusz Rozwoju prowadzi i obsługuje portal internetowy Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, zwany dalej "portalem Grupy PFR", za pomocą którego instytucje rozwoju upowszechniają informacje o swojej działalności oraz mogą wykonywać zadania.
2. 
Instytucje rozwoju uczestniczą w pokrywaniu kosztów funkcjonowania portalu Grupy PFR.
3. 
Zasady prowadzenia portalu Grupy PFR, w tym pokrywania kosztów funkcjonowania, określają umowy zawierane przez Polski Fundusz Rozwoju.