Rozdział 3 - Przepisy przejściowe i końcowe - Świadectwa, dyplomy państwowe i inne druki szkolne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.939

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 2018 r.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe

§  27. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale oraz załącznikach do rozporządzenia jest mowa o:
1)
dotychczasowym gimnazjum - należy przez to rozumieć również klasy dotychczasowego gimnazjum prowadzone w szkole innego typu;
2)
dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym - należy przez to rozumieć również klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzone w czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
3)
dotychczasowym czteroletnim technikum - należy przez to rozumieć również klasy dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzone w pięcioletnim technikum;
4)
dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej - należy przez to rozumieć klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzone w branżowej szkole I stopnia;
5)
dotychczasowej szkole ponadgimnazjalnej - należy przez to rozumieć dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, dotychczasowe czteroletnie technikum i dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową.
§  28. 
1. 
Równoważność świadectwa ukończenia szkoły lub dyplomu ukończenia szkoły, wydanego przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361), które nie określają poziomu wykształcenia absolwenta, ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły, po stwierdzeniu porównywalności programu nauczania ukończonej szkoły z podstawą programową jednego z typów szkół, potwierdza kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej, na jej pisemny wniosek i po przedstawieniu oryginału świadectwa lub dyplomu.
2. 
Potwierdzeniem równoważności świadectwa lub dyplomu ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły jest zaświadczenie określające nazwę ukończonej szkoły, datę i miejsce wydania świadectwa lub dyplomu, imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby, dla której świadectwo lub dyplom wydano, oraz stwierdzające równoważność ze świadectwem lub dyplomem ukończenia szkoły odpowiedniego typu. Zaświadczenie opatruje się odciskiem pieczęci urzędowej kuratorium oświaty, datą wydania oraz oznacza numerem sprawy.
3. 
Nie pobiera się opłat za stwierdzenie równoważności, o której mowa w ust. 1.
§  29. 
1. 
Przepisy § 3 ust. 6 i 7, § 16, § 20-22 oraz § 24 ust. 1 i 4, 5 stosuje się odpowiednio do dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej.
2. 
Do świadectw, arkuszy, indeksów i zaświadczeń oraz wzorów druków świadectw, arkuszy, indeksów i zaświadczeń, o których mowa w § 30 ust. 3, stosuje się odpowiednio § 4 ust. 1 i 4, § 5 ust. 1, § 6, § 7, § 8 ust. 1-7, 9 i 10, § 16, § 17, § 18 ust. 1-3 i 11, § 19 ust. 1 i 2, § 20-23, § 25 z uwzględnieniem § 71, oraz § 26.
3. 
Do świadectw, indeksów, legitymacji, aneksów, dyplomów i zaświadczeń niewymienionych w § 2 ust. 3 i 4 oraz § 30 ust. 3 wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio § 20-23, § 25 z uwzględnieniem § 71, oraz § 26.
§  30. 
1. 
Informacje ogólne dotyczące wydawania druków, o których mowa w ust. 3, zawiera załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Wykaz wzorów druków, o których mowa w ust. 3, zawiera załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. 
Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły, arkusze ocen i indeksy dla uczniów dotychczasowych gimnazjów i dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych, świadectwa szkolne promocyjne dla uczniów klasy V i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, arkusze ocen dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, uczniów szkół policealnych dla młodzieży oraz dla słuchaczy szkół dla dorosłych, świadectwa szkolne promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły dla uczniów dotychczasowego gimnazjum i liceum ogólnokształcącego przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, gimnazjów i liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie odpowiednio gimnazjum lub liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie odpowiednio gimnazjum lub liceum, świadectwa szkolne promocyjne branżowej szkoły II stopnia i świadectwa ukończenia branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, indeksy dla słuchaczy szkół dla dorosłych oraz dla uczniów szkoły policealnej dla młodzieży, zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego, zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, świadectwo ukończenia szkoły podstawowej dla osób kończących dotychczasową sześcioletnią szkołę podstawową na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectwo ukończenia gimnazjum dla osób kończących dotychczasowe gimnazjum na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego dla osób kończących dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectwo dojrzałości wydawane po zdaniu egzaminu maturalnego przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2009/2010 wydaje się na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  31. 
1. 
Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły i indeksy, o których mowa w § 30 ust. 3, wydają szkoły publiczne i niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych: dotychczasowe gimnazja, dotychczasowe szkoły ponadgimnazjalne, licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły II stopnia, szkoły policealne oraz placówki kształcenia ustawicznego.
2.  12
 Legitymacje szkolne, e-legitymacje szkolne i mLegitymacje szkolne, o których mowa w § 2 ust. 4, wydają również szkoły publiczne i niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych: dotychczasowe gimnazja i dotychczasowe szkoły ponadgimnazjalne.
3.  13
 Na świadectwie szkolnym promocyjnym ucznia dotychczasowego gimnazjum i świadectwie ukończenia dotychczasowego gimnazjum, arkuszu ocen, legitymacji szkolnej, e-legitymacji szkolnej i mLegitymacji szkolnej w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy gimnazjum wpisuje się nazwę dotychczasowego gimnazjum, do którego uczęszczał uczeń.
4.  14
 Na świadectwie szkolnym promocyjnym ucznia dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, świadectwie ukończenia dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, arkuszu ocen, legitymacji szkolnej, e-legitymacji szkolnej i mLegitymacji szkolnej w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy zasadniczej szkoły zawodowej wpisuje się nazwę dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, do której uczęszczał uczeń.
5. 
Świadectwa ukończenia dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz świadectwo dojrzałości, o którym mowa w § 30 ust. 3, wydają okręgowe komisje egzaminacyjne.
§  32. 
1. 
Na drukach, o których mowa w § 30 ust. 3, oraz na legitymacjach szkolnych, o których mowa w § 2 ust. 4, w miejscu przeznaczonym we wzorze na podpis dyrektora, w przypadku:
1)
szkoły podstawowej - podpis składa dyrektor ośmioletniej szkoły podstawowej, w którą dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa została przekształcona;
2)
dotychczasowego gimnazjum - podpis składa dyrektor dotychczasowego gimnazjum albo dyrektor szkoły innego typu, do której dotychczasowe gimnazjum zostało włączone lub w którą zostało przekształcone;
3)
dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej - podpis składa dyrektor branżowej szkoły I stopnia, w którą dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa została przekształcona;
4)
dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego - podpis składa dyrektor dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego albo dyrektor czteroletniego liceum ogólnokształcącego, w które dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące zostało przekształcone;
5)
dotychczasowego czteroletniego technikum - podpis składa dyrektor dotychczasowego czteroletniego technikum albo dyrektor pięcioletniego technikum, w które dotychczasowe czteroletnie technikum zostało przekształcone;
6)
dotychczasowej szkoły policealnej - podpis składa dyrektor szkoły policealnej, w którą dotychczasowa szkoła policealna została przekształcona;
7)
dotychczasowej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi - podpis składa dyrektor szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, w którą dotychczasowa szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi została przekształcona;
8)
branżowej szkoły I stopnia - podpis składa dyrektor branżowej szkoły I stopnia;
9)
branżowej szkoły II stopnia - podpis składa dyrektor branżowej szkoły II stopnia;
10)
szkoły podstawowej dla dorosłych - podpis składa dyrektor szkoły podstawowej dla dorosłych, w którą dotychczasowa szkoła podstawowa dla dorosłych została przekształcona;
11)
dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych - podpis składa dyrektor gimnazjum dla dorosłych albo dyrektor szkoły dla dorosłych innego typu, do której dotychczasowe gimnazjum dla dorosłych zostało włączone lub w którą zostało przekształcone;
12)
dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych - podpis składa dyrektor dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych albo dyrektor czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w które dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące zostało przekształcone.
2.  15
 W przypadku e-legitymacji szkolnych i mLegitymacji szkolnych, o których mowa w § 2 ust. 4, w miejscu przeznaczonym we wzorze na podpis dyrektora wpisuje się imię i nazwisko dyrektora, o którym mowa odpowiednio w ust. 1.
§  33. 
1. 
Dotychczasowe gimnazjum i dotychczasowa szkoła ponadgimnazjalna, czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum i branżowa szkoła I stopnia prowadzi imienną ewidencję wydanych:
1)
świadectw ukończenia szkoły i indeksów, a także świadectw dojrzałości oraz zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną, o których mowa w § 30 ust. 3;
2)
aneksów do świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie, dyplomów i zaświadczeń o wynikach egzaminu maturalnego przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną, o których mowa w § 2 ust. 3;
3) 16
 legitymacji szkolnych, e-legitymacji szkolnych i mLegitymacji szkolnych, o których mowa w § 2 ust. 4.
2. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL ucznia albo absolwenta, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - nazwę i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer wydanego dokumentu, datę odbioru dokumentu oraz podpis ucznia albo absolwenta.
3. 
Okręgowa komisja egzaminacyjna prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw ukończenia szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości i zaświadczeń, o których mowa w § 30 ust. 3.
4. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 3, zawiera: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL osoby, której wystawiono dokument, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - nazwę i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer wydanego dokumentu, a także:
1)
w przypadku świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego - nazwę i adres szkoły, do której przekazano dokument;
2)
w przypadku świadectw ukończenia szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, a także zaświadczeń o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, wydawanych osobom przystępującym do egzaminów zgodnie z przepisami w sprawie egzaminów eksternistycznych - datę odbioru dokumentu oraz podpis osoby, która otrzymała dokument, albo zwrotne potwierdzenie odbioru listu poleconego, jeżeli dokument przesłano pocztą.
§  34. 
1. 
Uczeń dotychczasowego gimnazjum, który w latach szkolnych 2017/2018-2019/2020 przystąpił do egzaminu gimnazjalnego, otrzymuje zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego na druku według wzoru nr 72a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
2. 
Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie dokumentacji egzaminu gimnazjalnego.
3. 
Na zaświadczeniu, o którym mowa w ust. 1, wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL ucznia, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - nazwę i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, wyniki uzyskane z danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, miejscowość i datę wydania zaświadczenia oraz kod zaświadczenia.
4. 
Zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego wypełnia się i drukuje z pominięciem zawartych we wzorze zaświadczenia:
1)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: numeru zaświadczenia, imienia (imion) i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, numeru PESEL ucznia, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - serii i numeru paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, wyników uzyskanych z danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, miejscowości i daty, kodu oraz linii przerywanej oznaczającej miejsce, w którym drukuje się wizerunek pieczęci i podpisu dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej; w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
2)
wyrazów "imię (imiona) i nazwisko", "miejscowość" oraz "pieczęć i podpis dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej";
3)
linii przerywanych w wyrazach "przystąpił ..." i "uzyskał ..."; w przypadku uczennicy w miejscu linii przerywanych wpisuje się "a";
4)
oznaczenia miejsca, w którym umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
5. 
Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol "G" oznaczający zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  35. 
Świadectwo szkolne promocyjne szkoły podstawowej:
1)
od roku szkolnego 2017/2018:
a)
na druku według wzoru nr 1 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas I-III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 2 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas I-III szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie szkoły podstawowej,
c)
na druku według wzoru nr 5 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy VII oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży,
d)
na druku według wzoru nr 6 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do klas I-VII szkoły podstawowej,
e)
na druku według wzoru nr 7 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas IV-VII szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej;
2)
w roku szkolnym 2017/2018:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 4 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy IV i VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży,
b)
na druku według wzoru odpowiednio nr 3a lub 4a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy V i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
3)
w roku szkolnym 2018/2019:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 4 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy IV, V i VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży,
b)
na druku według wzoru odpowiednio nr 3a lub 4a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
4)
od roku szkolnego 2019/2020 na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 4 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy IV-VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży.
§  36. 
Świadectwo szkolne ukończenia szkoły podstawowej od roku szkolnego 2018/2019:
1)
na druku według wzoru odpowiednio nr 8 lub 9 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2)
na druku według wzoru nr 8 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom szkół podstawowych dla dorosłych;
3)
na druku według wzoru nr 10 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży;
4)
na druku według wzoru nr 11 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do szkoły podstawowej;
5)
na druku według wzoru nr 12 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  37. 
Świadectwo szkolne promocyjne gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018:
1)
na druku według wzoru odpowiednio nr 11 lub 12 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
2)
na druku według wzoru nr 13 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w dotychczasowym gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
3)
na druku według wzoru nr 14 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do dotychczasowego gimnazjum;
4)
na druku według wzoru nr 15 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania;
5)
na druku według wzoru nr 15a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, gimnazjów w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie gimnazjum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie gimnazjum.
§  38. 
Świadectwo ukończenia gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019:
1)
na druku według wzoru odpowiednio nr 16b lub 17b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
2)
na druku według wzoru nr 16b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych;
3)
na druku według wzoru nr 18b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w dotychczasowym gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
4)
na druku według wzoru nr 19b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do dotychczasowego gimnazjum;
5)
na druku według wzoru nr 20 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania;
6)
na druku według wzoru nr 20a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego gimnazjum przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, gimnazjów w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie gimnazjum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie gimnazjum.
§  39. 
W przypadku zwolnienia ucznia dotychczasowego gimnazjum z realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie szkolnym promocyjnym, świadectwie ukończenia gimnazjum oraz w arkuszu ocen, w wierszu przeznaczonym na wpisanie tematu projektu edukacyjnego, wpisuje się wyraz odpowiednio "zwolniony" albo "zwolniona".
§  40. 
Świadectwo szkolne promocyjne zasadniczej szkoły zawodowej w roku szkolnym 2017/2018 wydaje się uczniom dotychczasowej szkoły zawodowej na druku według wzoru odpowiednio nr 21a lub 22a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  41. 
Świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 wydaje się uczniom dotychczasowej szkoły zawodowej na druku według wzoru odpowiednio nr 23a lub 24a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  42. 
Świadectwo szkolne promocyjne branżowej szkoły I stopnia od roku szkolnego 2017/2018 wydaje się uczniom branżowej szkoły I stopnia na druku według wzoru odpowiednio nr 23 lub 24 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  43. 
Świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia od roku szkolnego 2019/2020 wydaje się uczniom branżowej szkoły I stopnia na druku według wzoru odpowiednio nr 25 lub 26 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  44. 
Świadectwo szkolne promocyjne branżowej szkoły II stopnia:
1)
w latach szkolnych 2020/2021-2022/2023 na druku według wzoru odpowiednio nr 25a lub 26a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum;
2)
od roku szkolnego 2022/2023 na druku według wzoru odpowiednio nr 27 i 28 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  45. 
Świadectwo ukończenia branżowej szkoły II stopnia:
1)
w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 na druku według wzoru odpowiednio nr 25b lub 26b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum;
2)
od roku szkolnego 2023/2024 na druku według wzoru odpowiednio nr 29 lub 30 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  46. 
Świadectwo szkolne promocyjne liceum ogólnokształcącego:
1)
w latach szkolnych 2017/2018-2020/2021:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 27a lub 28a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 29 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania,
c)
na druku według wzoru nr 29a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum;
2)
od roku szkolnego 2019/2020:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 13 lub 14 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 15 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum.
§  47. 
Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego:
1)
w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 30a lub 31a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 30a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania,
d)
na druku według wzoru nr 32a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum;
2)
od roku szkolnego 2022/2023:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 16 lub 17 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 16 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
na druku według wzoru nr 18 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkolnych punktów konsultacyjnych, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum.
§  48. 
Świadectwo promocyjne technikum:
1)
w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022 na druku według wzoru odpowiednio nr 37a lub 38a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum;
2)
od roku szkolnego 2019/2020 na druku według wzoru odpowiednio nr 19 lub 20 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom pięcioletniego technikum.
§  49. 
Świadectwo ukończenia technikum:
1)
w latach szkolnych 2017/2018-2022/2023 na druku według wzoru odpowiednio nr 39a lub 40a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum;
2)
od roku szkolnego 2023/2024 na druku według wzoru odpowiednio nr 21 lub 22 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom pięcioletniego technikum.
§  50. 
Świadectwo szkolne promocyjne szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy od roku szkolnego 2017/2018 wydaje się na druku według wzoru nr 31 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  51. 
Świadectwo ukończenia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy od roku szkolnego 2017/2018 wydaje się na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  52. 
Świadectwo ukończenia szkoły policealnej od roku szkolnego 2017/2018 wydaje się na druku według wzoru nr 33 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  53. 
1. 
Od roku szkolnego 2017/2018 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 36 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
1)
zakłada się uczniom klas I szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły;
2)
dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
2. 
W roku szkolnym:
1)
2017/2018 - w klasach II, III, V i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży,
2)
2018/2019 - w klasach III i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży

- prowadzi się dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

3. 
W latach szkolnych 2017/2018-2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w następnym roku szkolnym również w klasie VIII szkoły podstawowej.
4. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1)
nr 53a lub 63b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy II, III, V i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2)
nr 36 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy I i IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
3)
nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży.
5. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1)
nr 53a lub 63b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy III i VI szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2)
nr 36 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy I, II, IV i V szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
3)
nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży.
6. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII lub VIII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
7. 
Arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 37 lub 46 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
1)
od roku szkolnego 2017/2018 zakłada się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczającym do klasy I szkoły podstawowej i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły;
2)
w roku szkolnym 2017/2018 dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów odpowiednio klas II-VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w odpowiednich, kolejnych klasach tej szkoły.
8. 
Arkusze ocen dołączone zgodnie z ust. 1 pkt 2, ust. 3 i ust. 7 pkt 2 stają się integralną częścią dotychczasowych arkuszy ocen założonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
9. 
Od roku szkolnego 2017/2018 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 44 lub 53 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi słuchaczom szkoły podstawowej dla dorosłych.
§  54. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty uczniom dotychczasowego gimnazjum są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
2. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 ucznia dotychczasowego gimnazjum do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1)
nr 55a lub 63d określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia dotychczasowego gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
2)
nr 56a lub 63e określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczającego do dotychczasowego gimnazjum dla dzieci i młodzieży;
3)
nr 63a lub 63k określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych.
§  55. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty uczniom dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tej szkole.
2. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 ucznia dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej do innej szkoły arkusz ocen zakłada się według wzoru odpowiednio nr 61a lub 63i określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  56. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży oraz dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
2. 
W przypadku przejścia w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022 ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1)
nr 58a lub 63g określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży;
2)
nr 63a lub 63k określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
3. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 39 lub 48 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży.
4. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 44 lub 53 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się słuchaczom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
§  57. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
2. 
W przypadku przejścia w latach szkolnych 2017/2018-2022/2023 ucznia dotychczasowego czteroletniego technikum do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 60a lub 63h określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
3. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 40 lub 49 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom pięcioletniego technikum.
§  58. 
Od roku szkolnego 2017/2018 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 41 lub 50 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom branżowej szkoły I stopnia.
§  59. 
Od roku szkolnego 2020/2021 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 42 lub 51 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom branżowej szkoły II stopnia.
§  60. 
1. 
Od roku szkolnego 2017/2018 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 38 lub 47 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi uczniom szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
2. 
Arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 38 lub 47 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia w roku szkolnym 2017/2018 dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów odpowiednio klas I-III szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i prowadzi w latach następnych również w odpowiednich, kolejnych klasach tej szkoły.
3. 
Arkusze ocen dołączone zgodnie z ust. 2 stają się integralną częścią dotychczasowych arkuszy ocen założonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  61. 
1. 
Dotychczasowe arkusze założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty uczniom szkół policealnych dla młodzieży oraz słuchaczom szkół policealnych dla dorosłych są prowadzone do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia albo słuchacza w tej szkole.
2. 
W roku szkolnym 2017/2018 arkusz ocen dla ucznia szkoły policealnej dla młodzieży albo słuchacza szkoły policealnej dla dorosłych zakłada się i prowadzi do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia albo słuchacza w tej szkole według wzoru odpowiednio nr 62a lub 63j określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
3. 
W przypadku przejścia od roku szkolnego 2017/2018 ucznia szkoły policealnej dla młodzieży albo słuchacza szkoły policealnej dla dorosłych do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 43 lub 52 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Od roku szkolnego 2018/2019 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 43 lub 52 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi uczniom szkoły policealnej dla młodzieży oraz słuchaczom szkoły policealnej dla dorosłych.
§  62. 
1. 
Dotychczasowe indeksy wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zachowują ważność i są wypełniane do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia albo słuchacza w danej szkole.
2. 
W roku szkolnym 2017/2018 indeksy dla słuchaczy:
1)
szkoły podstawowej dla dorosłych,
2)
dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
3)
dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych,
4)
szkoły policealnej dla dorosłych

- są wydawane na druku według wzoru nr 64 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

3. 
W roku szkolnym 2017/2018 indeksy dla uczniów szkoły policealnej dla młodzieży są wydawane na druku według wzoru nr 65 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
4. 
W przypadku przejścia:
1)
w roku szkolnym 2017/2018 i w latach następnych słuchacza szkoły podstawowej dla dorosłych do innej szkoły,
2)
w latach szkolnych 2017/2018-2019/2020 słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych do innej szkoły,
3)
w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022 słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych do innej szkoły

- indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 34 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

5. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i w latach następnych ucznia szkoły policealnej dla młodzieży i słuchacza szkoły policealnej dla dorosłych do innej szkoły indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 35 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Od roku szkolnego 2018/2019 indeksy dla słuchaczy:
1)
szkoły podstawowej dla dorosłych,
2)
dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych

- są wydawane na druku według wzoru nr 34 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

7. 
Od roku szkolnego 2019/2020 indeksy dla słuchaczy czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru nr 34 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
8. 
Od roku szkolnego 2018/2019 indeksy dla uczniów szkoły policealnej dla młodzieży oraz słuchaczy szkoły policealnej dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru nr 35 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  63. 
Zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty:
1)
przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący w latach 2018/2019-2020/2021 wydaje się w tych latach szkolnych na druku według wzoru nr 54 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2021/2022 wydaje się od tego roku szkolnego na druku według wzoru nr 55 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  64. 
1. 
Osoby, które:
1)
do dnia 28 lutego 2019 r. ukończą dotychczasową sześcioletnią szkołę podstawową na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, otrzymują świadectwo ukończenia szkoły podstawowej na druku według wzoru nr 73b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
2)
od dnia 1 października 2019 r. ukończą ośmioletnią szkołę podstawową na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, otrzymują świadectwo ukończenia szkoły podstawowej na druku według wzoru numer 58 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
do dnia 31 października 2019 r. ukończą dotychczasowe gimnazjum na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, otrzymują świadectwo ukończenia gimnazjum na druku według wzoru nr 74a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
4)
do dnia 28 lutego 2023 r. ukończą dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na druku według wzoru nr 75a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
5)
od dnia 1 października 2023 r. ukończą czteroletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na druku według wzoru nr 59 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
6)
do dnia 29 lutego 2020 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej na druku według wzoru nr 72b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
7)
od dnia 1 października 2020 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia na druku według wzoru nr 56 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
8)
od dnia 1 października 2022 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia, otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia na druku według wzoru nr 57 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Świadectwa ukończenia szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, oraz zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, wydaje się na podstawie dokumentacji egzaminów eksternistycznych.
3. 
Na zaświadczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL osoby, która zdała egzaminy eksternistyczne, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - nazwę i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, wyniki egzaminów z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, miejscowość i datę wydania zaświadczenia oraz numer zaświadczenia.
4. 
Na świadectwach i zaświadczeniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6, okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jedno- lub dwuliterowy symbol oznaczający odpowiednio:
a)
"W" - świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
b)
"N" - świadectwo ukończenia gimnazjum,
c)
"L" - świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego,
d)
"S" - zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  65. 
1. 
Od roku szkolnego 2017/2018 zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego dla absolwentów, którzy posiadają świadectwo dojrzałości wydane po zdaniu egzaminu dojrzałości przeprowadzanego dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich, wydaje się na druku według wzoru nr 60 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Świadectwo dojrzałości na druku według wzoru nr 61 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się:
1)
w latach szkolnych 2017/2018-2027/2028 - absolwentom, którzy zdali egzamin maturalny przeprowadzany na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2014/2015;
2)
w latach szkolnych 2021/2022-2028/2029 absolwentom branżowej szkoły II stopnia, o których mowa w art. 297 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203);
3)
od roku szkolnego 2022/2023 absolwentom, którzy zdali egzamin maturalny przeprowadzany na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2022/2023.
3. 
W latach szkolnych 2017/2018-2019/2020 świadectwo dojrzałości wydawane po zdaniu egzaminu maturalnego przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2009/2010 wydaje się na druku według wzoru nr 77 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
4. 
Aneks do świadectwa dojrzałości wydaje się na druku według wzoru nr 62 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia od roku szkolnego 2017/2018.
5. 
Na świadectwie dojrzałości, o którym mowa w ust. 3, okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol "M" oznaczający świadectwo dojrzałości,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  66. 
1. 
Od roku szkolnego 2017/2018 świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 63, 64, 65 lub 66 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Od roku szkolnego 2017/2018 dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 67, 68, 69 lub 70 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Od roku szkolnego 2017/2018 suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, o którym mowa w § 12 ust. 1, wydaje się na druku według wzoru nr 71 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Od roku szkolnego 2017/2018 suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, wydanego po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, wydaje się na druku według wzoru nr 72 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  67. 
Od roku szkolnego 2017/2018 zaświadczenie o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się na druku według wzoru nr 73 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  68. 
Od roku szkolnego 2017/2018 informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na druku według wzoru nr 74 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  69. 
1. 
Legitymacje szkolne i legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zachowują ważność do czasu odpowiednio zakończenia przez ucznia albo słuchacza szkoły dla dorosłych kształcenia w danej szkole albo zakończenia przez dziecko niepełnosprawne wychowania przedszkolnego.
2. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i w latach następnych:
1)
ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły,
2)
ucznia dotychczasowego gimnazjum dla dzieci i młodzieży do innej szkoły,
3)
ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży do innej szkoły,
4)
ucznia dotychczasowego czteroletniego technikum do innej szkoły,
5)
ucznia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy do innej szkoły

- legitymacja szkolna albo e-legitymacja szkolna jest wydawana na druku według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku ucznia niepełnosprawnego według wzoru odpowiednio nr 3 lub 8 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

3. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i w latach następnych:
1)
słuchacza szkoły podstawowej dla dorosłych do innej szkoły,
2)
słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych do innej szkoły,
3)
słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych do innej szkoły,
4)
ucznia szkoły policealnej dla młodzieży do innej szkoły,
5)
słuchacza szkoły policealnej dla dorosłych do innej szkoły

- legitymacja szkolna lub e-legitymacja szkolna jest wydawana na druku według wzoru odpowiednio nr 2 lub 7 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku ucznia lub słuchacza niepełnosprawnego według wzoru odpowiednio nr 4 lub 9 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

4. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego do innego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego legitymacja przedszkolna dla dziecka niepełnosprawnego albo e-legitymacja przedszkolna dla dziecka niepełnosprawnego jest wydawana na druku według wzoru odpowiednio nr 5 lub 10 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
5. 
Od roku szkolnego 2017/2018:
1)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych dla młodzieży, są wydawane na druku według odpowiednio wzoru nr 1 lub 6 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
2)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla uczniów szkół policealnych dla młodzieży i słuchaczy szkół dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 2 lub 7 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
3)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla niepełnosprawnych uczniów szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych dla młodzieży, są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 8 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
4)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla niepełnosprawnych uczniów szkół policealnych dla młodzieży oraz niepełnosprawnych słuchaczy szkół dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 4 lub 9 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5)
legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych i e-legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 5 lub 10 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
6. 
Do dnia 1 września 2020 r. legitymacje szkolne mogą być wydawane na papierze bez zabezpieczeń, o których mowa w części I ust. 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
7. 
Do dnia 1 września 2020 r. legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych mogą być wydawane na papierze bez zabezpieczeń, o których mowa w części II ust. 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
§  70. 
1. 
Wnioski o wydanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i wnioski o wydanie suplementu do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia rozpatruje się na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. 
Wnioski o wydanie duplikatu świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia rozpatruje się na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  71. 
1. 
W okresie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do dnia 31 sierpnia 2018 r. uwierzytelniania:
1)
świadectw i indeksów wydawanych przez szkoły, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą - dokonuje kurator oświaty właściwy ze względu na siedzibę szkoły;
2)
świadectw ukończenia szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości, aneksów do świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie, dyplomów i zaświadczeń, wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, oraz świadectw wydawanych przez szkoły i zespoły szkół w Polsce, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650), oraz szkoły, zespoły szkół i szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą - dokonuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. 
Uwierzytelnienie polega na poświadczeniu autentyczności podpisu i charakteru, w jakim działała osoba podpisująca świadectwo, dyplom, aneks, zaświadczenie lub indeks, o których mowa w ust. 1, lub dokonująca uwierzytelnienia tego świadectwa, dyplomu, aneksu, zaświadczenia lub indeksu, oraz tożsamości odcisku pieczęci albo stempla, którym jest opatrzone to świadectwo, dyplom, aneks, zaświadczenie lub indeks.
3. 
W klauzuli uwierzytelniającej zamieszcza się:
1)
podpis osoby upoważnionej do uwierzytelnienia świadectwa, dyplomu, aneksu, zaświadczenia lub indeksu;
2)
odcisk pieczęci imiennej;
3)
odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1;
4)
nazwę miejscowości, w której znajduje się siedziba organu, o którym mowa w ust. 1;
5)
datę dokonania uwierzytelnienia.
4. 
Przedłożone do uwierzytelnienia wielostronicowe świadectwa i indeksy powinny być zszyte. W miejscach zszycia umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1, w sposób uniemożliwiający wymianę kart świadectwa lub indeksu.
5. 
Przepisy ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do innych niż wymienione w ust. 1 pkt 1 dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą wydawanych przez szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego.
6. 
Przepis § 26 ust. 3 stosuje się.
§  72. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. poz. 170, 794 i 1083).
§  73. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 25, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 r.
12 § 31 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 października 2018 r. (Dz.U.2018.2011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2018 r.
13 § 31 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 października 2018 r. (Dz.U.2018.2011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2018 r.
14 § 31 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 października 2018 r. (Dz.U.2018.2011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2018 r.
15 § 32 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 października 2018 r. (Dz.U.2018.2011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2018 r.
16 § 33 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 października 2018 r. (Dz.U.2018.2011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2018 r.