Świadectwa sprawności technicznej pojazdów kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.37.330

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 marca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 lutego 2005 r.
w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych

Na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wydawania oraz warunki niezbędne do uzyskania świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego, zwanego dalej "świadectwem";
2)
okres ważności świadectwa;
3)
wzór świadectwa.
Świadectwa wydają przedsiębiorcy, o których mowa w art. 24 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, pod warunkiem:
1)
że na typ pojazdu, dla którego wydawane jest świadectwo, zostało wydane świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego;
2)
stwierdzenia przez nich, na podstawie przeprowadzonych badań i prób odbiorczych, że pojazd kolejowy spełnia warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych;
3)
oznakowania w sposób określony w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych.
Ważność świadectwa ustala się na czas określony, odpowiadający wyrażonemu w kilometrach przebiegowi pojazdu kolejowego pomiędzy naprawami okresowymi, lecz nie dłuższy niż określony w świadectwie termin najbliższej naprawy okresowej, wynikający z ustalonego przez przedsiębiorcę systemu utrzymania pojazdów kolejowych.
Świadectwo traci ważność w przypadku:
1)
stwierdzenia przez wydającego świadectwo niezdatności pojazdu kolejowego do eksploatacji;
2)
cofnięcia świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego;
3)
udziału pojazdu kolejowego w wypadku powodującym uszkodzenie uniemożliwiające dalszą jego bezpieczną eksploatację;
4)
wyłączenia pojazdu kolejowego z eksploatacji w drodze decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
W przypadkach, o których mowa w § 4, wydający świadectwo wpisuje na nim wyraz "UNIEWAŻNIONO" wraz z datą, podpisem i pieczęcią imienną osoby dokonującej unieważnienia.
Zmiana identyfikatora pojazdu kolejowego określonego zgodnie z przepisami, o których mowa w § 2 pkt 3, wymaga unieważnienia świadectwa przez wydającego w sposób określony w § 5 oraz wydania nowego świadectwa, z zachowaniem okresu jego ważności ustalonego w unieważnionym świadectwie.
Wzór świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego określa załącznik do rozporządzenia.
Świadectwa sprawności technicznej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez czas w nich określony.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Świadectwo nr .........

......................

......................

......................

(pieczęć adresowa)

sprawności technicznej pojazdu kolejowego

Niniejszym stwierdza się, że ..................................

(rodzaj pojazdu kolejowego)

typ ........ rok budowy ........... numer fabryczny ...........

wyprodukowany przez: ..........................................

(nazwa producenta)

..............................................................,

na który wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu

pojazdu kolejowego nr

..............................................................,

posiadający identyfikator pojazdu kolejowego ..................

..............................................................,

jest sprawny technicznie.

Niniejsze świadectwo jest ważne:

do dnia ...............................,

przebieg ..... km, liczony od ............................. km.

(podać stan początkowy rejestratora)

......................... r. ........................

(miejsce i data wydania (imię, nazwisko, podpis

świadectwa) oraz stanowisko służbowe

wystawiającego)

Adnotacje: ....................................................

(strona 1)

Objaśnienia do świadectwa sprawności technicznej pojazdu

kolejowego

1. Świadectwo należy opatrzyć pieczęcią adresową, zawierającą

nazwę i adres (siedzibę) firmy, znak firmowy, a jeżeli

świadectwo jest wystawione przez oddział firmy - nazwę i

adres (siedzibę) oddziału. W miejscu pieczęci wydającego

może być wykonany nadruk z informacjami odpowiadającymi

powyższym danym.

2. Rodzaj pojazdu kolejowego powinien zawierać określenie tego

pojazdu, np.: lokomotywa elektryczna uniwersalna, wagon

pasażerski klasy 2, wagon towarowy kryty, podbijarka, pojazd

ratowniczy szynowo-drogowy.

3. Świadectwo powinno zawierać zarówno datę jego ważności, jak

i przebieg pojazdu liczony w kilometrach. Ważność świadectwa

upływa w zależności od tego, który z tych parametrów

zostanie osiągnięty wcześniej.

4. Za stan początkowy przebiegu pojazdu kolejowego uznaje się

wskazanie rejestratora odczytane w momencie przekazania

pojazdu do eksploatacji.

5. W przypadku wymiany rejestratora w świadectwie należy

zamieścić adnotację o jego wymianie, podać stan początkowy

oraz przebieg brakujący do osiągnięcia wymaganego resursu.

Wpis ten należy opatrzyć imieniem i nazwiskiem, podpisem i

datą dokonania adnotacji.

(strona 2)

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 18 marca 1999 r. w sprawie trybu wydawania świadectw sprawności technicznej pojazdów szynowych oraz wzoru tych świadectw (Dz. U. Nr 29, poz. 278), które zgodnie z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808) utraciło moc z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.