Rozdział 3 - Informacje rejestrowane oraz ich przekazywanie do SInF - System Informacji Finansowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.180

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 stycznia 2023 r.

Rozdział  3

Informacje rejestrowane oraz ich przekazywanie do SInF

Instytucje zobowiązane mają obowiązek przekazywać do SInF informacje rejestrowane, z wyjątkiem informacji o rachunku, na który na koniec danego dnia następuje automatyczne przeksięgowanie środków pieniężnych, a ich zwrot wraz z odsetkami następuje automatycznie na rachunek nie później niż w terminie 2 dni roboczych.

Instytucja zobowiązana przekazuje do SInF informacje rejestrowane w przypadku:

1)
otwarcia rachunku albo zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2;
2)
zmiany informacji rejestrowanej;
3)
zamknięcia rachunku albo zakończenia obowiązywania umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2.
1. 
Informacje rejestrowane w zakresie informacji o rachunku zawierają:
1)
numer rachunku oznaczony identyfikatorem Międzynarodowego Numeru Rachunku Bankowego (IBAN) albo numer rachunku unikalny w ramach instytucji zobowiązanej w przypadku rachunków nieoznaczonych IBAN;
2)
dane identyfikacyjne posiadacza;
3)
dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego posiadacza - w przypadku informacji przekazywanych przez instytucje zobowiązane będące instytucjami obowiązanymi zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu;
4)
dane identyfikacyjne pełnomocnika;
5)
dane identyfikacyjne innej niż posiadacz lub pełnomocnik osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, wskazanej w treści umowy rachunku, która zgodnie z postanowieniami takiej umowy jest uprawniona do otrzymania wartości majątkowych zgromadzonych na rachunku;
6)
datę otwarcia rachunku;
7)
datę zamknięcia rachunku;
8)
datę początku obowiązywania relacji między osobami, o których mowa w pkt 3-5, a rachunkiem;
9)
datę zakończenia obowiązywania relacji między osobami, o których mowa w pkt 3-5, a rachunkiem, jeżeli instytucja zobowiązana posiada te dane;
10)
rodzaj rachunku;
11)
informację, czy zamknięcie rachunku nastąpiło z uwagi na brak możliwości zastosowania jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu;
12)
informacje o przyporządkowaniu do rachunku innych numerów odpowiadających strukturze zapisu Numeru Rachunku Bankowego (NRB) lub IBAN w celu identyfikacji poszczególnych płatności dokonywanych na rachunku lub ich zleceniodawców wraz z informacją o metodzie nadawania takich numerów;
13)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) instytucji zobowiązanej prowadzącej rachunek.
2. 
Informacje rejestrowane w zakresie informacji o umowie, o której mowa w art. 4 pkt 2, zawierają:
1)
numer umowy unikalny w ramach instytucji zobowiązanej;
2)
dane identyfikacyjne posiadacza;
3)
dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego posiadacza - w przypadku informacji przekazywanych przez instytucje zobowiązane będące instytucjami obowiązanymi zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu;
4)
dane identyfikacyjne pełnomocnika;
5)
dane identyfikacyjne innej niż posiadacz lub pełnomocnik osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, wskazanej w treści umowy, która zgodnie z jej postanowieniami jest uprawniona do otrzymania wartości majątkowych przechowywanych na podstawie tej umowy;
6)
datę zawarcia umowy;
7)
datę końcową obowiązywania umowy;
8)
datę początku obowiązywania relacji między osobami, o których mowa w pkt 3-5, a umową;
9)
datę zakończenia obowiązywania relacji między osobami, o których mowa w pkt 3-5, a umową, jeżeli instytucja zobowiązana posiada te dane;
10)
rodzaj umowy;
11)
informację, czy zakończenie obowiązywania umowy nastąpiło z uwagi na brak możliwości zastosowania jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu;
12)
NIP instytucji zobowiązanej będącej stroną umowy.
3. 
Dane identyfikacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4 lub ust. 2 pkt 2 i 4, obejmują:
1)
w przypadku osób fizycznych:
a)
imię i nazwisko, a także nazwę (firmę) w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą,
b)
obywatelstwo,
c)
numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) albo datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL oraz państwo urodzenia,
d)
rodzaj, numer i serię dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby,
e)
kraj wydania dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby,
f)
NIP - w przypadku posiadacza będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
g)
adres zamieszkania,
h)
adres korespondencyjny,
i)
adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej - w przypadku posiadacza będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
j)
numer telefonu i adres poczty elektronicznej;
2)
w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej:
a)
nazwę (firmę),
b)
formę organizacyjną,
c)
NIP, a w przypadku braku takiego numeru - państwo rejestracji, nazwę właściwego rejestru oraz numer i datę rejestracji,
d)
adres siedziby lub adres prowadzenia działalności,
e)
adres korespondencyjny,
f)
numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
4. 
Dane identyfikacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lub ust. 2 pkt 3, obejmują:
1)
imię i nazwisko;
2)
obywatelstwo;
3)
numer PESEL albo datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL oraz państwo urodzenia;
4)
rodzaj, kraj wydania, numer i serię dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby;
5)
adres zamieszkania;
6)
opis grupy osób, w których głównym interesie powstał lub działa trust, w przypadku, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. b tiret czwarte ustawy o przeciwdziałaniu - zamiast danych, o których mowa w pkt 1-5.
5. 
Dane identyfikacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lub ust. 2 pkt 5, obejmują:
1)
w przypadku osób fizycznych:
a)
imię i nazwisko,
b)
obywatelstwo,
c)
numer PESEL albo datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL oraz państwo urodzenia,
d)
rodzaj, kraj wydania, numer i serię dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby;
2)
w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej:
a)
nazwę (firmę),
b)
formę organizacyjną,
c)
NIP, a w przypadku braku takiego numeru - państwo rejestracji, nazwę właściwego rejestru oraz numer i datę rejestracji,
d)
adres siedziby lub adres prowadzenia działalności.
6. 
Dane identyfikacyjne, o których mowa w:
1)
ust. 3 pkt 1 lit. e, g, h, j, pkt 2 lit. d-f oraz ust. 5 pkt 1 lit. b-d i pkt 2 lit. b-d, są przekazywane, jeżeli instytucja zobowiązana posiada te dane;
2)
ust. 4 pkt 2-5, są przekazywane, jeżeli zostały ustalone przez instytucję zobowiązaną zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu.
1. 
Instytucja zobowiązana przekazuje do SInF informacje rejestrowane za pośrednictwem STIR.
2. 
Do przekazania informacji rejestrowanej przez instytucje zobowiązane, o których mowa w art. 3 pkt 2 lit. a i b, z wyłączeniem Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, stosuje się odpowiednio przepisy art. 119zk § 2 i 3 Ordynacji podatkowej.
3. 
Korzystanie z pośrednictwa podmiotów, o których mowa w art. 119zk § 2 i 3 Ordynacji podatkowej, nie zwalnia instytucji zobowiązanej z odpowiedzialności za przekazanie informacji rejestrowanej do STIR.
4. 
Przekazanie informacji rejestrowanej do STIR oraz przekazanie tej informacji ze STIR do SInF jest nieodpłatne.
1. 
Instytucja zobowiązana przekazuje do STIR informację rejestrowaną nie później niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia rachunku albo zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2, zmiany informacji rejestrowanej przekazanej do SInF, zamknięcia rachunku albo zakończenia obowiązywania umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu, instytucja zobowiązana przekazuje do STIR informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 i 3, w terminie 3 dni od dnia ich uzyskania.
3. 
Izba rozliczeniowa niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania informacji rejestrowanej od instytucji zobowiązanej, przekazuje te informacje do SInF.
4. 
Informacje rejestrowane w zakresie informacji o rachunku oraz informacje określone w art. 119zr Ordynacji podatkowej przekazywane przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową na podstawie art. 119zp § 1 Ordynacji podatkowej są przekazywane łącznie. Izba rozliczeniowa z otrzymanego zbioru danych wyodrębnia informacje rejestrowane w zakresie informacji o rachunku oraz przekazuje je do SInF w terminie, o którym mowa w ust. 3.
5. 
Do terminów, o których mowa w ust. 1-3, nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy oraz okresu od chwili wystąpienia awarii lub zakłócenia funkcjonowania STIR do chwili przywrócenia funkcjonowania STIR.

W przypadku wątpliwości organu właściwego co do zgodności ze stanem faktycznym lub kompletności przekazanej do SInF informacji rejestrowanej organ ten może wystąpić za pośrednictwem STIR z żądaniem ponownego przekazania informacji rejestrowanej. Instytucja zobowiązana przekazuje do STIR informację rejestrowaną w terminie 3 dni od dnia wpływu lub udostępnienia żądania ponownego przekazania informacji rejestrowanej. Przepis art. 14 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

1. 
Informacje rejestrowane są przetwarzane w SInF przez okres 5 lat od dnia zamknięcia rachunku albo zakończenia obowiązywania umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2.
2. 
Przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, po dokonaniu oceny konieczności i proporcjonalności dalszego przetwarzania w SInF informacji rejestrowanej, w tym na wniosek podmiotu uprawnionego, organ właściwy może zdecydować o ich przetwarzaniu przez kolejny okres, nie dłuższy niż 5 lat, licząc od dnia, w którym upływa okres, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest to konieczne w celu przeciwdziałania praniu pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu lub w celu zapewnienia prawidłowości prowadzonych postępowań w sprawach dotyczących przestępstw katalogowych.

Instytucje zobowiązane przekazują informacje rejestrowane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.