Rozdział 2 - Świadectwa, dyplomy i inne druki dla szkół artystycznych i placówek artystycznych - Świadectwa, dyplomy państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.813

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 czerwca 2022 r.

Rozdział  2

Świadectwa, dyplomy i inne druki dla szkół artystycznych i placówek artystycznych

§  3. 
1. 
Informacje ogólne dotyczące wydawania przez szkoły artystyczne świadectw, dyplomów, innych druków oraz duplikatów świadectw i dyplomów oraz wydawania przez placówki artystyczne duplikatów świadectw placówki artystycznej zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wykaz wzorów świadectw, dyplomów i innych druków dla szkół artystycznych oraz wzorów poddruków duplikatów dla szkół artystycznych i placówek artystycznych zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wzory świadectw, dyplomów i innych druków dla szkół artystycznych oraz poddruków duplikatów dla szkół artystycznych i placówek artystycznych zawiera załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Informacje ogólne dotyczące wydawania przez szkoły artystyczne legitymacji szkolnych, e-legitymacji szkolnych i mLegitymacji szkolnych zawiera załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. 
Wykaz wzorów legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych oraz wizualizacji danych mLegitymacji szkolnych dla szkół artystycznych zawiera załącznik nr 5 do rozporządzenia.
6. 
Wzory legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych oraz wizualizacje danych mLegitymacji szkolnych dla szkół artystycznych zawiera załącznik nr 6 do rozporządzenia.
7. 
Informacje ogólne dotyczące wydawania świadectw placówek artystycznych i innych druków placówek artystycznych zawiera załącznik nr 7 do rozporządzenia.
8. 
Wykaz wzorów świadectw placówek artystycznych i innych druków placówek artystycznych zawiera załącznik nr 8 do rozporządzenia.
9. 
Wzory świadectw placówek artystycznych i innych druków placówek artystycznych zawiera załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Szkoły artystyczne, z wyjątkiem szkoły policealnej muzycznej i szkoły policealnej plastycznej, zwanych dalej łącznie "artystycznymi szkołami policealnymi", wydają:
1)
świadectwa szkolne promocyjne;
2)
świadectwa ukończenia szkoły artystycznej;
3)
świadectwa szkolne wydawane uczniowi klasy programowo najwyższej, który nie ukończył szkoły artystycznej.
2. 
Szkoły artystyczne prowadzące kształcenie zawodowe:
1)
wydają:
a)
dyplomy ukończenia szkoły artystycznej - absolwentom tych szkół artystycznych,
b)
dyplomy ukończenia szkoły artystycznej na podstawie egzaminów eksternistycznych - absolwentom tych szkół artystycznych, którzy uzyskali dyplom na podstawie egzaminów eksternistycznych,
c)
indeksy:
uczniom artystycznej szkoły policealnej,
uczniom szkoły muzycznej II stopnia, szkoły sztuki tańca lub szkoły sztuki cyrkowej - na pisemny wniosek ucznia; w przypadku wydania indeksu, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się, o ile uczeń nie wnioskuje inaczej,
osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych;
2)
sporządzają protokoły:
a)
egzaminu dyplomowego,
b)
egzaminów eksternistycznych - osobom przystępującym do tych egzaminów.
3. 
Szkoły artystyczne, w których przeprowadza się egzamin promocyjny i końcowy, sporządzają protokoły egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego.
4. 
Szkoły artystyczne:
1)
wydają:
a)
legitymacje szkolne lub e-legitymacje szkolne,
b)
zaświadczenia o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa lub dyplomu;
2)
sporządzają:
a)
protokoły egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu poprawkowego,
b)
arkusze ocen.
5. 
Szkoła artystyczna, wydając uczniowi legitymację szkolną albo e-legitymację szkolną, może wydać dodatkowo mLegitymację szkolną, stanowiącą dokument elektroniczny przechowywany i prezentowany przy użyciu oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych, o którym mowa w art. 19e ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695).
6. 
Placówki artystyczne wydają:
1)
świadectwa placówki artystycznej;
2)
zaświadczenia o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa placówki artystycznej.
§  5. 
Świadectwa, świadectwa placówek artystycznych i dyplomy wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej odpowiednio przez szkołę artystyczną lub placówkę artystyczną oraz na podstawie dokumentacji egzaminów eksternistycznych.
§  6. 
1. 
Druki świadectw, świadectw placówek artystycznych, dyplomów, indeksów, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych oraz ich duplikatów są drukami ścisłego zarachowania.
2. 
Szkoła artystyczna prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw ukończenia szkoły artystycznej, dyplomów, indeksów, legitymacji szkolnych, e-legitymacji szkolnych i mLegitymacji szkolnych oraz duplikatów świadectw ukończenia szkoły artystycznej, dyplomów, indeksów, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych.
3. 
Placówka artystyczna prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw ukończenia placówki artystycznej oraz ich duplikatów.
4. 
Ewidencje, o których mowa w ust. 2 i 3, zawierają: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL ucznia albo absolwenta, numer wydanego dokumentu, datę odbioru dokumentu oraz podpis ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument.
5. 
W przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 8, § 17 ust. 4, § 18 ust. 1 i § 21 ust. 5 i 6, w ewidencjach, o których mowa odpowiednio w ust. 2 i 3:
1)
wpisuje się adnotację o zniszczeniu dokumentu, który podlegał zwrotowi;
2)
nadaje się nowy numer wydanego dokumentu lub jego duplikatu oraz wpisuje się datę odbioru dokumentu lub jego duplikatu; ewidencja zawiera podpis ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument lub jego duplikat.
§  7. 
1. 
Uczeń szkoły artystycznej, po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, zależnie od wyników klasyfikacji rocznej otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie albo nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2. 
Uczeń artystycznej szkoły policealnej, po ukończeniu nauki w danym semestrze, z wyjątkiem semestru programowo najwyższego, zależnie od wyników klasyfikacji semestralnej otrzymuje wpis do indeksu potwierdzający uzyskanie albo nieuzyskanie promocji na semestr programowo wyższy.
3. 
Uczeń szkoły muzycznej II stopnia, szkoły sztuki tańca i szkoły sztuki cyrkowej, po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, zależnie od wyników klasyfikacji rocznej otrzymuje odpowiednio świadectwo szkolne promocyjne lub wpis do indeksu, potwierdzające uzyskanie albo nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
4. 
Uczeń szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, który nie uzyskał promocji do klasy programowo wyższej, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego.
4a.  2
 Uczeń klasy szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla klasy VI albo klasy VIII szkoły podstawowej, która w danym typie szkoły artystycznej nie jest klasą programowo najwyższą, po ukończeniu nauki w tej klasie otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające, zależnie od wyników klasyfikacji rocznej kształcenia ogólnego, spełnienie albo niespełnienie warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie odpowiednio uzyskania promocji z wyróżnieniem do klasy VII szkoły podstawowej albo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
5. 
Uczeń placówki artystycznej, po ukończeniu nauki w danym semestrze, z wyjątkiem semestru programowo najwyższego, otrzymuje świadectwo semestralne placówki artystycznej informujące o przebiegu nauki w danym semestrze.
§  8. 
1. 
Po ukończeniu szkoły artystycznej absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły artystycznej.
1a.  3
 Po ukończeniu szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły artystycznej potwierdzające, zależnie od wyników klasyfikacji końcowej kształcenia ogólnego, spełnienie albo niespełnienie warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
2. 
Po ukończeniu szkoły artystycznej prowadzącej kształcenie zawodowe absolwent otrzymuje dyplom, potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego.
3.  4
 Uczeń klasy szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla klasy VIII szkoły podstawowej, która w danym typie szkoły artystycznej jest klasą programowo najwyższą, który nie ukończył tej szkoły artystycznej, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał końcowe oceny klasyfikacyjne wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo szkolne potwierdzające zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz, zależnie od wyników klasyfikacji końcowej kształcenia ogólnego, potwierdzające spełnienie albo niespełnienie warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
4. 
Uczeń klasy szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla klasy IV liceum ogólnokształcącego, która w danym typie szkoły artystycznej jest klasą programowo najwyższą, który nie ukończył tej szkoły artystycznej, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał końcowe oceny klasyfikacyjne wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo szkolne potwierdzające zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
5. 
Po ukończeniu placówki artystycznej uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia placówki artystycznej.
§  9. 
1. 
Uczeń klasy szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej lub klas I-III liceum ogólnokształcącego, który uzyskał promocję z wyróżnieniem, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
2. 
Uczeń:
1)
szkoły muzycznej I stopnia:
a)
o sześcioletnim cyklu kształcenia, począwszy od klasy IV,
b)
o czteroletnim cyklu kształcenia,
2)
szkoły muzycznej II stopnia,
3)
szkoły sztuki tańca,
4)
szkoły sztuki cyrkowej,
5)
Miejskiej Szkoły Artystycznej I stopnia im. Konstantego Ryszarda Domagały w Mińsku Mazowieckim - począwszy od klasy IV,
6)
Szkoły Plastycznej im. Jacka Malczewskiego w Zespole Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu - począwszy od klasy IV

- który uzyskał promocję z wyróżnieniem, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne, potwierdzające uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

3. 
Uczeń artystycznej szkoły policealnej, który uzyskał promocję z wyróżnieniem, otrzymuje wpis do indeksu potwierdzający uzyskanie promocji na semestr programowo wyższy z wyróżnieniem.
4. 
Uczeń, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 lit. c tiret drugie, który uzyskał promocję z wyróżnieniem, otrzymuje odpowiednio wpis do indeksu lub świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5. 
Absolwent, który ukończył szkołę artystyczną z wyróżnieniem, otrzymuje odpowiednio świadectwo ukończenia szkoły artystycznej z wyróżnieniem albo dyplom ukończenia szkoły artystycznej z wyróżnieniem, potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego.
6.  5
 Do świadectw szkolnych promocyjnych klas szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla klasy VI albo klasy VIII szkoły podstawowej, o których mowa w ust. 1, albo świadectw ukończenia szkoły artystycznej realizującej podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, o których mowa w ust. 5, stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 4a albo § 8 ust. 1a.
§  9a.  6
 Potwierdzenie spełnienia albo niespełnienia przez ucznia szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie odpowiednio uzyskania promocji z wyróżnieniem do klasy VII szkoły podstawowej albo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem, stwierdza się przez umieszczenie odpowiednio na świadectwie szkolnym, o którym mowa w § 7 ust. 4a albo § 8 ust. 3, albo na świadectwie ukończenia szkoły artystycznej, o którym mowa w § 8 ust. 1a, informacji o równoważności albo braku równoważności tego świadectwa szkolnego lub świadectwa ukończenia szkoły artystycznej odpowiednio ze świadectwem szkolnym stwierdzającym promocję z wyróżnieniem do klasy VII szkoły podstawowej albo świadectwem ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
§  10. 
1. 
Na świadectwie ukończenia szkoły artystycznej, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
2. 
Na świadectwie, o którym mowa w § 8 ust. 3 i 4, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej kształcenia ogólnego wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne ogólnokształcące i końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć, a w części dotyczącej wyników klasyfikacji rocznej kształcenia artystycznego wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne, na które uczeń uczęszczał w klasie programowo najwyższej, i roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
3. 
Na świadectwie ukończenia placówki artystycznej, w części dotyczącej informacji o przebiegu kształcenia, umieszcza się informację o przebiegu nauki w semestrze programowo najwyższym oraz w semestrach programowo niższych.
§  11. 
1. 
Na dyplomie, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć oraz oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
2. 
Na dyplomie ukończenia artystycznej szkoły policealnej wpisuje się oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
3. 
W przypadku, o którym mowa w art. 45 ust. 11c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo oświatowe", na dyplomie w miejscu przeznaczonym na wpisanie tytułu zawodowego wpisuje się nazwę zawodu i informację "(Zawód nieokreślony w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego, w którym nauczanie było realizowane jako eksperyment pedagogiczny na podstawie zgody wyrażonej w decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia ....; znak ....)".
§  12. 
1. 
Na dyplomie uzyskanym na podstawie egzaminów eksternistycznych, w części dotyczącej wyników egzaminów, wpisuje się oceny z egzaminów z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych objętych ramowym planem nauczania dla danego typu szkoły artystycznej oraz oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
2. 
W przypadku artystycznej szkoły policealnej na dyplomie uzyskanym na podstawie egzaminów eksternistycznych wpisuje się wyłącznie oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
§  13. 
1. 
Świadectwa, świadectwa placówek artystycznych, dyplomy i inne druki wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem maszynowym lub ręcznym lub w postaci elektronicznej, z uwzględnieniem § 14. Świadectwa, świadectwa placówek artystycznych, dyplomy i inne druki wypełniane w postaci elektronicznej przybierają postać papierowego wydruku dokumentu utworzonego i wypełnionego pierwotnie w postaci elektronicznej.
2. 
Imię (imiona) i nazwisko, miesiąc urodzenia ucznia albo absolwenta, klasę lub semestr, oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania oraz miesiąc wystawienia świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu lub innego druku wpisuje się wyrazami w pełnym brzmieniu, bez stosowania skrótów. Nazwę szkoły artystycznej lub placówki artystycznej wpisuje się w pełnym brzmieniu zgodnie z nazwą ustaloną w statucie odpowiednio szkoły artystycznej lub placówki artystycznej.
3. 
Na świadectwie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne średnią rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących oraz religii lub etyki, ustalonych w stopniach według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą o systemie oświaty", wpisuje się liczbą arabską, zaokrąglając do dwóch miejsc po przecinku w taki sposób, że ułamkowe części stopni wynoszące mniej niż 0,005 stopnia pomija się, a ułamkowe części stopni wynoszące 0,005 stopnia i więcej podwyższa się do pełnych setnych części stopnia.
4. 
Jeżeli ocena z zajęć edukacyjnych artystycznych lub z egzaminu dyplomowego składa się ze stopnia i punktów, stopień wpisuje się wyrazami w pełnym brzmieniu, bez stosowania skrótów, a liczbę punktów wpisuje się liczbą arabską.
5. 
Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się wpisywanie nazwy zajęć edukacyjnych w dwóch wierszach, z tym że w pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęć edukacyjnych wstawia się poziomą kreskę.
6. 
Jako datę wydania świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu przyjmuje się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku świadectwa lub dyplomu wydawanego na podstawie egzaminu - datę ostatniej części egzaminu.
7. 
W przypadku ucznia:
1)
który przystępował do egzaminu poprawkowego lub
2)
który przystępował do egzaminu klasyfikacyjnego, lub
3)
który przystępował do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, lub
4)
któremu ustalono roczną, a w artystycznej szkole policealnej - semestralną ocenę klasyfikacyjną w związku ze złożonymi zastrzeżeniami po zakończeniu rocznych, a w artystycznej szkole policealnej - semestralnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

- jako datę wydania świadectwa lub dyplomu przyjmuje się datę podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie wyników odpowiednio promocji albo klasyfikacji i promocji tego ucznia, a w przypadku świadectwa lub dyplomu wydawanego na podstawie egzaminu - datę ostatniej części egzaminu.

8. 
Uczniowi, któremu w wyniku:
1)
przeprowadzonego sprawdzianu wiadomości i umiejętności podwyższono roczną, a w artystycznej szkole policealnej - semestralną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych, lub
2)
głosowania komisji powołanej przez dyrektora szkoły artystycznej podwyższono roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania

- wydaje się nowe świadectwo lub dyplom za zwrotem świadectwa lub dyplomu lub ich duplikatu, wydanego poprzednio; nazwę zajęć edukacyjnych wpisuje się w sposób określony w ust. 5. Zwrócone świadectwo lub dyplom podlega niezwłocznemu zniszczeniu.

9. 
W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku:
1)
zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych - w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio "zwolniony" albo "zwolniona";
2)
nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych - w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
10. 
W przypadku niewypełnienia kilku kolejnych wierszy można je przekreślić ukośną kreską, z wyjątkiem pierwszego i ostatniego wolnego wiersza, w których wstawia się poziome kreski.
11. 
Na nowo wydawanym dokumencie w przypadkach, o których mowa w ust. 8, § 17 ust. 4 i § 18 ust. 1, przyjmuje się odpowiednio datę zgodnie z ust. 6 lub 7.
12. 
Świadectwo, świadectwo placówki artystycznej i dyplom opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej odpowiednio szkoły artystycznej albo placówki artystycznej.
13. 
Świadectwo, świadectwo placówki artystycznej i dyplom podpisują osoby wskazane na wzorach druków. Odcisk pieczęci imiennej dyrektora szkoły artystycznej, placówki artystycznej lub przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej powinien być wyraźny.
14. 
Przepisy ust. 2, 4, 5, 9, 10, 12 i 13 stosuje się odpowiednio przy wypełnianiu arkuszy ocen i indeksów.
15. 
Przepisy ust. 2, 12 i 13 stosuje się odpowiednio przy wypełnianiu legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych, przy czym e-legitymacji szkolnych nie opatruje się odciskami pieczęci, o których mowa w ust. 12 i 13.
§  14. 
Świadectwa, świadectwa placówek artystycznych i dyplomy mogą być wypełniane w postaci elektronicznej oraz wydrukowane z pominięciem zawartych we wzorze odpowiednio świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu:
1)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: imienia (imion) i nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL ucznia albo absolwenta, semestru, klasy, nazwy, numeru i imienia szkoły artystycznej lub placówki artystycznej, nazwy miejscowości i województwa, w którym znajduje się szkoła artystyczna lub placówka artystyczna, cyklu, kierunku, działu, wydziału, specjalności, specjalizacji, w której kształcił się uczeń lub absolwent, instrumentu, w zakresie gry na którym kształcił się uczeń lub absolwent, okresu nauczania, typu i klasy szkoły ogólnokształcącej, dla której została zrealizowana podstawa programowa kształcenia ogólnego w danej klasie szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne, tytułu zawodowego, numeru świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, miejscowości i daty wydania świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, średniej ocen, ocen zachowania i z religii/etyki, nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocen z tych zajęć, informacji o przebiegu nauki oraz szczególnych osiągnięć ucznia albo absolwenta; w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
2)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na odcisk pieczęci i podpis dyrektora szkoły artystycznej lub placówki artystycznej oraz podpis osoby wskazanej na wzorze druku;
3)
linii przerywanych w wyrazach "uczęszczał...", "został...", "ukończył...", "otrzymał...", "przystąpił..." i "zdał... "; w przypadku uczennicy lub absolwentki w miejscu linii przerywanych wpisuje się "a";
4)
linii przerywanych w wyrazie "...letnim" - w miejscu linii przerywanej wpisuje się "cztero" lub "sześcio";
5)
linii przerywanej w wyrazie "promocj..." i "dopuszczon..." - w miejscu linii przerywanej wpisuje się odpowiednią literę;
6)
linii przerywanej przed wyrazem "otrzymał ..." oznaczającej miejsce przeznaczone na wpisanie informacji o nieuzyskaniu promocji do klasy programowo wyższej; w przypadku uzyskania promocji do klasy programowo wyższej nie drukuje się linii przerywanej;
6a) 7
 linii przerywanej przed wyrazem "jest" oznaczającej miejsce na wpisanie informacji o braku równoważności danego świadectwa szkolnego lub świadectwa ukończenia szkoły artystycznej odpowiednio ze świadectwem szkolnym stwierdzającym promocję z wyróżnieniem do klasy VII szkoły podstawowej albo świadectwem ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem; w przypadku wystąpienia równoważności nie drukuje się linii przerywanej;
7)
linii przerywanej przed wyrazem "przystąpił ..." oznaczającej miejsce przeznaczone na wpisanie informacji o nieprzystąpieniu do egzaminu dyplomowego; w przypadku przystąpienia do egzaminu dyplomowego nie drukuje się linii przerywanej;
8)
oznaczenia miejsca, w którym umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej szkoły artystycznej lub placówki artystycznej.
§  15. 
1. 
W przypadku gdy uczeń albo absolwent nie posiada numeru PESEL, na świadectwie ukończenia szkoły artystycznej, dyplomie i innych drukach oraz w ewidencjach, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3, w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru PESEL wpisuje się nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do mLegitymacji szkolnej, o której mowa w § 4 ust. 5.
§  16. 
Druki świadectw ukończenia szkoły artystycznej, dyplomów ukończenia szkoły artystycznej, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych, oraz duplikaty tych dokumentów, posiadają zabezpieczenia przed fałszerstwem wymagane dla dokumentów publicznych kategorii trzeciej, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 725).
§  17. 
1. 
Szkoła artystyczna albo placówka artystyczna, z własnej inicjatywy albo na wniosek ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, w treści świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa semestralnego placówki artystycznej albo w indeksie dokonuje sprostowania błędu i oczywistej omyłki. Jeżeli szkoła artystyczna albo placówka artystyczna została zlikwidowana lub przekształcona, sprostowania dokonuje organ, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
2. 
Sprostowania dokonuje się na podstawie odpowiedniego dokumentu przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa semestralnego placówki artystycznej lub indeksu należy umieścić adnotację "Dokonano sprostowania" oraz czytelny podpis dyrektora szkoły artystycznej albo placówki artystycznej lub osoby przez niego upoważnionej albo organu, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe, oraz datę i odcisk pieczęci urzędowej szkoły artystycznej albo placówki artystycznej albo organu, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
3. 
Informację o dokonanym sprostowaniu świadectwa szkolnego promocyjnego lub indeksu umieszcza się w arkuszu ocen.
4. 
Nie dokonuje się sprostowań w treści świadectw ukończenia szkoły artystycznej i ich duplikatów, świadectw ukończenia placówki artystycznej i ich duplikatów, dyplomów i ich duplikatów oraz zaświadczenia o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu. Świadectwo ukończenia szkoły artystycznej i jego duplikat, świadectwo ukończenia placówki artystycznej i jego duplikat, dyplom i jego duplikat lub zaświadczenie o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, zawierające błędy lub omyłki podlegają wymianie za zwrotem dokumentu zawierającego błąd lub omyłkę. Zwrócony dokument podlega niezwłocznemu zniszczeniu.
§  18. 
1. 
Nie dokonuje się zmiany imienia (imion) lub nazwiska absolwenta na świadectwie ukończenia szkoły artystycznej, świadectwie ukończenia placówki artystycznej lub dyplomie oraz w dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę artystyczną albo placówkę artystyczną, jeżeli zmiana ta nastąpiła po ukończeniu odpowiednio szkoły artystycznej albo placówki artystycznej, chyba że zmiana imienia (imion) lub nazwiska nastąpiła na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego. W tym przypadku wydaje się świadectwo ukończenia szkoły artystycznej, świadectwo ukończenia placówki artystycznej lub dyplom na nowe imię (imiona) lub nazwisko, a jeżeli jego wydanie nie jest możliwe - duplikat świadectwa ukończenia szkoły artystycznej, świadectwa ukończenia placówki artystycznej lub dyplomu, po przedstawieniu decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego i za zwrotem świadectwa ukończenia szkoły artystycznej, świadectwa ukończenia placówki artystycznej lub dyplomu wydanego na poprzednie imię (imiona) lub nazwisko. Zwrócony dokument podlega niezwłocznemu zniszczeniu.
2. 
W przypadku gdy zmiana imienia (imion) lub nazwiska ucznia nastąpiła przed dniem ukończenia szkoły artystycznej albo placówki artystycznej, zakłada się arkusz ocen na nowe imię (imiona) lub nazwisko. W pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę artystyczną albo placówkę artystyczną należy przekreślić kolorem czerwonym dotychczasowe imię (imiona) lub nazwisko i nad nim wpisać kolorem czerwonym nowe imię (imiona) lub nazwisko. Na dole strony należy umieścić adnotację "Dokonano zmiany imienia (imion) /nazwiska", datę i czytelny podpis osoby upoważnionej do podpisywania dokumentacji przebiegu nauczania. Nowe imię (imiona) lub nazwisko może być wpisane na podstawie odpisu aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie imienia (imion) lub nazwiska, aktualnego odpisu aktu urodzenia albo orzeczenia sądowego.
§  19. 
1. 
W przypadku utraty oryginału świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu uczeń lub absolwent, który otrzymał dokument, może wystąpić odpowiednio do szkoły artystycznej lub placówki artystycznej, która wydała dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu.
2. 
Szkoła artystyczna lub placówka artystyczna sporządza duplikat świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu na podstawie odpowiednio dokumentacji przebiegu nauczania lub dokumentacji egzaminów eksternistycznych.
3. 
Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, z tym że duplikat świadectwa ukończenia szkoły artystycznej, świadectwa ukończenia placówki artystycznej oraz dyplomu wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej odpowiednio szkoły artystycznej lub placówki artystycznej. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii ucznia lub absolwenta.
4. 
Jeżeli szkoła artystyczna lub placówka artystyczna posiada dokumentację przebiegu nauczania lub dokumentację egzaminów eksternistycznych, a brak jest druku świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, na którym umieszcza się informacje zgodne z treścią oryginału świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu.
5. 
Na dokumencie, na podstawie którego wydano duplikat świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu, należy umieścić adnotację o wydaniu duplikatu, odnotowując tożsamość ucznia lub absolwenta odbierającego duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie następuje listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, które dołącza się do dokumentu lub dokumentów, na których podstawie wydano duplikat.
6. 
Duplikat ma moc oryginału i może być wydany ponownie.
7. 
W przypadku likwidacji lub przekształcenia szkoły artystycznej lub placówki artystycznej duplikat świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu wydaje organ, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
8. 
Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania lub dokumentacji egzaminów eksternistycznych albo nie jest ona wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła artystyczna albo placówka artystyczna albo organ właściwy do wydania duplikatu, zgodnie z ust. 7, wydaje zaświadczenie o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub dyplomu.
9. 
Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio przy sporządzaniu duplikatów innych dokumentów dotyczących przebiegu nauczania, z tym że duplikaty indeksu, legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej wydaje się z fotografią.
§  20. 
1. 
Dyrektor szkoły artystycznej lub placówki artystycznej poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, świadectwa placówki artystycznej lub innego druku.
2. 
Na każdej stronie kopii należy umieścić adnotację "Stwierdzam zgodność z oryginałem", datę, odcisk pieczęci urzędowej szkoły artystycznej lub placówki artystycznej oraz podpis i odcisk pieczęci dyrektora odpowiednio szkoły artystycznej lub placówki artystycznej albo upoważnionej przez niego osoby.
§  21. 
1. 
Uczeń przyjęty do szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne otrzymuje legitymację szkolną albo e-legitymację szkolną. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły artystycznej. Ważność e-legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie hologramu.
2. 
Uczeń szkoły artystycznej innej niż wymieniona w ust. 1 otrzymuje legitymację szkolną na swój pisemny wniosek, a w przypadku ucznia niepełnoletniego na wniosek rodziców, jeżeli w okresie uczęszczania do tej szkoły artystycznej nie uczęszcza do innej szkoły wydającej legitymację szkolną lub e-legitymację szkolną. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym, a w przypadku artystycznej szkoły policealnej w kolejnym semestrze, przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły artystycznej.
3. 
Uczeń artystycznej szkoły policealnej może otrzymać e-legitymację szkolną na swój pisemny wniosek, jeżeli w okresie uczęszczania do tej szkoły nie uczęszcza do innej szkoły wydającej legitymację szkolną lub e-legitymację szkolną. Ważność e-legitymacji szkolnej potwierdza się w każdym kolejnym semestrze przez umieszczenie hologramu.
4. 
Uczeń, o którym mowa w ust. 1, może na swój wniosek, a w przypadku ucznia niepełnoletniego na wniosek rodziców, otrzymać mLegitymację szkolną. Uczeń, o którym mowa w ust. 2 i 3, może na swój wniosek, a w przypadku ucznia niepełnoletniego na wniosek rodziców, otrzymać mLegitymację szkolną, jeżeli w okresie uczęszczania do szkoły artystycznej nie otrzymał mLegitymacji szkolnej wydanej przez inną szkołę. mLegitymacja szkolna jest ważna w okresie ważności wydanej uczniowi odpowiednio legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej.
5. 
W legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej nie dokonuje się skreśleń i poprawek. Legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne zawierające błędy lub omyłki podlegają wymianie za zwrotem dokumentu zawierającego błąd lub omyłkę.
6. 
Szkoła artystyczna wydaje nową legitymację szkolną i e-legitymację szkolną, za zwrotem legitymacji wydanej na poprzednie imię (imiona) lub nazwisko, jeżeli zmiana imienia (imion) lub nazwiska ucznia nastąpiła na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego.
7. 
Legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne zwrócone w przypadkach, o których mowa w ust. 5 i 6, podlegają niezwłocznemu zniszczeniu.
8. 
Szkoła artystyczna unieważnia mLegitymację szkolną w trakcie roku szkolnego:
1)
na wniosek pełnoletniego ucznia lub rodziców niepełnoletniego ucznia, w szczególności w przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja szkolna;
2)
w przypadku zmiany imienia (imion) lub nazwiska ucznia, jeżeli zmiana imienia (imion) lub nazwiska nastąpiła na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego;
3)
z urzędu w przypadku:
a)
utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej,
b)
przejścia ucznia do innej szkoły artystycznej.
9. 
mLegitymację szkolną wydaje się ponownie w przypadku:
1)
potwierdzenia ważności wydanej legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej;
2)
stwierdzenia w niej błędów lub omyłek;
3)
unieważnienia w przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;
4)
w przypadku zmiany imienia (imion) lub nazwiska ucznia na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego.
10. 
Nowe imię (imiona) lub nazwisko w przypadkach, o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt 4, może być wpisane na podstawie odpisu aktu urodzenia, odpisu aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie imienia (imion) lub nazwiska albo orzeczenia sądowego.
11. 
mLegitymacja szkolna może być wydana uczniowi, któremu nadano numer PESEL.
§  22. 
1. 
Uwierzytelnienia świadectw, świadectw placówki artystycznej, dyplomów lub indeksów, wydawanych przez odpowiednio szkoły artystyczne lub placówki artystyczne, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą dokonuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2. 
Uwierzytelnienie polega na poświadczeniu autentyczności podpisu i charakteru, w jakim działa osoba podpisująca świadectwo, świadectwo placówki artystycznej, dyplom lub indeks, o których mowa w ust. 1, lub osoby, która uprzednio dokonała uwierzytelnienia tego świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu lub indeksu, oraz tożsamości odcisku pieczęci albo stempla, którym jest opatrzone to świadectwo, świadectwo placówki artystycznej, dyplom lub indeks.
3. 
W klauzuli uwierzytelniającej zamieszcza się:
1)
informację o poświadczeniu autentyczności podpisu i charakteru, w jakim działa osoba, podpisująca świadectwo, świadectwo placówki artystycznej, dyplom lub indeks, o których mowa w ust. 1, lub osoby, która uprzednio dokonała uwierzytelnienia tego świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu lub indeksu oraz tożsamości odcisku pieczęci albo stempla, którym jest opatrzone to świadectwo, świadectwo placówki artystycznej, dyplom lub indeks;
2)
podpis osoby upoważnionej do uwierzytelniania;
3)
odcisk pieczęci imiennej;
4)
odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1;
5)
nazwę miejscowości, w której znajduje się siedziba organu, o którym mowa w ust. 1;
6)
datę dokonania uwierzytelnienia.
4. 
Jeżeli świadectwo, świadectwo placówki artystycznej, dyplom lub indeks, o których mowa w ust. 1, jest przeznaczone do obrotu prawnego w państwie będącym stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 938), do świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu lub indeksu dołącza się albo umieszcza się na nim apostille sporządzoną według wzoru określonego w załączniku do tej Konwencji, wydaną przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
5. 
Przedłożone do wydania apostille lub uwierzytelnienia wielostronicowe świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomy i indeksy powinny być zszyte. W miejscach zszycia umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1, w sposób uniemożliwiający wymianę kart świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu lub indeksu.
6. 
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do innych niż wymienione w ust. 1 dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą wydawanych przez szkoły artystyczne i placówki artystyczne.
§  23. 
1. 
Za wydanie duplikatu świadectwa, świadectwa placówki artystycznej, dyplomu i indeksu oraz za uwierzytelnienie dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu.
2. 
Za wydanie odpowiednio duplikatu legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu.
3. 
Opłatę, o której mowa w ust. 1 i 2, wnosi się na rachunek bankowy wskazany odpowiednio przez dyrektora szkoły artystycznej albo placówki artystycznej, urząd obsługujący ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego albo inny organ dokonujący odpowiedniej czynności.
2 § 7 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
3 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
4 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
5 § 9 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
6 § 9a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
7 § 14 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1217) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.