Rozdział 3 - Szkolenia - Świadectwo maszynisty.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2680

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 listopada 2023 r.

Rozdział  3

Szkolenia

§  5. 
1. 
Szkolenia maszynistów są realizowane na podstawie opracowanych w ramach systemów zarządzania kompetencjami przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury programów szkolenia, które obejmują:
1)
szkolenia okresowe;
2)
szkolenia z użyciem symulatora pojazdu kolejowego.
2. 
Harmonogram szkoleń maszynistów obejmuje w roku kalendarzowym co najmniej:
1)
24 godziny szkoleń okresowych podzielonych na co najmniej trzy sesje szkoleniowe;
2)
3 godziny szkolenia z użyciem symulatora pojazdu kolejowego.
3. 
Godzina szkolenia:
1)
okresowego - jest równa 45 minutom;
2)
realizowanego z użyciem symulatora pojazdu kolejowego - jest równa 60 minutom.
§  6. 
1. 
Program szkoleń okresowych obejmuje omówienie:
1)
dokumentacji dla maszynistów, o której mowa w technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy";
2)
ryzyk, które dotyczą pracy na stanowisku maszynisty, zidentyfikowanych w ramach procesu zarządzania bezpieczeństwem przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury;
3)
poważnych wypadków, wypadków i incydentów - ze wskazaniem:
a)
przyczyn,
b)
skutków,
c)
zaleceń w zakresie poprawy bezpieczeństwa oraz zapobiegania poważnym wypadkom, wypadkom lub incydentom;
4)
zagadnień dotyczących pracy na stanowisku maszynisty, które są istotne dla przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury.
2. 
Opracowując program szkoleń okresowych, uwzględnia się konieczność aktualizacji posiadanych przez maszynistów kompetencji oraz zapewnienie ciągłości realizacji procesu doskonalenia zawodowego maszynistów.
§  7. 
1. 
Szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego składa się z sesji.
2. 
Szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego odbywa się na podstawie zatwierdzonego przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury programu szkolenia z użyciem symulatora pojazdu kolejowego, którego zakres jest dostosowany do kategorii i podkategorii świadectwa odbywającego szkolenie maszynisty.
3. 
Sesja polega na prowadzeniu pojazdu kolejowego na wybranej przez instruktora trasie i obejmuje co najmniej trzy zadania niestandardowe oraz co najmniej trzy sytuacje niebezpieczne wymienione w wykazie zadań niestandardowych i sytuacji niebezpiecznych objętych szkoleniem z użyciem symulatora pojazdu kolejowego określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4. 
Po przeprowadzonej sesji instruktor:
1)
omawia z maszynistą jej przebieg oraz wskazuje popełnione błędy i nieprawidłowości;
2)
sporządza raport z sesji zawierający:
a)
podstawowe parametry sesji:
nazwę ośrodka szkolenia,
imię (imiona) i nazwisko oraz numer identyfikacyjny (służbowy) szkolonego maszynisty,
imię (imiona) i nazwisko instruktora, a jeżeli sesję prowadził instruktor będący egzaminatorem wpisanym do rejestru egzaminatorów, o którym mowa w art. 22be ust. 1 ustawy - jego imię i nazwisko oraz numer wpisu do tego rejestru,
miejsce przeprowadzenia sesji,
czas trwania sesji,
odcinek lub odcinki linii kolejowej, stacje kolejowe, posterunki ruchu,
typ pojazdu kolejowego z uwzględnieniem parametrów technicznych składu pociągu lub składu manewrowego (zestawienie składu oraz masa brutto),
b)
zadania do wykonania podczas sesji wraz z opisem reakcji maszynisty,
c)
rekomendacje dotyczące zakresu doskonalenia zawodowego maszynisty.
§  8. 
Maszyniście nieobecnemu na szkoleniu umożliwia się odbycie szkolenia w innym terminie, przypadającym najpóźniej w okresie miesiąca od dnia ustania przyczyny nieobecności maszynisty.