Świadectwo maszynisty.
Dz.U.2014.212
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 10 lutego 2014 r.
w sprawie świadectwa maszynisty 2
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Szkolenie i egzaminowanie kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty
Szkolenie i egzaminowanie kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty
Szkolenia oraz sprawdziany wiedzy i umiejętności maszynistów
Szkolenia oraz sprawdziany wiedzy i umiejętności maszynistów
Zakres danych dotyczących infrastruktury kolejowej ujęty w świadectwie maszynisty
Zakres danych dotyczących infrastruktury kolejowej ujęty w świadectwie maszynisty
Rejestr świadectw maszynistów
Rejestr świadectw maszynistów
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH POJAZDU KOLEJOWEGO, OBJĘTYCH SZKOLENIEM I EGZAMINEM, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA PRZEZ KANDYDATA NA MASZYNISTĘ ŚWIADECTWA MASZYNISTY
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH POJAZDU KOLEJOWEGO, OBJĘTYCH SZKOLENIEM I EGZAMINEM, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA PRZEZ KANDYDATA NA MASZYNISTĘ ŚWIADECTWA MASZYNISTY
Maszynista powinien umieć:
a) zgromadzić dokumentację i niezbędne wyposażenie,
b) sprawdzić, czy wyznaczony pojazd trakcyjny może być użyty do obsługi wyznaczonego pociągu,
c) wprowadzić i sprawdzić informacje zapisane w dokumentacji dotyczącej pojazdu trakcyjnego i pociągu,
d) sprawdzić przez dokonanie określonych prób i kontroli, czy urządzenia związane z bezpieczeństwem są sprawne,
e) sprawdzić wyposażenie pojazdu trakcyjnego w sprzęt ochronny i sprzęt związany z bezpieczeństwem oraz jego sprawność,
f) wykonać wszelkie należące do obowiązków maszynisty czynności zapobiegawczo-utrzymaniowe.
2. Znajomość pojazdu kolejowego
Aby prowadzić pojazd trakcyjny, maszynista powinien być zapoznany ze wszystkimi obsługiwanymi przez niego regulatorami i wskaźnikami, w szczególności z tymi, które dotyczą funkcjonowania:
a) napędu,
b) hamowania,
c) urządzeń kontroli czujności maszynisty.
Aby wykryć i zlokalizować nieprawidłowości występujące w pojazdach kolejowych, ustalić, co jest potrzebne do ich usunięcia, a także w określonych przypadkach podjąć działania naprawcze, maszynista powinien być zapoznany z:
a) konstrukcjami mechanicznymi pojazdów kolejowych,
b) zawieszeniem i urządzeniami mocującymi,
c) częściami biegowymi,
d) urządzeniami związanymi z bezpieczeństwem ruchu pociągów,
e) konstrukcją zbiorników paliwa, układem zasilania paliwem i układem wydechowym,
f) oznaczeniami znajdującymi się wewnątrz i na zewnątrz pojazdów kolejowych, w szczególności symbolami używanymi przy przewozie towarów niebezpiecznych,
g) systemem rejestracji jazd,
h) układami: elektrycznym i pneumatycznym,
i) systemem pobierania prądu trakcyjnego i układami wysokiego napięcia,
j) sprzętem łączności, w tym systemem transmisji radiowej i łącznością tor - pojazd,
k) organizacją jazd pojazdem trakcyjnym,
l) budową pojazdów kolejowych i ich przeznaczeniem oraz urządzeniami wykorzystywanymi do prowadzenia pociągu i pracy manewrowej, a w szczególności z systemem zatrzymywania pociągu przy użyciu samoczynnego hamulca zespolonego,
m) układem hamulcowym,
n) częściami charakterystycznymi dla pojazdów kolejowych,
o) sprzęganiem pojazdów kolejowych.
3. Próby hamulców
Maszynista powinien umieć:
a) sprawdzić i obliczyć przed jazdą, czy rzeczywista masa hamująca pociągu odpowiada masie hamującej wymaganej dla danej linii, zgodnie z wartościami podanymi w dokumentacji pociągu,
b) sprawdzić działanie poszczególnych elementów układu hamulcowego pojazdu trakcyjnego oraz pociągu odpowiednio przed jazdą, przy jego uruchamianiu i w czasie jazdy.
4. Sposób funkcjonowania i prędkość maksymalna pociągu w odniesieniu do charakterystyk linii
Maszynista powinien umieć zastosować odpowiednią technikę prowadzenia pociągu w celu zachowania maksymalnych, dopuszczalnych prędkości pociągów w zależności od parametrów stałych i parametrów zmiennych linii (odcinków), takich jak: pochylenia miarodajne, łuki, dopuszczalne prędkości na odcinkach linii, doraźne ograniczenia prędkości przekazane maszyniście, wskazania urządzeń sygnalizacyjnych i panujące warunki atmosferyczne.
5. Prowadzenie pociągu w sposób, który nie powoduje uszkodzeń infrastruktury kolejowej lub pojazdów
Maszynista powinien umieć:
a) korzystać zgodnie z obowiązującymi zasadami ze wszystkich dostępnych układów sterowania,
b) uruchomić pociąg, uwzględniając przyczepność i ograniczenia mocy pojazdu trakcyjnego,
c) używać hamulców pociągu.
6. Nieprawidłowości
Maszynista powinien:
a) zwracać uwagę na zdarzenia zaistniałe podczas prowadzenia pociągu,
b) umieć dokonać oględzin technicznych pociągu, umieć rozpoznać oznaki nieprawidłowości, zapobiegać ich powstawaniu i umieć reagować odpowiednio do ich znaczenia, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego i bezpieczeństwa osób,
c) wykazać się znajomością stosowania dostępnych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego i środków łączności.
7. Postępowanie w razie nieprzewidzianych zdarzeń
Maszynista powinien:
a) znać obowiązujące procedury zabezpieczenia pociągu i wezwania pomocy w razie wypadku z udziałem ludzi znajdujących się w pociągu,
b) umieć ustalić, czy w składzie pociągu znajdują się towary niebezpieczne, określić ich rodzaj oraz umiejscowienie na podstawie dokumentacji pociągu,
c) znać procedury ewakuacji podróżnych z pociągu pasażerskiego w sytuacji awaryjnej.
8. Warunki określające kontynuowanie jazdy po zdarzeniu z udziałem pojazdu kolejowego
Po zaistnieniu poważnego wypadku, wypadku, incydentu albo innego zdarzenia kolejowego maszynista powinien umieć ocenić, czy i przy zachowaniu jakich warunków pojazd kolejowy może kontynuować jazdę.
Maszynista powinien:
a) umieć określić, czy przed kontynuacją jazdy przez pociąg potrzebna jest ocena specjalisty,
b) znać, określone przez zarządcę infrastruktury, procedury informowania o możliwości kontynuowania jazdy po wypadku.
9. Unieruchomienie pociągu
Maszynista powinien posiadać wiedzę na temat możliwości zatrzymania pociągu lub jego części i zabezpieczenia go przed niespodziewanym uruchomieniem lub zbiegnięciem.
ZAŁĄCZNIK Nr 2 11
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ, OBJĘTYCH SZKOLENIEM I EGZAMINEM, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA ŚWIADECTWA MASZYNISTY
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ, OBJĘTYCH SZKOLENIEM I EGZAMINEM, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA ŚWIADECTWA MASZYNISTY
Maszynista powinien umieć zastosować odpowiednią technikę prowadzenia pociągu uwzględniającą charakterystykę linii kolejowej i stosować maksymalną prędkość pociągu odpowiadającą warunkom pogodowym, obowiązującym dla linii kolejowej ograniczeniom prędkości oraz przyjętym od zarządcy infrastruktury kolejowej lub użytkownika bocznicy informacjom.
2. Znajomość linii
Maszynista powinien potrafić przewidywać problemy, które mogą powstać w czasie jazdy, i odpowiednio im zapobiegać, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz związane z punktualnością prowadzenia pociągu i ekonomicznością jazdy. Powinien posiadać wiedzę na temat linii kolejowych i urządzeń na trasie jazdy oraz ewentualnych tras zastępczych.
Znajomość linii kolejowej powinna obejmować następujące zagadnienia:
a) warunki eksploatacji linii kolejowej, w tym zmiany toru i ruch jednokierunkowy,
b) znajomość dokumentów zarządcy infrastruktury kolejowej dotyczących linii kolejowej,
c) określenie torów, które mogą być wykorzystane do danego rodzaju przewozów,
d) obowiązujące zasady prowadzenia ruchu pociągów oraz system sygnalizacyjny,
e) system blokady liniowej i związane z nim przepisy,
f) nazwy stacji kolejowych, ich położenie na linii kolejowej, warunki widoczności stacji i nastawni,
g) sygnalizacja przejściowa pomiędzy różnymi systemami sterowania ruchem kolejowym lub systemami zasilania trakcyjnego,
h) ograniczenia prędkości dla różnych kategorii prowadzonych pociągów,
i) profile topograficzne,
j) szczególne warunki hamowania, w szczególności na liniach o stromym nachyleniu,
k) szczególne właściwości eksploatacyjne, w tym specjalne sygnały, znaki i warunki odjazdu.
3. Przepisy bezpieczeństwa
Maszynista powinien:
a) wiedzieć, że pociąg należy uruchamiać tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie zalecane warunki, w tym warunki wynikające z rozkładu jazdy, nakazu jazdy lub sygnału odjazdu podawanego przez urządzenia sygnalizacyjne,
b) umieć obserwować sygnały urządzeń przytorowych i urządzeń znajdujących się w pojeździe trakcyjnym, odpowiednio je interpretować i postępować zgodnie z ustalonymi procedurami,
c) umieć prowadzić pociąg w sposób bezpieczny zgodnie z ustalonymi procedurami dotyczącymi jazdy i stosować, w razie otrzymania takiego polecenia, szczególne warunki prowadzenia pociągu, w szczególności czasowe ograniczenie prędkości, jazdę w kierunku przeciwnym do zasadniczego, pozwolenie na przejazd obok semafora wskazującego sygnał zabraniający jazdy, wykonanie pracy manewrowej, zmianę kierunku jazdy, przejazd przez miejsce wykonywania prac budowlanych,
d) umieć przestrzegać terminowości postojów wynikających z rozkładu jazdy i wyznaczonych postojów dodatkowych.
4. Prowadzenie pociągu
Maszynista powinien umieć:
a) ustalić miejsce położenia pociągu na linii kolejowej,
b) używać hamulców pociągu, uwzględniając warunki linii kolejowej,
c) regulować prędkość jazdy pociągu zgodnie z rozkładem jazdy oraz wydanymi poleceniami, w szczególności mającymi na celu oszczędność energii trakcyjnej, przy uwzględnieniu charakterystyk typu pojazdu trakcyjnego, pociągu oraz linii kolejowej.
5. Nieprawidłowości
Maszynista powinien umieć:
a) zwracać uwagę na nieprawidłowości dotyczące infrastruktury kolejowej i otoczenia, w tym urządzeń sygnalizacyjnych, torów, zasilania w energię trakcyjną, przejazdów kolejowych, otoczenia torów i ruchu kolejowego,
b) określić odległość dzielącą prowadzony pojazd kolejowy od przeszkód zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego,
c) poinformować zarządcę infrastruktury kolejowej o miejscu i charakterze zaobserwowanych nieprawidłowości, upewniając się, że informacja ta została należycie zrozumiana,
d) podjąć działania, uwzględniające infrastrukturę kolejową, mające na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i osób.
6. Postępowanie w razie nieprzewidzianych zdarzeń i wypadków, pożarów oraz wypadków z udziałem ludzi
Maszynista powinien umieć:
a) podejmować działania w celu ochrony pociągu i wezwania pomocy w razie wypadku kolejowego z udziałem ludzi,
b) ocenić, gdzie zatrzymać pociąg w razie pożaru w pociągu, i w razie konieczności umożliwić ewakuację pasażerów,
c) przekazać informację dotyczącą pożaru odpowiednim służbom, jeżeli pożar nie może być opanowany przez maszynistę i obsługę pociągu,
d) jak najszybciej poinformować zarządcę infrastruktury kolejowej w przypadkach, o których mowa w lit. a-c,
e) ocenić, czy i w jakich warunkach infrastruktura kolejowa pozwala na dalsze prowadzenie pociągu lub pojazdu kolejowego.
7. Testy językowe
Wymóg znajomości języków obcych dotyczy infrastruktury kolejowej, do której odnosi się świadectwo maszynisty.
Maszynista powinien:
a) posiadać umiejętności w zakresie języka wskazanego przez danego zarządcę infrastruktury kolejowej w przypadku konieczności porozumiewania się z przedstawicielem zarządcy infrastruktury kolejowej w sprawach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
b) posiadać umiejętności językowe odpowiadające poziomowi znajomości języka umożliwiającego aktywne i skuteczne porozumiewanie się z przedstawicielem zarządcy infrastruktury kolejowej w sytuacjach rutynowych, trudnych oraz awaryjnych,
c) umieć korzystać z wiadomości i metod komunikacji określonych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności "Ruch kolejowy",
d) posiadać umiejętność rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu czytanego oraz umiejętność ustnego i pisemnego porozumiewania się w języku wskazanym przez zarządcę infrastruktury kolejowej, zgodnie z poziomem biegłości językowej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; przepisu nie stosuje się do maszynistów prowadzących pociągi w ruchu transgranicznym po infrastrukturze kolejowej obejmującej odcinki linii kolejowych przebiegające przez przejścia graniczne z państwami członkowskimi Unii Europejskiej sąsiadującymi z Rzeczpospolitą Polską, którym zarządca tej infrastruktury udzielił odstępstwa od wymagań dotyczących znajomości języka zgodnie z poziomem biegłości językowej B1.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROGRAM ORAZ CZAS TRWANIA SZKOLENIA KANDYDATÓW NA MASZYNISTÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UZYSKANIE ŚWIADECTWA MASZYNISTY
PROGRAM ORAZ CZAS TRWANIA SZKOLENIA KANDYDATÓW NA MASZYNISTÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UZYSKANIE ŚWIADECTWA MASZYNISTY
Lp. | Kategoria świadectwa maszynisty*) | Podkategoria świadectwa maszynisty**) | Moduły oraz liczba godzin szkolenia****) | |||
Praca przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego***) | Praca przy czynnościach rewidenta tabory***) | Praca przy czynnościach maszynisty | Razem | |||
1 | A | A1 | 220 | 40 | 340 | 600 |
2 | A | A2 | 180 | - | 320 | 500 |
3 | A | A3 | 180 | - | 320 | 500 |
4 | A | A4 | 220 | 40 | 340 | 600 |
5 | A | A5 | 180 | - | 320 | 500 |
6 | B | B1 | 260 | 40 | 500 | 800 |
7 | B | B2 | 260 | 40 | 500 | 800 |
*) W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A albo B kandydat na maszynistę realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia nie sumują się).
**) Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kat. A i kat. B (np. A1+B2), realizuje on cykl szkolenia w wymiarze przewidzianym dla kat. B.
***) Czas trwania szkolenia może zostać skrócony o okres zatrudnienia kandydata na maszynistę na stanowisku rewidenta taboru lub innym, na którym wykonywał on czynności obejmujące naprawę i utrzymanie taboru kolejowego.
****) Godzina szkolenia równa się 60 minutom.
Część II. Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne)
Lp. | Temat | Liczba godzin*) | ||
wykłady | zajęcia praktyczne | razem | ||
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego | ||||
1 | Znajomość budowy i obsługi pojazdu kolejowego | 24 | 6 | 30 |
2 | Urządzenia bezpieczeństwa zainstalowane w pojeździe kolejowym | 6 | 2 | 8 |
3 | Rodzaje hamulców, układ pneumatyczny i hamulcowy | 16 | 8 | 24 |
4 | Próby hamulców oraz czynności kontrolne przed jazdą (włącznie ze sporządzeniem karty próby hamulca) | 8 | 16 | 24 |
5 | Dokumentacja prowadzona przez maszynistę | 4 | 4 | 8 |
6 | Sterowanie pojazdu kolejowego | 20 | 8 | 28 |
7 | Technika prowadzenia pojazdu kolejowego (jazdy manewrowej) | 4 | 8 | 12 |
8 | Nieprawidłowości, usterki i nadzwyczajne zdarzenia podczas prowadzenia pojazdu kolejowego | 8 | 4 | 12 |
9 | Postępowanie w razie wystąpienia poważnego wypadku, wypadku, incydentu lub innego zdarzenia kolejowego | 8 | 4 | 12 |
10 | Warunki kontynuowania jazdy po wystąpieniu zdarzenia kolejowego | 2 | 2 | 4 |
11 | Zatrzymanie oraz zabezpieczenie pojazdu kolejowego i pociągu | 2 | 4 | 6 |
12 | Regulacje wewnętrzne przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury, w zakresie odnoszącym się do pracy maszynisty | 16 | - | 16 |
Suma | 118 | 66 | 184 | |
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej | ||||
1 | Technika jazdy oraz prędkość maksymalna w odniesieniu do charakterystyk linii kolejowych (technika pracy manewrowej) | 2 | 48 | 50 |
2 | Znajomość linii kolejowych (okręgu manewrowego) | 4 | 24 | 28 |
3 | Bezpieczeństwo ruchu kolejowego | 16 | - | 16 |
4 | Przewozy towarów niebezpiecznych | 2 | - | 2 |
Suma | 24 | 72 | 96 | |
Ogółem | 142 | 138 | 280 |
*) Godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych - 60 minutom.
Lp. | Temat | Liczba godzin*) | |||||
wykłady | zajęcia praktyczne | razem | |||||
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego specjalnego (pociągu roboczego) | |||||||
1 | Budowa danego typu pojazdu kolejowego. Rozmieszczenie zespołów i podzespołów | 8 | 6 | 14 | |||
2 | Obsługa pojazdu kolejowego | 8 | 52 | 60 | |||
3 | Wyposażenie kabiny maszynisty. Rozmieszczenie i przeznaczenie wskaźników i elementów sterowania w kabinie maszynisty | 4 | 10 | 14 | |||
4 | Zespoły i podzespoły układu napędowego | 8 | 2 | 10 | |||
5 | Układ pneumatyczny i hamulcowy, próby hamulców | 16 | 12 | 28 | |||
6 | Układ elektryczny | 8 | 2 | 10 | |||
7 | Układ hydrauliczny | 6 | 2 | 8 | |||
8 | Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego | 4 | 2 | 6 | |||
9 | Dokumentacja wymagana dla dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego | 2 | 1 | 3 | |||
10 | Zapoznanie z dokumentacją techniczno-ruchową oraz dokumentacją systemu utrzymania | 4 | 2 | 6 | |||
11 | Obowiązki i odpowiedzialność maszynisty | 8 | 2 | 10 | |||
12 | Znajomość obowiązujących regulacji wewnętrznych | 16 | 4 | 20 | |||
13 | Podstawowe wiadomości o dozorze technicznym | 2 | 1 | 3 | |||
14 | Wybrane zagadnienia z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | 2 | 2 | 4 | |||
Suma | 96 | 100 | 196 | ||||
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej | |||||||
1 | Budowa nawierzchni kolejowej | 11 | - | 11 | |||
2 | Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej | 5 | - | 5 | |||
3 | Technika prowadzenia ruchu kolejowego | 29 | 1 | 30 | |||
4 | Organizacja ruchu kolejowego | 18 | - | 18 | |||
5 | Sygnalizacja kolejowa | 22 | 8 | 30 | |||
6 | Skrajnia pojazdu kolejowego i budowli | 2 | - | 2 | |||
7 | Zasady postępowania w razie poważnych wypadków, wypadków, incydentów lub innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego | 10 | 2 | 12 | |||
Suma | 97 | 11 | 108 | ||||
Ogółem | 193 | 111 | 304 |
*) Godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych - 60 minutom.
Część III. Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem
Kategoria (podkategoria) świadectwa maszynisty | Liczba godzin prowadzenia pojazdu kolejowego*) | |
A1 | 600 | |
A2 | 500 | |
A3 | 500 | |
A4 | 600 | |
A5 | 500 | |
B (B1+B2) | 650 w ruchu towarowym oraz 650 w ruchu pasażerskim | |
B1 | 1100 | |
B2 | 1100 | |
A1(A4) + B | Praca manewrowa | Praca pociągowa |
200 | 600 w ruchu towarowym oraz 600 w ruchu pasażerskim | |
A1(A4) + B1 | 200 | 1000 w ruchu pasażerskim |
A1(A4) + B2 | 200 | 1000 w ruchu towarowym |
*) Godzina prowadzenia pojazdu kolejowego równa się 60 minutom.
Część IV. Szkolenie przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego
1) odbycie 1 godziny szkolenia przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego uznaje się za równoznaczne z odbyciem 5 godzin szkolenia wskazanego w części I w module "Praca przy czynnościach maszynisty";
2) liczba godzin szkolenia wskazanego w części I w module "Praca przy czynnościach maszynisty", z której kandydat na maszynistę może być zwolniony, nie może przekroczyć 50;
3) szkolenie przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego przeprowadza się po zrealizowaniu przez kandydata na maszynistę co najmniej 50% liczby godzin szkolenia określonej w części III.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR REJESTRU ŚWIADECTW MASZYNISTÓW
WZÓR REJESTRU ŚWIADECTW MASZYNISTÓW
Nr | Informacja podlegająca przedstawieniu | |||||
Treść | Format | |||||
Część 1: Informacje dotyczące licencji maszynisty | ||||||
1 | Numer licencji | |||||
1.1 | Numer licencji maszynisty umożliwiający dostęp do danych w rejestrze licencji maszynistów | EIN (12 cyfr) | ||||
2 | Aktualny status licencji maszynisty | |||||
2.1 | Potwierdzenie bieżącego statusu licencji: - ważna - zawieszona - cofnięta | Tekst | ||||
Część 2: Informacje dotyczące świadectwa maszynisty | ||||||
3 | Nazwisko/nazwiska posiadacza | |||||
3.1 | Nazwisko/nazwiska znajdujące się w dowodzie osobistym, paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość | Tekst | ||||
4 | Imię/imiona posiadacza | |||||
4.1 | Imię/imiona znajdujące się w dowodzie osobistym, paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość | Tekst | ||||
5 | Data urodzenia posiadacza | |||||
5.1 | Data urodzenia posiadacza | RRRR-MM-DD | ||||
6 | Miejsce urodzenia posiadacza | |||||
6.1 | Miejsce urodzenia posiadacza | Tekst | ||||
7 | Data wydania świadectwa maszynisty | |||||
7.1 | Data wydania aktualnego świadectwa maszynisty | RRRR-MM-DD | ||||
8 | Data wygaśnięcia świadectwa maszynisty | |||||
8.1 | Data przewidywanego wygaśnięcia świadectwa maszynisty wyznaczona przez przewoźnika kolejowego (zarządcę infrastruktury) i uwzględniona w procedurze, o której mowa w art. 22b ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, o ile świadectwo maszynisty zostało wydane na czas określony | RRRR-MM-DD | ||||
9 | Nazwa podmiotu wydającego świadectwo maszynisty | |||||
9.1 | Nazwa podmiotu wydającego świadectwo maszynisty (przewoźnik kolejowy, zarządca infrastruktury) | Tekst | ||||
10 | Numer referencyjny maszynisty | |||||
10.1 | Numer referencyjny nadany maszyniście przez przewoźnika kolejowego (zarządcę infrastruktury) | Tekst | ||||
11 | Zdjęcie posiadacza | |||||
11.1 | Zdjęcie | Zdjęcie w oryginale lub w zeskanowanej wersji elektronicznej | ||||
12 | Podpis posiadacza | |||||
12.1 | Podpis | Podpis oryginalny, fotokopia lub zeskanowana wersja elektroniczna | ||||
13 | Miejsce zamieszkania posiadacza | |||||
13.1 | Adres posiadacza | Ulica i numer domu | Tekst | |||
13.2 | Miejscowość | Tekst | ||||
13.3 | Państwo | Tekst | ||||
13.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | ||||
13.5 | Numer telefonu | Tekst | ||||
13.6 | Adres poczty elektronicznej | Tekst | ||||
14 | Adres przewoźnika kolejowego (zarządcy infrastruktury) | |||||
14.1 | Adres przewoźnika kolejowego (zarządcy infrastruktury) | Ulica i numer domu | Tekst | |||
14.2 | Miejscowość | Tekst | ||||
14.3 | Państwo | Tekst | ||||
14.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | ||||
14.5 | Osoba odpowiedzialna za kontakty | Tekst | ||||
14.6 | Numer telefonu | Tekst | ||||
14.7 | Numer faksu | Tekst | ||||
14.8 | Adres poczty elektronicznej | Tekst | ||||
15 | Kategorie i podkategorie świadectwa maszynisty | |||||
15.1 | Właściwy kod/właściwe kody | Tekst | ||||
16 | Typy pojazdów kolejowych, do prowadzenia których maszynista jest uprawniony | |||||
16.1 | Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych | Tekst | ||||
16.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, zgodnie z częstotliwością wskazaną w rozdziale 3 | RRRR-MM-DD | ||||
17 | Infrastruktura kolejowa, w obrębie której maszynista jest uprawniony do prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu (dane określone w § 16 ust. 2 rozporządzenia) | |||||
17.1 | Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych | Tekst | ||||
17.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli | RRRR-MM-DD | ||||
18 | Znajomość języków obcych | |||||
18.1 | Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych | Tekst | ||||
18.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnego przewidywanego sprawdzianu wiedzy i umiejętności | RRRR-MM-DD | ||||
19 | Informacje dodatkowe | |||||
19.1 | Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych | Tekst | ||||
20 | Dodatkowe ograniczenia | |||||
20.1 | Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych | Tekst | ||||
Część 3: Dane dotyczące statusu świadectwa maszynisty | ||||||
21 | Data wydania świadectwa maszynisty | |||||
21.1 | Data wydania świadectwa maszynisty | RRRR-MM-DD | ||||
22 | Aktualizacja/aktualizacje (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||||
22.1 | Data aktualizacji | RRRR-MM-DD | ||||
22.2 | Szczegółowe informacje i powody aktualizacji (zmiana informacji umieszczonych w świadectwie maszynisty, np. adresu zamieszkania maszynisty). Zmian danych ujętych w rubryce 23.1 nie wpisuje się | Tekst | ||||
23 | Zmiana/zmiany (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||||
23.1 | Data zmiany | RRRR-MM-DD | ||||
Powody zmian odnoszące się do następujących części świadectwa maszynisty: - zmiany w rubryce 3: "Kategorie pojazdów kolejowych objętych uprawnieniami" - zmiany w rubryce 4: "Informacje dodatkowe" - zmiany w rubryce 5: "Znajomość języków" - zmiany w rubryce 6: "Ograniczenia" - zmiany w kolumnie 7: "Tabor kolejowy, do prowadzenia którego maszynista jest uprawniony" - zmiany w kolumnie 8: "Infrastruktura kolejowa, w ramach której maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego" | Tekst | |||||
24 | Zawieszenie/zawieszenia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||||
24.1 | Długość okresu zawieszenia | Od (data) do (data) | ||||
24.2 | Powód zawieszenia | Tekst | ||||
25 | Cofnięcie/cofnięcia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||||
25.1 | Data cofnięcia | RRRR-MM-DD | ||||
25.2 | Powód cofnięcia | Tekst | ||||
26 | Zgłoszenie zgubienia świadectwa maszynisty | |||||
26.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | ||||
26.2 | Data wydania duplikatu, jeżeli dotyczy | RRRR-MM-DD | ||||
27 | Zgłoszenie kradzieży świadectwa maszynisty | |||||
27.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | ||||
27.2 | Data wydania duplikatu | RRRR-MM-DD | ||||
28 | Zgłoszenie zniszczenia świadectwa maszynisty | |||||
28.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | ||||
28.2 | Data wydania duplikatu | RRRR-MM-DD | ||||
Część 4: Dane dotyczące uprawnień ujętych w świadectwie maszynisty oraz wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów | ||||||
29 | Umiejętności językowe | |||||
29.1 | Egzamin poświadczający znajomość języka obcego (data zdania egzaminu) | Języki obce, którymi posługuje się maszynista | Tekst | |||
29.2 | Sprawdziany wiedzy i umiejętności | Data przeprowadzenia okresowego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD | |||
30 | Znajomość typów pojazdów kolejowych | |||||
30.1 | Egzamin (data przeprowadzenia egzaminu) | Typy pojazdów kolejowych, do prowadzenia których maszynista jest uprawniony | Tekst | |||
30.2 | Sprawdzian wiedzy i umiejętności | Data przeprowadzenia okresowego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD | |||
31 | Wiedza dotycząca infrastruktury kolejowej | |||||
31.1 | Egzamin (data przeprowadzenia egzaminu) | Infrastruktura kolejowa, po której maszynista jest uprawniony do prowadzenia pojazdu kolejowego | Tekst | |||
31.2 | Sprawdzian wiedzy i umiejętności | Data przeprowadzenia okresowego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD |
_____
Odnośnik zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1848) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 sierpnia 2015 r. (Dz.U.2015.1410) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1848) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 2016 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »